ISS dostane komerční modul(y)

NASA již delší dobu usiluje o větší otevření Mezinárodní kosmické stanice komerčnímu využívání. Nyní na této cestě udělala další krok, když podepsala dohodu s firmou Axiom Space z Houstonu. Společnost se zavázala, že dodá minimálně jeden obytný komerční modul (možná až tři!), který bude připojen k ISS. „NASA opět prokázala, že pozná tvrdou práci, talent a zkušenosti lidí z Houstonu. Nyní se pokusíme rozšířit Mezinárodní kosmickou stanici a zlepšíme komerční kosmické příležitosti,“ uvedl senátor John Cornyn a dodal: „Jsem hrdý, že firma Axiom bude stavět na odkazu státu Texas, který vždy stál v čele amerického pilotovaného kosmického programu.

Výše zmíněná dohoda je významným krokem vstříc plánu na vývoj nezávislých komerčních misí, které jsou v souladu s dlouhodobými cíli NASA na nízké oběžné dráze. Zdaleka zde nejde jen o ISS – ty plány jdou samozřejmě dál a agentura chce tento zájem podpořit, aby na nízké oběžné dráze vznikla stabilní ekonomika.

Možná podoba modulů od firmy Axiom

Možná podoba modulů od firmy Axiom
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Dnešní oznámení je úžasným a vítaným krokem ve snahách o komercionalizaci nízké oběžné dráhy,“ uvedl senátor Ted Cruz a dodal: „Partnerství mezi NASA a Axiom Space ukazuje, jak důležitá ISS je a bude pro vývoj nových technologií pro nízkou oběžnou dráhu i dál. Gratuluji firmě Axiom Space k tomuto úžasnému úspěchu. Houston je právem znám jako Kosmické město a já se těším na další kosmickou společnost z tohoto města – NASA tímto výběrem dělá z tohoto plánu skutečnost.

Samotný modul bude k Mezinárodní kosmické stanici připojen k přednímu dokovacímu uzlu modulu Node 2 (Harmony). Jeho úkolem bude prověřit schopnost poskytnout potřebné produkty a služby. Tím by měl začít přechod k udržitelné ekonomice na nízké oběžné dráze, ve které bude NASA jedním z mnoha zákazníků. Nyní začnou NASA a Axiom Space vyjednávat o termínech a cenách celého projektu.

Moduly firmy Axiom se mají připojit na přední dokovací port modulu Harmony.

Moduly firmy Axiom se mají připojit na přední dokovací port modulu Harmony.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Vývoj komerčních možností na nízké oběžné dráze je jedním z pěti bodů na plánu NASA otevřít ISS novým komerčním a obchodním příležitostem. Zbývající čtyři body se točí kolem možností využívat staniční a lidské zdroje pro komerční projekty, vypouštění soukromých astronautů na ISS nebo hledání možností ke stimulování dlouhodobé udržitelné poptávky po těchto službách.

Práce firmy Axiom spočívá ve vyvinutí komerční destinace v kosmu, což je kritický krok pro NASA ve snaze splnit dlouhodobé plány výcviku astronautů, vědeckého výcviku a technologického pokroku na nízké oběžné dráze,“ uvedl administrátor NASA, Jim Bridenstine a dodal: „Měníme způsob, jakým NASA pracuje s průmyslovými partnery, abychom využili možností světové ekonomiky a posunuli kosmický výzkum dál. Podobné partnerství nám už letos vrátí schopnost dopravovat na ISS americké astronauty na amerických raketách z amerického území.

Celkový pohled na ISS po přidání modulů firmy Axiom.

Celkový pohled na ISS po přidání modulů firmy Axiom.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

NASA vybrala společnost Axiom z nabídek, které byly podány v rámci Dodatku I, který je součástí programu NextSTEP (NASA’s Next Space Technologies for Exploration Partnerships). Jeho úkolem je poskytnout komerčním partnerům možnosti ISS a propojit jeden nebo více komerčních elementů s kosmickou laboratoří. Firma Axiom plánuje vypustit možná až tři přetlakové moduly, které by byly doplněny o okno k pozorování Země, které má být podobné modulu Cupola. Pokud půjde vše dobře, mohl by první modul startovat v druhé polovině roku 2024. Firma Axiom plánuje, že by se její segment stanice měl skládat z uzlového, obytného a výzkumného/výrobního modulu + již zmíněného pozorovacího okna. Zatím není určen harmonogram startů, ale logické by bylo vypustit jako první právě uzlový modul.

