sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Zkouška vystupování ze Starlineru po přistání

Zástupci agentury NASA a firmy Boeing se na základně White Sands Missile Range věnovali nácviku činností v rámci přistání lodě Starliner a trénovali i postupy používané pro výstup posádky z této lodě, která bude vozit astronauty na ISS a zpět. Ve středu 11. září nedaleko města Las Cruces v Novém Mexiku se rozjel konvoj vozidel, které bude Boeing používat při každém přistání své lodi. Ke zkouškám nebyl použit žádný letový exemplář – pouze velmi jednoduchá maketa obsahující všechny základní prvky návratové kabiny. To však plně stačilo k testování všech nezbytných postupů hezky v klidu a nanečisto, aby v ostrém provozu všechno šlapalo.

Týmy odborníků se pak věnovaly nácviku všech kroků, které jsou nezbytné k zabezpečení lodě a budoucímu výstupu posádky. Zkoušky se zúčastnili i astronauti od NASA – Mike Fincke a Nicole Mann, přičemž nechyběl ani astronaut firmy Boeing, Chris Ferguson. Právě tato trojice by měla ve Starlineru vyrazit na jeho pilotovanou testovací misi CFT (Crew Flight Test). Ten je prozatím velmi volně plánován na přelom listopadu a prosince. Pokud Vás fotografie zaujaly, a chtěli byste vidět i další (celkem je jich 31) v plném rozlišení, navštivte tento odkaz.

Kolona vozidel, které Boeing použije během přistání lodi Starliner.
Kolona vozidel, které Boeing použije během přistání lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Ke zkoušce se použila jednoduchá maketa lodi Starliner.
Ke zkoušce se použila jednoduchá maketa lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Práce kolem kabiny Starlineru po simulovaném přistání.
Práce kolem kabiny Starlineru po simulovaném přistání.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Maketa Starlineru s připojenou přístupovou platformou.
Maketa Starlineru s připojenou přístupovou platformou.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Nácvik se protáhl do noci.
Nácvik se protáhl do noci.
Zdroj: https://live.staticflickr.com
Nicole Mann, Mike Fincke a Chris Fergusson - první posádka lodi Starliner.
Nicole Mann, Mike Fincke a Chris Fergusson – první posádka lodi Starliner.
Zdroj: https://live.staticflickr.com

Přeloženo z:
https://www.flickr.com/

Zdroje obrázků:
https://live.staticflickr.com/65535/48720244122_de7d0ea593_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720245047_571716ed35_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077001_c80288b1bf_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48724636228_ffe62d0763_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720077366_969bfb52bd_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720075896_6a356ac559_k_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48720076396_e508466494_k_d.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
5 let před

Opravte si: let s tříčlennou posádkou bude pilotovaný

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Kamil

Díky, to dává smysl. 😉

Alois
Alois
5 let před

6.10, tj. zhruba za tři týdny je plánován bezpilotní let lodi postavené v Boeingu k ISS. Tím se Boeing dotáhne na Space-X.
Poté by měly následovat již pilotované lety obou firem v listopadu t.r..
Zatím jsou na tom zhruba stejně, Boing nezná výsledek plánovaného bezpilotního letu a Space-X, jak se zdá zatím nedořešila problémy po neúspěšné demonstraci záchranného systému, kdy byla totálně zničena celá loď.
Space-X měla po celou dobu vývoje zprvu značný, nyní již jen neparný náskok.
Na Boeing sázel málokdo, nyní je však reálná šance, že pomyslný závod o vlajku z posledního raketoplánu vyhraje právě Boeing.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Alois

Termín Starlineru pro nepilotovanou misi je zatím 28.10. s velkým otazníkem a SpaceX letos už pilotovanou misi asi nestihne.

jas
jas
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Přesně tak Boeing má velký otazník. Pokud se jim to povede tleskám, ale spíš věřím ve Space-X! To jsou v součastnosti tahouni lidstva v technologijich!

