Kosmonautika pomáhá: Výzkum astmatu

Miliony lidí po celém světě trpí astmatem, ale možná se na konci tunelu objevuje světlo. Inovativní výzkum na oběžné dráze otevírá nové možnosti k porozumění procesům, které trápí pacienty trpící záněty dýchacích cest. Výsledky budou zaneseny do komplexního vývoje rychlých plicních vyšetření, která mají zlepšit kvalitu života nemocných – ať už jsou na Zemi nebo ve vesmíru. S každým nádechem a výdechem se opakuje cyklus, kdy naše tělo pohlcuje kyslík a zbavuje se odpadních produktů. Lidé s astmatem, zánětem plic, však navíc vydechují také oxid dusnatý. Lékaři měří množství této látky ve vydechovaném vzduchu, aby u pacientů diagnostikovali zánět plic a astma.

Dnes již bývalý německý astronaut Thomas Reiter vyfocený na ISS v roce 2006 při provádění experimentu se zařízením Nitric Oxide Analyzer.

Dnes již bývalý německý astronaut Thomas Reiter vyfocený na ISS v roce 2006 při provádění experimentu se zařízením Nitric Oxide Analyzer.

Astronauti na ISS se podíleli na výzkumu, který organizovala Evropská kosmická agentura. Pod vědeckým dohledem Larse Karlssona z Karolinska Institute ve Švédsku probíhal tento výzkum více než deset let, přičemž nejnovějším přírůstkem byly experimenty Airway Monitoring. V rámci těchto experimentů se měřilo množství oxidu dusnatého, který astronauti vydechovali v různých podmínkách pobytu stavu v mikrogravitaci. Sledovalo se, jak se liší výsledky za normálního tlaku, sníženého tlaku v přechodové komoře, před výstupem do volného prostoru i po něm a tak dále.

Zmíněná přechodová komora používaná běžně k výstupům do volného prostoru totiž umí pracovat s atmosférickým tlakem sníženým o 30 %. Tím mimochodem simuluje také tlak očekávaný pro budoucí obydlí na Marsu. Jako lepší přirovnání, které si představí více lidí, můžeme říct, že srovnatelný tlak vzduchu najdeme na Zemi ve výšce 3 kilometry nad mořem.

Astronauti vydechovali obsah svých plic do speciálně vyvinutého přístroje, který citlivě měřil úrovně oxidu dusnatého. Velkou výhodou je, že tohle zařízení je malé, lehké, snadno použitelné a přesné. Stejný přístroj se nyní začíná objevovat na klinikách a v nemocnicích, kde bude pomáhat astmatikům. Jeho úkolem je zajistit rychlou a levnou možnost, jak diagnostikovat plicní problémy. Zařízení vzniklo v těsné spolupráci mezi firmami, které vyrábí lékařské vybavení a výzkumníky z Karolinska Institute.

Podobná spolupráce s farmaceutickým průmyslem a stejnými výzkumníky vedla k vývoji léku Supernitro, který má mít pozitivní vliv na cirkulaci plynů v plicích. Funguje na principu rozšiřování krevních cév a bojuje tak proti život ohrožujícímu lokálnímu zvýšení krevního tlaku. Tento výzkum se uplatní i v kosmonautice – astronauti na Měsíci a Marsu si snadno podráždí plíce místním prachem. Ve snížené gravitaci těchto těles představuje vznášející se prach pro člověka opravdu velké riziko. Porozumění efektům stavu beztíže a sníženého tlaku na zdraví dýchacích cest pomůže kosmickým průzkumníkům lépe sledovat, diagnostikovat a léčit záněty dýchacích cest během kosmického letu. Tyto informace jsou klíčové pro zajištění zdraví a bezpečnosti astronautů na delších misích mimo Zemi.