Jak jsme Vás již v noci na dnešek informovali v krátké zprávě, během zkoušek padákového systému došlo k mimořádné situaci, která ve svém výsledku vedla ke zničení testovací makety lodi Crew Dragon. Tohle zařízení SpaceX používala k testům padákového systému, který je v podstatě posledním známým závažným prvkem, který brání v realizaci pilotované testovací mise DM-2. Hned na začátek je ale potřeba říct, že ke zničení makety nedošlo vinou padáků. Problém potkal helikoptéru, která měla testovací zařízení vynést do potřebné výšky.
SpaceX jen pár hodin po události vydala oficiální prohlášení:
Během dnešního plánovaného testu padáků při shozu, začala být testovací maketa zavěšená pod helikoptérou nestabilní. Z důvodu opatrnosti a v zájmu zachování posádky vrtulníku v bezpečí, pilot zatáhl za pohotovostní uvolnění. Jelikož helikoptéra ještě nebyla ve vhodných podmínkách (výšce – pozn. překl.), nebyla maketa aktivována a proto padákový systém nezahájil rozkládací sekvenci. Ačkoliv došlo ke zničení testovací makety, nešlo o chybu padákového systému a co je hlavní – nikdo nebyl zraněn. NASA a SpaceX společně pracují na určení dalšího plánu zkoušek před blížící se druhou demonstrační misí Crew Dragonu.
SpaceX již s NASA řeší předčasné vypnutí motoru Merlin na prvním stupni při posledním startu s družicemi Starlink. Do vyšetřování se podle dostupných informací zapojilo i americké letectvo, pro které má SpaceX za několik týdnů vynést navigační družici GPSIII-SV03. Zatím ale žádný zdroj ani nenaznačuje, že by některá z těchto událostí měla mít vliv na start pilotované testovací mise DM-2. K jejímu startu by mělo dojít ve druhé polovině května.
Zdroje informací:
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://external-preview.redd.it/…5e38da667ef764b94e047b6b2e74b3e084969efb
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…2f7ad05f397ba1e4bacf81f3347a961c&oe=5EA0E586
No to je škoda,snad to moc nezpozdí pilotovaný let.A nebo pokud nezasáhne celosvětová pandemie.Ta teď odkládá všechno.
Jinak díky za článek.
Presne tak.Vďaka Bohu,že to bol problém helikoptéry.A tiež dúfam,že bude všetko v poriadku a budú pokračovať aj navzdory korone…Ale určite sa odloží viacero vecí,čo už.Dobehnú to.
V článku jsou dva termíny, které si jaksi odporují. “ Druhá demonstrační mise “ a “ pilotovaná testovací mise „. Pokud se nejedná o jedno a totéž chybí termín kdy by ta demonstrační mise proběhnout a co by měla obsahovat. Ta druhá je směřována na polovinu května, což je zhruba za 6 týdnů. Na zkoušky padáků v případě eventuálních úprav může být již pozdě, pokud padáky nevyhoví bude možná málo času na úpravy a znovu vyzkoušení. Pokud to dobře chápu, tak S-X dosud nemá certifikaci na pilotovaný let, nebo se mýlím ?
Termíny si podle mne neodporují:
První demonstrační mise = nepilotovaná (již proběhla)
Druhá demonstrační mise = první pilotovaná (za 6 týdnů, dá-li „příroda“)
A ty padáky mají udělat myslím ještě 2 testy z 10, 8 proběhlo ok, tj. očekávalo se, že ty 2 budou taky ok (ty počty dávám z hlavy, možná se mírně liší).
Tj. reálně je problém, že není teď jak udělat 2 testy.
Druhá demonstrační mise = pilotovaná testovací mise.
Certifikace proběhně až po první pilotované misi. Je to malinko komplikované. Takže nečekej, že bude lod certifikovaná teď.
Od začátků zkoušek s padáky Mark III se nevyskytl žádný problém. Na serveru elonx o tom cca každý měsíc vychází článek s aktualitami co se týká první pilotované mise. Nedávno taky jeden vyšel, se podívej. Informace o datu startu prosákla na veřejnost až o pár dní později.
Tak to mne docela překvapilo, žil jsem v domnění, že certifikace pilotované lodi musí být ukončena před letem první posádky. Certifikaci si vykládám, jak se zdá mylně, jako způsobilost nést ten či který náklad. U nosičů příkladně vojenské, spojové či komerční družice, v pilotovaném programu posádku nebo náklad pro jiný pilotovaný objekt a že musí být udělena ve všech případech před prvním použitím k tomu kterému účelu.
Třebas se podívej sem, tohle je prostě pořadí, v jakém to proběhne.
Můžeš se podívat i na tenhle obrázek z prezentace NASA, teď neřeš ty datumy, ale ukáže ti to názorné pořadí.
Certifikace se týká zavedení lodi do ostrého provozu – součástí certifikačního procesu je celá řada zkoušek a testů včetně dvou testovacích misí – nepilotované a pilotované. Je jasné, že pilotovaná testovací mise je až tou poslední třešničkou v celém procesu. Platí to jak u CD, tak u Starlineru.
Zdravim, myslim, ze to s tou certifikaci pro nosice nemate uplne pravdu. Mam za to, ze certifikace FH pro letectvo byla pri „ostre“ misi (STP-2), ale mozna se pletu…
I nové letadlo ozkouší nejprve „testovací piloti“ kteří mají trochu jiný výcvik a úkoly než následně běžní piloti v „ostrých misích“.
V DM2 se se zkrátka ještě zkouší a řeší primárně loď, pak bude razítko, a v dalších misích má posádka řešit loď naopak co nejméně.
pardon , má reakce je samozřejmě na Vaclava
No jo, stane se, jsou to zkoušky. A rozhodně to není vina konstrukce kabiny či padáků. Nicméně, máme tu ten virus a USA je teď na vzestupu. A menší opoždění v řádu týdnů určitě nic neohrozí.
Zda tento incident zpozdí pilotovanou misi podle mě záleží hlavně na tom zda je k dispozici druhá maketa lodi CD. Takže otázka je jasná – je k dispozici? Popřípadě za jak dlouho by mohla být?
To bohužel nevíme.
Máte pravdu, nakonec první let s posádkou a současně doufejme poslední před certifikací, bude jak u S-X, tak i u BOE jen s piloty. Obdobně jako zalétávací lety v letectví.