Luděk
Luděk
5 let před
Odpovědět  jas

Oba am. pilotované lety mají v současnosti NET 30. prosince 2019.

lvy
lvy
5 let před
Odpovědět  Alois

Pokud je mi známo, tak SpaceX má problém vyřešen.

Alois
Alois
5 let před
Odpovědět  lvy

Pokud vím má stavět dvě nové lodě a ty znovu testovat. Pokud se nemýlím tak je na to potřeba nejméně rok a to odhaduji směrem dolů.

kawapavel
kawapavel
5 let před

Opravdu bude docházet k „extrakci“ posádky z lodi ven?
Zní to teda děsně a je to hlavně nesmysl.

Tomáš Kratochvíl
Tomáš Kratochvíl
5 let před
Odpovědět  kawapavel

Také moc nemám rád takové použití cizího slova v českém textu, někdy však je najít vhodný český tvar docela obtížné.
Nesmysl to však není, např. zubař provádí extrakci zubu, k těm kosmonautům to má dost blízko.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  kawapavel

Extrakce je proces, při kterém dochází k vyjmutí něčeho z něčeho jiného – např. extrakce slepého střeva či zmíněného zubu.

Martin Brzuchanski
Martin Brzuchanski
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Hnidopich ve mně se musí ozvat – jsem chirurg- u zubu je extrakce ( vytažení ) správně, u slepého střeva ( appendixu ) je to append – ektomie ( latinsky vytětí ) :). Omlouvám se za jazykový OT

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Martin Brzuchanski

To se vůbec nemusíte omlouvat, naopak!

TomášH
TomášH
5 let před

Za prvé je neuveriteľné ako tam dokázali spraviť miesto pre 7 člennú posádku. Ale všetko je to asi výsledok pokroku a miniaturizácie výpočtovej techniky. Ikeď na ISS sa môže lietať len po 4roch. No zrejme to využijú pri misiách k mesiacu a ku gateway.

Sem hodím len v rýchlosti malý prehľad kapsúl bez SM.
Čísla sú orientačné /zaokrúhloval som/

Lockeed Martin-ORION
Dĺžka: 3,30 m
Priemer: 5,03 m
Objem kabíny: 10,23 m³
Čistá Váha: 10,000 kg
Počet osôb: 4

Boeing-STARLINER
Dĺžka: 5,30 m
Priemer: 4,56 m
Objem kabíny:11,00 m³
Čistá Váha: 13,000 kg
Počet osôb: 7

SpaceX-CREW DRAGON 2
Dĺžka: 8 m /s konektorom/
Priemer: 4 m
Objem kabíny: 9,3 m³
Čistá Váha: 9500 kg
Počet osôb: 7

North American Aviation-APOLLO CM
Dĺžka: 3,2 m
Priemer: 3,9 m
Objem kabíny: 6 m³
Čistá Váha:6000 kg
Počet osôb: 3

pbpitko
5 let před
Odpovědět  TomášH

Keˇže je to kúžel (skosený) bolo by snáď vhodnejšie písať výška, nie dĺžka. Ale ináč O.K.
pb 🙂

TomášH
TomášH
5 let před
Odpovědět  TomášH

Ano, plne súhlasím. Výška je správne. Ospravedlňujem sa. ☺️

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpovědět  TomášH

Starliner není určen pro lety k Měsíci a Gateway.
Podle těch čísel vychází kabina Starlineru větší než Orionu, ale opak je pravdou. Uvedené hodnoty Starlineru (výška a hmotnost) jsou včetně servisního modulu. Naopak Orion má celkový hermetizovaný prostor v kabině včetně oddělených sekcí, tedy včetně kuchyňky, WC a úložného prostoru 19,5 m3.
Fotografie kabin je tady:comment image

TomášH
TomášH
5 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Môže byť, čerpal som z wikipedie. Už som našiel celkom dobrú infografiku kde je to správne. Dík za upozornenie. https://www.quora.com/How-spacious-is-the-Dragon-crewpod-compared-to-the-Apollo-capsule

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2019/09/13/zkouska-vystupovani-ze-starlineru-po-pristani/