sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Vega už letos nepoletí

Společnost Arianespace zveřejnila poznatky, na které během vyšetřování přišla nezávislá komise. Jejím úkolem bylo analyzovat selhání rakety Vega při její 15. misi. Raketa při červencovém startu nedokázala dopravit na oběžnou dráhu průzkumnou družici FalconEye-1 patřící Spojeným Arabským Emirátům. Podle výsledků se zdá, že k závadě došlo na druhém stupni po 14 sekundách jeho služby vinou náhlé a prudké události. Arianespace doslova zmiňuje, že se jednalo o „termo-strukturální selhání v předním dómu“, které vedlo k rozpadu nosiče.

FalconEye1
FalconEye1
Zdroj: https://spacewatch.global

Lehká Vega se do té doby mohla chlubit čistým štítem – během 14 dosavadních startů neselhala ani jednou a perfektně tak doplňovala těžké rakety Ariane 5 a středně silné Sojuzy, které má firma Arianespace k dispozici. FalconEye-1 byl dvanáctou družicí pro sledování Země, kterou tato raketa vynášela. Zároveň šlo o první kus z plánované dvojice družic FalconEye, který chtějí provozovat Spojené Arabské Emiráty.

Let samotný probíhal bez problémů – první stupeň se zažehl a raketa se odlepila od své rampy ELA-1 na kosmodromu v Kourou. První stupeň P80 hořel minutu a 54 sekund, díky čemuž vystoupal do výšky 53 kilometrů a dosáhl rychlosti 1,78 km/s. Prakticky okamžitě po odhození prvního stupně se měl zapálit motor Zefiro 23 na stupni druhém – jeho zážeh měl trvat minutu a 43 sekund. Ovšem ze záběrů v živém přenosu se nezdálo, že by se druhý stupeň zapálil. To ale podle všeho mělo být způsobeno pouze záběry z kamer s teleobjektivy. Že něco není v pořádku, se začalo zdát ve chvíli, kdy se řídící pracovníci přesunuli k telefonům a z jejich tváří bylo vidět, že se strachují o průběh mise.

Graf zobrazující dráhu rakety z telemetrických dat jasně ukazuje odchylku od plánované dráhy.
Graf zobrazující dráhu rakety z telemetrických dat jasně ukazuje odchylku od plánované dráhy.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Dnes již víme, že oddělení prvního a druhého stupně proběhlo bez problémů – stejně jako zážeh stupně druhého. Obavy řídícího střediska i viditelný odklon dráhy letu byly způsobeny tím, že druhý stupeň selhal 14 sekund po zážehu. K takovým výsledkům dospěli zástupci vyšetřovací skupiny, které předsedali Generální inspektor ESA a senior-viceprezident Arianespace zodpovědný za techniku a kvalitu.

Komise byla založena 11. července letošního roku a jejím úkolem bylo analyzovat zaznamenaná telemetrická data. Odborníkům se podařilo identifikovat pravděpodobnou příčinu anomálie a díky tomu stanovili i doporučení, která by se měly udělat před zahájením provozu raket Vega, aby byla zachována jejich bezpečnost a spolehlivost. Komise vyloučila, že by na prvním stupni byl nějaký problém – stejně tak bylo bez problémů i oddělení a první fáze práce stupně druhého. „Provoz motoru P80 na prvním stupni (jeho zážeh, fáze letu atmosférou, pohon i separace) byl normální. Všechny parametry byly očekávatelné a ve shodě s výsledky z předešlých misí,“ stojí ve zveřejněné zprávě, kde se dále dočteme: „Zážeh a letová fáze stupně Z23 byla během prvních 14 sekund a 25 milisekund v normě a všechny parametry se shodovaly s těmi z minulých misí.“ Raketa selhala v čase T + 130 sekund, kdy se doslova rozpadla.

Druhý stupeň rakety Vega - motor Zefiro 23 na tuhé pohonné látky.
Druhý stupeň rakety Vega – motor Zefiro 23 na tuhé pohonné látky.
Zdroj: http://www.arianespace.com

V čase 130 sekund 850 milisekund se na motoru Z23 odehrála náhlá a prudká událost,“ stojí v dokumentu, který dále uvádí: „Tato událost vedla k rozpadu nosiče na dva kusy – na motor Z23 a sestavu tvořenou aerodynamickým krytem, nákladem, adaptérem, stupněm AVUM a stupněm Z9. V časem 135 sekund se trajektorie horní sestavy začala odchylovat od té normální.

Instalace motoru Zefiro 23 na raketu Vega.
Instalace motoru Zefiro 23 na raketu Vega.
Zdroj: http://www.arianespace.com

Jako závada byla uvedena „termo-strukturální porucha v oblasti horního polokulovitého zakončení motoru Z23“. „Jedná se o typ selhání kdy vlivem teploty (není specifikované zda nominální či zvýšené) působící na konstrukci horního zaslepení motoru došlo k jejímu mechanickému poškození, resp. změně mechanických vlastností,“ upřesnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Zpráva také uvádí, že další teoretické možnosti jako třeba neúmyslné aktivování neutralizačního systému motoru Z23 byly shledány jako nepravděpodobné. Arianespace nyní cílí na návrat raket Vega do služby v roce 2020. Než se totiž tato malá evropská raketa postaví opět na rampu, bude potřeba udělat několik změn v reakci na výsledky vyšetřování.

V uplynulých týdnech členové vyšetřovací komise udělali skvělou práci, která podporuje hlavního výrobce, firmu Avio. Chtěl bych podpořit všechny týmy, které implementují doporučené korekce, abychom dosáhli spolehlivého návratu raket Vega, který zajistí plnou evropskou autonomii přístupu do kosmu,“ uvedl ředitel kosmické dopravy v ESA, Daniel Neuenschwander. Komise dále navrhla „komplexní plán prověřování těchto zjištění založený na analýzách, zkouškách a souboru nápravných opatření na všech dotčených subsystémech, procesech a zařízeních“.

