sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover pro Mars dostal kola – dočasně

Na dvou fotografiích, které Vám dnes chceme představit, jsou zachyceny činnosti z 13. června, kdy pracovníci Jet Propulsion Laboratory instalovali kola a „nohy“ (alias mobilní zavěšení) na pravou polovinu vozítka Mars rover 2020. O den později pak došlo k instalaci zavěšení kol i na druhou stranu. „Teď už je to marsovské vozítko,“ říká David Gruel, manažer JPL zodpovědný za sestavování, testy a start této mise a dodává: „S připojeným zavěšením kolem to už nejen vypadá jako vozítko, ale také už máme instalaci skoro všech velkých systémů za sebou.“

Během pár týdnů by experti měli k vozítku připojit jeho robotickou paži, do hlavy roveru vloží přístroj SuperCam a dojde i na instalaci systému Sample Caching System pro ukládání vzorků pro pozdější návrat na Zemi. Jen v něm bychom našli 17 samostatných motorků. „Nohy“ vozítka, které nesou kola vypadají jako černé tyče. Jsou vyrobeny z titanu stejnou metodou, jaká se používá u špičkových cyklistických rámů. Kola samotná jsou ale jen inženýrské modely a tyto exempláře nepoletí k Marsu. Teprve až během příštího roku dojde k jejich výměně za letové exempláře, které by se měly před startem používat co nejméně.

Detailní pohled na systém zavěšení kol i na jejich vzorek.
Detailní pohled na systém zavěšení kol i na jejich vzorek.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Kola samotná jsou vyrobena z hliníku a mají průměr 52,5 cm. Na jejich povrchu najdeme 48 drapáků, které jsou vyfrézovány do těla běhounu, aby zlepšily jeho trakci jak na měkkém písku, tak i tvrdých kamenech. Každé kolo má svůj vlastní motor a obě přední i obě zadní kola jsou vybavena také vlastním zatáčecím motorem. Díky tomu se bude moci vozítko otočit o 360° na místě.

Při jízdě po nerovném terénu je systém zavěšení kol (zvaný „rocker-bogie“) velmi užitečný díky několika tyčím a pohyblivým kloubům. Díky nim si rover zachová relativně konstantní zátěž každého kola, čímž se také minimalizuje jeho náklon. Pozemní specialisté, kteří budou rover řídit, se musí vyhýbat terénu, kde by se rover naklonil o 30°. Jde však jen o rezervu – ve skutečnosti by vozítko zvládlo i sklon 45° v jakémkoliv směru, aniž by se převrátilo. Díky systému zavěšení kol může rover přejíždět kameny a jiné překážky jako jsou prohlubně, jejichž rozměr je menší než velikost kol.

Závěrem ještě připomeňme, že se stále můžete registrovat, aby Vaše jméno letělo s tímto vozítkem na Mars. Stále také funguje webkamera, na které můžete sledovat dění kolem nového vozítka. Jen pamatujte na časový posun mezi střední Evropou a Kalifornií.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia23269-16.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia23270-16.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před

Nevite jestli jsou ty kola nejak zasadne jina oproti minulosti? Videl jsem fotky z minulych misi a dostavaly celkem na frak… tak si rikam jestli udelali nejake zmeny…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

Ani ne tak u minulých misí jako jen u Curiosity. Šlo ale spíše o estetický problém než o překážku provozu. Hustší žebra / drapáky by měly plášť vyztužit.

Stepan Krnansky
Stepan Krnansky
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Diky moc za upresneni a odpoved..

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Stepan Krnansky

Není zač. 😉

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak u Spiritu byla porucha kola/zavěšení jednou z příčin jeho konce. A u Curiosity je to tak moc „kosmetický“ problém, že pro jistotu předělávali na dálku software na pojíždění a berou to poškození v úvahu i při plánování trasy.
Ano, kola pro Mars rover 2020 jsou docela dost jiná:

https://www.sciencefriday.com/educational-resources/redesigning-the-wheel-for-mars/

Pěkný srovnávací obrázek je skoro na konci článku.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Co se Spiritu týče, tak máte pravdu, ale pán se ptal na kola, tudíž jsem vyloučil jejich zavěšení / pohon, který způsobil problémy Spiritu.
I kdyby Curiosity přišla kompletně o pláště svých kol, tak by byla schopna jízdy po titanových paprscích. Sice ne přes prašná podloží, ale po kamenech bez problémů. Ta úprava SW byla spíše preventivní. Ono to na fotkách nevypadá moc hezky.
Mimochodem o nových kolech jsme svého času psali i my.

