sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

BlackSky

BlackSky Technology oznámila kontrakt s australským startupem HEO. V rámci kontraktu dojde k poskytování snímků vesmírných objektů pro obranu, zpravodajství a komerční využití. Prostřednictvím dohody se společnost BlackSky připojí k síti zobrazovacích senzorů HEO mimo Zemi.

Astranis Space

Startup Astranis, zabývající se družicovou komunikací, získal kontrakt v hodnotě 13,2 milionu dolarů na zajištění kompatibility svých komunikačních družic s vojenskými terminály. Společnost získala zakázku prostřednictvím dohody o zvýšení strategického financování (STRATFI).

SpaceX a FAA

SpaceX zveřejnila 19. září dopis, který zaslala vedení sněmovního vědeckého výboru a senátního obchodního výboru, dvou výborů, které dohlížejí na Úřad pro komerční vesmírnou přepravu FAA neboli AST.Čtyřstránkový dopis nabídl podrobnou odpověď na navrhovanou pokutu ve výši 633 000 USD za porušení licence od FAA.

Neo Space Group

Saúdskoarabská společnost Neo Space Group (NSG) podporovaná suverénním investičním fondem se snaží pronajmout kapacitu na více oběžných drahách, aby posílila své postavení na družicovém trhu, dříve než bude vlastnit a provozovat svou vlastní konstelaci.

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: První Crew Dragon míří k ISS

Dnes ráno v 8:49 SEČ se soukromá raketa Falcon 9 odlepila od floridské rampy 39A, aby zamířila k obloze. Na nízkou oběžnou dráhu vynášela první exemplář nové kosmické lodě Crew Dragon, která jednou bude vozit astronauty na Mezinárodní kosmickou stanici. V rámci aktuální mise DM-1 ještě loď letí bez posádky, aby se dokonale prověřilo její fungování. Tato mise je významným krokem k nástupu soukromých firem do oblasti pilotované kosmonautiky. Rozhodli jsme se proto připravit tento článek s psaným online přenosem, ve kterém budeme přinášet všechny důležité informace z letu lodi Crew Dragon až do jejího automatického připojení k Mezinárodní kosmické stanici, které má přijít v neděli ve 12:00 našeho času. Pojďte s námi prožít onu historickou chvíli.

Systém, který používáme pro psané přenosy, Vás na novou zprávu upozorní pípnutím a sám novou informaci načte. Není tedy potřeba stránku aktualizovat ručně. Ulevíte tím i serveru, na kterém náš web běží a který pravděpodobně zažije v dalších hodinách slušný nápor návštěv. Stránku aktualizujte pouze v případě, že se nějaká zpráva neobjeví opravdu dlouho (jinými slovy – nemačkejte, prosím, F5 každou minutu 😉 )

Zdroje informací:
http://forum.kosmonautix.cz/

https://www.elonx.cz/
https://blogs.nasa.gov/
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/942/42878298755_a9670c6596_o.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
199 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
casso
casso
5 let před

Stale plati z ruskej strany NO-GO pre dokovanie CD na ISS?

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  casso

Už dávno ne.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před

Záběr z paluby Dragonu byl dost skromný. Jasně, moc se tam neděje ;-), ale natřásání Ripleyové při zážezích a vypínání motorů to mohlo oživit. O tom plyšákovi nemluvě.

Tomas Mik
Tomas Mik
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Ja si myslim ze jeste nejake zabery z kabiny Crew Dragonu budou.

Honza
Honza
5 let před

Nejspíš jsem jediný, ale zajímalo by mě, kde má CD záchod 😀 předpokládám, že ty bíle panely v interiéru jsou odklopné a že bude schovaný někde tam.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Honza

Podle dostupných informací, Crew Dragon toaletu nemá. Astronauti budou odkázáni na standardní pleny a do budoucna se počítá s rychlým, několika hodinovým, profilem letu k ISS.

K tématu toalet v kosmické lodi vám doporučuji včerejší debatu pod Živě a česky ke startu CD. Dost jsme to tam rozebírali 😉

Racek
Racek
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Ano, máte pravdu. Dověděli jsme se, že mírně stísněná poloha po dobu 6 hodin je mnohem horší než absence toalety a použití plen při dvoudenním letu. Jsem asi estét … 🙂

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Racek

Chyba. Dozvěděl jste výhody a mínusy obou lodí. Závěr si už každý udělá sám.

František
František
5 let před
Odpovědět  Honza

Na takovýchto lodích záchody nebývají, spousty informací o těchto věcech najdete v několika seriálech tady na kosmonautix.cz – hledejte „šifru“ „číslo 1“ a „číslo 2“ 🙂

maro
maro
5 let před
Odpovědět  František

Na Apollu byl a na Sojuzu je. Na raketoplánu byl samozřejmě taky. A na Orionu taktéž. Jediné dvě lodi, kde nebude, je Crew Dragon a Starliner.

František
František
5 let před
Odpovědět  maro

OK, jestli tomu co je na Sojuzu a bylo na Apollu říkáte toaleta… Já bych tak nazval až to, co bylo na Shuttlu a je na ISS.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  František

No, na Apollu to byl poněkud problém se soukromím. Na Sojuzu ten problém není. Tam můžete mít záchodek i s dveřmi jen pro sebe.

Vendelin
Vendelin
5 let před

Co ta nástupní lavka? Ta neutrpí poškození při startu od spalin? Možna už jste to tu řešili ale ušlo mi to diky

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Neutrpí, protože se před startem odklopí do bezpečné vzdálenosti.

Ivo
Ivo
5 let před
Odpovědět  Vendelin

ÚŽASNÉ SLEDOVAL JSEM START A BYL JSEM UCHVACEN SLEDUJI KAŽDÝ ČLANEK A JSEM PYŠNY NA TO CO DOKÁŽÍ LIDÉ Z SPACE X

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Ivo

Jsem rád, že se Vám přenos líbil a plně s Vámi souhlasím.

Libor
Libor
5 let před
Odpovědět  Ivo

—komentář smazán z důvodu opakovaného porušování pravidel webu—

Vendelin
Vendelin
5 let před

Díky za odpověď . No, stejně bych na ni nechtěl stát při startu, asi bych přišel o ofinu

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Samozřejmě tam při startu nikdo není. 😉

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Myslím, že ofina by to přežila bez úhony 😉

Zafungují tam tři faktory:
1) lávka se odklopí do bezpečné polohy (i když chápu, že to tak v záběru některých kamer a foťáků na první pohled nevypadá)

2) proud spalin je poměrně úzký, směřuje kolmo dolů a na úrovni rampy je chlazen a tlumen silnou clonou proudící vody

3) v okamžiku, kdy trysky rakety dosáhnou úrovně lávky, mají již rychlost cca 80km/h a narůstající zrychlení. Takže kolem lávky jen „prosviští“

Horší by pro vás na lávce byl ten rachot a související vibrace. Pěkně je ukázáno ve filmu o N.Armstrongovi „První člověk“. V okamžiku kdy nastupuje do Gemini 8 a pár km vedle startuje Atlas s Agenou.