Start rakety Vega
Start rakety Vega
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Arianespace a ESA by měly společně provést finální zhodnocení těchto nápravných opatření před obnovením letů raket Vega v příštím roce. „Chtěl bych poděkovat vedoucím vyšetřovací komise i všem jejím členům,“ uvedl Stéphane Israël, šéf firmy Arianespace a dodal: „Jejich práce na hledání příčin anomálie letu VV15 a dobře definované úkoly, které musíme do konce roku udělat, vydláždí naši cestu k obnově letů raket Vega v prvním čtvrtletí roku 2020 za požadované úrovně spolehlivosti. Společně s naším partnerem, firmou Avio, uděláme vše, co je v našich silách, abychom navázali na 14 úspěšných startů v řadě, kterých tato naše malá raketa dosáhla.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/11/2018-11-20-19_19_53-Window.jpg
https://spacewatch.global/wp-content/uploads/2019/06/emirates14-546.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D_KMlCmXYAYTO_q.png:large
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2015/08/Vega_Zefiro-23_11.jpg
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/07/7-6-2017-VV10-2.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2018/04/vv10_cnes.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
5 let před

Diky za vyborny clanek! Chtel jsem se zeptat zda nekde existuje analyza spolehlivosti raket na pevna paliva oproti raketam na kapalna paliva za poslednich nekolik let. U pevnych paliv se obecne vyzdvihuje jejich jednoduchost a spolehlivost, ale prijde mi, ze posledni dobou vidime vice selhani u raket na pevna paliva nez u slozitejich motoru na kapalna paliva (Vega, cinsky lehky nosic). Diky

Brodský
Brodský
5 let před

Už při startech raketoplánů byla jediná havárie díky bočnímu motoru na pevná paliva.

marian
marian
5 let před

Stále mi nie je jasné, čo presne si mám pod „termo-strukturální poruchou“ predstaviť a ako k nej došlo? Stupeň proste nevydržal termálne namáhanie a rozpadol sa? Pri 14-tich letoch vydržal a stalo sa to až teraz? Ako? Prečo? A ako chcú tomu do budúcna zabránit?

Michal Václavík
5 let před
Odpovědět  marian

To je nedokonalý, resp. doslovný (ale ne srozumitelný) překlad z původního zdroje. Jedná se o typ selhání kdy vlivem teploty (není specifikované zda nominální či zvýšené) působící na konstrukci horního zaslepení motoru došlo k jejímu mechanickému poškození, resp. změně mechanických vlastností.

Alois
Alois
5 let před
Odpovědět  Michal Václavík

Chyba může být též v zrnu náplně, pokud by příkladně nebylo homogenní, mohlo by dojít k explozivnímu stavu, který by obal nemusel vydržet.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Michal Václavík

Díky moc za upřesnění.

Petr Poruban
Petr Poruban
5 let před
Odpovědět  marian

Je pravda, že by mohli napsat víc o těch nápravných opatřeních, z toho by už něco vyplynulo. Možná nechtějí a tak žonglují obecnými termíny, nebo potřebují ještě čas na zhodnocení a pak se dovíme víc.
Mohl být problém přímo ve struktůře palivového jádra? Možná se to netýká samotné konstrukce.
Taky by mě zajímalo, jestli se plánované lety jen odloží, nebo jim někteří zákazníci i odejdou.
V minulosti vyšel článek, že Vega má tak naplněný letový program, že to opozdí vývoj nastupce, Vegy C. Tuším z důvodu výrobních kapacit. Firma dala přednost uspokojení stávajících zákazníků. Projeví se pauza Vegy na Vývoji nástupce?
Jinak díky autorovi za zajímavé informace.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Petr Poruban

Já osobně bych viděl problém spíše v samotné konstrukci – soudím dle dostupného popisu závady. U Vegy C očekávám odklad o několik měsíců, protože stejný odsun potkal i klasickou Vegu, takže to asi bude řetězové.

ixb1
ixb1
5 let před
Odpovědět  marian

Já bych to definoval tak,že se to víko prostě propálilo a následně působením tlaku roztrhlo.

Pajuc
Pajuc
5 let před
Odpovědět  ixb1

Zvláštní. To při vývoji netestovali, zda takové teploty konstrukce motoru vydrží?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Pajuc

Při každé dosavadní misi materiál vydržel.

Pajuc
Pajuc
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Což by napovídalo tomu, že chyba bude jinde. Přece to nenavrhují, aby to vydrželo jen tak tak.

Štěpán
Štěpán
5 let před

Já osobně si myslím, že pravou příčinu ani neznají. Ví kde se stal problém, asi i tuší jak, ale ze zprávy to na mne působí, že si nejsou jisti, zda šlo třeba o špatné sestavení, či špatný materiál, či špatné zacházení. Ví že si na to mají dávat pozor, ale chybu přesně nenašli.

Kamil
Kamil
5 let před

No v případě průzkumné družice SAE bych nevylučoval ani sabotáž. Spoustě států tahle myse musela ležet v žaludku.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Kamil

Vy byste ji možná nevylučoval, ale jinak je to velmi nepravděpodobná možnost.

pave69
pave69
5 let před
Odpovědět  Kamil

Už jsem to psal v diskuzi u krátké zprávy na toto téma. Zpráva komise výslovně uvádí, že zkoumala i tuto možnost (sabotáž) a vyloučila ji. Není uvedeno jak 🙂

https://kosmonautix.cz/2019/09/07/vega-uz-letos-nepoleti/