Společnost Arianespace zveřejnila poznatky, na které během vyšetřování přišla nezávislá komise. Jejím úkolem bylo analyzovat selhání rakety Vega při její 15. misi. Raketa při červencovém startu nedokázala dopravit na oběžnou dráhu průzkumnou družici FalconEye-1 patřící Spojeným Arabským Emirátům. Podle výsledků se zdá, že k závadě došlo na druhém stupni po 14 sekundách jeho služby vinou náhlé a prudké události. Arianespace doslova zmiňuje, že se jednalo o „termo-strukturální selhání v předním dómu“, které vedlo k rozpadu nosiče.
Lehká Vega se do té doby mohla chlubit čistým štítem – během 14 dosavadních startů neselhala ani jednou a perfektně tak doplňovala těžké rakety Ariane 5 a středně silné Sojuzy, které má firma Arianespace k dispozici. FalconEye-1 byl dvanáctou družicí pro sledování Země, kterou tato raketa vynášela. Zároveň šlo o první kus z plánované dvojice družic FalconEye, který chtějí provozovat Spojené Arabské Emiráty.
Let samotný probíhal bez problémů – první stupeň se zažehl a raketa se odlepila od své rampy ELA-1 na kosmodromu v Kourou. První stupeň P80 hořel minutu a 54 sekund, díky čemuž vystoupal do výšky 53 kilometrů a dosáhl rychlosti 1,78 km/s. Prakticky okamžitě po odhození prvního stupně se měl zapálit motor Zefiro 23 na stupni druhém – jeho zážeh měl trvat minutu a 43 sekund. Ovšem ze záběrů v živém přenosu se nezdálo, že by se druhý stupeň zapálil. To ale podle všeho mělo být způsobeno pouze záběry z kamer s teleobjektivy. Že něco není v pořádku, se začalo zdát ve chvíli, kdy se řídící pracovníci přesunuli k telefonům a z jejich tváří bylo vidět, že se strachují o průběh mise.
Dnes již víme, že oddělení prvního a druhého stupně proběhlo bez problémů – stejně jako zážeh stupně druhého. Obavy řídícího střediska i viditelný odklon dráhy letu byly způsobeny tím, že druhý stupeň selhal 14 sekund po zážehu. K takovým výsledkům dospěli zástupci vyšetřovací skupiny, které předsedali Generální inspektor ESA a senior-viceprezident Arianespace zodpovědný za techniku a kvalitu.
Komise byla založena 11. července letošního roku a jejím úkolem bylo analyzovat zaznamenaná telemetrická data. Odborníkům se podařilo identifikovat pravděpodobnou příčinu anomálie a díky tomu stanovili i doporučení, která by se měly udělat před zahájením provozu raket Vega, aby byla zachována jejich bezpečnost a spolehlivost. Komise vyloučila, že by na prvním stupni byl nějaký problém – stejně tak bylo bez problémů i oddělení a první fáze práce stupně druhého. „Provoz motoru P80 na prvním stupni (jeho zážeh, fáze letu atmosférou, pohon i separace) byl normální. Všechny parametry byly očekávatelné a ve shodě s výsledky z předešlých misí,“ stojí ve zveřejněné zprávě, kde se dále dočteme: „Zážeh a letová fáze stupně Z23 byla během prvních 14 sekund a 25 milisekund v normě a všechny parametry se shodovaly s těmi z minulých misí.“ Raketa selhala v čase T + 130 sekund, kdy se doslova rozpadla.
„V čase 130 sekund 850 milisekund se na motoru Z23 odehrála náhlá a prudká událost,“ stojí v dokumentu, který dále uvádí: „Tato událost vedla k rozpadu nosiče na dva kusy – na motor Z23 a sestavu tvořenou aerodynamickým krytem, nákladem, adaptérem, stupněm AVUM a stupněm Z9. V časem 135 sekund se trajektorie horní sestavy začala odchylovat od té normální.“
Jako závada byla uvedena „termo-strukturální porucha v oblasti horního polokulovitého zakončení motoru Z23“. „Jedná se o typ selhání kdy vlivem teploty (není specifikované zda nominální či zvýšené) působící na konstrukci horního zaslepení motoru došlo k jejímu mechanickému poškození, resp. změně mechanických vlastností,“ upřesnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Zpráva také uvádí, že další teoretické možnosti jako třeba neúmyslné aktivování neutralizačního systému motoru Z23 byly shledány jako nepravděpodobné. Arianespace nyní cílí na návrat raket Vega do služby v roce 2020. Než se totiž tato malá evropská raketa postaví opět na rampu, bude potřeba udělat několik změn v reakci na výsledky vyšetřování.
„V uplynulých týdnech členové vyšetřovací komise udělali skvělou práci, která podporuje hlavního výrobce, firmu Avio. Chtěl bych podpořit všechny týmy, které implementují doporučené korekce, abychom dosáhli spolehlivého návratu raket Vega, který zajistí plnou evropskou autonomii přístupu do kosmu,“ uvedl ředitel kosmické dopravy v ESA, Daniel Neuenschwander. Komise dále navrhla „komplexní plán prověřování těchto zjištění založený na analýzách, zkouškách a souboru nápravných opatření na všech dotčených subsystémech, procesech a zařízeních“.