Charles F. Bolden

Charles F. Bolden
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Společnost Axiom byla založena teprve v roce 2016, ale v jejím čele stojí Micheal Suffredini, který dříve pracoval v Houstonu jako programový manažer ISS. V týmu jsou i Michael Lopez-Alegria, bývalý astronaut, který letěl třikrát na raketoplánu a velel 14. dlouhodobé expedici na ISS, nebo Brent Jett a Charles Bolden. Druhý jmenovaný působil mezi roky 2009 a 2017 jako 12. administrátor NASA.

Podle dostupných informací už firma navázala spolupráci včetně Boeingu, který vyvíjel modul Node 1 nebo Destiny. Společnost dále spolupracuje s firmami Thales Alenia Space, Maxar Technologies a Intuitive Machines. Prozatím nejsou k dispozici žádné informace o velikosti modulů, obytném prostoru, přítomnosti pohonného systému, metodách napájení nebo způsobech vynesení ze Země.

Kvůli plánovanému umístění na modulu Harmony bude nutné přemístit přechodový tunel PMA-2 s adaptérem IDA-1. Zatím není jisté, zda dojde k jeho připojení na moduly firmy Axiom nebo na úplně jiné místo stanice. Ostatní moduly připojené k modulu Harmony (Kibó a Columbus se nebudou muset přesouvat). Jisté je, že pokud Axiom dotáhne projekt do konce, stane se jeho první modul po připojení k ISS prvním velkým americkým modulem, který na stanici nedovezl raketoplán. Zatím posledním velkým modulem, který rozšířil ISS, byl PMM v únoru 2011 dopravený raketoplánem Discovery v rámci mise STS-133.

Nikdy nerealizovaný modul Node 4 měl rozpracované studie možností jeho dopravy k ISS.

Nikdy nerealizovaný modul Node 4 měl rozpracované studie možností jeho dopravy k ISS.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Očekává se, že moduly firmy Axiom budou vypuštěny na běžných raketách a jejich dopravu ke stanici obstarají malé meziorbitální tahače. Tento postup nejvíce připomíná metody používané ruskou kosmickou agenturou. Američané však dříve používali dopravu modulů v nákladovém prostoru raketoplánů. Firma Axiom možná využije plány na nikdy nerealizovaný modul Node 4, který měl podle plánů NASA z roku 2010 startovat mezi roky 2013 a 2014. Modul sice nikdy nevznikl, ale v teoretické rovině bylo rozpracováno několik studií na možnost jeho dopravy na ISS.

Tím však plány společnosti Axiom nekončí. Už vloni avizovala, že podepsala dohodu s kosmickým turistou za 55 milionů dolarů a jedná i s dalšími zájemci. V plném provozu chce na ISS dostat dva až tři zájemce ročně. Až jednou skončí životnost ISS, chtěla by firma svůj segment odpojit. K tomuto základu by se připojila platforma s fotovoltaickými panely, čímž by vznikla Axiom Station. Zmíněná platforma by měla modulům zajistit to, o co by přišly oddělením od ISS – od zdroje energie až po chlazení. Platící zákazníci by měli na novou stanici létat dvakrát až třikrát ročně.

Stanice Axiom Station v počítačové vizualizaci firmy Axiom.

Stanice Axiom Station v počítačové vizualizaci firmy Axiom.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/station_0.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/01/Axiom-ISS.png
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/01/NSF-2020-01-28-02-51-20-444.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2020/01/NSF-2020-01-28-02-52-51-248.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/bolden_portrait_fullres.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/01/Node-4.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/7a1cc33e-80db-4eea-9d62-9bc979923166.png

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

18 komentářů ke článku “ISS dostane komerční modul(y)”

  1. Petr napsal:

    A co nafukovací moduly. Ty NASA nakonec zavrhla?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jednání s firmou Bigelow zřejmě pokračuje. Pokud se nepletu, tak vloni stále zvažovala obě možnosti – jak připojení velkého modulu k ISS, tak i jeho využití jako samostatné stanice.