Jaroslav
Jaroslav
5 let před

Dobrý den,
z jakého důvodu ten letový profil vypadal tak, že nejrpve loď vystoupala do 215 km a pak za plného tahu motoru klesla až na nějakých 200km. Ta dráha je předpokládám eliptická, jaký je tedy nejvyšší a nejnižší bod této dráhy?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Jaroslav

Hezký den,
v době, kdy ještě hořely motory byla raketa stále na suborbitální dráze. Teprve až se horní stupeň vypnul, byla raketa na skutečné oběžné dráze. Jev, který popisujete, byl vynucen požadavky na optimální fungování záchranného systému lodi. Stává se to i u jiných raket.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Jaroslav

Tou dobou už raketa svůj náklad urychluje prakticky jen v horizontálním směru. To že tedy stoupá nebo v tomto případě klesá, je jen výsledek setrvačnosti, kdy se sestava pohybuje víceméně po suborbitální trajektorii, na kterou ji odeslal první stupeň. Je to trochu kostrbaté vysvětlení, ale snad je to srozumitelné. Chtělo by to nakreslit nebo ideálně vidět na nějaké animaci. Je to ale běžný jev a nejedná se o nic negativního. Parametry původní parkovací dráhy zatím bohužel neznáme, ale zcela jistě se jednalo o téměř kruhovou oběžnou dráhu ve výšce lehce nad 200 km.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Jaroslav

Pro let po oběžné dráze, aby kosmická loď nespadla na Zem, je důležitá v první řadě vodorovná/ oběžná rychlost. Ta musí dosáhnout 7,9 km/s – 28,5tis km/h. Pokud by raketa vystoupala kolmo do výšky třeba 400 km (dráha ISS) a pak se vypnuly motory, spadne zpátky na povrch.

Proto se letový profíl postupně zklání až je souběžný s povrchem. Ve výšce přes 200km je Dragon dostatečně vysoko a může ke zrychlení využívat nejen tah motorů, ale i gravitaci. Proto dochází ke snížení dráhy a motory „tlačí“ celou sestavu směrem k Zemi, jak jste správně postřehl.

Dan
Dan
5 let před
Odpovědět  Jaroslav

Mrkněte na jakýkoli start Ariane 5, která velmi podobný profil používá.

JA
JA
5 let před

To koľko tomu ľudí tlieska?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  JA

Prosím? Asi jsem nepochopil Váš dotaz.

JA
JA
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Myslím asi predposledný dotaz v liveblogu 1k tlesknutí OMG. Asi niekdo spamuje XD.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  JA

Myslíte „asi“ nebo myslíte „určitě“? Použil jste takovou zvláštní formulaci. Zkuste, prosím, místo zkratek jako OMG či zkratkovitých sdělení jako v prvním komentáři napsat normální větu, aby ji lidé pochopili bez nutnosti vysvětlování. Bude to jednodušší pro obě strany, děkuji za pochopení.
P.S. Počet tlesknutí samozřejmě mohl někdo ovlivnit, s tím bohužel nic neuděláme.

Vendelin
Vendelin
5 let před

já zřejmě má na na mysli počet připojených lidí při startu

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Aha, to by možná dávalo smysl. Trochu mne zmátl ten slovosled.

Kamil
Kamil
5 let před

Kolik okének má Dragon? Zvenku jsou vidět 2, ale zevnitř 3. To u Riplayové je evidentně zaslepeno. Je zaslepeno i případné čtvrté okénko? Je to jen konfigurace pro zkušební let?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Kamil

S těmi okénky si lámou hlavy na více místech.

ixb1
ixb1
5 let před
Odpovědět  Kamil

Na fotografiích vnějšku je patrné ,že jsou obě boční okénka zaslepená.

Kamil
Kamil
5 let před
Odpovědět  ixb1

To druhé zaslepené okénko jsem neviděl, i když tuším, že z důvodu symetrie by tam být mělo. Doufám, že až poletí lidi, budou funkční všechna okénka.
Otázkou je, proč jsou ta boční teď zaslepená?

Vendelin
Vendelin
5 let před

Fandím sx jako kazdy tady ale meli bychom si uvědomit že mise je hotová tak z jedné třetiny tak nezbývá než držet palce a důvěřovat inženýrům a dalšímu personálu že sx a doufat že všechno klapne dle plánu

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Vendelin

Samozřejmě, mise končí až po připlutí do přístavu. 😉

otaznick
otaznick
5 let před

Už se ví, zda budou evropští kosmonauti létat nadále s Rusy nebo s Američany? Američani asi budou měnit místo za místo, ale u kosmonautů ESA to asi bude muset být jinak.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  otaznick

Myslím, že budou létat v obou. Ale jednání ještě probíhají.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  otaznick

Pokud se nepletu, všichni astronauti mimo Roskosmos (vyjma turistů) využívali místa, za která Rusům platili Američané/ NASA. Ve vztahu NASA-ESA/ JAXA… se jednalo o formu úhrady za vybavení ISS a služby, které poskytovaly jejich mateřské státy/ organizace.

Jestli už mají „splaceno“, netuším. Pokud ano, budou nejspíš další místa kupována/ prodávána na základě poptávky a nabídky. Tipuju, že let Dragonem/ Starlinerem vyjde asi o dost levněji než za 80mil USD, které chtějí Rusové.

Pokud tam ještě nějaké platby visí, budou určitě létat na amerických lodích.

Podstatné ale bude, jak vlastně bude vypadat jízdní řád na ISS po zapojení amerických lodí.

Racek
Racek
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

No, já osobně tipuji že cena bude asi tak o 30 až 50% vyšší. Nadávejte mi ale až se ji opravdu dozvíme. Což nebude tak hned. A navíc náklady na vývoj … Tady jde opravdu hlavně o zajištění nezávislosti.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Racek

Netipujte, myslete nebo čtěte 🙂

Racek
Racek
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

No, byl jsem docela uznávaný a postavený ekonom celkem 20 let. Je samozřejmě možné, že jsem už přestal po 10 letech v penzi myslet…

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Racek

Letenka v Sojuzu = 80mil USD
Váš tip +(30-50%) = 104-120mil USD
Skutečná cena letenky CD = 58mil USD
Rozdíl +cca 100%
Podle mého osobního názoru, a mohu se mýlit neb nejsem ekonom, na uznávaného a postaveného ekonoma docela velká odchylka.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Prosím o pokud někdo přesně ví cenu placenou NASA, ať ji sem napíše.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Tak už jsem to našel – podle tohoto dokumentu NASA by to mělo být 58 miliónů dolarů. Takže oproti 80 miliónům o dost levněji.
https://www.nasa.gov/sites/default/files/atoms/files/ccp_olia_fact_sheet_final_508-10-27.pdf

europa
europa
5 let před
Odpovědět  tycka

a je v tych 58mil. zaratany aj komplet vyvoj?
bude nasa platit 58mil.x4 za kazdy start, alebo bude plati len povedzme 30mil.x4 za kazdy start a tych 28mil. za kazde sedadlo bude zapacitana cena vyvoja?

to je sakra rozdiel ci to je aj s vyvojom, alebo bez vyvoja
od toho by zavisela cena pre ludi mimo nasa a ak je to cena bez zapocitania vyvoja, tak pre esa bude cena za sedadlo podstatne vacsie ako je tych 58mil.

a inak rusi vedia ist s cenou aj nizsie, nuz ale preco by to doteraz robili ked mali monopol? kapitalizmus funguje aj vo vesmire
v roku 2002 predavali miesto spolu s par dnovym pobytom a komplet vycvikom za 20mil., v roku 2008 za 25mil., ceny v rusku od tej doby nestupli tak aby museli ist na 80mil., ale ked bol dopyt a ziadna ponuka tak preco nepodojit amikov?

