sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Historický úspěch – MEV-1 se spojil s družicí Intelsat

Čtyři a půl měsíce po startu na raketě Proton-M z kazašského Bajkonuru se zařízení MEV-1 (Mission Extension Vehicle) od firmy Northrop Grumman zapsalo do historie. Podařilo se mu totiž spojení s družicí na hřbitovní oběžné dráze, aby jí prodloužilo aktivní službu. Úspěšný manévr představuje přelomový moment ve způsobu, jak družice na oběžné dráze fungují. Tohle je totiž jen začátek – budoucí stroje nemusí jen prodlužovat družicím aktivní službu, ale také je budou moci přemístit na bezpečnější oběžné dráhy.

MEV-1 v březnu 2018.
MEV-1 v březnu 2018.
Zdroj: https://www.orbitalatk.com

Naše MEV-1 poskytuje inovativní služby prodlužování života družic. Firmy Norhrop Grumman, SpaceLogistics LLC a Intelsat udělaly první krok i novátorským logistickým službám na oběžné dráze jak pro komerční tak i vládní zákazníky,“ uvedl Tom Wilson, prezident společnosti SpaceLogistics LLC, který zároveň poděkoval firmě Intelsat za důvěru, kterou vložila do prvního projektu svého druhu: „Celé roky nám zákazníci říkali – Kdybyste něco takového uměli, využili bychom toho. A teď to konečně umíme.

Celá série úkolů vedoucích k těsnému přiblížení dvou objektů začala už 9. října 2019 Startem z Bajkonuru, kdy MEV-1 letěl jako sekundární náklad. Po dosažení oběžné dráhy začaly pozemní týmy posílat příkazy, které z eliptické dráhy přechodové ke dráze geostacionární, udělaly kruhovou dráhu o zhruba 300 kilometrů výše, než kde leží dráha geostacionární (ta je ve výšce 35 786 km). Právě sem se přesouvají telekomunikační družice z geostacionární dráhy, když se jejich služba chýlí ke konci – proto se tato oblast označuje jako hřbitovní dráha.

Tato dráha je stabilní a MEV-1 se sem dostal 1. února 2020. Už dva měsíce po startu MEV-1 zahájil Intelsat proces vyřazení družice Intelsat 901 ze služby. Oficiálně tato družice přestala poskytovat své služby v prosinci 2019 a firma převedla její úkoly na jiné družice. Jakmile skončila jeho aktivní služba, dostal Intelsat 901 pokyn provést motorický manévr, kterým opustil geostacionární dráhu a dosáhl hřbitovní dráhy. Za cíl MEV-1 byla tato družice vybrána proto, že jí docházely pohonné látky, které by vystačily jen na pár měsíců provozu.

Oba objekty se k sobě přiblížily 5. února. Během následujících 19 dnů provedla družice MEV-1 sérii cvičných přiblížení k Intelsatu 901, čímž pozemní týmy ověřovaly spolehlivost autonomních algoritmů zajišťujících celou operaci. Bylo potřeba nejen prověřit přibližovací sekvenci, ale ověřovala se i možnost zastavení přibližování a zahájení vzdalovacího manévru. Nějaký čas zabrala také kalibrace a jemné doladění senzorů. Teprve až když byly všechny systémy prověřeny, mohl MEV-1 vyrazit na finální setkání s Intelsat 901.

Spojování obou těles
Spojování obou těles
Zdroj: http://www.spacedaily.com/

Nejprve se zastavil v předem určeném bodě zhruba 80 metrů od cílového objektu. Pozemní týmy zhodnotily, že vše probíhá správně a přibližování mohlo pokračovat. MEV-1 se znovu zastavil ve vzdálenosti 20 metrů od Intelsatu, kde musel opět počkat na povolení k dalšímu přiblížení. To skončilo jeden metr od Intelsatu. Tohle byla nejkritičtější fáze celé mise – MEV-1 si musel udržovat orientaci a vůbec se nehýbat. Když zástupci Northrop Grumman i Intelsatu dali zelenou, mohlo přijít velké finále – pozemní týmy vydaly MEV-1 pokyn k zahájení dokovací sekvence.