Jiný Honza
Jiný Honza
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Hm, napadá mě spousta otázek. Třeba když je potřeba na každý prd na sondě pět testů a certifikací, jestli ta kola na Curiosity někdo testoval? Tedy tak nějak doopravdy. To by si pak třeba všiml že po pár kilometrech v terénu jsou v nich díry a něco s tím udělal. Nebo ne?

Trochu se obávám, že přístup státní byrokraticky řízené NASA se od průšvihů s Apollem 1 a raketoplány Challenger a Columbia příliš nezměnil.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jiný Honza

Narážíme na jeden zásadní problém. Vozítko má pracovat v prostředí s poměrně výrazným střídáním teplot a třetinovou gravitací. Veškeré testy, které uděláme na Zemi mohou tento stav pouze simulovat, nebo se k němu přiblížit, ale nikdy jej plně nenahradí. Proto se některé věci nemusí odhalit a nejde přitom o chybu testovacího procesu.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Podle mého názoru je Aloisova odpověď přesná a vyčerpávající- americké sondy prostě překračují plánovanou životnost.
Pochybovat o kvalitě testování rozhodně není na místě. Stejně tak hledat jakousi příčinu v kvalitě řízení NASA. Obojí je samozřejmě na špičkové úrovni.

maro
maro
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak ta kola jsou hodně jiná. Dost se poučili z předchozí zkušeností. Žebrování má dvojnásobnou hustotu, což zvyšuje odolnost proti proražení. A taky rezignovali na ten výrazně šípovitý vzor, který měl víc držet ve svahu proti bočnímu posuvu, ale asi zjistili, že to vlastně není potřeba a že přímější žebrování zajišťuje vyšší pevnost kol.

Alois
Alois
5 let před

Každá americká sonda, tedy i americké rovery na Marsu jsou stavěny na určitou životnost a tím je dána robustnost jejich jednotlivých prvků. Dlužno připomenout, že krom NASA nikdo jiný nedopravil na Mars řádně fungující rover, ale ani daleko jednodušší řádně fungující lander. Curiosity byla stavěna na necelé dva roky pobytu na Marsu, které uplynuly již před pěti roky a projektovaná dráha činila 19km, což bylo dosaženo před dvěma roky. Zákonité opotřebení dezénu kol nijak neomezuje pohyb roveru a je předpoklad že Curiosity bude po Marsu jezdit a bádat ještě několik let.
V případě MERů byly konstrukční parametry daleko skromnější : projektovaná dráha třista metrů a životnost tři měsíce. Netřeba něco dodávat.
Jako poruchu bych klasifikoval závadu, která by se vyskytla v garantované době. Po překročení garantované doby, nebo garantované dráhy je to pouze zákonitý výsledek opotřebení.
Bohužel zatím pro výkony NASA na Marsu není žádné srovnání, to se ale, jak jistě všichni doufáme, změní za dva roky, kdy by na Marsu měl jezdit i evropský a čínský rover a současně pracovat i landery obou zemí.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Alois

To, že s koly začal problém až ke konci plánované primární mise, je také pravda.

Alois
Alois
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Minimální, tedy zaručenou životnost toho kterého zařízení nelze nikdy stanovit úplně přesně. Skutečnost záleží na mnoha proměnných okolnostech, které nelze v úplnosti předvídat. Na Marsu jsou vpravdě nepřátelské podmínky každé technice, navíc je komunikační bariéra, nelze reagovat v reálu a nutno zakalkulovat i pravděpodobná pochybení řízení provozu. V tomto úhlu pohledu je dlouhověkost amerických zařízení na Marsu od samého počátku, vždyť už Vikingy před padesáti lety fungovaly léta, obdivuhodná.
Tím bude pomyslná laťka pro Evropu a Čínu za dva roky posazena hodně vysoko.

Alois
Alois
5 let před

Průběžně sleduji montáž roveru a dochází mi jak je to obrovský stroj. Název vozítko silně pokulhává. Pokud je izolován na snímcích, bez možnosti porovnání se známými objekty, tak jeho obrovitost nevynikne, ale při montáži, když se kolem pohybují postavy, je rozmístěno vybavení dílny, okna , dveře atd., jsou rozměry roveru opravu impozantní.

Marvin
Marvin
5 let před

Objavili sa aj nejake nove informacie o misii ExoMars? Teda hlavne, ci stihnu buducorocne okno?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Marvin

Podle posledních dostupných informací se okno stíhá.

maro
maro
5 let před

Důležitým prvkem zavěšení těla roveru na rocker-bogie podvozky levé a pravé strany je vahadlo (differential bar) s omezovačem rozsahu pohybu (restrainer). Tady je skvělé video, kde je vidět jak vahadlo pracuje a co by se stalo, kdyby tam nebylo. Ve videu je to od času 3:07 do času 3:30 : https://www.youtube.com/watch?v=007SnaUxi40

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.