NASA dokoupí další místa v Sojuzech

Ačkoliv firmy SpaceX a Boeing dělají významné pokroky vstříc obnovení pilotovaných misí startujících z území Spojených států, NASA je připravena dokoupit další místa v lodích Sojuz i pro rok 2020. Agentura se přiklání k doporučením nezávislého poradního panelu ASAP (Aerospace Safety Advisory Panel), který upozorňoval na rizikovost současného přístupu. Ten totiž neměl žádné záložní řešení, které by se použilo v případě nečekaných zpoždění, která mohou postihnout lodě Crew Dragon a Starliner.

Američané kupují místa v Sojuzech od roku 2011, kdy odstavili raketoplán. Už dříve však ruské lodě představovaly spolehlivé záložní řešení, které se hodilo třeba po pauze vynucené havárií raketoplánu Columbia v roce 2003. Nyní však vznikla mezera mnohem delší – v roce 2011 letěla na ISS mise STS-135 a letos v létě se očekává přílet lodi Crew Dragon v rámci mise DM-2. Její posádka by měla podle očekávání na Zemi dopravit americkou vlajku, kterou na stanici zanechala právě posádka posledního raketoplánu s tím, že její odvoz zajistí první posádka startující z území USA.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.

Americká vlajka vynesená na ISS při poslední misi raketoplánu čeká, až ji na Zemi dopraví první posádka startující z území USA.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Do prvního pilotovaného letu však ještě oběma firmám zbývá několik nelehkých milníků včetně nepilotované testovací mise. SpaceX má podle poslední aktualizace oproti Boeingu náskok – její testovací mise DM-1 je zatím plánována na 2. března. Příští týden by mělo proběhnout posouzení letové připravenosti FRR (Flight Readiness Review) na agenturní úrovni. Po úspěšném dokončení této analýzy se můžeme dočkat zpřesnění termínu startu, v opačném případě dojde k odsunu a vyloučit nepůjde ani další následnou analýzu – Delta FRR, která prozkoumá zbylé úkoly.

Loď Crew Dragon pro misi DM-1

Loď Crew Dragon pro misi DM-1
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Termíny Starlineru jsou zatím definovány mnohem volněji – první nepilotovaný test (mise OFT) by mohl přijít v dubnu/květnu, zatímco první pilotovaný test (mise CFT) je momentálně plánován zhruba na srpen. I sama NASA poznamenala, že zatímco SpaceX má pro své termíny pevnější základy, u Boeingu je potřeba speciálně zdůraznit přítomnost zkratky NET (ne dříve než). Na SpaceX ještě čeká zkouška záchranného systému lodi za letu, Boeing provede podobnou zkoušku z rampy. Připomeňme, že vloni firmu zdržely právě problémy s přípravou na tento test.

Než budou všechny plánované milníky splněny, je z podstaty věci pravděpodobné, že dojde k odkladům. NASA proto nechce riskovat, že se dostane do situace, kdy nebude moci dopravit své astronauty žádným způsobem na ISS. Místa v Sojuzech by neměla koupená a soukromé lodě ještě nebudou připravené. Svou roli hrálo i doporučení poradní komise, které se přiklánělo k rezervnímu plánu – zakoupit nejméně dvě místa v Sojuzech.

Z minulosti už máme zkušenosti se složitostmi spojenými s plánováním prvních letů na nějaký konkrétní termín během posledního roku příprav. Obvykle je to tak, že se právě při těchto testovacích letech objeví nějaké problémy. Důsledky možné nepřítomnosti našich astronautů na ISS nás vedou k zakoupení dalších křesel v Sojuzech. Pokud by američtí astronauti nebyli na palubě, znamenalo by to snížení provozu stanice pod provozuschopný stav,“ stojí v dokumentu zveřejněném 13. února, kde se dále dočteme: „NASA tedy zvažuje kontrakt se státní korporací Roskosmos ohledně těchto služeb. Šlo by o jednorázovou zakázku dvou sedadel a s tím spojených služeb na ISS prostřednictvím lodí Sojuz. Jedno sedadlo bychom využili k transportu jednoho člena posádky na podzim roku 2019 a druhé na jaře 2020.

Start Sojuz MS-04 v roce 2012.

Start Sojuz MS-04 v roce 2012.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Konkrétně se zdá, že by se mělo jednat o místa v lodích Sojuz MS-15 a MS-16. Patnáctka má momentálně třetí sedadlo obsazené platícím zákazníkem. Ten bude zřejmě z posádky vyřazen na úkor amerického člena dlouhodobého posádky. V případě šestnáctky je situace jednodušší – mise byla zatím plánovaná jako dvoučlenná a třetí sedačka je tedy prázdná. Aktuální krok neznamená, že by nějak vzrostla nejistota ohledně komerčních pilotovaných letů. Jde jen o snahu zabránit časovému tlaku na obě firmy. NASA si ještě pořád moc dobře pamatuje, že právě tohle byl jeden z hlavních faktorů ztráty raketoplánu Challenger v roce 1986.

