sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dvě rakety zničily falešné certifikace

Vyšetřovatelé z NASA (konkrétně z programu LSP – Launch Services Program) určili technickou příčinu selhání dvou startů raket Taurus XL. Ty v letech 2009 a 2011 vynášely vědecké mise pro NASA – konkrétně šlo o družice OCO (Orbiting Carbon Observatory) a Glory. Za viníka byl v obou případech označen vadný materiál, který poskytla firma Sapa Profiles, Inc. (SPI) zabývající se dodávkami hliníku. Že nešlo jen tak o nějakou drobnost potvrzuje i zapojení Úřadu generálního inspektora NASA a Ministerstva spravedlnosti USA. Během vyšetřování se ukázalo, že firma začala před 19 lety falšovat certifikáty pro své hliníkové profily. Podvedla tak stovky zákazníků, za což bude muset zaplatit 46 milionů dolarů americké vládě a dalším komerčním zákazníkům.

Start rakety Taurus XL s družicí OCO z Vandenbergovy základny.
Start rakety Taurus XL s družicí OCO z Vandenbergovy základny.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

V případě raket Taurus XL, které vynášely družice OCO a Glory selhal aerodynamický kryt. Konstrukce, která chrání citlivý náklad před vlivy atmosféry při startu, se při povelu k separaci neoddělila. To není nic nového, tyto informace jsme měli již dříve, ale nevědělo se, co přesně způsobilo tuto chybu. Vyšetřování NASA ukázal, že firma SPI pozměnila výsledky testů a firmě Orbital Sciences Corporation (výrobci raket Taurus XL) poskytla falešné certifikáty. Ty se týkaly hliníkových dílů, které se používají v separačním mechanismu aerodynamického krytu.

Připomeňme, že družice OCO mela studovat rozložení oxidu uhličitého v atmosféře a po nehodě se začalo pracovat na jejím nástupci. OCO-2 byla vypuštěná raketou Delta II v červenci 2014. Jejím pokračovatelem je OCO-3, která již nemá podobu samostatné družice, ale vědeckého přístroje, který má za pár dní letět na ISS na palubě lodi Dragon. Družice Glory pak měla studovat chemické, mikrofyzikální a optické vlastnosti zemské atmosféry. S její pomocí jsme měli studovat aerosoly nebo data o slunečním záření či o kolobězích uhlíku, vody a energie.

Když se změní výsledky zkoušek a certifikace jsou falešné, mise selže. V našem případě ztráta misí OCO a Glory vedla ke škodě více než 700 milionů dolarů. Kromě toho byla zničena několikaletá vědecká práce mnoha lidí. Je nezbytně nutné, abychom důvěřovali našim průmyslovým partnerům, že vyrábí, testují a certifikují své materiály v souladu se standardy, které požadujeme. V tomto případě byla naše důvěra zneužita,“ uvedl Jim Norman, ředitel programu LSP.

Umělecká představa družice Glory.
Umělecká představa družice Glory.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.justice.gov/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/2011-1459.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/Orbiting_Carbon_Observatory_launch_from_Vandenberg.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7e/Glory_spacecraft_model.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kopapaka
kopapaka
5 let před

Hmmm, skoro jak jeden Falcon, že?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  kopapaka

Tam je to složitější. Podle jedné z verzí byly vzpěry vhodně certifikovány, ale ne pro použití v prostředí kapalného kyslíku.

pbpitko
5 let před

Sapa Profiles, Inc.
vyšla z toho celkom dobre, urobila škodu 700 M$ a nahradiť má iba 46 M$ !
Ak počítame iba NASA, kto vie koľko škôd narobili ďalším svojim zakáznikom.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před
Odpovědět  pbpitko

Tohle je jen pokuta. Náhrada škody na to navazuje.

Lukas
Lukas
5 let před

Ako mohol nekvalitny hlinik sposobit,ze sa aerodynamicky kryt neotvoril.bol zdeformovany aerodynamickymi silami?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Lukas

Byl použit v dílu, kterému se říká payload fairing rail frangible joint. Jde o prvek, který zajišťuje rozpojení použitím trhaviny. Domnívám se tedy, že materiály byl pevnější, než měl být a nepovolil, jak měl.

Nikita Lieselotte
Nikita Lieselotte
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Pokud to tak skutečně bylo, potom asi nikdo nečekal, že pevnější materiál je problém a přepsal certifikáty. Každopádně rozhodnutí použít jiný materiál má učinit výrobce součástky, nikoliv dodavatel materiálu, protože pouze výrobce konkrétního prvku ví jakým způsobem se bude používat. Celkově to naznačuje určitou praxi, kdy se zřejmě k jednomu materiálu vyrobil certifikát pro materiál požadovaný odběratelem s tím, že „to je dobrý“, pochopitelně s přihlédnutím na soubor konkrétních vlastností vycházející z typického užití. Pochopitelně si to v netypickém užití (čímž kosmonautika zcela jistě je) vyžádalo svoji daň, bohužel netypickým užitím je nejen kosmonautika a tudíž zbývá nepříjemná otázka „kde ještě“.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Nikita Lieselotte

Samozřejmě do podstaty problému nevidíme a můžeme pouze spekulovat. Problém s otevřením krytu – spoj se nerozdělil – se mi zdá poměrně reálný. A přesně jak píšete – jedině výrobce součástky může rozhodovat o tom, jaké vlastnosti má mít požadovaný materiál. A tohle má právě zajistit certifikace. Doufejme, že takových případů nebude mnoho.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Nikita Lieselotte

Vyšší pevnost než deklarovaná může být problém i u pozemských aplikací. Kdyby takový materiál použili třeba na deformační zóny automobilů, tak je také zle. Nebo při spojení dvou namáhaných dílů se počítá s pružnou deformací obou dvou. Pokud je jeden pevnější, na ten druhý se přenese větší síla a nemusí to vydržet.
Certifikace uvádí rozmezí, v jakém se parametry mohou pohybovat. Pokud se odchyluje kterýmkoliv směrem, je prostě chybná.