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  europa

Turisty údajně brali jen za přírůstek nákladů – tedy nákladů oproti vypuštění Sojuzu s prázdným křeslem.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  europa

To europa: takhle argumentuje ministryně Nováková, když obhajuje předražená mobilní data v Česku. A můžete najít zdůvodnění jak laická, tak odborná, že je to blbost. Tak se ceny netvoří.
Cena za „jízdenku“ je 58mil USD, tečka. Taková zůstane pokud nebude mít SpaceX nějakou promoakci a zvyšovat se bude max o inflaci.

europa
europa
5 let před
Odpovědět  europa

mna nezaujima co rozprava nejaka vasa ministerka, ja som sa normalne opytal, ze co je v tej cene za sedacku zaratane
a tvrdit, ze je uplne jedno ci je tam zapocitany vyvoj do ktoreho nasa naliala uz niekolko miliard, alebo je to bez zapocitania tychto nakladov, tak to je velka blbost
lebo pre urcenie ceny pre ludi z mimo nasa to bude sakra dolezite. v pripade rusov to asi bude jedno tam sa bude vymienat kus za kus, ale v cene pre esa to moze znamenat rozdiel v desiatkach mil. za sedacku, alebo si myslis, ze usaci su taki dobri, ze oni naleju do vyvoja miliardy a potom budu druhym miesto predavat za bezne prevadzkove naklady bez zapocitania ceny za vyvoj? 🙂

takze vie niekto ze ako to bude? je to cena so zapocitanim vyvoja, alebo je to cena ktoru bude musiet nasa zacvakat za kazde jedno sedalo este navyse pri kazdom lete? cize ked bude nasa chciet letiet tak si zaplati 232mil. za let nad ramec toho co uz doteraz zaplatila za to aby pre nu tie firmy vyvinuli 2 kozmicke lode?

Kamil
Kamil
5 let před
Odpovědět  europa

Ano, NASA bude platit 232 milionů za každý let bez ohledu na to, kolik už do vývoje vložila. Cena platí cca na 6 objednaných letů.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  europa

europa: Na te vcerejsi tiskovce nemel zastupce NASA zadne vyhrady proti soukromym turistum. A ti urcite nebudou platit vic nez tech 58 milionu. Jen bude samozrejme porad platit, ze NASA ma prednost, prave proto, ze zaplatila vyvoj. Nakonec, oni ti turisti taky musi na ISS nekde pobyvat a to uz ma na americke strane pod palcem NASA.

europa
europa
5 let před
Odpovědět  europa

no takze ako som predpokladal, skutocna cena za sedacku je pre nasa deleko daleko vyssia ako tych 58mil.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  europa

Stále záměrně opomínáte několik zásadních faktů. 1) Vynaložené finance zůstanou „doma“ a nepoletí do Ruska (daně, zaměstnání pro tisíce lidí, rozvoj domácího průmyslu, atd.). 2) Nezávislost. 3) Kdyby měl váš přístup každý, tak se nikdy nikam neposuneme. Vždycky je totiž levnější používat starý zaběhnutý systém, než vyvíjet nějaký nový, modernější. Až bude Dragon létat padesát let jako Sojuz, budou náklady na vývoj také rozprostřeny do bezpočtu startů.

europa
europa
5 let před
Odpovědět  europa

pre voplatka:
ale to som ja teraz neriesil ako je to vyhodne-nevyhodne pre celkovu ekonomiku, ale riesil som len ako je to vyhodne pre nasa a tam je to co sa tyka cisto ekonomiky nasa nevyhodne lebo cena za sedacku bude vychadzat mozno aj cez stovku milionov

a keby sme mali riesit prinos pre celu ekonomiku tak potom by sme museli riesit, ze ci je z ekonomickeho pohladu efektivne podporovat vyvoj 2 lodi pre iss a ci by nestacila len 1, lebo ta by uplne stacila aby sa zbavili zavislosti od ruska a ta druha je uz zbytocna, nema vyznam ani ako paka na rusko, to uz spravi predsa aj jedna a nema vyznam ani ako zaloha pre pripad problemov, lebo 2 lode na iss su uplne dostatocne aj keby sa na jednej vyskytli problemy

a tu cenu vyvoja som riesil viac menej aj preto, ze velakrat prave muskofandovia pri SLS zapocitavaju do ceny za let aj naklady na vyvoj, ale zaujimave, ze pri CD uz nezapocitavaju naklady na vyvoj ktory hradi nasa, tam uz operuju len cenou za samotny let 🙂

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  europa

„LS zapocitavaju do ceny za let aj naklady na vyvoj“
Protože očekávají jen několik startů SLS. Kdežto Dragon má sloužit dlouhou dobu.

Pokud by NASA někdy povolila využití StarShip pro své lidi – tak podle mne nebude rozhodně souhlasit se startem lidí v lodi bez záchranného systému.
Takže by mohl být kompromis – startovat bude bez lidí – výměnou by mohla nést větší náklad a lidi nasednou až na oběžné dráze a k jejich přepravě bude využit Dragon.

Libor
Libor
5 let před
Odpovědět  tycka

Rusi samozřejmě zlevní.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  otaznick

Řekl bych, že teď nastane pro všechny kosmonauty létající na ISS trochu obtížnější období. Jednotlivé lodě by si měly navzájem dělat zálohu, tak budou všichni muset zvládat alespoň v základu všechny. Teoreticky by Američané mohli vynechat Sojuz, když sami budou mít dvě lodě, ale podle mě na něj v omezené míře budou trénovat, dokud bude létat, a občas s ním možná i poletí výměnou za Rusa na CD nebo SL. Co kdyby s ním náhodou museli dolů?

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  otaznick

Tyhle úvahy zazněly. Logiku to má.
Jen mi to přijde nepraktické. 20.let funguje ISS jen se Sojuzem, bez zálohy. Teď budou mít Američané zálohovanou dopravu.

Řídit kosmickou loď je, náročné. Navyšovat už tak náročný trénink o pilotní trénink pro Sojuz pro nějaký velmi nepravděpodobný případ mi přijde opravdu přinejmenším nepraktické.

Jaká by vlastně musela nastat situace, aby to mělo smysl? Do Sojuzu se víc než 3 lidi nevejdou. Čili to že by selhala americká loď u ISS a všichni by se vraceli Sojuzem nepřichází v úvahu. A NASA určitě dostane náhradní loď nahoru rychleji než Roskosmos. Navíc bude mít nahoře 4 astronauty a do Sojuzu se vejdou 3 (pokud by přiletěl bezpilotně). Je tu problém se sedačkami, které jsou v Sojuzu na míru kvůli drsnému přistání.