    • Kamil napsal:

      Taky jsem čekal, že první bude Bigelow

    • Hawk napsal:

      Bigelow mozna ceka na vetsi kryt FH a zprovozneni CDragonu, pak by mohlo byt provozovani turistiky v nejakem orbitalnim hotelu komercne zajimave. Do Crew Dragonu se vejde 7 lidi, pokud budou rekneme 2 profesionalni pruvodci a  5 zakazniku, tak pri letence napr. 50 mil za osobu, je to 1/4 miliardy dolaru prijem. Pokud bude jen jeden tak 300 mil.

      • Kamil napsal:

        Podle mě je 50 miliónů na turisty moc, takových bude pár do roka. Ale nemuselo by to být hodně pro university nebo firmy, které by své lidi posílali nahoru na 2 až 4 týdny s nějakým výzkumným programem.

      • Jiri Hadac Redakce napsal:

        Podle mě je 50 milionů tak akorát. Pobyt na stanici sice není drahý, ale drahá je jízdenka v lodi. A cenově to spíš odpovídá sedadlu v CD než ve Starlineru.

      • Vojta napsal:

        Bigelow má lepší vazby s Boeingem než se SpaceX, takže jde spíš o zprovoznění Starlineru. Ale v principu je to asi jedno. Kryt FH může být blokující. Ariane 5 ani 6 nejspíš není na B330 dost silná a Delta IV Heavy je přece jen už moc drahá. FH by pro to byl asi ideální.

      • vozik napsal:

        myslim, ze B330 chceli vypustat na Vulcane, takze cakaju asi kym bude hotovy ten.

      • Vojta napsal:

        To dává smysl. Další raketa, co by to mohla vynést, je (bude) New Glenn.

      • Jiri Hadac Redakce napsal:

        Na druhou stranu, SpaceX si hodlá, kvůli druhé fázi NSSL, aby mohla vynášet náklady kategorie C, pořídit větší kryt. Takže v podstatě jediné co bránilo vynášce na jejich raketách byl ten kryt, čili otevře se možnost i na FH. 🙂

      • Jiny Honza napsal:

        Dragon sice původně měl být pro sedm, ale kvůli požadavkům NASA na bezpečnost sedaček je jen čtyřmístný. Aspoň tak jsem to někde četl.

        A SpaceX se teď vrhlo na Starship, takže nějaký další vývoj Dragonu asi hned tak nebude.

      • Jiri Hadac Redakce napsal:

        Četl si dobře:-) mluvila o tom sama Gwynne. A ta snad ví, o čem mluví 🙂

      • Kamil napsal:

        Co chtějí turisti? Vidět Zemi a užít si beztíži. A k tomu není stanice vůbec potřeba. V turistice bude vítězem StarShip, nabere 100 turistů, každý dá mega nebo dvě a tejden budou kroužit. Žádný turista netouží strávit dovolenou v laboratoři.
        A to tuší i Bigelow, v současnosti je idea vesmírného hotelu mrtvá. Musí svou stanici koncipovat pro jinou klientelu

      • Jiri Hadac Redakce napsal:

        Víš, záleží o kterých turistech mluvíme každý. Já mluvil o těch, co plánuje nasa posílat na ISS.A co si budou za každý den pobytu platit. Jasně, je tu i suborbitální turistika atd.

      • Ferda napsal:

        Myslim, ze pokud se Starship povede, tak vylety na LEO nebudou mozna to hlavni vyuziti. Ona takova cesta z New Yorku do Tokia pres orbitu vs pomalym letadlem ve stratosfere uz stoji za priplatek. Vemte si ze ten let muze byt o 12 hodin kratsi! (14h vs 2h).

  2. pbpitko napsal:

    Tak to je bomba-info ! Tuho držme palce !
    😮 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.