ISS dostane komerční modul(y)

NASA již delší dobu usiluje o větší otevření Mezinárodní kosmické stanice komerčnímu využívání. Nyní na této cestě udělala další krok, když podepsala dohodu s firmou Axiom Space z Houstonu. Společnost se zavázala, že dodá minimálně jeden obytný komerční modul (možná až tři!), který bude připojen k ISS. „NASA opět prokázala, že pozná tvrdou práci, talent a zkušenosti lidí z Houstonu. Nyní se pokusíme rozšířit Mezinárodní kosmickou stanici a zlepšíme komerční kosmické příležitosti,“ uvedl senátor John Cornyn a dodal: „Jsem hrdý, že firma Axiom bude stavět na odkazu státu Texas, který vždy stál v čele amerického pilotovaného kosmického programu.

Výše zmíněná dohoda je významným krokem vstříc plánu na vývoj nezávislých komerčních misí, které jsou v souladu s dlouhodobými cíli NASA na nízké oběžné dráze. Zdaleka zde nejde jen o ISS – ty plány jdou samozřejmě dál a agentura chce tento zájem podpořit, aby na nízké oběžné dráze vznikla stabilní ekonomika.

Možná podoba modulů od firmy Axiom

Dnešní oznámení je úžasným a vítaným krokem ve snahách o komercionalizaci nízké oběžné dráhy,“ uvedl senátor Ted Cruz a dodal: „Partnerství mezi NASA a Axiom Space ukazuje, jak důležitá ISS je a bude pro vývoj nových technologií pro nízkou oběžnou dráhu i dál. Gratuluji firmě Axiom Space k tomuto úžasnému úspěchu. Houston je právem znám jako Kosmické město a já se těším na další kosmickou společnost z tohoto města – NASA tímto výběrem dělá z tohoto plánu skutečnost.

Samotný modul bude k Mezinárodní kosmické stanici připojen k přednímu dokovacímu uzlu modulu Node 2 (Harmony). Jeho úkolem bude prověřit schopnost poskytnout potřebné produkty a služby. Tím by měl začít přechod k udržitelné ekonomice na nízké oběžné dráze, ve které bude NASA jedním z mnoha zákazníků. Nyní začnou NASA a Axiom Space vyjednávat o termínech a cenách celého projektu.

Moduly firmy Axiom se mají připojit na přední dokovací port modulu Harmony.

Vývoj komerčních možností na nízké oběžné dráze je jedním z pěti bodů na plánu NASA otevřít ISS novým komerčním a obchodním příležitostem. Zbývající čtyři body se točí kolem možností využívat staniční a lidské zdroje pro komerční projekty, vypouštění soukromých astronautů na ISS nebo hledání možností ke stimulování dlouhodobé udržitelné poptávky po těchto službách.

Práce firmy Axiom spočívá ve vyvinutí komerční destinace v kosmu, což je kritický krok pro NASA ve snaze splnit dlouhodobé plány výcviku astronautů, vědeckého výcviku a technologického pokroku na nízké oběžné dráze,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Měníme způsob, jakým NASA pracuje s průmyslovými partnery, abychom využili možností světové ekonomiky a posunuli kosmický výzkum dál. Podobné partnerství nám už letos vrátí schopnost dopravovat na ISS americké astronauty na amerických raketách z amerického území.

Celkový pohled na ISS po přidání modulů firmy Axiom.

NASA vybrala společnost Axiom z nabídek, které byly podány v rámci Dodatku I, který je součástí programu NextSTEP (NASA’s Next Space Technologies for Exploration Partnerships). Jeho úkolem je poskytnout komerčním partnerům možnosti ISS a propojit jeden nebo více komerčních elementů s kosmickou laboratoří. Firma Axiom plánuje vypustit možná až tři přetlakové moduly, které by byly doplněny o okno k pozorování Země, které má být podobné modulu Cupola. Pokud půjde vše dobře, mohl by první modul startovat v druhé polovině roku 2024. Firma Axiom plánuje, že by se její segment stanice měl skládat z uzlového, obytného a výzkumného/výrobního modulu + již zmíněného pozorovacího okna. Zatím není určen harmonogram startů, ale logické by bylo vypustit jako první právě uzlový modul.

Charles F. Bolden

Společnost Axiom byla založena teprve v roce 2016, ale v jejím čele stojí Micheal Suffredini, který dříve pracoval v Houstonu jako programový manažer ISS. V týmu jsou i Michael Lopez-Alegria, bývalý astronaut, který letěl třikrát na raketoplánu a velel 14. dlouhodobé expedici na ISS, nebo Brent Jett a Charles Bolden. Druhý jmenovaný působil mezi roky 2009 a 2017 jako 12. administrátor NASA.

Podle dostupných informací už firma navázala spolupráci včetně Boeingu, který vyvíjel modul Node 1 nebo Destiny. Společnost dále spolupracuje s firmami Thales Alenia Space, Maxar Technologies a Intuitive Machines. Prozatím nejsou k dispozici žádné informace o velikosti modulů, obytném prostoru, přítomnosti pohonného systému, metodách napájení nebo způsobech vynesení ze Země.

Kvůli plánovanému umístění na modulu Harmony bude nutné přemístit přechodový tunel PMA-2 s adaptérem IDA-1. Zatím není jisté, zda dojde k jeho připojení na moduly firmy Axiom nebo na úplně jiné místo stanice. Ostatní moduly připojené k modulu Harmony (Kibó a Columbus se nebudou muset přesouvat). Jisté je, že pokud Axiom dotáhne projekt do konce, stane se jeho první modul po připojení k ISS prvním velkým americkým modulem, který na stanici nedovezl raketoplán. Zatím posledním velkým modulem, který rozšířil ISS, byl PMM v únoru 2011 dopravený raketoplánem Discovery v rámci mise STS-133.

Nikdy nerealizovaný modul Node 4 měl rozpracované studie možností jeho dopravy k ISS.

Nikdy nerealizovaný modul Node 4 měl rozpracované studie možností jeho dopravy k ISS.

Očekává se, že moduly firmy Axiom budou vypuštěny na běžných raketách a jejich dopravu ke stanici obstarají malé meziorbitální tahače. Tento postup nejvíce připomíná metody používané ruskou kosmickou agenturou. Američané však dříve používali dopravu modulů v nákladovém prostoru raketoplánů. Firma Axiom možná využije plány na nikdy nerealizovaný modul Node 4, který měl podle plánů NASA z roku 2010 startovat mezi roky 2013 a 2014. Modul sice nikdy nevznikl, ale v teoretické rovině bylo rozpracováno několik studií na možnost jeho dopravy na ISS.

Tím však plány společnosti Axiom nekončí. Už vloni avizovala, že podepsala dohodu s kosmickým turistou za 55 milionů dolarů a jedná i s dalšími zájemci. V plném provozu chce na ISS dostat dva až tři zájemce ročně. Až jednou skončí životnost ISS, chtěla by firma svůj segment odpojit. K tomuto základu by se připojila platforma s fotovoltaickými panely, čímž by vznikla Axiom Station. Zmíněná platforma by měla modulům zajistit to, o co by přišly oddělením od ISS – od zdroje energie až po chlazení. Platící zákazníci by měli na novou stanici létat dvakrát až třikrát ročně.

Stanice Axiom Station v počítačové vizualizaci firmy Axiom.

Stanice Axiom Station v počítačové vizualizaci firmy Axiom.

18 komentářů ke článku “ISS dostane komerční modul(y)”

Tak to je bomba-info ! Tuho držme palce !
    😮 🙂

A co nafukovací moduly. Ty NASA nakonec zavrhla?