Reálnější je situace, že oba (snad někdy všichni tři) ruští kosmonauti onemocní natolik, že nebudou schopni pilotovat. Ale i taková situace je velmi nepravděpodobná. A i tady se dá v případě nouze využít Dragon, kam se 7 astronautů pohodlně poskládá.

Nenapadá mě scénář, který by k tomu NASA motivoval. Snad někdo přispěje nějakým… 😉

Kamil
Kamil
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Před loňskými problémy se Sojuzy se říkalo, že Američané stále chtějí létat na Sojuzech, ale místo placení za místo by na oplátku americkými loděmi létali Rusové. Nevím, jestli to ještě platí

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Kamil

Ano, mělo by to platit. Avšak mělo by to být pouze v rámci hesla: „ISS je mezinárodní projekt, měli bychom tam létat společně a ne každý sám.“ Navíc to bude lépe vyhovovat managementu střídání posádek.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Může se vyskytnout problém typu selhání lodi při startu, které je nutné vyšetřit a nebylo by bezpečné se stejným typem lodi vracet, dokud není známo, co za havárií stálo. Lepší je poslat nahoru navíc jednu prázdnou loď jiného typu spolu se skafandry. Navíc 7 lidí se do Dragonu zakotveného u ISS bezpečně neposkládá. Museli by ležet na podlaze, protože i když je 7 teoretická maximální kapacita, sedaček bude jen tolik, kolik bude nezbytné (tedy na normálních okolností 4). No, snad to nebude potřeba.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Vojta

7 astronautů není teoretická, ale skutečná max. kapacita.
Sedačky Dragonu jsou univerzální, otázkou je, jak náročná je montáž dodatečných sedaček do kabiny. Jestli to zvládnou astronauti na ISS. Pokud ano,pak by neměl být problém uskladnit náhradní sadu na ISS pro případ nouze.

U Sojuzu je problém, že vložka sedačky se odlévá na míru kvůli nárazu při dosednutí na Zem. Každý astronaut letící na ISS by si tak musel přibalit vlastní nebo by ji musel mít připravenou na Zemi a na ISS by ji dopravil záchranný Sojuz.

Druhou otázkou je kapacita. Na evakuaci 7 členné posádky potřebujete buď 3 Sojuzy nebo 1 Dragon.

UFO
UFO
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Bez zálohy? Na to jste přišel jak? Iss má zálohu, na iss je záloha na evakuaci celé posádky. A jsou to Sojuzy. Ten kterým přileti noví zůstává, jsou tam tedy v ten moment připojeni dva, původní posádka se vrací svým modulem, co tam celou dobu byl připojeny.
Kde berete informaci, že nasa vysle novou loď rychleji?
Tedy pokud bude posádka létat Sojuzem i Dragonem, ten kdo přileti S. bude ho mít jako evakuacni a navratovy, ta část která přileti D., tak tento. Jakmile přileti další, původní se vrátí svoji lodi. Z tohoto pohledu je i logické míchat posádky do obou lodi.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  UFO

ad Záloha)
Pokud by doteď došlo k havárii Sojuzu (ať už nosné rakety nebo lodi), celý systém by byl „uzemněn“ do vyšetření příčiny. Astronauty by nebylo jak dopravit na ISS, protože NEEXSTOVALA záloha.
V praxi se to ukázalo vloni na podzim po havárii Sojuzu, kdy reálně hrozilo, že ISS bude po nějakou dobu neobydlená.
Nejpozději od konce letošního roku budou k dispozici 3 zcela nezávislé dopravní systémy a tedy doprava BUDE zálohována.

Pokud se jedná o situaci, že loď u stanice nebude schopná dopravit svou posádku na Zem, je to stejná situace. Náhradní loď stejného typu by mohla přiletět až po vyšetření závady. To může (i když nemusí) trvat delší dobu. Teď budou k dispozici další dvě různých typů.
Zase příklad z praxe – navrtaný Sojuz. Ten se naštěstí dal použít a uzemnění Sojuzů nebylo vzhledem k charakteru závady nutné.

ad Rychlost přípravy rakety)
Američané budou záhy mít dva systémy a k dispozici více ramp pro jejich vypuštění. Budou moci reagovat rychleji a pružněji.
V případě havárie lodi u ISS by Rusové pro záchranu posádky museli vypustit 1-2, v krajním případě 3, lodi. Američané pouze jednu.

Michal Kára
Michal Kára
5 let před

Koukal jsem na tu tiskovou konferenci a na Elonovi bylo vidět, že toho po celém dni už má opravdu dost 🙂

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Michal Kára

No kdyby jen po celém dni! Ale po celém dni a celé noci! 🙂 Tisková konference byla ve čtyři nebo v pět ráno místního času.

daevid
daevid
5 let před

Je dosť škoda ze úchvatné snímky ktoré sú prezentované sú skôr ikony.
Predpokladám ale, že zrejme bojujete s vyťaženosťou servera..

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  daevid

Nebojujeme, pouze využíváme službu, která fotky takto zmenšuje automaticky. Ale možná nevíte, že stačí na obrázek kliknout a otevře se vám ve větším rozlišení. 😉

daevid
daevid
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak to som skúšal ale nešlo 🙂

Treba dať pravé tlačítko a z kontextového menu zvoliť položku zobraziť obrázok.
Až potom sa zobrazí pôvodná veľkosť (firefox)

Filip Vodička
Filip Vodička
5 let před
Odpovědět  daevid

No, nevím, ale mně to ve FF funguje normálně na kliknutí…

David
David
5 let před

Jo bouřka… a já si během přenosu říkal, že se tam asi nějak blejská…

Samuel
Samuel
5 let před

Jsou nějaké fotky samotné rampy? Viděl jsem světlo, které pak svítilo po tom startu, takže rampa by měla být osvětlená i v noci. Ptám se kvůli poškození.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Samuel

Z téhle rampy startoval i Falcon Heavy a předtím raketoplán nebo Saturn V, tohle pro ni bylo jen takové lechtání. 😉

Samuel
Samuel
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ale po F9H byla uprave, ne? Zajímá mě ta estetická úprava, jestli vydržela a může být použita hned na další start.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Samuel

Po FH letěly z této rampy dva Falcony 9 (před tím dnešním). Konkrétně šlo o mise Bangabandhu-1 a Es’hail-2. Jak dopadla estetická úprava zatím nevíme, ale myslím, že kdyby tam byl nějaký problém, tak by to bylo vidět i z dálky.

Samuel
Samuel
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Super, díky za info!

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Samuel

Není zač. 😉

Libor
Libor
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

samozřejmě by to z dálky vidět nebylo, myslím, že toho svatého nadšení je už přespříliš

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Libor

Myslím, že kolega vás už před podobnými výrazy jako církev nebo svaté nadšení varoval. Teď se přidávám i já a nedělám si legraci. Na podobné zesměšňující komentáře, které mají blízko k trollingu a jiným destruktivním formám diskuse, si opravdu zvykat nechceme. Berte to jako poslední varování. Už jste dostal několik výstrah. Pokud napíšete ještě nějaký podobně laděný komentář, žádná další výstraha už nepřijde.