MEV-1 vysunul svou dokovací sondu, kterou vsunul do trysky motoru na kapalné pohonné látky družice Intelsat 901. Když hrot sondy prošel skrz kritický průřez trysky, tedy nejužší místo, vysunuly se ze sondy malé prsty, které rozšířily objem sondy. MEV-1 si pak začal sondu přitahovat a přitom hýbal i se zachyceným Intelsatem. Na čelní straně MEV-1 jsou tři výstupky, na které byla telekomunikační družice přitlačena – ze dvou družic se stal jeden objekt. K historickému spojení došlo 25. února v 8:15 SEČ.

Pozemní operátoři nyní budou vyhodnocovat, jak se vede této sestavě, načež přijde pokyn pro MEV-1 k přesunu na geostacionární dráhu. Intelsat 901 po dosažení této dráhy opět vstoupí do aktivní služby, k čemuž by mohlo dojít na přelomu března a dubna. MEV-1 sníží sklon oběžné dráhy Intelsatu z 1,5 ° na 0° a usadí jej nad Atlantikem. V této oblasti zatím funguje Intelsat 907, který následně předá Intelsatu 901 své úkoly – pokrytí obou Amerik, Evropy a Afriky signálem v pásmu C.

Původní oběžná dráha družice Intelsat 901
Původní oběžná dráha družice Intelsat 901
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Možná si říkáte, v čem je spojení Intelsatu 901 a MEV-1 tak unikátní – vždyť dokování dvou objektů už v historii kosmonautiky proběhlo nepočítaně – stačí se podívat na provoz u ISS. Jenže v tomhle případě došlo ke spojení s objektem, který na spojení nikdy nebyl stavěný. Stejně tak došlo poprvé k situaci, že se na oběžné dráze spojily dvě komerční družice. A do třetice ještě jedno prvenství – poprvé je služba prodloužení funkčního období nabídnuta družici na geosynchronní dráze.

Jsme hrdí, že můžeme společně se SpaceLogistics LLC a Northrop Grumman tvořit historii tímto přelomovým milníkem. Intelsat je na čele inovací a technologických zlepšování kosmických technologií už desítky let. Posouvání hranic možného je v našich genech. Proto jsme neváhali, jestli se staneme prvním zákazníkem programu MEV,“ uvedl Mike DeMarco, výkonný viceprezident Intelsatu. Podle dohody by mělo zařízení MEV-1 poskytnout pětileté prodloužení služby Intelsatu 901. Po uplynutí této doby se MEV-1 postará o přesun Intelsatu zpět na hřbitovní dráhu, kde již telekomunikační družice zůstane definitivně.

Nová pozice Intelsatu 901 dosažená pomocí MEV-1
Nová pozice Intelsatu 901 dosažená pomocí MEV-1
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Pro MEV-1 by to však neměl být konec – po oddělení od Intelsatu 901 by měla družice vyrazit k dalšímu klientovi, kterému také prodlouží aktivní službu. MEV-1 postavila firma Northrop Grumman v Dules ve Virginii. Při vývoji se odborníci snažili připravit systém, který bude s nízkým rizikem schopen spojení s cílovým objektem za využití přirozených konstrukčních prvků na cílové družici. Součástí MEV-1 je i pohonný systém, který se stará jednak o cestu k zákazníkovi a po spojení zajišťuje veškeré manévrování sestavy s přesností, jakou zákazník požaduje. MEV je stavěný na patnáctiletou službu, během které může vystřídat hned několik cílových družic.

Jelikož se MEV-1 zatím osvědčila, může se celý program rozjet na plné obrátky – MEV-2 je již v závěrečné fázi vývoje. Aktuální zkušenost ukázala, že si MEV-1 vedl tak dobře, že v případě MEV-2 dojde ke spojení s cílovou družicí aniž by tato jakkoliv přerušovala své služby pro zákazníky. Firma Northrop Grumman má s touto technologií velké plány – program MEV-1 má být pouze prvním krokem. Firma sní o letce družic, které by nejen prodlužovaly družicím aktivní službu, ale také by se staraly o inspekci družic nebo o změny jejich sklonu či dráhy.

