sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Chandrayaan-2 nebyla po startu na očekávané dráze

Včerejší start indické lunární mise Chandrayaan-2 dopadl dobře – nejsilnější indická raketa GSLV Mk III umístila náklad na oběžnou dráhu a separace nákladu od horního stupně proběhla úspěšně. Během přímého přenosu jsme ale viděli záběry na monitory, na kterých se dalo jasně rozeznat, že graf veličin reálného letu se v závěrečné fázi lehce odchýlil od plánované křivky. Na postartovní konferenci oznámil šéf agentury ISRO, že horní stupeň hořel až do spálení všech pohonných látek a sonda se tak dostala na oběžnou dráhu o 6 000 kilometrů vyšší, než se čekalo, takže při cestě k Měsíci ušetří palivo. Jak se ale ukázalo, celá situace byla ve skutečnosti zajímavější. V tomto krátkém článku si ukážeme, na jakou dráhu se sonda dostala, ale i to, jaký bude její další harmonogram.

Původní plány počítaly s tím, že nosná raketa vynese náklad na eliptickou dráhu s perigeem (nejnižším bodem) ve výšce 170 kilometrů a apogeem (nejvyšším bodem) zhruba 39 000 kilometrů vysoko). Těch oznámených šest tisíc kilometrů navíc se logicky vztahovalo k apogeu, ale jak na tom bylo perigeum? Podle informací, které dnes dopoledne zveřejnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře měla počáteční oběžná dráha perigeum jen ve výšce okolo 152 kilometrů. To by znamenalo, že nosná raketa sice dosáhla vyššího apogea, ale nižšího perigea, než se čekalo – a to už tak dobré není. Čím níže leží perigeum, tím většímu odporu atmosféry je sonda při průletu touto apsidou vystavena. Sonda proto provedla korekci, kterou zajistila povytažení perigea do bezpečnější výšky.

Chandrayaan-2
Chandrayaan-2
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Oběžná dráha byla následně upravena na výstřední dráhu s perigeem 173,7 km, apogeem 44 733,6 km (ISRO hlásilo 169,7 km x 45 475,0 km) a sklonem 21,41°,“ doplnil Michal Václavík s dodatkem, že jde o informace z dnešního dopoledne a v průběhu času se situace může měnit. Odlišná dráha oproti očekávání ale není jedinou zvláštností včerejšího startu. „Zajímavostí také je, že NORAD po startu eviduje tři objekty – logicky poslední stupeň nosné rakety a sondu, ale třetí objekt je zatím záhadou. Při jiných startech raket GSLV na obdobné dráhy (GTO) se toto nedělo. Je možné, že jde o nějaký mezistupeň, který je součástí nové rakety GSLV Mk. 3 anebo nějaká část přímo související s vynášeným nákladem,“ informuje Michal Václavík, který připravil také přehledný harmonogram nejbližších milníků mise Chandrayaan-2.

  • 24. 7. – zvýšení apogea na cca 47 000 km
  • 25. 7. – zvýšení perigea na 243 km
  • 27. 7. – zvýšení apogea na 55 800 km
  • 1. 8. – zvýšení apogea na 71 500 km
  • 6. 8. – zvýšení apogea na neupřesněnou hodnotu
  • 9. 8. – zvýšení apogea na 89 700 km
  • 14. 8. – provedení motorického zážehu v perigeu k přechodu na přeletovou dráhu k Měsíci
  • 20. 8. – navedení na oběžnou dráhu okolo Měsíce s výškou v periseleniu 120 km a výškou v aposeleniu 18 000 km
  • koncem srpna proběhnou čtyři motorické manévry v periseleniu k úpravě a zakulacení oběžné dráhy
  • 1. 9. – dosažení finální kruhové dráhy s výškou 100 km
  • 2. 9. – změna oběžné dráhy (snížení výšky v pereseleniu na 30 km) a oddělení přistávacího modulu od zbytku sondy
  • 7. 9. – přistání na povrchu Měsíce v primární přistávací oblasti mezi krátery Manzinus C a Simpelius N (cca 70,9° j.š. a 22,7° v.d.), v ČR bude v době přistání ještě 6. 9. (čas 23:28 SELČ)

Zdroje informací:
Michal Václavík
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D-s6lfOUwAACcQq.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D-s6qNnUwAEUfws.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
trabis
trabis
5 let před

Díky za tak rychlé objasnění včerejšího „zpestření“ startu, byl jsem zvědav.

Dá však někdo, třeba od boku, energetickou bilanci, zda si tím vyšším apogeem navzdory nižšímu perigeu s  jeho následnou korekcí, co do množství úspory paliva sondy pomohli?

Spytihněv
Spytihněv
5 let před

Buďme rádi, že to dopadlo takto. Když už došlo k odchylce, tak se jednalo o nějakou anomálii a v tom případě mohlo být perigeum klidně ještě nižší. Zkrátka nenormální stav. A co ty tři objekty? Potvrdila ISRO, že je sonda v pořádku?

zvejkal
zvejkal
5 let před

No, drzim palce kazdej misii k mesiacu. Tato vyzera skutocne dobrodruzne uz od zaciatku 🙂

Alois
Alois
5 let před

Další korekce provedena dnes v 11.42 SELČ. Bylo dosaženo dráhy 276-71.792 km. Další korekce je plánována na 2.8..

Alois
Alois
5 let před

Sonda je již na dráze s apogeem 142 tis. km. 14.8 má být poslední korekce v apogeu a měla by se dostat na dráhu s apogeem 412 tis. km. Není mi jasné zda přímo z odletové větve vstoupí na lunární orbit, neb mám poznamenáno, že by na této dráze měla vykonat dva oblety Země. Nebo se mýlím ? Dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

Myslím, že toho 14. má již vstoupit na dráhu kolem Měsíce.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.