Zástupce SpaceX řekl 8. října, že plánované pravidelné starty Falconu 9 na sdílené mise, které mají být zahájeny v březnu 2020, nebudou odsunovány kvůli jednotlivým opožděným zákazníkům. Tom Ochinero, vice-prezident pro komerční prodeje SpaceX řekl, že se naučili jak je důležité stanovení (a dodržení) pevného data startu sdílených misí. Jako příklad uvedl firmu Spaceflight, která koordinovala 64 satelitů letících na misi SSO-A pomocí rakety Falcon 9 loni v prosinci. Mise SSO-A (známá jako SmallSat Express) byla plánována původně na roku 2017 – a zpočátku počítala s více než 70 satelity. Společnost Spaceflight prohlásila, že mise SSO-A byla logistický bolehlav, protože připravenost zákazníků se měnila a kapacita rakety Falcon 9 – 22 800 kg na LEO – byla poměrně velká k naplnění (malými satelity).
Ochinero promluvil na konferenci Satellite Innovation 2019 v Mountain View v Kalifornii a řekl, že SpaceX nebude chtít měnit harmonogram letu jen pro naplnění prázdného místa nebo pro čekání na zpožděné operátory malých satelitů. „Poletíme, i když nebudeme plní.„, řekl. “Snažíme se to zařídit tak, aby termín letu byl důvěryhodný a lidé se na něj mohli spolehnout.” Ochinero řekl, že koordinátoři sdílených letů stojí před těžkým úkolem dát v jeden čas dohromady několik plně připravených zákazníků, který je podobný úkolu sehnat kočky do jednoho houfu (“herding cats”). “(Být připraven) je obtížné pro koordinátory a je to obtížné pro koncové zákazníky,”, řekl Ochinero. “Proto přebíráme (toto) riziko.”
První sdílená mise, kterou SpaceX bude samo koordinovat, poletí na Falconu 9 na SSO a je naplánována na březen 2020 – potom SpaceX plánuje sdílené mise vysílat na SSO každého čtvrt roku. Od začátku příštího roku začne SpaceX také nabízet možnost sdíleného letu každý měsíc – s využíváním volného prostoru při startech vlastních satelitů konstelace Starlink. Operátoři smallsatů, kteří si zabukovali místo a zmeškají start, můžou využít některý z dalších startů těchto misí za příplatek ve výši 10 % z původní ceny (jak uvádí SpaceX na svých webových stránkách).
Další poskytovatelé raketových nosičů také propagují své sdílené mise. První mise rakety Vega určená plně pro smallsaty je plánována na první čtvrtletí roku 2020, jak řekla na této konferenci Stella Guillen, vice-prezidentka Arianespace pro prodeje a marketing. Tato mise byla přesunuta z tohoto roku, vzhledem k poruše 2. stupně rakety Vega letos v červenci. Guillen také řekla, že společnost bude využívat služeb zprostředkovatelů (rideshare aggregators) k naplnění kapacit takových misí. Arianespace také plánuje sdílenou misi na geosynchronní dráhu s raketou Ariane 64 v roce 2022. “Myslím, že uvidíme více a více ne úplně naplněných sdílených misí, ale takových, které budou mít základní (zásadní) zákazníky a náklad a přidružený náklad.”, řekla. “Domnívám se, že zprostředkovatelé ([launch] brokers) nám mohou v této oblasti hodně pomoci.”
Koordinátor sdílených letů, firma Spaceflight, si objednala některé mise s raketou Vega – a s některými dalšími nosiči, ale menšími než Falcon 9. Tato společnost si zajistila tři mise rakety Electron od Rocket Lab (druhá z nich startovala v srpnu t.r.). Spaceflight si také zabukovala první komerční misi indické rakety SSLV (Small Satellite Launch Vehicle) a přinejmenším jednu misi v druhé polovině roku 2021 s připravovanou raketou Terran-1 společnosti Relativity Space. Josh Brost, vice-prezident Relativity Space pro vládní zakázky, řekl, že Spaceflight pracuje na tom, aby tato první mise byla naplněna, a že to nebude tak obtížné jako mise SSO-A u SpaceX.
Zdroj informací: https://spacenews.com/ – Caleb Henry –
Zdroj obrázků: https://2019.satelliteinnovation.com/
https://scx2.b-cdn.net/…/1-inthisscreen.jpg
https://www.google.com/…
Ukončete výstup a nástup , Falcon Express odlétá přesně jako vždy!
Konkurence je silna sem zvědavy kdo to využije
Já si naopak myslím, že to je krok dopředu, aby byli krok před konkurencí. Pro ty zákazníky, kteří jsou nachystaní včas to je dobrá zpráva a SpaceX si tím asi snižuje riziko slev pro připravené zákazníky, kteří musí čekat na opozdilce. Kadence startů není malá a může se dle potřeby zvýšit. Pro potencionální zákazníky to je jistota pro jejich plánování.
Soudě podle ztrojnásobení počtu startů a snížení ceny na polovinu oproti prvotnímu oznámení, je zájem asi velký. Navíc vloni se znovuotevřel střelecký prostor pro polární dráhy z Floridy, což pro SX zjednodušuje logistiku.
Ty lety na polarní dráhy z floridy už jsou jisté? To mi asi nějak uniklo. Znamená to že rampa Spx ve Vandenbergu je zbytečná?(pokuď to budou všechno zvládat z floridy?
SpaceX provede první let z Floridy na polární dráhu s družicí Saocom 1B. Neřekl bych, že Vandenberg je zbytečný, pouze bude sloužit jako záloha pokud by na Floridě bylo plno.