Albert
Albert
5 let před
Odpovědět  Libor

Lidé, kteří zde na tomto portále přináší informace a zajímavosti, jsou nadšenci. A nedělají rozdíl, kdo tomuto oboru přispívá. (Kosmonautice) Vy jste k tomuto nepřispěl „bůh“ ví čím. Tak se kliďte, dokud to nebude relevantní.

Albert
Albert
5 let před
Odpovědět  Albert

:))) To je na pana Libora.

Samuel
Samuel
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Nebo od té úpravy už startovaly nějaké rakety?? Chvíli jsem nesledoval aktuální dění, tak nejsem si úplně jistý. 🙂

maro
maro
5 let před

Perfektní tiskovka. Zajímavá byla otázka jak moc můžou měnit design lodi po tom co už byla certifikována. A Elonova odpověď, že hodně dobře spolupracují se skupinou inženýrů z NASA, kteří o té lodi vědí opravdu hodně, takže opravdu stačí, když dají dobrozdání, že je ta změna v pohodě k lepšímu a můžou tedy dál dělat změny i po certifikaci.
Jediné, co je pro Elona trošku nejistější je jak se bude Dragon chovat při sestupu, kvůli tomu, že nos má víko s rovinou řezu šikmou k ose. Prostě puntičkář 🙂
Dobrá byla otázka, jestli by Elon nechtěl letět sám. Letěl by rád a že je to fakt dobrej stroj, na kterém se udělala spousta práce.
Pro Elona je trvalá základna na Měsíci něco, co by mělo být nejbližším cílem. A zástupce NASA souhlasil, že to je dnes hlavním cílem, mít na Měsíc trvalou základnu a že je to hlavní cíl, co dostali od prezidenta USA. A že všichni musí zamakat na mediálním tlaku, aby na to NASA dostala dost financí.

Kamil
Kamil
5 let před
Odpovědět  maro

U Elona není otázka zda by chtěl letět, ale kdy poletí? Tak bych se ho zeptal já

Petr Čása
Petr Čása
5 let před
Odpovědět  maro

Jestli jsem to dobře pochytil (od 8 minuty záznamu té tiskovky), tak se nejedná o asymetrii krytu přechodové komory na vršku Dragonu 2, ale o asymetrii backshellu (spodního krytu) kde jsou čtyři výstupy Superdraco morotů (escape trusters).
Ty by mohli možná způsobit roll instability (začít rotovat s Dragonem) během super/hypersonic fáze přistání.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Petr Čása

Ano. Mate pravdu. Opravdu mluvi o „backshell“ a umisteni motoru super draco, ktere opravdu nejsou umisteny ve stejnych uhlovych roztecich kolem dokola a ktere Dragon 1 nema.

Vlasta Liberácký
Vlasta Liberácký
5 let před

Dobré ráno.Tak pojďme držet palce.Dnes to bude mooooc důležité.

Hawk
Hawk
5 let před
Odpovědět  Vlasta Liberácký

Nejdulezitejsi bude za par dni sestup. Myslim, ze je to nejrizikovejsi cast kazde pilotovane mise.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Hawk

Ano, tvrdil to i Musk na včerejší konferenci.

Milan Tinhofer
Milan Tinhofer
5 let před

Dobrý den. Měl bych tento dotaz. Bude také loď Crew Dragon viditelná na noční obloze nad ČR jako je vidět mezinárodní vesmírná stanice ISS ? Děkuji za odpověď.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Milan Tinhofer

Hezký den, Crew Dragon se dnes připojí k ISS a bude součástí ISS.

Milan Tinhofer
Milan Tinhofer
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Rozumím. Ale až třeba poletí zpět k Zemi a nebo příště, až poletí opět k ISS, tak zda bude vidět ještě předtím, než se připojí k ISS. Dřív, když létaly raketoplány, tak než se připojili k ISS, tak už byli vidět třeba hned za ní jako malá bílá tečka. Tak bych chtěl vědět, zda to bude je viditelné i nyní, než se Crew Dragon spojí s ISS. Děkuji.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Milan Tinhofer

Jo takhle, no pokud by to vyšlo, tak by samozřejmě měl být vidět, jen je proti raketoplánům mnohem menší, takže ta tečka bude výrazně slabší.

Mirek
Mirek
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Loni byl krásně vidět na obloze, když se odpojoval od ISS. Krásná zářivá tečka 😉

Matin
Matin
5 let před

Dobré dopoledne, nejříve bych Vám chtěl poděkovat za skvělou práci, kterou tady odvádíte. Je to paráda !!! Každý přenos hltám jak malé dítě.:) CHěl bych se zeptat jestli po připojení Dragonu půjde na jeho palubu někdo z posádky ISS ?
Jinak se těším na připojení a doufám, že vše klapne a Crew se vrátí zpět na zem.

Pěkný den všem a už se nemohu dočkat na spojení

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Matin

Hezký den, díky moc za pochvalu! Jsme moc rádi, že se naše činnost lidem líbí. A na otázku odpovím – ano, měl by tam být dnes odpoledne nějaký vítací ceremoniál.

Martin
Martin
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji za odpověď a mám ještě jednu otázku, co nevíte co způsobuje občasné výpadky v přenosu videa z Dragou ?

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Martin

Výpadky spojení může způsobovat více faktorů. Je potřeba si uvědomit, že se Dragon pohybuje rychlostí přes 7 km/s ve výšce 400 km a se Zemí se spojuje přes družice na geostacionární oběžné dráze. Drobné výpadky jsou běžné a na činnost Dragonu to nemá vliv.

Radim
Radim
5 let před
Odpovědět  Martin

Naštěstí na obrazovce i při výpadku signálu zůstává HUD. Na něm zobrazovaná telemetrie (vzdálenost, rychlost) nám potvrzuje, že vše probíhá jak má 😉

Charlie
Charlie
5 let před

Nejdou mi rozkliknout vložené fotografie z psaného přenosu. Včera šly.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Charlie

To je zvláštní. Možná nějaká chyba na straně liveblogu.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Charlie

‚me too‘. Taky to neotevřu klikem na Chrome. Musím „otevřít na nové kartě“.

Tom
Tom
5 let před

Čtěte Dragon má být znovu použitelný. Ale nepochopil jsem jak to je slučitelné s koupelí ve slané vodě po přistání…

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Tom

Opakovaně se používají i nákladní Dragony, které taky přistanou do vody – hlavní je, aby se voda nedostala do útrob.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Tom

Nákladní Dragony se také používají opakovaně. Kabina je samozřejmě ze zřejmých důvodů vzduch/vodotěsná. Dovnitř se tedy voda nedostane. Přesto se ale opakovaně nepoužívá 100 % hardwaru.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Nákladní dragon není tak riziková záležitost – dojde v případě nehody pouze ke zničení nákladu.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  tycka

A? To jako, že když selže nákladní loď, tak ty peníze a ohrožení provozu stanice nikoho tížit nebudou? Chcete snad říct, že SpaceX vědomě podstupuje riziko při opakovaném použití Dragonu? A NASA jim to riziko vědomě schvaluje? Crew Dragon se bude používat opakovaně jako náklaďák. Pokud někdy v jedné a té samé lodi poletí i lidé, to se zatím neví.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

„SpaceX vědomě podstupuje riziko při opakovaném použití Dragonu?“
Pokud nehrozí riziko vězení a zisk je větší – tak u spousty firem by tomu tak i skutečně bylo. Následné vyšetřování havárií – tedy třeba jen požárů a úniku škodlivin do životního prostředí – na to skutečně ukazuje – tedy na zanedbanou údržbu. Důkazy nemám a tak nebude SpaceX hodnotit nebudu.