Příští exempláře MEV mají využívat pokročilé robotické technologie k provádění složitých úkolů jako jsou třeba opravy na oběžné dráze nebo sestavování větších konstrukcí z menších základních dílů. Na telekonferenci firma Northrop Grumman uvedla, že zatím není připravena poskytnout bližší informace o těchto robotických technologiích, ale během pár měsíců bychom se měli dočkat bližších detailů.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/10/MEV.jpg
https://www.orbitalatk.com/…/NextGen_In-Orbit_Servicing/Images/MEVcore_small.jpg
http://www.spacedaily.com/images-lg/vivisat-mission-extension-vehicle-mev-lg.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/02/Screen-Shot-2020-02-26-at-12.26.40.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/02/Screen-Shot-2020-02-26-at-12.26.43.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
David R.
David R.
4 let před

To je úplně skvělé. Teď by mohli poslat další kousek a čapnout ten malý asteroid, co se dočasně zabydlel na oběžné dráze Země. Neváží o moc víc než ta družice. A stačí ho jen trošičku přibrzdit, aby zase za pár let neodletěl pryč.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpovědět  David R.

Pokud jsem dobře četl, tak je ten asteroid zhruba stejně velký jako ta družice. S hmotností to bude o dost horší. Zvlášť, pokud je kovový. Ale bylo by fajn jeho dráhu stabilizovat a pak ho prozkoumat třeba pomocí Orionu nebo vyvíjených měsíčních modulů. Ale prý není „druhý měsíc“ Země až tak vzácnou událostí, jen jsou většinou tak malé, že se těžko hledají.

David R.
David R.
4 let před
Odpovědět  Vojta

Gravitační zachycení asteroidu je obvykle způsobeno Měsícem. Asteroid (musí být vůči Zemi hodně pomalý) prolétne kolem Měsíce a měsíční gravitace sníží jeho rychlost vůči Zemi na hodnotu, která asteroidu neumožní odletět. Asteroid bohužel zůstane na takové protáhlé dráze, která nevylučuje další těsný průlet kolem Měsíce. Ten může těleso dál zpomalit, ale také zrychlit, takže Zemi unikne.
Abychom asteroid mohli u Země udržet, museli bychom spočítat jeho dráhu na dlouho dopředu a upravit ji tak, aby další průlety kolem Měsíce tělesu snižovaly rychlost. Potřebná změna rychlosti resp. kinetické energie bude asi řádově větší, než taneček s Intelsatem, ale reálné by to bylo.

Palach
Palach
4 let před

Moc tomu nerozumím. Nechápu proč se po dosažení geostacionární dráhy odpojí. Chápal bych kdyby s družicí zůstal a suploval její pohon a udržoval ji na dráze. Družice se odsunula na hřbitovní dráhu, protože jí dochází palivo. Tak nevím co jí pomůže když ji znova přesunou na geostacionární bez doplnění paliva.

Marián
4 let před
Odpovědět  Palach

Ale presne tak to bude – s Intelsatom ostane 5 rokov a bude suplovať jej pohon. Až potom ju opäť presunie na odkladaciu dráhu, odpojí sa od nej a presunie sa k i ej družici.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Marián

Přesně tak. Celých pět let bude MEV-1 pro Intelsat zajišťovat veškeré manévry.

Jakubko
Jakubko
4 let před

Ak sa môžem spýtať, aký je dôvod že mev tú družicu nestiahne aby zhorela v atmosfére ale radšej ju znova dá na tú cintorínovú dráhu?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Jakubko

Určitě se můžete zeptat. Je to proto, že přesun z GEO na hřbitovní dráhu je energeticky mnohem jednodušší než přesun z GEO do atmosféry. K takovému manévru potřebujete opravdu výraznou změnu rychlosti.

