sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nepilotovaný Sojuz mohl otestovat nové systémy

Pilotovaná kosmonautika je právem považována za technologický vrchol letů do vesmíru. Důvodů je mnoho – od komplexnosti, přes správnou funkci až po spolehlivost všech systémů. Odpovídá tomu i pečlivost při kontrolách všemožných systémů. Staré a ověřené technologie jsou proto těmi novými nahrazovány jen pozvolna a navíc po velmi opatrném prověřování. Nikdo samozřejmě nechce riskovat, že by se nový a neověřený systém mohl nějak pokazit a ohrozit tak zdraví či životy posádky. Inženýři proto uvítali nedávnou misi lodi Sojuz MS-14, která se k ISS vydala bez lidské posádky. Jejím hlavním úkolem bylo prověřit kompatibilitu s nosnou raketou Sojuz 2-1a a certifikovat ji pro vynášení pilotovaných lodí, ale inženýři této možnosti využili i k otestování dalších systémů. Ty se týkaly systému přistání, což je společně se startem vždy ta nejrizikovější část celého kosmického letu.

Návratová kabina Sojuzu MS-14 po přistání.
Návratová kabina Sojuzu MS-14 po přistání.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

Za největší změnu považují odborníci systém zodpovědný za navigaci a řízení lodi během řízeného sestupu, který prošel v rámci mise Sojuz MS-14 znatelnou modernizací. Starší systém byl totiž analogový a nový, který jej tentokrát plně nahradil, již pracuje v digitálním režimu. Jde o přístroj založený na systému, který se v ruštině označuje zkratkou BIUS (blok integrirovaňa uglovych skorostěj), což v češtině znamená Jednotka pro integraci úhlové rychlosti. Zařízení bylo vyvinuto v konstrukční kanceláři RKK Eněrgija a v rámci mise Sojuz MS-14 nešlo o její první kosmický let. Jednotka totiž letěla už na Sojuzech MS-04, MS-06 a MS-11. V rámci aktuální mise však došlo k výrazné změně. U všech výše uvedených předešlých misí lodí Sojuz byl totiž nový systém používán jakožto záloha pro analogový systém, který plnil hlavní roli. Digitální jednotka tehdy pokaždé pracovala v tzv. indikačním režimu, kdy do řízení nijak nezasahovala a jen se sledovalo její chování. U Sojuzu MS-14 však digitální systém přešel do hlavní pozice.

Podle webu russianspaceweb.com, který se odvolává na zdroje z průmyslových podniků, byly v rámci mise lodi Sojuz MS-14 testovány i další prvky přistávacího systému. Jedním z nich je BASIO-S (blok avtomaťiky ispolnitělnych organov spuska), tedy jednotka automatiky pro systém řízení sestupu, dále třífázový statický konvertor PTS-250RN (preobrazovatěl trechfazny staťičeskij) a jednotky koordinačních zařízení BSU-R a BSU-5M (blok isoglasujuščich ustrojstv).

Robot Fedor v Sojuzu MS-14 před odletem od ISS.
Robot Fedor v Sojuzu MS-14 před odletem od ISS.
Zdroj: http://www.russianspaceweb.com

28. srpna, tedy zhruba týden po startu, na setkání hlavních designérů vystoupil i šéf kanceláře RKK Eněrgija, Nikolaj Sevasťjanov. Podle jeho slov se vlivem těchto změn stane přistání Sojuzu MS-14 mimořádně důležitou událostí. Výše uvedený výčet změn navíc není kompletní. Během sestupu z oběžné dráhy byl Sojuz MS-14 vůbec poprvé plně závislý na novém indikátoru úhlové rychlosti TVIUS (trechosnyj volnovoj izměritěl uglovoj skorosti). Ten se dříve používal na Sojuzu MS-11 a Progressu MS-11, ovšem pokaždé v již zmíněném indikačním režimu.

Znovu se sluší připomenout, že hlavní úkol si Sojuz MS-14 odbyl už při startu 22. srpna. Prokázal, že raketa Sojuz 2-1a může v roce 2020, tedy 16 let po svém prvním startu, začít vynášet lidské posádky. Nová raketa by měla posádce pilotovaných lodí Sojuz nabídnout také větší komfort, jak upřesňuje Michal Václavík z České kosmické kanceláře: „Je tu nový způsob oddělováni kosmické lodi Sojuz od posledního stupně nosné rakety. Byl přepracován celý mechanismus a nyní probíhá odděleni jemněji bez výraznějších rázů.“ Ale i přistání Sojuzu MS-14 v noci ze 6. na 7. září bylo důležité. Potěšující je, že Roskosmos prostřednictvím robota Fedora krátce po přistání oznámil, že zkoušky nového přistávacího systému proběhly bez zádrhelů.

Přeloženo z:
http://www.russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
https://phototass1.cdnvideo.ru/…/tass/m2/en/uploads/i/20190907/1230760.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/iss/soyuz_ms/soyuz_ms14/postlanding_1.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/iss/soyuz_ms/soyuz_ms14/robot_sa_B_1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Václavík
5 let před

Pro úplnost by stálo za to doplnit do článku také přínos nosné rakety Sojuz 2.1a k vylepšení „pohody“ pro posádku a náklad oproti Sojuzu-FG.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Díky moc za upřesnění, článek jsem aktualizoval.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.