sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Apex 1.0

V prohlášení z 9. května společnost ispace US, americká dceřiná společnost japonské společnosti ispace, uvedla, že pro svůj lunární modul Apex 1.0 použije nový motor s názvem VoidRunner. Změna znamená posun startu z roku 2026 na rok 2027.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab uvádí, že plánovaná akvizice německého dodavatele optické komunikace, společnosti Mynaric, je klíčová pro další plány při účasti v nabídkách na družicové konstelace a případný vývoj vlastních družic.

Přistávací modul Veněry už ČR nezasáhne

Družice Kosmos 482, přistávací modul sondy Veněra (sesterské s osmičkou), která měla zaniknout 10. května v dopoledních hodinách našeho času nás už nezasáhne. Její přelet nad střední Evropou proběhl 10. 5. ráno kolem 6:36 SELČ a dráha dalších přeletů vede již mimo naše území. Protože poslední viditelný přelet připadl na 9:38 SELČ nízko nad jihem, nemůžeme již pozorovat ani případný zánik.

Sierra Space

Společnost Sierra Space 8. května oznámila, že dokončila pozemní demonstraci prototypu navigační družice pro iniciativu Odolného globálního pozičního systému (R-GPS) amerických vesmírných sil.

Čína

Čína zveřejnila komplexní předpisy pro družicové služby přímého vysílání. Sedm ministerstev vydalo 30. dubna oznámení s názvem Předpisy pro správu koncových zařízení přímo připojených k družicovým službám, které stanoví právní a technický základ pro družicovou konektivitu v souladu s národními cíli.

Rheinmetall

Německý dodavatel obranných technologií Rheinmetall plánuje zahájit příští rok stavbu družic se syntetickou aperturou pro radarové systémy ve spolupráci s finským provozovatelem konstelací SAR Iceye.

Neutron

Raketa Neutron nové generace od společnosti Rocket Lab byla vybrána pro experimentální misi amerického letectva k otestování schopností rychlé globální přepravy nákladu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Odlévání tuhého paliva pro Artemis 2 dokončeno

Vzletový stupeň SRB

Specialisté z NASA a firmy Northrop Grumman dokončili 8. července odlévání – nebo chcete-li plnění – pohonné směsi do všech deseti segmentů postranních urychlovacích motorů druhého exempláře rakety SLS. V Promontory v Utahu tak vznikl základ dvou prakticky identických pětisegmentových motorů, z nichž každý bude na jedné straně rakety SLS. A budou to opravdoví siláci, až se sestaví – při startu vyvine každý z nich tah stěží představitelných 1632 tun! Dohromady se tedy budou podílet na tahu celé rakety při startu z 80 %. Během dvouminutového hoření urychlí raketu na potřebnou úroveň, aby pilotovaná loď Orion mohla zamířit k Měsíci.

Příprava segmentů urychlovacích motorů rakety SLS pro misi Artemis 2.
Příprava segmentů urychlovacích motorů rakety SLS pro misi Artemis 2.
Zdroj: https://www.nasa.gov

S délkou skoro 54 metrů půjde o největší a nejsilnější motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy vznikly. Každý motor bude po sestavení vážit úctyhodných 725 tun a jejich průměr činí 3,6 metru. Pohonná směs patří do kategorie APCP (Ammonium perchlorate composite propellant), přičemž jako palivo slouží tzv. PBAN, tedy polybutadien akrylonitril. Směs se nalévá do silnostěnných ocelových válců a má konzistenci tuhého těsta. Aby tuhé palivo dělalo čest svému jménu, musí směs vytvrdnout. Uprostřed každého segmentu je pak otvor, který po sestavení segmentů vytvoří spojitý prostor odshora dolů. Zjednodušeně řečeno si můžeme takovou sestavu představit jako věž z ruliček toaletního papíru.

Jak vypadá manipulace s těmito segmenty, se můžete podívat na tomto videu, které vzniklo před dvěma lety, když se vyráběly (dnes již dokončené) segmenty motorů na tuhá paliva pro misi Artemis 1.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CdCa3ubUkAIk4KP.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artemis2afwd_188261_03.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Streda
Streda
5 let před

Leonov mluví 6 minut o havarii Gagarina, o odtajnění. (Lépe přehrát v VLC, mnoho hloubek)
https://www.youtube.com/watch?v=cZmVauQxsZY

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Streda

Zvažte prosím, zda není lepší psát komentáře, nesouvisející s tématem článku, do příslušného vlákna v diskusním fóru. Konkrétně pro tento komentář je vhodné vlákno „Ruský Roskosmos / Zaujímavosti z ruskej (resp. sovietskej) kosmonautiky“.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Suhlasim!

Alois
Alois
5 let před

Jaký tvar má centrální kanál, je to klasická hvězda ? díky.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Forma pro centrální otvor je na čtvrtém obrázku v tomto článku:
https://www.kosmonautix.cz/2017/09/urychlovaci-bloky-pro-sls-v-cilove-rovince/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.