sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závada na ISS odložila start Dragonu

Main Bus Switching Unit.

Start rakety Falcon 9 se zásobovací lodí Dragon se třemi tunami nákladu plánovaný na 1. května se odkládá nejdříve na pátek 3. května, přičemž v tom případě by se startovalo v 9:11 SELČ. Odklad má dát letovým inženýrům NASA čas k vyřešení problému s elektrickou rozvodnou na Mezinárodní kosmické stanici. Na řešení této situace od včerejška pracují odborníci z Johnsonova střediska v Houstonu. Závada na jednotce MBSU (Main Bus Switching Unit) se objevila v pondělí ráno a pozemní týmy momentálně uvažují o tom, že by koncem týdne mohlo dojít k její výměně.

MBSU (Main Bus Switching Unit)
MBSU (Main Bus Switching Unit)
Zdroj: http://spaceflight101.com

Na ISS je několik jednotek MBSU, které rozvádí elektřinu ze staničních fotovoltaických panelů do jednotlivých elektrických okruhů. Jednotka, kterou potkala závada, distribuuje energii do dvou z osmi těchto okruhů, přičemž jeden z nich napájí také staniční robotickou paži. Právě ta přijde ke slovu, až ke stanici přiletí loď Dragon. Astronauti totiž mají paži ovládat a zachytit s ní zásobovací loď – poté se řízení ujmou pozemní specialisté a loď připojí ke staničnímu dokovacímu portu.

Náš popis fungování MBSU byl značně zjednodušený. Pokud Vás zajímá, jak vypadá celá situace ve všech podrobnostech, zde je přesný popis od Michala Václavíka z České kosmické kanceláře: „MBSU nemůže a také přímo nenapájí žádné vybavení ISS, slouží k regulaci napětí v primárním silovém rozvodu elektrické energie. Aby se tato dostala k „cíli“ je třeba aby ještě prošla minimálně přes stejnosměrný měnič DDCU a sekundární distribuční jednotku SPDA a/nebo RPDA. V případě SSRMS je to ještě složitější neboť využívá dva nezávislé okruhy, z nichž každý zajišťuje nezávislé napájení SSRMS i připojeného nákladu je-li to potřeba. Navíc je tyto možné v případě problému použít i v celkem netypické konfiguraci AB, BA.

Staniční paže přišla o jeden ze dvou napájecích kanálů. Stále je tedy provozuschopná díky druhému okruhu, který funguje. Bezpečnostní předpisy NASA však vyžadují, aby během kriticky důležitých činností, mezi které patří zachycení volně letící lodě, měla paže k dispozici oba napájecí okruhy. Jde o klasickou bezpečnostní pojistku – pokud dojde k jakékoliv závadě, stále je tu záložní možnost. Když však paži napájí jen jeden funkční elektrický okruh, koledujeme si díky zákonům pana Murphyho o nepříjemnost.

Pozemní týmy již mají zkušenost s výměnou poškozené MBSU pomocí staniční robotické paže. To by znamenalo, že astronauti by kvůli tomuto úkolu nemuseli podniknout výstup do volného prostoru. Dokud nebude problém s MBSU vyřešen, nemůže Dragon odstartovat. Jinak samotná závada nepředstavuje žádné bezprostřední riziko pro šestičlennou posádku stanice. Pokud by Dragon odstartoval v pátek, dorazil by ke stanici po dvou dnech, tedy v neděli dopoledne.

Útroby MBSU.
Útroby MBSU.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/090512_mbsu_orbit.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/mbsu-2-6.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/MBSUinternalexternal.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Michal Václavík
5 let před

Ta situace je mnohem komplikovanější, než jak článek popisuje. MBSU nemůže a také přímo nenapájí žádné vybavení ISS, slouží k regulaci napětí v primárním silovém rozvodu elektrické energie. Aby se tato dostala k „cíli“ je třeba aby ještě prošla minimálně přes stejnosměrný měnič DDCU a sekundární distribuční jednotku SPDA a/nebo RPDA. V případě SSRMS je to ještě složitější neboť využívá dva nezávislé okruhy, z nichž každý zajišťuje nezávislé napájení SSRMS i připojeného nákladu je-li to potřeba. Navíc je tyto možné v případě problému použít i v celkem netypické konfiguraci AB, BA.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před

Díky moc, doplnil jsem to do článku.

Adam Braun
Adam Braun
5 let před

Pokud se nepodaří závadu opravit, jaký bude plán „B“?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Adam Braun

Pravděpodobně by následoval výstup do volného prostoru.

Petr Hájek
Petr Hájek
5 let před

Je to běžná závada a nebo si vybírá daň věk stanice?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Petr Hájek

MBSU si selhání vybíraly i dříve.

Adolf
Adolf
5 let před

Zdravím,
to mají na stanici celý náhradní díl, nebo vadnou část bloku opraví? Díky 😉

casso
casso
5 let před
Odpověď  Adolf

presne tu istu otazku som si polozil, hlavne ked som videl aky velky je dany diel (71×101.6×30.5cm, 99,8kg). Kedze rovnaky diel je na ISS umietneny niekolko krat, tak sa im oplati ho mat v zalohe. Cela ISS je vlastne len velky sklad experimentov a nahradnych dielov 😀

Matej Klimo
Matej Klimo
5 let před

prominte že odbočuji z tématu ale kdy bude start electronu (prosím i hodinu startu) ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matej Klimo

Běžně bych vás odkázal na naši specializovanou subdoménu starty.kosmonautix.cz, ale tento start tam zatím není aktualizován. mělo by se letět 4. května, čas zatím neznáme.

Matej Klimo
Matej Klimo
5 let před

při opravě bude k canadarmu 2 připojený dextre ?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Matej Klimo

Ano. Ale ta oprava zatím není jistá. Je potřeba zjistit, co přesně selhalo a zda to nepůjde udělat jinak.

František
František
5 let před

Tak jestli tam mají náhradní, tak proč ji hned nevymění? Je snad levnější odložit start zásobovací mise?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  František

Je potřeba zjistit, zda se to nedá udělat i nějak jinak. Neví se třeba, zda závada není někde jinde a zda by se to výměnou vyřešilo. Odložení startu zásobovací lodi v podstatě ničemu nevadí.

Nikita Lieselotte
Nikita Lieselotte
5 let před

Docela by mne zajímalo co přesně MBSU dělá. Dá se od toho najít lidsky napsaná dokumentace? Kdysi jsem četla cosi, co bylo evidentně určené pro manažery (hlavně aby do toho nenapsali co to vlastně dělá a co uvnitř je), nicméně jsem z toho došla k závěru, že to připojuje/odpojuje a shuntuje jednotlivé panely před vstupem do DC/DC měniče (to by mělo být DDCU ??) takovým způsobem, aby se na vstupu drželo napětí v definovaném rozsahu. Výměnu bez EVA si dost dobře nedovedu představit.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Tomáš Jurka
Tomáš Jurka
5 let před

Jaký byl důvod pro konstrukční řešení, které nedovoluje výměnu tohoto dílu zevnitř stanice?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpověď  Tomáš Jurka

Úspora místa, jedná se o poměrně velké díly.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.