Vlado Klempa
Vlado Klempa
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vo videu Scott Manley hovorí, že použitý materiál bol menej pevný ako mal byť. Avšak nižšia pevnosť viedla k nižšej krehkosti. Teda pri použití trhaviny sa tento menej pevný materiál zdeformoval, namiesto toho aby praskol a roztrhol sa.
https://www.youtube.com/watch?v=drSv1biVJZQ

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vlado Klempa

Aha, to zní logicky, díky!

Jirka4000
Jirka4000
5 let před

Sorry, ale z informací v článku vyplývá, že rakety nefungovaly jak měly kvůli dodání jiného materiálu, než byl na přiložených certifikátech. Certifikáty samy nebyly příčinou špatné funkce. Nebo se pletu? 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jirka4000

Jak se to vezme – ty certifikáty se zakládaly na nepravdivých údajích. Certifikáty jsou základem důvěryhodnosti a ta tady byla podlomena.

Matouš Klugar
Matouš Klugar
5 let před
Odpovědět  Jirka4000

Tak raketa samozřejmě na certifikáty nelétá že?! 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Matouš Klugar

Ale rozhodují o tom, aby byla bezpečná. 🙂

vencour
vencour
5 let před
Odpovědět  Matouš Klugar

Nic ve zlym, buď je certifikace exaktní nebo je aspoň podle toho, jak to vyznívá, nějak divná.
Chápu certifikaci jako splnění nějaké normy.
Asi jako na strojařskym výkresu nesmí být nic navíc a vše musí být jednoznačné.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  vencour

Přesně tak – materiál neměl takové vlastnosti jaké měl podle certifikátu mít – tedy se jednalo svým způsobem o padělek.

Yarda
Yarda
5 let před
Odpovědět  tycka

Jde taky o to, jak si údaje v tom certifikátu vykládat. Jestli ten materiál bude používaný za podmínek které bezpečně nedosahují mezních hodnot uváděných v certifikátu nebo v jejich blízkosti kde se už může projevit nějaká výrobní odchylka. Vzpomínám si, kolega vyprávěl jak probíhá certifikace v Kanadě. Že třeba výrobek má vydržet napětí 1kV, zkušební komisař nastaví 1kV, výrobek vyhoví, komisař zvyšuje zkušební napětí, při (řekněme) 1,1kV výrobek selže, komisař ukončí zkoušku jako nevyhovující s tím, že při výrobě mohou nastat nějaké odchylky a když zkoušený výrobek nevydržel napětí zvýšené nad tu zaručovanou hodnotu o tak málo, tak některé výrobky ze série mohou selhat i při napětí co nedosahuje zaručované hodnoty. A prý proti tomu není odvolání.

Nebo mně se za totality stala žertovná příhoda:
Vyvíjel jsem cosi co pracovalo v blízkosti mezního kmitočtu použitých součástek. Na vyzkoušení jsem měl brouky z TI, bez problémů.
Do výroby měly jít brouci ze sajuzu a s těmi to moc nefungovalo. Koukal jsem že ty brouky mají vyrábět i Maďaři, tak jsem na vyzkoušení objednal maďarské brouky. Šlo to přes PZO, tam udělali výběrové řízení, z jejich hlediska byly výhodnější ty ze sajuzu, tak jsem zase dostal ty sovětské.
Takže když zaslechnu, že někde dělají výběrové řízení, na tu epizodu si vzpomenu.

vencour
vencour
5 let před
Odpovědět  tycka

S tím si dovolím nesouhlasit, součástí norem by mělo být i jak to má být přesné a jak platné, v jakém rozsahu.

Alcor
Alcor
5 let před

Já jsem ten nápis pochopil tak, že falešné certifikáty byly zničeny dvěma raketami (americká armáda se s tím prostě nepáře, že…) 😉

Dan
Dan
5 let před
Odpovědět  Alcor

Čeština je v tomto báječná 🙂

Cateye
Cateye
5 let před
Odpovědět  Alcor

Raketa typu země-certifikát 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
5 let před
Odpovědět  Alcor

Také mě napadlo, že tam měl být trpný rod, aby nedocházelo k nejednoznačnostem.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Prosím, zkusme používat zdravý rozum – pokud existují teoreticky dva možné výklady věty a jeden z nich je krajně nelogický (rakety měly za úkol zničit certifikáty), tak snad již základním úsudkem každý pochopí, co má věta sdělovat. Aby bylo jasno – k nejednoznačnostem nedochází. To jen někteří čtenáři dávají logický úsudek na druhou kolej a místo něj rozjíždějí vrtání v detailech stylem co kdyby …

Sinuhet
Sinuhet
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Sranda musí bejt 🙂
Věřím, že všichni čtenáři pochopili, ale pobavit se v diskuzi nad raketou země-certifikát určitě není na škodu.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Sinuhet

Samozřejmě, dokud je to v úrovni legrace, tak nemám vůbec nic proti. Ale když už se objeví názory o tom, že je to matoucí a příště by se to mělo napsat jinak,tak už to jako legrace nevypadá a tváří se to, jako že to dotyčný myslí vážně. V tu chvíli už je potřeba se ozvat 😉

https://kosmonautix.cz/2019/05/01/dve-rakety-znicily-falesne-certifikace/