sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Hlavní motor Ariane 6 dokončil kvalifikační zkoušky

Ariane 6

Nová evropská raketa Ariane 6 má za sebou další významný milník na cestě k prvnímu startu. Její motor Vulcain 2.1 na kapalné pohonné látky úspěšně dokončil fázi kvalifikačních testů, což znamená, že mohou začít kombinované zkoušky. Motor Vulcain 2.1 vyvine tah 135 tun, což s pomocí dvou či čtyř pomocných motorů na tuhé pohonné látky dostane raketu Ariane 6 během osmi minut od startu do výšky zhruba 200 kilometrů. Minulý týden se hodnotící proces dostal do finále fáze, která probíhala po dobu 15 měsíců. V jejím rámci se na dvou demonstračních modelech během dvou kampaní prováděly statické zážehy. Dějištěm těchto zkoušek bylo středisko německé agentury DLR v Lampoldshausenu.

Motor Vulcain 2.1
Motor Vulcain 2.1
Zdroj: http://www.esa.int/

Poslední kvalifikační statický zážeh motoru Vulcain 2.1 proběhl v červenci letošního roku a trval téměř 11 minut (přesně 655 sekund). Tímto zážehem se souhrnná délka testovacích zážehů dostala na hodnotu 13 798 sekund, což jsou téměř čtyři hodiny stabilního provozu raketového motoru s využitím pohyblivých částí, které se staraly o jeho naklánění (gimballing).  Tento motor je pokračovatelem odkazu motoru Vulcain 2, který létá na Ariane 5. Nově připravovaná verze je unikátní tím, že v ní najdeme 90% méně dílů oproti původní verzi a její výroba má být o 60% levnější a o 70 % rychlejší.

Tyto velmi pozitivní výsledky potvrzují funkční a mechanické chování motoru Vulcain 2.1. Nadcházející kombinované testy mají za úkol kvalifikovat subsystémy Ariane 6 na úrovni jednotlivých stupňů i celé rakety,“ popisuje Guy Pilchen, projektový manažer rakety Ariane 6 z ESA. Zkušební motory budou ještě využity pro dynamické a vibrační zkoušky. Samotné kombinované testy využijí plně reprezentativní kus centrálního stupně Ariane 6. Na kosmodromu v Kourou bude následně celý centrální stupeň kvalifikován pro let.

Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Zdroj: https://www.esa.int

Dokončení kvalifikační fáze motoru Vulcain 2.1 je významným milníkem celého projektu Ariane 6. Restartovatelný motor Vinci, který bude pohánět její horní stupeň, svou kvalifikaci získal vloni v říjnu. V současné době je integrován do horního stupně, aby mohly pokračovat jeho testy v Lampoldshausenu. Dalším očekávaným milníkem bude statický zážeh finálního kvalifikačního modelu pomocného urychlovacího motoru P120C na tuhé pohonné látky, ke kterému dojde také na kosmodromu v Kourou. Při této zkoušce bude přesně určen profil zrychlení rakety, což inženýrům pomůže připravit se na blížící se lety.

Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://ct24.ceskatelevize.cz/…/2246417-space-where-is-ariane-6-.jpg?itok=vSHwDBgx
http://www.esa.int/…/10/vulcain_2.1/17217857-1-eng-GB/Vulcain_2.1.jpg
https://www.esa.int/…/18939475-1-eng-GB/Vinci_engine_qualified_in_tests.png
https://www.esa.int/…/Hot_firing_of_P120C_solid_rocket_motor_for_Vega-C.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V_A
V_A
5 let před

Omlouvám se ale ta přerostlá kobilka co vyrostla v Boca Chica se mi líbý víc než Ariane 6 😀 je víc sexy

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  V_A

Myslím si, že v budoucnu bude prostor pro všechny – Ariane 6 se jistě neztratí. 😉

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před

Dušane, u podobných článku by bylo dobré připomínat, že se jedná o evuluci Vulcanin 2 z Ariane 5, kde verze 2.1 má o 90% dílů méně, má stát jen 40% původního motoru a výroba bude trvat jen 30% časů výroby původní verze. (zdroj wiki – https://en.wikipedia.org/wiki/Vulcain)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Dobrý nápad, můžu to tam dát. Mám pocit, že už jsem to někde psal, ale opakování je určitě matka moudrosti.

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ber to tak, že sem chodí lidi i nepravidelně, a ne každý si to dohledá a pak se divý, k čemu je nový motor, když předchozí je spolehlivý a vyzkoušený na Ariane 5 a nový má stejné výkonové parametry.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Jasný, rozhodně díky za podnět. 😉

maro
maro
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Tak jestli má fakt desetkrát míň dílů, tak to nebude evoluce, ale naopak těžká revoluce.

Akonitin
Akonitin
5 let před
Odpověď  maro

Myslim, ze hodne dilu jenom spojili diky jine technice vyroby. Krabice a na ni na prirubach 4 zahnute trubky da snadno 73 dilu (po zapocitani sroubu, matic, podlozek, perovek a tesneni) a da se nahradit jednim 3D tisknutym dilem.

Sice to asi nebude pristavat, jako Falcony, ale musim rict, ze tak vyrazne snizeni ceny a poctu dilu me opravdu zaujalo a potesilo. Jen tak dal.

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

No ono tam asi bude hrat velku rolu napriklad konstrukcia regenerativne chladenej trisky. Ak sa povodne triska vyrabala zvaranim velkeho mnozstva tenuckych trubiek, a teraz hu vyrabaju 3D tlacou v celku tak to samozrejme dost drasticky znizi pocet pouzitych dielov 🙂

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

Zhodou okolnosti som narazil na pekny dokument kde je aj ukazka vyroby:
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160008869.pdf
strana 30, 31.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Ach jo. Jedná se o porovnání trysek, ne celých motorů. Zkuste si ten odkaz aspoň přečíst, když už ho sem dáváte.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.