sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Hlavní motor Ariane 6 dokončil kvalifikační zkoušky

Ariane 6

Nová evropská raketa Ariane 6 má za sebou další významný milník na cestě k prvnímu startu. Její motor Vulcain 2.1 na kapalné pohonné látky úspěšně dokončil fázi kvalifikačních testů, což znamená, že mohou začít kombinované zkoušky. Motor Vulcain 2.1 vyvine tah 135 tun, což s pomocí dvou či čtyř pomocných motorů na tuhé pohonné látky dostane raketu Ariane 6 během osmi minut od startu do výšky zhruba 200 kilometrů. Minulý týden se hodnotící proces dostal do finále fáze, která probíhala po dobu 15 měsíců. V jejím rámci se na dvou demonstračních modelech během dvou kampaní prováděly statické zážehy. Dějištěm těchto zkoušek bylo středisko německé agentury DLR v Lampoldshausenu.

Motor Vulcain 2.1
Motor Vulcain 2.1
Zdroj: http://www.esa.int/

Poslední kvalifikační statický zážeh motoru Vulcain 2.1 proběhl v červenci letošního roku a trval téměř 11 minut (přesně 655 sekund). Tímto zážehem se souhrnná délka testovacích zážehů dostala na hodnotu 13 798 sekund, což jsou téměř čtyři hodiny stabilního provozu raketového motoru s využitím pohyblivých částí, které se staraly o jeho naklánění (gimballing).  Tento motor je pokračovatelem odkazu motoru Vulcain 2, který létá na Ariane 5. Nově připravovaná verze je unikátní tím, že v ní najdeme 90% méně dílů oproti původní verzi a její výroba má být o 60% levnější a o 70 % rychlejší.

Tyto velmi pozitivní výsledky potvrzují funkční a mechanické chování motoru Vulcain 2.1. Nadcházející kombinované testy mají za úkol kvalifikovat subsystémy Ariane 6 na úrovni jednotlivých stupňů i celé rakety,“ popisuje Guy Pilchen, projektový manažer rakety Ariane 6 z ESA. Zkušební motory budou ještě využity pro dynamické a vibrační zkoušky. Samotné kombinované testy využijí plně reprezentativní kus centrálního stupně Ariane 6. Na kosmodromu v Kourou bude následně celý centrální stupeň kvalifikován pro let.

Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Motor Vinci při kvalifikační zkoušce.
Zdroj: https://www.esa.int

Dokončení kvalifikační fáze motoru Vulcain 2.1 je významným milníkem celého projektu Ariane 6. Restartovatelný motor Vinci, který bude pohánět její horní stupeň, svou kvalifikaci získal vloni v říjnu. V současné době je integrován do horního stupně, aby mohly pokračovat jeho testy v Lampoldshausenu. Dalším očekávaným milníkem bude statický zážeh finálního kvalifikačního modelu pomocného urychlovacího motoru P120C na tuhé pohonné látky, ke kterému dojde také na kosmodromu v Kourou. Při této zkoušce bude přesně určen profil zrychlení rakety, což inženýrům pomůže připravit se na blížící se lety.

Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Statický zážeh motoru P120C na tuhé pohonné látky.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://ct24.ceskatelevize.cz/…/2246417-space-where-is-ariane-6-.jpg?itok=vSHwDBgx
http://www.esa.int/…/10/vulcain_2.1/17217857-1-eng-GB/Vulcain_2.1.jpg
https://www.esa.int/…/18939475-1-eng-GB/Vinci_engine_qualified_in_tests.png
https://www.esa.int/…/Hot_firing_of_P120C_solid_rocket_motor_for_Vega-C.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
V_A
V_A
5 let před

Omlouvám se ale ta přerostlá kobilka co vyrostla v Boca Chica se mi líbý víc než Ariane 6 😀 je víc sexy

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  V_A

Myslím si, že v budoucnu bude prostor pro všechny – Ariane 6 se jistě neztratí. 😉

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před

Dušane, u podobných článku by bylo dobré připomínat, že se jedná o evuluci Vulcanin 2 z Ariane 5, kde verze 2.1 má o 90% dílů méně, má stát jen 40% původního motoru a výroba bude trvat jen 30% časů výroby původní verze. (zdroj wiki – https://en.wikipedia.org/wiki/Vulcain)

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Dobrý nápad, můžu to tam dát. Mám pocit, že už jsem to někde psal, ale opakování je určitě matka moudrosti.

Jakub Vanek
Jakub Vanek
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ber to tak, že sem chodí lidi i nepravidelně, a ne každý si to dohledá a pak se divý, k čemu je nový motor, když předchozí je spolehlivý a vyzkoušený na Ariane 5 a nový má stejné výkonové parametry.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Jasný, rozhodně díky za podnět. 😉

maro
maro
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Tak jestli má fakt desetkrát míň dílů, tak to nebude evoluce, ale naopak těžká revoluce.

Akonitin
Akonitin
5 let před
Odpověď  maro

Myslim, ze hodne dilu jenom spojili diky jine technice vyroby. Krabice a na ni na prirubach 4 zahnute trubky da snadno 73 dilu (po zapocitani sroubu, matic, podlozek, perovek a tesneni) a da se nahradit jednim 3D tisknutym dilem.

Sice to asi nebude pristavat, jako Falcony, ale musim rict, ze tak vyrazne snizeni ceny a poctu dilu me opravdu zaujalo a potesilo. Jen tak dal.

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

No ono tam asi bude hrat velku rolu napriklad konstrukcia regenerativne chladenej trisky. Ak sa povodne triska vyrabala zvaranim velkeho mnozstva tenuckych trubiek, a teraz hu vyrabaju 3D tlacou v celku tak to samozrejme dost drasticky znizi pocet pouzitych dielov 🙂

Marw
Marw
5 let před
Odpověď  maro

Zhodou okolnosti som narazil na pekny dokument kde je aj ukazka vyroby:
https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160008869.pdf
strana 30, 31.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Jakub Vanek

Ach jo. Jedná se o porovnání trysek, ne celých motorů. Zkuste si ten odkaz aspoň přečíst, když už ho sem dáváte.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.