PeterK
PeterK
5 let před

Zda sa mi to alebo lidar prestal fungovat ked bol priamo osvetleny slnkom?

PeterK
PeterK
5 let před

Opravte si preklep
11:37
Mnozí zaměstnanci PSaceX

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  PeterK

Díky, opraveno.

Jakub
Jakub
5 let před

Neviete náhodou, kedy približne by malo dôjsť k otvoreniu poklopu?

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Jakub

viz aktualizace v čase 2:10 „14:45 Přímý vstup z otevření průlezu mezi stanicí a Crew Dragonem“

dodiksl
dodiksl
5 let před

perfektný prenos Dušan….dakujem

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  dodiksl

Není zač, jsme nadšeni ze zájmu o toto téma.

Míla
Míla
5 let před

Jste skvělí! Díky :-))

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Míla

Děkujeme za to, že jste s námi. 😉

Perugi
Perugi
5 let před

Dobry den, chtěl bych se zeptat: jak velký je prostor, který se teď napouští vzduchem / proč to trvá dvě hodiny?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Perugi

Prostor je poměrně malý, přesný objem ale neznám. Napouštění samotné bude trvat mnohem kratší dobu – vlekou část z těch dvou hodin zaberou zkoušky a kontroly těsnosti.

Perugi
Perugi
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Díky, ne jen za odpověď, ale za vše co děláte pro fanoušky kosmonautiky.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Perugi

Toho si vážím, díky moc. 😉

mravenci
mravenci
5 let před

Díky za on-line, měli jsme puštěnou i NASA TV, ale ne všemu jsme rozuměli, takže díky moc!!!

Tomáš Vodička
Tomáš Vodička
5 let před

To by mě zajímalo, co s těmi vzorky vzduchu dělají. Čím je analyzují a jestli se hledají nějaké konkrétní látky podle předpokládaného možného znečištění, nebo nějaký obecný test?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Tomáš Vodička

Jde spíše o množství prachových částic a tak.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  Tomáš Vodička

K dispozici mají standardní přenosné analyzátory složení vzduchu. Nehledají konkrétní látku, je to standardní bezpečnostní procedura.

Čisté teoreticky: mohla by se tam přehrát nějaká součástka a uvolnit dráždivou látku, mohlo by dojít k neplánovanému otěru a uvolnění částic, které by mohly být vdechnuty, etc.

Ale je to velmi nepravděpodobné, opravdu se jedná o bezpečnostní protokol. Bez ohledu na výsledek tak budou mít astronauti také při prvním otevření poklopu a vstupu do CD nasazený masky.

maro
maro
5 let před

Absolutně nejlepší část: koncert výtrysků manévrovacích motorků ve vzdálenosti 160 metrů od ISS.

igor
igor
5 let před

Mal som to stastie byt pri starte tejto misie v KSC a bol to naozaj zazitok. Pred vstupom cakalo o polnoci niekolko tisic ludi z celeho sveta. Pocas cakania na vstup a potom na start som debatoval s mnohymi a poviem Vam, ze SpaceX sa stal fenomen ako to bolo a je s Iphone. Ludia cakaju na kazdu novinku a su ochotni byt na kazdom starte .
Napisem o tom este nejaky blog pretoze stalo to za to.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  igor

Gratuluji k zážitku!

iss84
iss84
5 let před
Odpovědět  igor

…zdá sa, že Elon je nový Jobs 🙂

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před
Odpovědět  iss84

Elon Musk je originál!

Tomas
Tomas
5 let před
Odpovědět  iss84

jo jo, vždycky se říkalo, že Jobs je úžasný technologický vizionář. A díky němu máme dobrej telefon, přehrávač, počítač… a co je potom teda Elon? 🙂

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Tomas

„a co je potom teda Elon“
Je to práce konstruktérů SpaceX a nikoliv Elona jako takového.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  Tomas

„máme dobrej telefon“
Nikoliv !!
Součástky na první telefon byli běžně dostupné na trhu a jednalo se především o produkty firmy Samsung. Jen displej snadno ovladatelný prsty byl částečnou inovací – vyvíjen však byl opět Samsung.
Jediné co udělal bylo dobré uživatelské rozhraní – dobrý jeho SW a především díky ceně možnost použít na svou dobu výkonných komponent. Zbytek byl pouhý marketing.
Android pochází má mnohem větší zastoupení na trhu.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  tycka

iPhone byl první. Tenkrát si všichni odpůrci ťukali na čelo, co je to za nesmysl mít dotykový displej a k němu žádnou tužku. A jak to dopadlo? Jak dneska vypadají všechny mobilní telefony? S Elonem a SpaceX je to naprosto stejné. Nevyvinul nic revolučního. Jen se zamyslel a efektivně využil existující technologie. Falcon 9 byl první. A před deseti lety si také všichni ťukali na čelo, co je to za nesmysl přistávat s prvním stupněm rakety. A jak to dnes vypadá na celém světě s vývojem raket? Kam směřují soukromé firmy, Čína, ESA a další? Všichni chtějí rakety, které budou umět přistávat.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  tycka

Jen díky skvělému marketingu a velké uživatelské základně, která byla ochotna vzít něco nového. Jiná firma by stejný telefon bez uživatelské základny neprosadila.
IPhone pro mne navíc skončil v okamžiku, kdy jsem se dozvěděl, že za pouhé nahraní své vlastní aplikace se platí nemalý roční poplatek.
Za vývojové prostředí pro Android jsem nezaplatil ani korunu – a pokud chcete je k dispozici i pro Linux (to jen tak na upřesnění). Za nahraní své vlastní aplikace též nic – soubor APK si mohl nainstalovat zdarma i moji kamarádi též.
A co se týče přistání raket – klepali si na čelo především ti co se o rakety nazajímají – my ostatní jsme pouze říkali jaké budou náklady na znovu požití – zdali se to ekonomicky vyplatí. A někteří – nikoliv já – z těchto lidí ekonomiku přistání raket zpochybňují stále.

tycka
tycka
5 let před
Odpovědět  igor

„ko to bolo a je s Iphone“
Jen u velmi malé části populace – lidé se zájmem mimo oblast kosmonautiky a automobilismu – kolikrát ani o SpaceX či Tesle jako automobilce vůbec neslyšely – tedy alespoň to nevnímali jako záležitost, která by je nějak zajímala. Má to zjištěné třeba u svých kamarádů. I vysokoškoláci jen prostě s jinými zájmy.
A u Iphone je to především výsledek dokonalého marketingu. Ten zbytek si koupí počítač a telefon jiné značky za mnohem nižší peníze se stejnou nebo dokonce ještě lepší použitelností.

