sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Odlévání tuhého paliva pro Artemis 2 dokončeno

Vzletový stupeň SRB

Specialisté z NASA a firmy Northrop Grumman dokončili 8. července odlévání – nebo chcete-li plnění – pohonné směsi do všech deseti segmentů postranních urychlovacích motorů druhého exempláře rakety SLS. V Promontory v Utahu tak vznikl základ dvou prakticky identických pětisegmentových motorů, z nichž každý bude na jedné straně rakety SLS. A budou to opravdoví siláci, až se sestaví – při startu vyvine každý z nich tah stěží představitelných 1632 tun! Dohromady se tedy budou podílet na tahu celé rakety při startu z 80 %. Během dvouminutového hoření urychlí raketu na potřebnou úroveň, aby pilotovaná loď Orion mohla zamířit k Měsíci.

Příprava segmentů urychlovacích motorů rakety SLS pro misi Artemis 2.
Příprava segmentů urychlovacích motorů rakety SLS pro misi Artemis 2.
Zdroj: https://www.nasa.gov

S délkou skoro 54 metrů půjde o největší a nejsilnější motory na tuhé pohonné látky, jaké kdy vznikly. Každý motor bude po sestavení vážit úctyhodných 725 tun a jejich průměr činí 3,6 metru. Pohonná směs patří do kategorie APCP (Ammonium perchlorate composite propellant), přičemž jako palivo slouží tzv. PBAN, tedy polybutadien akrylonitril. Směs se nalévá do silnostěnných ocelových válců a má konzistenci tuhého těsta. Aby tuhé palivo dělalo čest svému jménu, musí směs vytvrdnout. Uprostřed každého segmentu je pak otvor, který po sestavení segmentů vytvoří spojitý prostor odshora dolů. Zjednodušeně řečeno si můžeme takovou sestavu představit jako věž z ruliček toaletního papíru.

Jak vypadá manipulace s těmito segmenty, se můžete podívat na tomto videu, které vzniklo před dvěma lety, když se vyráběly (dnes již dokončené) segmenty motorů na tuhá paliva pro misi Artemis 1.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/CdCa3ubUkAIk4KP.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artemis2afwd_188261_03.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Streda
Streda
5 let před

Leonov mluví 6 minut o havarii Gagarina, o odtajnění. (Lépe přehrát v VLC, mnoho hloubek)
https://www.youtube.com/watch?v=cZmVauQxsZY

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Streda

Zvažte prosím, zda není lepší psát komentáře, nesouvisející s tématem článku, do příslušného vlákna v diskusním fóru. Konkrétně pro tento komentář je vhodné vlákno „Ruský Roskosmos / Zaujímavosti z ruskej (resp. sovietskej) kosmonautiky“.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpověď  Jiří Hošek

Suhlasim!

Alois
Alois
5 let před

Jaký tvar má centrální kanál, je to klasická hvězda ? díky.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před
Odpověď  Alois

Forma pro centrální otvor je na čtvrtém obrázku v tomto článku:
https://www.kosmonautix.cz/2017/09/urychlovaci-bloky-pro-sls-v-cilove-rovince/

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.