Arianespace a ESA by měly společně provést finální zhodnocení těchto nápravných opatření před obnovením letů raket Vega v příštím roce. „Chtěl bych poděkovat vedoucím vyšetřovací komise i všem jejím členům,“ uvedl Stéphane Israël, šéf firmy Arianespace a dodal: „Jejich práce na hledání příčin anomálie letu VV15 a dobře definované úkoly, které musíme do konce roku udělat, vydláždí naši cestu k obnově letů raket Vega v prvním čtvrtletí roku 2020 za požadované úrovně spolehlivosti. Společně s naším partnerem, firmou Avio, uděláme vše, co je v našich silách, abychom navázali na 14 úspěšných startů v řadě, kterých tato naše malá raketa dosáhla.“
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/11/2018-11-20-19_19_53-Window.jpg
https://spacewatch.global/wp-content/uploads/2019/06/emirates14-546.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D_KMlCmXYAYTO_q.png:large
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2015/08/Vega_Zefiro-23_11.jpg
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/07/7-6-2017-VV10-2.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/vv10_cnes.jpg
Diky za vyborny clanek! Chtel jsem se zeptat zda nekde existuje analyza spolehlivosti raket na pevna paliva oproti raketam na kapalna paliva za poslednich nekolik let. U pevnych paliv se obecne vyzdvihuje jejich jednoduchost a spolehlivost, ale prijde mi, ze posledni dobou vidime vice selhani u raket na pevna paliva nez u slozitejich motoru na kapalna paliva (Vega, cinsky lehky nosic). Diky
Už při startech raketoplánů byla jediná havárie díky bočnímu motoru na pevná paliva.
Stále mi nie je jasné, čo presne si mám pod „termo-strukturální poruchou“ predstaviť a ako k nej došlo? Stupeň proste nevydržal termálne namáhanie a rozpadol sa? Pri 14-tich letoch vydržal a stalo sa to až teraz? Ako? Prečo? A ako chcú tomu do budúcna zabránit?
To je nedokonalý, resp. doslovný (ale ne srozumitelný) překlad z původního zdroje. Jedná se o typ selhání kdy vlivem teploty (není specifikované zda nominální či zvýšené) působící na konstrukci horního zaslepení motoru došlo k jejímu mechanickému poškození, resp. změně mechanických vlastností.
Chyba může být též v zrnu náplně, pokud by příkladně nebylo homogenní, mohlo by dojít k explozivnímu stavu, který by obal nemusel vydržet.
Díky moc za upřesnění.
Je pravda, že by mohli napsat víc o těch nápravných opatřeních, z toho by už něco vyplynulo. Možná nechtějí a tak žonglují obecnými termíny, nebo potřebují ještě čas na zhodnocení a pak se dovíme víc.
Mohl být problém přímo ve struktůře palivového jádra? Možná se to netýká samotné konstrukce.
Taky by mě zajímalo, jestli se plánované lety jen odloží, nebo jim někteří zákazníci i odejdou.
V minulosti vyšel článek, že Vega má tak naplněný letový program, že to opozdí vývoj nastupce, Vegy C. Tuším z důvodu výrobních kapacit. Firma dala přednost uspokojení stávajících zákazníků. Projeví se pauza Vegy na Vývoji nástupce?
Jinak díky autorovi za zajímavé informace.
Já osobně bych viděl problém spíše v samotné konstrukci – soudím dle dostupného popisu závady. U Vegy C očekávám odklad o několik měsíců, protože stejný odsun potkal i klasickou Vegu, takže to asi bude řetězové.
Já bych to definoval tak,že se to víko prostě propálilo a následně působením tlaku roztrhlo.
Zvláštní. To při vývoji netestovali, zda takové teploty konstrukce motoru vydrží?
Při každé dosavadní misi materiál vydržel.
Což by napovídalo tomu, že chyba bude jinde. Přece to nenavrhují, aby to vydrželo jen tak tak.
Já osobně si myslím, že pravou příčinu ani neznají. Ví kde se stal problém, asi i tuší jak, ale ze zprávy to na mne působí, že si nejsou jisti, zda šlo třeba o špatné sestavení, či špatný materiál, či špatné zacházení. Ví že si na to mají dávat pozor, ale chybu přesně nenašli.
No v případě průzkumné družice SAE bych nevylučoval ani sabotáž. Spoustě států tahle myse musela ležet v žaludku.
Vy byste ji možná nevylučoval, ale jinak je to velmi nepravděpodobná možnost.
Už jsem to psal v diskuzi u krátké zprávy na toto téma. Zpráva komise výslovně uvádí, že zkoumala i tuto možnost (sabotáž) a vyloučila ji. Není uvedeno jak 🙂