RiMr
RiMr
5 let před
Odpovědět  igor

…proboha nesrovnávejte SpaceX s marketingovým ohlupovátkem iPhonem… to opravdu ne, to je hrozná degradace SpaceX…

rats
rats
5 let před

A.C. Clarke a S. Kubrick by měli radost. Fakt, že E. Musk hraje hodně na desing přispívá k tomu, že momentální záběry vypadají skoro jako ze Space Odyssey 2001. A ještě větší nářez to bude se skafandry 🙂

rats
rats
5 let před
Odpovědět  rats

…ehm, design, samozřejmě…

Aneta
Aneta
5 let před

Blbý dotaz, ale co jsou u poslední fotografie (kamera vybavená objektivem rybí oko) ty světelné body okolo? Hvězdy?

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Aneta

Není to blbý dotaz. Jsou to jen zrnka prachu, na kterých se rozptylovalo světlo kvůli tomu, že se fotilo v noci.

Martin
Martin
5 let před

Jen takový postřeh k otevření průlezu mezi Dragonem a ISS. Zdá se mi to nebo je RUS nějaký slušně řečeno naštvaný a vůbec se nepodílí a nespolupracuje. Jen má stále založené ruce a tváří se jak kyselá okurka.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Martin

Je to velitel expedice, Oleg Kononěnko. Jelikož je to americká loď, mají se o nic starat hlavně obyvatelé západního segmentu.

Martin
Martin
5 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tomu rozumím, jen mi tam chybí trošku toho nadšení pro věc. Vždyt k ISS nepřístává taková loď každý den. Nemůžu se zbavit pocitu, že jim dochází, že už mít peníze pro vývoj a provoz ze zakoupených sedačet v ruských sojuzech.
My to tady prožíváme… teda aspoň za sebe můžu mluvit… je to nádhera a díky za super psaný přenos !!!

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Martin

Právě naopak. Vždyť jim přímo říká ať už to otevřou. Jako zvědavej soused co vám zvědavě nakukuje do garáže, co za zajímavou novinku tam máte.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Martin

A do Dragonu šel hned s Američanem s maskami, protože musí oba nezávisle potvrdit, že atmosféra uvnitř je ok.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  maro

Ano, navíc je to velitel expedice.

rats
rats
5 let před
Odpovědět  Martin

Me prijde, ze je rozespalej, kdyz se tam prve objevil, zival a mel napuchly oci 🙂

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před

Vybavila se mi pamatná slova Dmitrije Rogozina- luxusní trampolína!

αΩ
αΩ
5 let před

Ad 14:24
Gratulaci k připojení Crew Dragonu poslal i Roskosmos. Jen je trochu zvláštní, že gratulace míří k NASA a ne ke SpaceX.
– – –
Zvláštní to není vůbec, však víte jak si Rusák potrpí na hierarchi (snad ještě víc, jak Skopčák na dienstreglamá 😉

Tedy min. z ruského pohledu je pro Roskosmos direktním partnerem jen & pouze NASA a nikoli ať už jakkoli významný soukromý subjekt 🙂

maro
maro
5 let před
Odpovědět  αΩ

Tak jasně. To je stejné, jako kdyby po sestupu lunárního modulu Apolla 11 gratulovali firmě Grumman za to, jak jim ten lunární modul skvěle fungoval. A nebo po letu Starlineru nejdřív firmě ULA za úspěšné vynesení lodi a pak firmě Boeing za připojení k ISS.

αΩ
αΩ
5 let před
Odpovědět  maro

Ono by to bylo nemlich i v opačném gardu, tedy NASA by gratulovala (kondolovala;)) s pravděpodobností limitně hraničící s jistotou pouze Roskosmosu.

Ale pravdou je, že to gesto (star;))dustobyčejné lidské slušnosti a dobré (z;))vůle Dámy & Pánové z Roskosmosu vůči SpaceX udělat mohli, neb jde min. o dějinný přelom!
I když právě to je možná jak vzrušuje, tak ještě více děsí…

David
David
5 let před

Další důležitý úspěch SpaceX a krok pro cestu na Mars. Pevně věřím, že i přistání zvládnou dobře.

Miloš Kubrt
Miloš Kubrt
5 let před

Dobré odpoledne Dušane,
Klobouk dolů, musí to být vyčerpávající, všechno sledovat, překládat a ještě vysvětlovat pro nás amatéry. Díky za skvěle okomentovaný příběh, který se zapíše do dějin kosmonautiky.
P.S. Doufám, že návrat proběhne stejně hladce 🙂
Miloš

David
David
5 let před
Odpovědět  Miloš Kubrt

Přidávám se. Dušan za svou dlouhodobou práci v popularizaci vesmírných letů a kosmonautiky rozhodně zaslouží velký dík.

Dušan Majer
Dušan Majer
5 let před
Odpovědět  Miloš Kubrt

Díky za pochvalu, ale nechci slíznout všechnu smetanu. Hodně velký dík si zaslouží kolegové z redakce.

Scarab
Scarab
5 let před

Na tom videu mne zarazila ta mechanika, resp. způsob otevírání poklopu dovnitř, netušíte jak je uchycený, případně jak vypadají panty (jaký pohyb koná poklop při otevírání)? Takhle to skoro vypadalo, že je jen „volně ložený“ o čemž ale pochybuji.
Předem díky za odpověď.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  Scarab

Ty zajímavé kruhové panty jsou tam jen pro to, aby ten poklop po uvolnění a otevření jen tak nepoletoval. O správný přítlak v zavřeném stavu se samozřejmě starají zámky držící v obvodu poklopu a v obvodu otvoru v lodi.

Vojta
Vojta
5 let před
Odpovědět  maro

Přesně tak. Navíc bych doplnil, že pokud je venku vakuum, tak na něj atmosféra lodi tlačí silou kolem pěti tun (50 kN), takže omylem ho rozhodně nikdo neotevře.

Ale přiznám se, že mě provedení pantu taky trochu překvapilo. Po otevření v prostoru trochu překáží, ale pokud by použili klasický pant (takový jako u čepičky), tak by nejspíš otevírání bránily sedačky.

Ještě víc mě ale překvapil příklop na straně stanice. Čekal jsem, že se bude otevírat dolů. Takhle tam vzniká dost klikatá ulička.

Scarab
Scarab
5 let před

Jinak moc díky za komentovaný přenos a za Vaši práci vůbec.
Ještě k tomu přenosu – skutečně si připadám, že jsem ve sci-fi film typu prvních Star-treků, případně prvních Hvězdných válek z doby před cca 35 lety – online sleduji start a dokování kosmické lodi u orbitální stanice na vlastním počítači s displejem větším než běžná TV z té doby – kdo by si to byl tenkrát pomyslel 🙂

Laik Jiří
Laik Jiří
5 let před

Dobrý den, velmi děkuji za další poutavý přenos.
Jako dítě hltající „Vzpouru mozků“ jsem si nepředstavoval, že jednou budu sledovat tak krásné záběry dokování jinde než ve sci-fi. Navíc živě a v HD rozlišení. Ta loď je prostě sexy!

Vidurius
Vidurius
5 let před

Tak si říkám, jestli ta zeměkoule tam jen nezavazí.

