sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dvě rakety zničily falešné certifikace

Vyšetřovatelé z NASA (konkrétně z programu LSP – Launch Services Program) určili technickou příčinu selhání dvou startů raket Taurus XL. Ty v letech 2009 a 2011 vynášely vědecké mise pro NASA – konkrétně šlo o družice OCO (Orbiting Carbon Observatory) a Glory. Za viníka byl v obou případech označen vadný materiál, který poskytla firma Sapa Profiles, Inc. (SPI) zabývající se dodávkami hliníku. Že nešlo jen tak o nějakou drobnost potvrzuje i zapojení Úřadu generálního inspektora NASA a Ministerstva spravedlnosti USA. Během vyšetřování se ukázalo, že firma začala před 19 lety falšovat certifikáty pro své hliníkové profily. Podvedla tak stovky zákazníků, za což bude muset zaplatit 46 milionů dolarů americké vládě a dalším komerčním zákazníkům.

Start rakety Taurus XL s družicí OCO z Vandenbergovy základny.
Start rakety Taurus XL s družicí OCO z Vandenbergovy základny.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

V případě raket Taurus XL, které vynášely družice OCO a Glory selhal aerodynamický kryt. Konstrukce, která chrání citlivý náklad před vlivy atmosféry při startu, se při povelu k separaci neoddělila. To není nic nového, tyto informace jsme měli již dříve, ale nevědělo se, co přesně způsobilo tuto chybu. Vyšetřování NASA ukázal, že firma SPI pozměnila výsledky testů a firmě Orbital Sciences Corporation (výrobci raket Taurus XL) poskytla falešné certifikáty. Ty se týkaly hliníkových dílů, které se používají v separačním mechanismu aerodynamického krytu.

Připomeňme, že družice OCO mela studovat rozložení oxidu uhličitého v atmosféře a po nehodě se začalo pracovat na jejím nástupci. OCO-2 byla vypuštěná raketou Delta II v červenci 2014. Jejím pokračovatelem je OCO-3, která již nemá podobu samostatné družice, ale vědeckého přístroje, který má za pár dní letět na ISS na palubě lodi Dragon. Družice Glory pak měla studovat chemické, mikrofyzikální a optické vlastnosti zemské atmosféry. S její pomocí jsme měli studovat aerosoly nebo data o slunečním záření či o kolobězích uhlíku, vody a energie.

Když se změní výsledky zkoušek a certifikace jsou falešné, mise selže. V našem případě ztráta misí OCO a Glory vedla ke škodě více než 700 milionů dolarů. Kromě toho byla zničena několikaletá vědecká práce mnoha lidí. Je nezbytně nutné, abychom důvěřovali našim průmyslovým partnerům, že vyrábí, testují a certifikují své materiály v souladu se standardy, které požadujeme. V tomto případě byla naše důvěra zneužita,“ uvedl Jim Norman, ředitel programu LSP.

Umělecká představa družice Glory.
Umělecká představa družice Glory.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.justice.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/2011-1459.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/Orbiting_Carbon_Observatory_launch_from_Vandenberg.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Glory_spacecraft_model.png

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kopapaka
kopapaka
5 let před

Hmmm, skoro jak jeden Falcon, že?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  kopapaka

Tam je to složitější. Podle jedné z verzí byly vzpěry vhodně certifikovány, ale ne pro použití v prostředí kapalného kyslíku.

pbpitko
pbpitko
5 let před

Sapa Profiles, Inc.
vyšla z toho celkom dobre, urobila škodu 700 M$ a nahradiť má iba 46 M$ !
Ak počítame iba NASA, kto vie koľko škôd narobili ďalším svojim zakáznikom.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před
Odpověď  pbpitko

Tohle je jen pokuta. Náhrada škody na to navazuje.

Lukas
Lukas
5 let před

Ako mohol nekvalitny hlinik sposobit,ze sa aerodynamicky kryt neotvoril.bol zdeformovany aerodynamickymi silami?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Lukas

Byl použit v dílu, kterému se říká payload fairing rail frangible joint. Jde o prvek, který zajišťuje rozpojení použitím trhaviny. Domnívám se tedy, že materiály byl pevnější, než měl být a nepovolil, jak měl.

Nikita Lieselotte
Nikita Lieselotte
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Pokud to tak skutečně bylo, potom asi nikdo nečekal, že pevnější materiál je problém a přepsal certifikáty. Každopádně rozhodnutí použít jiný materiál má učinit výrobce součástky, nikoliv dodavatel materiálu, protože pouze výrobce konkrétního prvku ví jakým způsobem se bude používat. Celkově to naznačuje určitou praxi, kdy se zřejmě k jednomu materiálu vyrobil certifikát pro materiál požadovaný odběratelem s tím, že „to je dobrý“, pochopitelně s přihlédnutím na soubor konkrétních vlastností vycházející z typického užití. Pochopitelně si to v netypickém užití (čímž kosmonautika zcela jistě je) vyžádalo svoji daň, bohužel netypickým užitím je nejen kosmonautika a tudíž zbývá nepříjemná otázka „kde ještě“.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Samozřejmě do podstaty problému nevidíme a můžeme pouze spekulovat. Problém s otevřením krytu – spoj se nerozdělil – se mi zdá poměrně reálný. A přesně jak píšete – jedině výrobce součástky může rozhodovat o tom, jaké vlastnosti má mít požadovaný materiál. A tohle má právě zajistit certifikace. Doufejme, že takových případů nebude mnoho.