Jiri Hadac
Jiri Hadac
4 let před
Odpovědět  Jakubko

napisu totez co Dusan, jen v cislech. Pokud bys chtel druzici deorbitovat do atmosfery, potreboval by si zmenit jeji rychlost o 1500m/s, presun na hrbitovni drahu stoji 11m/s. Rok provozu druzice a udrzovani polohy na draze stoji cca 50m/s. Druzice jsou dimensovany na 15 let provozu.

Maniak
Maniak
4 let před
Odpovědět  Jiri Hadac

Jak stabilní je hřbitovní dráha pro družice bez pohonu? Nehrozí srážky? Je to jen o 300 m výš než GEO.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Maniak

300 KILOmetrů. 😉

Maniak
Maniak
4 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Aha, kilometrů. Sle stejně. Mrtvé satelity se tam časem začnou srážet, to smetí nikomu nevadí, nebo se čeká, že než to bude průšvih nějak to lidstvo vyřeší?

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  Maniak

Toho místa je tam opravdu extrémně dost. 😉

pbpitko
pbpitko
4 let před

Skutočne úžasné. Dík za článok. Teším sa na ďalšie uvoľnené info.
pb 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  pbpitko

Rádo se stalo. 😉

rhronza
rhronza
4 let před

Jako začátek určitě zajímavé a pokročilé. Pro rozšíření portfolia nabízených služeb (dotankování paliva družice, opravy, upgrade HW, apod.) bude třeba dohodnout konstruční standardy.

medved_David
medved_David
4 let před

Jak by bylo reálné vyvinout družicovou dotankovávací cisternu, která by mohla navštívit i více družic, dokonce na jejich původních drahách (ne na hřbitovní)? Je jasné, že stávající družice nejsou na dotankování nejspíš připravené, ale je to možné? A co bezpečnost jak manévru, tak spojení při tankování? Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpovědět  medved_David

Dotankování je složitější, protože by bylo potřeba si vytvořit otvor do nádrže, ale pracuje se na tom.

ventYl
ventYl
4 let před

Tak nejako som cakal, ze s MEV sa na zaciatku pokusia o nieco bezpecne a jednoduche, napr. deorbitovat druzicu na nizsej drahe. Toto je podla mna dost slusny kusok a asi im to zabezpeci dostatok zakaznikov na minimalne dalsich par rokov.

Co sa mi na tom rieseni paci, ze je vo svojej podstate jednoduche a to, co je na nom naozaj zlozite (spojenie na obeznej drahe s pasivnym telesom, ktore na spojenie nikdy nebolo designovane) zjavne maju zvladnute. Keby v NG velmi chceli, asi by tieto moduly vedeli sekat ako parky, pretoze im v podstate treba pokryt iba velmi obmedzenu sadu dockovacich mechanizmov. Druzic je sice vela, ale vacsina z tych, co su na geostacionarnej drahe bude postavena na mozno dvoch desiatkach roznych platforiem dokopy.

Vojta
Vojta
4 let před
Odpovědět  ventYl

No, tohle právě je relativně jednoduché, bezpečné a zároveň užitečné. Chytat družici na LEO by mohlo být jednodušší, ale buď by byla neovladatelná (pak by zachycení moc bezpečné nebylo) nebo funkční (pak by to nebylo užitečné, družice mohla deorbitovat sama).
Najít na hřbitovní dráze družici, která je funkční a vlastně jí jen chybí palivo, bude relativně jednoduché. Bezpečné je to proto, že je to hřbitovní dráha, takže když se tam něco pokazí, je malá šance, že by to poškodilo funkční družice.
Relativně jednoduchá je i komunikace a navigace. Sice je to daleko, ale objekty na hřbitovní dráze se jen pomalu pohybuje vůči zemskému povrchu, takže se dobře zaměřují.
Pokud to bude fungovat, mohou další družici napojit přímo na GEO.

racek
racek
4 let před

Skvělý nápad a velmi ekonomický. Provozovatelé drahých telekomunikačních satelitů budou velmi spokojeni s prodloužením životnosti. Výrobci nosičů na GEO asi moc ne. A výrobci těchto satelitů propouštějí už dnes.

https://kosmonautix.cz/2020/02/28/historicky-uspech-mev-1-se-spojil-s-druzici-intelsat/