sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Luca Parmitano ovládal z ISS pozemského robota

V pondělí 18. listopadu se italský astronaut Luca Parmitano pustil do ovládání pojízdného robota umístěného v Nizozemí, bezchybně jej provedl přes překážky a odebral s ním vzorky. To vše zvládl v době, kdy obíhal kolem Země rychlostí přes 28 000 km/h na palubě ISS. Šlo sice o první ze sérií zkoušek ovládání vozítek z oběžné dráhy, ale už v roce 2015 Dán Andreas Mogensen ovládal z ISS pozemskou robotickou paži, ale nyní byl program mnohem komplexnější. Aktuální experiment Analog-1 dopadl na výbornou – Luca měl na všechny činnosti vyhrazenou hodinu, ale nakonec je zvládl jen za půl hodiny.

Vyvíjíme systémy, ve kterých astronauti spolupracují s roboty, aby zvládli víc, než co mohou udělat sami,“ říká Kjetil Wormnes, projektový manažer z ESA a dodává: „Vozítku na Marsu by trvalo týdny než by udělalo to, co Luca v rámci Analog-1 zvládl za půl hodiny.“ Roboti mohou plnit zvláštní úkoly, nebo být vysláni tam, kam lidé nemohou, ale nic nenahradí náš bystrý úsudek a schopnost improvizace, které jsou vlastní lidem. Rover pro Analog-1 byl vybaven zpětnou vazbou, takže Parmitano mohl cítit to, co cítí jeho robotický parťák. Na základě toho pak přizpůsobil svou práci s joystickem, který umožňoval šest stupňů volnosti.

Vědecký tým v Kolíně nad Rýnem během experimentu Analog-1.
Vědecký tým v Kolíně nad Rýnem během experimentu Analog-1.
Zdroj: https://www.esa.int/

Strategie ESA počítá s tím, že by astronauti jednou ovládali podobné roboty z oběžné dráhy Měsíce či Marsu, nebo z útrob povrchové základny. „I na Měsíci by trvalo několik hodin než se astronaut oblékne do skafandru a připraví v přechodové komoře na nějaký úkol,“ přidává Jessica Grenouilleau, vedoucí projektu Meteron v rámci Exploration Systems Group pod křídly ESA a dodává: „Když dáme astronautům možnost řídit nedaleké roboty z bezpečí a pohodlí základny či kosmické stanice, mohou zvládnout hodně práce. První zkouška ukázala skvělé adaptování posádky na robotický systém, což zlepšilo vzájemnou spolupráci na mnoha úkolech.

V pondělí 25. listopadu bude experiment pokračovat a tentokrát se do něj zapojí všechny prvky programu Meteron. Luca navede robota umístěného v Nizozemí na tři různá místa v testovacím areálu a ve spolupráci s vědeckým týmem ve Středisku evropských astronautů v Kolíně nad Rýnem rozhodnou, které kameny budou odebrány. „Jde o autentickou možnost využití ISS jakožto ekvivalentu stanice Gateway – testovací areál odpovídá lunárnímu povrchu. První test jen vyzkoušel systémy a Luca postupoval po vymezené trase. Příště ale bude mít větší volnost výzkumu, aby splnil úkoly stanovené vědeckým týmem.“ Stejný software navržený pro navigování roveru Rosalind Franklin v rámci programu ExoMars umožní vědeckému týmu vyznačit body zájmu, ale také nebezpečná místa, která jsou mimo možnosti vozítka. Experiment začne v 11:00 SEČ a můžete jej sledovat na Twitteru @esaspaceflight.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/21471466-2-eng-GB/Analog-1_sample_collection_tool.jpg
https://www.esa.int/…/European_Astronaut_Centre_control_room_during_Analog-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel
Pavel
4 let před

Dík za info to je zajímavé.
Já chci takovou hračku na dálkové ovládání také 🙂

jregent
jregent
4 let před
Odpověď  Pavel

Take dekuji 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
4 let před
Odpověď  jregent

Jsem rád, že měl článek úspěch. 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před
Odpověď  Pavel

V každém „hračkářství pro velké kluky“ najdete mnohem zábavnější hračky. 🙂

maro
maro
4 let před

Ano. To je přesně ono. Mnoho let budou lidé létat na oběžnou dráhu Marsu, aby odtud ovládali roboty na jeho povrchu, ale nebudou mít žádný důvod ztrácet obrovské množství energie samotným přistáním a nutným startem při návratu zpět na Zemi. Vykonají na Marsu mnoho práce, ale jejich noha se povrchu Marsu nedotkne.

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před
Odpověď  maro

To je pro mě dost podivná představa. Už teď je všude kolem nás plno polo/úplně automatických strojů. Strávit několik let v kosmické lodi ve vesmíru jen kvůli „on-line“ řízení robotů mi připadá šíleně nákladné a riskantní. Za cenu té lodi s lidmi tam můžete poslat desetkrát víc autonomních robotů. A když se nějaký rozbije, tak se rozbije. A příště se pošle lepších deset.

maro
maro
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

Ne. Jde o to okamžité ovládání strojů na povrchu bez šíleného zpoždění a přitom s výhodou, že není nutné mít tolik paliva na návrat zpět na Zemi, protože stále letíte Marsovskou první kosmickou rychlostí.

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před
Odpověď  maro

Já to chápu. 🙂
Jen mi to přijde jako zbytečně drahé a riskantní tam lítat jen kvůli eliminaci zpoždění, když už dnes existují velmi dobré autonomní stroje. A co teprve za pár let.

Bylo by dost absurdní, kdyby astronaut před odletem doma naprogramoval robotickou sekačku a vysavač, odjel na kosmodrom v autonomním taxíku, aby pak mohl po mnohaměsíční cestě na oběžné dráze Marsu ručně ovládat nějaké roboty na povrchu.

maro
maro
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

Vše je jen otázka nákladů a rizik. Poměru výhod a nevýhod.

gg
gg
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

„velmi dobré autonomní stroje“

Myslíte ty, které ještě ani pořádně neumějí vyvrtat obyčejnou díru?

Jiný Honza
Jiný Honza
4 let před
Odpověď  Jiný Honza

„Myslíte ty, které ještě ani pořádně neumějí vyvrtat obyčejnou díru?“

Nevím co máte na mysli. Robotů, kteří samostatně vrtají díry je na Zemi spousta. Jestli myslíte rozpadlou vrtačku na Curiosity, tak to je spíš mechanický problém.

pbpitko
pbpitko
4 let před

Skutočná budúcnosť planetárneho výskumu slnečnej sústavy. Bude stačiť zadať súradnice cieľového miesta, umelá inteligencia na vozítku sa premiestni a vykoná všetko čo mu zadáme, Všetko sa vykoná plne autonomne. Ľudská prítomnosť v 98% prípadoch bude zbytočná. Nie je to moc romantická predstava , ale je to nutné reálne a celkom určito to tak bude. A bude to aj nezrovnateľne lacnejšie, ušetrí to aspoň 98% nákladov.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.