sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Chandrayaan-2 nebyla po startu na očekávané dráze

Včerejší start indické lunární mise Chandrayaan-2 dopadl dobře – nejsilnější indická raketa GSLV Mk III umístila náklad na oběžnou dráhu a separace nákladu od horního stupně proběhla úspěšně. Během přímého přenosu jsme ale viděli záběry na monitory, na kterých se dalo jasně rozeznat, že graf veličin reálného letu se v závěrečné fázi lehce odchýlil od plánované křivky. Na postartovní konferenci oznámil šéf agentury ISRO, že horní stupeň hořel až do spálení všech pohonných látek a sonda se tak dostala na oběžnou dráhu o 6 000 kilometrů vyšší, než se čekalo, takže při cestě k Měsíci ušetří palivo. Jak se ale ukázalo, celá situace byla ve skutečnosti zajímavější. V tomto krátkém článku si ukážeme, na jakou dráhu se sonda dostala, ale i to, jaký bude její další harmonogram.

Původní plány počítaly s tím, že nosná raketa vynese náklad na eliptickou dráhu s perigeem (nejnižším bodem) ve výšce 170 kilometrů a apogeem (nejvyšším bodem) zhruba 39 000 kilometrů vysoko). Těch oznámených šest tisíc kilometrů navíc se logicky vztahovalo k apogeu, ale jak na tom bylo perigeum? Podle informací, které dnes dopoledne zveřejnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře měla počáteční oběžná dráha perigeum jen ve výšce okolo 152 kilometrů. To by znamenalo, že nosná raketa sice dosáhla vyššího apogea, ale nižšího perigea, než se čekalo – a to už tak dobré není. Čím níže leží perigeum, tím většímu odporu atmosféry je sonda při průletu touto apsidou vystavena. Sonda proto provedla korekci, kterou zajistila povytažení perigea do bezpečnější výšky.

Chandrayaan-2
Chandrayaan-2
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Oběžná dráha byla následně upravena na výstřední dráhu s perigeem 173,7 km, apogeem 44 733,6 km (ISRO hlásilo 169,7 km x 45 475,0 km) a sklonem 21,41°,“ doplnil Michal Václavík s dodatkem, že jde o informace z dnešního dopoledne a v průběhu času se situace může měnit. Odlišná dráha oproti očekávání ale není jedinou zvláštností včerejšího startu. „Zajímavostí také je, že NORAD po startu eviduje tři objekty – logicky poslední stupeň nosné rakety a sondu, ale třetí objekt je zatím záhadou. Při jiných startech raket GSLV na obdobné dráhy (GTO) se toto nedělo. Je možné, že jde o nějaký mezistupeň, který je součástí nové rakety GSLV Mk. 3 anebo nějaká část přímo související s vynášeným nákladem,“ informuje Michal Václavík, který připravil také přehledný harmonogram nejbližších milníků mise Chandrayaan-2.

  • 24. 7. – zvýšení apogea na cca 47 000 km
  • 25. 7. – zvýšení perigea na 243 km
  • 27. 7. – zvýšení apogea na 55 800 km
  • 1. 8. – zvýšení apogea na 71 500 km
  • 6. 8. – zvýšení apogea na neupřesněnou hodnotu
  • 9. 8. – zvýšení apogea na 89 700 km
  • 14. 8. – provedení motorického zážehu v perigeu k přechodu na přeletovou dráhu k Měsíci
  • 20. 8. – navedení na oběžnou dráhu okolo Měsíce s výškou v periseleniu 120 km a výškou v aposeleniu 18 000 km
  • koncem srpna proběhnou čtyři motorické manévry v periseleniu k úpravě a zakulacení oběžné dráhy
  • 1. 9. – dosažení finální kruhové dráhy s výškou 100 km
  • 2. 9. – změna oběžné dráhy (snížení výšky v pereseleniu na 30 km) a oddělení přistávacího modulu od zbytku sondy
  • 7. 9. – přistání na povrchu Měsíce v primární přistávací oblasti mezi krátery Manzinus C a Simpelius N (cca 70,9° j.š. a 22,7° v.d.), v ČR bude v době přistání ještě 6. 9. (čas 23:28 SELČ)

Zdroje informací:
Michal Václavík
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D-s6lfOUwAACcQq.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D-s6qNnUwAEUfws.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
trabis
trabis
5 let před

Díky za tak rychlé objasnění včerejšího „zpestření“ startu, byl jsem zvědav.

Dá však někdo, třeba od boku, energetickou bilanci, zda si tím vyšším apogeem navzdory nižšímu perigeu s  jeho následnou korekcí, co do množství úspory paliva sondy pomohli?

Spytihněv
Spytihněv
5 let před

Buďme rádi, že to dopadlo takto. Když už došlo k odchylce, tak se jednalo o nějakou anomálii a v tom případě mohlo být perigeum klidně ještě nižší. Zkrátka nenormální stav. A co ty tři objekty? Potvrdila ISRO, že je sonda v pořádku?

zvejkal
zvejkal
5 let před

No, drzim palce kazdej misii k mesiacu. Tato vyzera skutocne dobrodruzne uz od zaciatku 🙂

Alois
Alois
5 let před

Další korekce provedena dnes v 11.42 SELČ. Bylo dosaženo dráhy 276-71.792 km. Další korekce je plánována na 2.8..

Alois
Alois
5 let před

Sonda je již na dráze s apogeem 142 tis. km. 14.8 má být poslední korekce v apogeu a měla by se dostat na dráhu s apogeem 412 tis. km. Není mi jasné zda přímo z odletové větve vstoupí na lunární orbit, neb mám poznamenáno, že by na této dráze měla vykonat dva oblety Země. Nebo se mýlím ? Dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Alois

Myslím, že toho 14. má již vstoupit na dráhu kolem Měsíce.

https://kosmonautix.cz/2019/07/23/chandrayaan-2-nebyla-po-startu-na-ocekavane-draze/