sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (MTG-S1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab 25. června oznámila, že od Evropské kosmické agentury získala kontrakt na vynesení dvou malých družic k testování navrhované budoucí konstelace LEO-PNT na nízké oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zážehy korekčních motorů pro přistání na Měsíci

Budoucí lunární landery vyslané k Měsíci v rámci programu Artemis by mohly používat korekční trysky nové generace. Jde vlastně o malé raketové motory, které mají za úkol korigovat dráhu či výšku stroje, stejně tak mohou zajišťovat i vstup na oběžnou dráhu Měsíce nebo sestup k povrchu. Než se však tyto malé raketové motory vydají k Měsíci, aby tam doručily vědecké přístroje a technologické demonstrátory, musí projít zevrubným testováním na pozemských zkušebních stanovištích.

NASA navázala spolupráci s firmou Frontier Aerospace, která má sídlo v kalifornském Simi Valley. Společně pak jejich odborníci provedli během 10 dnů zhruba 60 statických zážehů dvou prototypů malých raketových motorů. Zkoušky prováděné ve vakuové komoře simulující prostředí u Měsíce proběhly v areálu Moog-ISP v New Yorku a byly zakončeny 16. března. Během zkoušek se napodobovaly činnosti odpovídající skutečnému letovému profilu a inženýři po celou dobu sbírali data o chování motorů. Sledovali třeba tlak, nebo stabilitu hoření ve spalovací komoře, ale i tlak a teplotu v přívodním potrubí, které dodává pohonné látky z nádrží do samotné spalovací komory.

Zkouška raketového motoru, který vznikl v rámci programu TALOS (Thruster for the Advancement of Low-temperature Operation in Space)
Zkouška raketového motoru, který vznikl v rámci programu TALOS (Thruster for the Advancement of Low-temperature Operation in Space)
Zdroj: https://gameon.nasa.gov/

Tyto korekční trysky vznikly v rámci programu TALOS (Thruster for the Advancement of Low-temperature Operation in Space), který založila NASA s cílem snížit cenu zařízení, jeho hmotnost i spotřebu energie. Tyto tři zásadní faktory jsou podstatným omezením každé kosmické mise. A zdá se, že o nové motory bude zájem. Společnost Astrobotic Technology z Pittsburghu už oznámila, že by ráda tyto korekční trysky použila na svém lunárním landeru Peregrine.

„TALOS je o využití výhod MON-25, které snižuje množství energie, kterou zařízení potřebuje k provozu za extrémně nízkých teplot,“ vysvětluje Greg Barnett z Marshallova střediska v Hunstville, stát Alabama, který je projektovým manažerem TALOS. Motory spalují směs oxidů dusíku a monometylhydrazin (MON-25/MMH), které mohou existovat po dlouhou dobu i za mimořádně nízkých teplot, aniž by zamrzly. Ačkoliv se MON-25 testuje již od 80. let, zatím žádná sonda jej nepoužívá.

Peregrine - lander firmy Astrobotic
Peregrine – lander firmy Astrobotic
Zdroj: https://www.nasa.gov/

TALOS má být schopen provozu v širokém rozpětí teplot pohonných látek – od -40 °C do 26 °C. To je více než v případě současných špičkových korekčních trysek stejné velikosti, které většinou potřebují k provozu pohonné látky o teplotách 7 – 21 °C. Jelikož MON-25 nepotřebuje chránit před extrémními teplotami tak jako jiné palivové směsi obsahující směs oxidů dusíku, klesne takové družici spotřeba energie za nízkých teplot. Výsledkem je menší, lehčí a levnější systém. Snížení spotřeby energie může ve výsledku vést třeba ke snížení počtu akumulátorů, nebo velikosti panelů fotovoltaických článků.

NASA brzy prověří tento univerzální návrh motorů pro kosmický prostor, takže agentura i její komerční partneři mohou implementovat tuto technologii do budoucích misí,“ uvedl Barnett a dodal: „Astrobotic už plánují použít trysky s tímto návrhem na svém lunárním landeru, který dopraví vědecké a technologické přístroje pro NASA na Měsíc v roce 2021.“ Dalším milníkem projektu TALOS je provedení kvalifikačních zkoušek motoru, které jsou plánovány na konec léta. Tímto testem má být prokázáno, že návrh je připraven k použití na landeru Peregrine. Připomeňme ještě, že společnost Astrobotic je jednou z firem, které si NASA vybrala k dopravě nákladu na Měsíc v rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services), který je součástí programu Artemis.

Zkouška motoru z projektu TALOS ve vakuové komoře.
Zkouška motoru z projektu TALOS ve vakuové komoře.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/31320-talos_test.png
https://gameon.nasa.gov/gcd/files/2019/06/talos-img.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/astrobiotic.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/talos-1.gif

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
10 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vaclav
Vaclav
5 let před

Jde též o to aby nová směs byla chemicky stálá, pokud má být obecně použitelná. Orientační motorky obvykle jsou v provozuschopném stavu třeba 15 let i déle viz třeba Voyagery. Na druhou stranu odolnost proti nízkým teplotám je k nezaplacení, příkladně japonská Nozomi neuspěla u nyní aktuálního Marsu též proto, že jí zamrzlo palivo.

SaturnV
SaturnV
5 let před

Krásný článek. Ty trysky pod nádrží na landeru, to jsou ony?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  SaturnV

Ano, přesně tak.

vreckam
vreckam
5 let před

to DHL na landeru nemá chybu 🙂 …
za chvíli si astronauti objednají i pizzu na měsíc 🙂

Petr Hajek
Petr Hajek
5 let před

Zdravím ,jen by mne zajímalo ,jak udrží rozumný podtlak v komoře když výstup spalin je do stejného prostoru,nad tryskou si to dokážu představit jak proud spalin svoji dynamikou udělá podtlak, ale prostor za tryskou ¿¿ Není někde na kosmonautixu vysvětlení¿ či odkaz. Děkuji za článek.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Petr Hajek

Já se omlouvám, ale asi jsem nepochopil otázku.

Petr Hajek
Petr Hajek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Předpokládám že “ Zkoušky prováděné ve vakuové komoře simulující prostředí u Měsíce ” se provádějí při činnosti (spalování paliva) motoru ,tak mě vrtá hlavou jak udrží vakuum v komoře kterou plní motor spalinama ,to by tam musela být třeba extrémně výkonná vývěva ,a co teplota odsávaných plynů¿

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Petr Hajek

Stačí velká vakuová komora. 😉

Petr Hajek
Petr Hajek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Děkuji za odpověď ,úplně mne to nepřesvědčilo ,ale když bude komora sakra velká a test krátký tak by se tlakové podmínky nemusely mnoho změnit. Na vysvětlenou mého dotazu : z 1kg paliva a okysličovadla spálením vzniknou spaliny o teplotách stovek st.C o objemu desítek až stovek kubíků dle tlaku okolí ,technicky se za vakuum považuje jaký Koli menší tlak než atmosféra ,to by ale nebyla simulace prostoru u měsíce

pbpitko
pbpitko
5 let před

Po včerajších udalostiach je to nanajviš praktická a užitočná príručka.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.