Vojta
Vojta
5 let před

Vyšší pevnost než deklarovaná může být problém i u pozemských aplikací. Kdyby takový materiál použili třeba na deformační zóny automobilů, tak je také zle. Nebo při spojení dvou namáhaných dílů se počítá s pružnou deformací obou dvou. Pokud je jeden pevnější, na ten druhý se přenese větší síla a nemusí to vydržet.
Certifikace uvádí rozmezí, v jakém se parametry mohou pohybovat. Pokud se odchyluje kterýmkoliv směrem, je prostě chybná.

Vlado Klempa
Vlado Klempa
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Vo videu Scott Manley hovorí, že použitý materiál bol menej pevný ako mal byť. Avšak nižšia pevnosť viedla k nižšej krehkosti. Teda pri použití trhaviny sa tento menej pevný materiál zdeformoval, namiesto toho aby praskol a roztrhol sa.
https://www.youtube.com/watch?v=drSv1biVJZQ

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Vlado Klempa

Aha, to zní logicky, díky!

Jirka4000
Jirka4000
5 let před

Sorry, ale z informací v článku vyplývá, že rakety nefungovaly jak měly kvůli dodání jiného materiálu, než byl na přiložených certifikátech. Certifikáty samy nebyly příčinou špatné funkce. Nebo se pletu? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Jirka4000

Jak se to vezme – ty certifikáty se zakládaly na nepravdivých údajích. Certifikáty jsou základem důvěryhodnosti a ta tady byla podlomena.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
5 let před
Odpověď  Jirka4000

Tak raketa samozřejmě na certifikáty nelétá že?! 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Ale rozhodují o tom, aby byla bezpečná. 🙂

vencour
vencour
5 let před
Odpověď  Matouš Klugar

Nic ve zlym, buď je certifikace exaktní nebo je aspoň podle toho, jak to vyznívá, nějak divná.
Chápu certifikaci jako splnění nějaké normy.
Asi jako na strojařskym výkresu nesmí být nic navíc a vše musí být jednoznačné.

tycka
tycka
5 let před
Odpověď  vencour

Přesně tak – materiál neměl takové vlastnosti jaké měl podle certifikátu mít – tedy se jednalo svým způsobem o padělek.

Yarda
Yarda
5 let před
Odpověď  tycka

Jde taky o to, jak si údaje v tom certifikátu vykládat. Jestli ten materiál bude používaný za podmínek které bezpečně nedosahují mezních hodnot uváděných v certifikátu nebo v jejich blízkosti kde se už může projevit nějaká výrobní odchylka. Vzpomínám si, kolega vyprávěl jak probíhá certifikace v Kanadě. Že třeba výrobek má vydržet napětí 1kV, zkušební komisař nastaví 1kV, výrobek vyhoví, komisař zvyšuje zkušební napětí, při (řekněme) 1,1kV výrobek selže, komisař ukončí zkoušku jako nevyhovující s tím, že při výrobě mohou nastat nějaké odchylky a když zkoušený výrobek nevydržel napětí zvýšené nad tu zaručovanou hodnotu o tak málo, tak některé výrobky ze série mohou selhat i při napětí co nedosahuje zaručované hodnoty. A prý proti tomu není odvolání.

Nebo mně se za totality stala žertovná příhoda:
Vyvíjel jsem cosi co pracovalo v blízkosti mezního kmitočtu použitých součástek. Na vyzkoušení jsem měl brouky z TI, bez problémů.
Do výroby měly jít brouci ze sajuzu a s těmi to moc nefungovalo. Koukal jsem že ty brouky mají vyrábět i Maďaři, tak jsem na vyzkoušení objednal maďarské brouky. Šlo to přes PZO, tam udělali výběrové řízení, z jejich hlediska byly výhodnější ty ze sajuzu, tak jsem zase dostal ty sovětské.
Takže když zaslechnu, že někde dělají výběrové řízení, na tu epizodu si vzpomenu.

vencour
vencour
5 let před
Odpověď  tycka

S tím si dovolím nesouhlasit, součástí norem by mělo být i jak to má být přesné a jak platné, v jakém rozsahu.

Alcor
Alcor
5 let před

Já jsem ten nápis pochopil tak, že falešné certifikáty byly zničeny dvěma raketami (americká armáda se s tím prostě nepáře, že…) 😉

Dan
Dan
5 let před
Odpověď  Alcor

Čeština je v tomto báječná 🙂

Cateye
Cateye
5 let před
Odpověď  Alcor

Raketa typu země-certifikát 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před
Odpověď  Alcor

Také mě napadlo, že tam měl být trpný rod, aby nedocházelo k nejednoznačnostem.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Prosím, zkusme používat zdravý rozum – pokud existují teoreticky dva možné výklady věty a jeden z nich je krajně nelogický (rakety měly za úkol zničit certifikáty), tak snad již základním úsudkem každý pochopí, co má věta sdělovat. Aby bylo jasno – k nejednoznačnostem nedochází. To jen někteří čtenáři dávají logický úsudek na druhou kolej a místo něj rozjíždějí vrtání v detailech stylem co kdyby …

Sinuhet
Sinuhet
5 let před
Odpověď  Dušan Majer

Sranda musí bejt 🙂
Věřím, že všichni čtenáři pochopili, ale pobavit se v diskuzi nad raketou země-certifikát určitě není na škodu.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Sinuhet

Samozřejmě, dokud je to v úrovni legrace, tak nemám vůbec nic proti. Ale když už se objeví názory o tom, že je to matoucí a příště by se to mělo napsat jinak,tak už to jako legrace nevypadá a tváří se to, jako že to dotyčný myslí vážně. V tu chvíli už je potřeba se ozvat 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.