Tomáš
Tomáš
5 let před

Dobrý den, v té záplavě skvělých zpráv mi nějak zapadla informace ohledně redundance systému dokování CD. Dá se to někde dohledat? Díky! 🙂

Radim Slovák
Radim Slovák
5 let před
Odpovědět  Tomáš

Už se tu někde psalo, že záložní dokovací systém CD nemá (proto byly trochu komplikace s povolení k připojení u ISSs z ruské strany), nicméně má víceúrovňové řízení (já si představuji více se vzájemně kontrolujících počítačů).

Tomáš
Tomáš
5 let před
Odpovědět  Radim Slovák

Díky, o těch počítačích jsem to ještě stihnul. Je právě dost zajímavé, nebo to nevíme zatím, že by neměli redundantní snímače nebo nějakou mechaniku. Když se totiž toto pokazí, ani záložní komp to nespraví. Tak třeba se ještě něco o tomto tématu objeví. 😉

PeterK
PeterK
5 let před

V akej faze letu bude simulovane prerusenie letu Dragonu 2 a pouzite motory SuperDraco pri dalsom starte? Bude to zo startovacej plosiny/pred/po max Q?

dakujem

casso
casso
5 let před
Odpovědět  PeterK

Malo by to byt pocas Max Q.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
5 let před

Koukám na ty fešácké kombinézy. Myslím,že je jasné co bylo v tom balíku, který vyložili ještě před kontrolou vzduchu…

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  Radim Pretsch

Tyhle kombinézy s vlajkami jsou součástí šatníku posádek ISS už roky. Není vůbec jisté, jestli přiletěly v Crew Dragonu.

Naďa
Naďa
5 let před

Díky za fantastický víkend. 🙂 Jste úžasní!

Tomas mik
Tomas mik
5 let před

Dekuji za vyborny prenos s kombinaci s prenosem NASA to bylo skvely.Dekuji.

zvejkal
zvejkal
5 let před

Tak… A je to tam. Co sa zdalo pred 10 rokmi ako vzdialena buducnost stalo sa realitou a to je len zaciatok!
A mne ostava len byt vdacny, ze tieto udalosti nam sprostredkuva skvela partia Kosmonautixu, ktoru doplnaju ich skveli fanusici a diskutujuci 🙂

Kamil
Kamil
5 let před

Je v plánu, že současná posádka zasedne do sedaček, sklopí ovládací panel a bude něco v CD dělat? Mají na to výcvik?

europa
europa
5 let před

viem, ze to co napisem niektori budu povazovat za trolling, ale napisem to aj tak
vsetci sa tu rozplyvaju nad krasou noveho CD a to vratane adminov/autorov tohto webu, ale co keby aj diskusie na tomto webe konecne presli do 21. storocia a nepouzivali stredoveky(z pohladu internetu) system?

klinkutie na „odpovedet“ sposobi znovu nacitanie stranky a hodi to na koniec stranky, klinkutie na „odeslat komentar“ znamena zas znovunacitanie strank,
proste internetovy stredovek

neuvazoval pan admin namiesto moralizovania v diskusnych prispevkoch radsej nad tym, ze by nasadil modernejsiu verziu diskusie, kde by reakcia na prispevok neznamenala 2x znovunacitanie stranky a formular by sa otvoril priamo pod prispevkom na ktory sa reaguje a nie na konci stranky?
a nebolo by odveci aj farebne oznacenie novych prispevkov

Racek
Racek
5 let před
Odpovědět  europa

No, já bych raději zachoval dnešní středověký formát. Získaný čas můžeme užitečně využít, např. lépe si rozmyslet co v tom příspěvku vlastně píšeme.

europa
europa
5 let před
Odpovědět  Racek

tebe sa to akoze paci, ze ta toho hodi na koniec diskusie namiesto toho aby sa formular na prispevok otvoril priamo pod tym na ktory reagujes a este to sposobi aj znovunacitanie stranky?
hrozne prijemne je to prave na takejto stranke ked po nacitani vsetkych externych obrazkov co ma v clanku vlozenych si to k formularu musis este potom odskrolovat dole kedze sa stranka natahuje o tie externe vlozene informacie 🙂

necudo, ze mu to potom server nestiha ked dochadza 2x k zbytocnemu nacitaniu stranky pri kazdej jednej reakcii na prispevok

Marián Grega
Marián Grega
5 let před
Odpovědět  Racek

Pripájam sa jednoznačne k Tebe Racek, niektorí naši diskutujúci už naozaj nevedia, čo od dobroty, vrátane prechodu na mall.tv, dnes sa táto generácia akosi nevie už za nič zavďačiť, všetko jej je akosi „málo“.

maro
maro
5 let před
Odpovědět  europa

No, rekl bych, ze je ten system docela robustni. Vsimnete si, ze ani nemusite zadavat nejakou captchu ani se pripojovat pres ucet na facebooku a presto se to tady nehemzi spamovacimi prispevky od reklamnich bootu. To je docela fajn, ne?

europa
europa
5 let před
Odpovědět  maro

tak ano niektomu staci malo ku stastiu
nuz ale ked to vacsine vyhovuje, tak asi nema admin dovod nasadozvat nejaky kvalitnejsi system, ktory by bol hodny na diskusiu pod take dizajnovky akym je CD 🙂

aj ine systemy nemaju problem so spamom a nepouzivaju captchu, ani prihlasovanie a aj tak su to moderne diskusne systemy, kde ked kliknem na „odpovedat“ tak ma to nehodi na koniec stranky, ale pekne sa ten formular zobrazi priamo pod tym prispevkom na ktory reagujem, nepride k ziadnemu znovunacitaniu stranky a to ani pri odoslani prispevku

tento web pouziva wordpress a na ten existuje urcite plno pluginov s lepsim systemom

Lukáš Houška
Editor
5 let před
Odpovědět  europa

Prosazuji jedno pravidlo, se kterým se snažím vstupovat všude, kde si myslím, že není něco v pořádku. Nabídnu pomocnou ruku a zejména v projektech, které jako Kosmonautix jedou na nadšení jejich tvůrců, zcela bez financí a jen fanouškovství, se každá pomocná ruka hodí. My máme dost práce s popularizací kosmonautiky, pomohl byste nám s webem? Pokud ne, tak akceptujeme vaši poznámku, ale v současnosti na úpravu nemáme kapacitu a soustředíme se spíše na hodnotný obsah, což je pro nás aktuálně důležitější. Jistě nám proto odpustíte, že v nejbližší době takovou změnu sami neuděláme.

Michael Voplatka
5 let před
Odpovědět  europa

Já bych to nepovažoval za trolling, ale za obyčejnou nevychovanost. Kdybyste své postřehy napsal slušně jako konstruktivní kritiku a návrhy na zlepšení, vzal bych to v potaz jako relevantní náměty na zlepšení. Vzhledem ke stylu, jaký jste ale zvolil, mám pro vás namísto poděkování za zpětnou vazbu spíše varování, abyste příště raději dobře volil svá slova.

zvejkal
zvejkal
5 let před
Odpovědět  europa

Nebyt tej zbytocnej ustipacnosti, dalo by sa to povazovat za konstruktivnu kritiku, resp. navrh na zlepsenie, ale ta forma, ta forma …. cele zle.

[ultimatemember form_id="169357"]
[ultimatemember form_id="169356"]
https://kosmonautix.cz/2019/03/02/sledujeme-prvni-crew-dragon-miri-k-iss/