Nathan Koga v této vizualizaci ukazuje Starliner a Crew Dragon bok po boku.

Nathan Koga v této vizualizaci ukazuje Starliner a Crew Dragon bok po boku.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Zajištění sedadel v Sojuzech zajistí americkým astronautům přístup na ISS i v případě zpoždění soukromých pilotovaných lodí. Tím se sníží riziko pro provoz ISS bez amerických astronautů. Zajištění dvou míst nabízí flexibilitu a možnost zálohy bez zvyšování tlaku na americké soukromé společnosti,“ stojí dále v dokumentu a dále se dočteme: „Aerospace Safety Advisory Panel doporučil NASA zvážit dodatečné záložní kapacity v případě zpoždění soukromých lodí. Zároveň bude zajištěno, že NASA dostojí svým vlastním potřebám i závazkům vůči mezinárodním partnerům. Za deset měsíců od této chvíle, v prosinci 2019 by mohla nastat situace, že by na ISS nebyl žádný člen západního segmentu. Dvě dodatečná sedadla prodlouží jistotu do září 2020.“ Ačkoliv všichni věří, že Crew Dragon a Starliner žádné zpoždění nepotká, je velmi pravděpodobné, že dvě sedadla v Sojuzech budou objednána.

Vizualizace letící rakety Sojuz.

Vizualizace letící rakety Sojuz.
Zdroj https://www.nasaspaceflight.com

Nejbližší start Sojuzu zatím pomalu klepe na dveře. Mise Sojuz MS-12 podstoupila v pátek 15. února posouzení připravenosti k letu, přičemž start je zatím naplánován na 14. března. Na palubě budou sedět Alexej Ovčinin a Nick Hague, kteří vloni na podzim letěli na Sojuzu MS-10, ale jejich mise byla vinou havárie nosné rakety předčasně ukončena. Společně s nimi se na ISS podívá i Christina Koch, která zažije kosmickou premiéru.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.fbo.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/02/201915-114727.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/02/201915-120042.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4906/31433487287_6a9e6b45af_k.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/02/201915-120320.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/02/201915-115808.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/02/201915-141333.jpg

NASA dokoupí další místa v Sojuzech, 5.0 out of 5 based on 15 ratings
Pin It
(Visited 4 585 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (15 votes cast)
(Visited 4 585 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


60 komentářů ke článku “NASA dokoupí další místa v Sojuzech”

  1. Jiný Honza napsal:

    Takže SpaceX má relativně spolehlivé rakety a kosmické lodě s možností návratu. Vyvinula verzi kosmické lodě speciálně pro lidskou posádku. Boeing má “záložní” Starliner, ať už si o něm myslíme co chceme. A NASA objedná další ruské Sojuzy.

    Někdy mám pocit, že ti Číňani nakonec vyhrají zcela oprávněně.

  2. Alois napsal:

    Odklad stíhá odklad. Zdá se, že pilotovaná kosmonautika se je ” Popelkou “, neboť podobně je tomu i ve světě. Ruská Federace je odložena rovnou o 6 let / z 2018 na 2024 / a to se jedná v zásadě jen o lety na LEO. Nové pilotované kosmické lodě staví celkem čtyři státy a dvě americké soukromé firmy. Americká NASA rovnou pro let k Měsíci a čínská a ruská státní agentura s výhledem modifikace pro let tamtéž.
    Bylo by dobré průběžně a pravidelně sledovat souhrnně všechny projekty, neb vzhledem k různé kvalitě a kvantitě informací je obtížné se v problému orientovat,

  3. Kamil napsal:

    Taky bylo řečeno, že na Sojuzech budou Američani létat i v budoucnu, jen to nebude kontrakt, ale výměnou za to budou Rusové létat na amerických lodích. Platí to stále?

  4. android napsal:

    Trošku chápu frflání některých komentujích výše. Přesto toto objednávání ruských služeb hodnotím jako velmi správné. Pokud Nasa zmiňuje snížení tlaku na dodavatele, tak to nebude jen nějaký marketingový nedůvod. Zkáza raketoplánu Challanger musí být strašlivým mementem co si nasa sebou stále připomíná. Totální nevšímavost k existujícím předchozím negativním jevům a zároveň k varování inženýrských týmu dodavatelů a tlak politiků vyvrcholil v neštěstí které definitivně tehdy ukončil dobu odvážných způsobů jak se dobýval v usa vesmír (viz let sts-1 s posádkou dvou hrdinů). Zvyšování standardů v řízení projektu a ve zvyšování bezpečnostních koeficientů nutně vše zpomalilo a prodražilo. Buďme tedy nadále trpělivý a berme to tak že když spx a boeing uspěje, tak s plody jejich snažení se budeme nejspíše setkávat v provozu dalších 6O let jako je tomu u Sojuzu.
    Navíc spolupráce usa a rusko je do budoucna velmi duležitý prvek ve zklidňovaní nových politických vášní…,

  5. endemit napsal:

    O Muskových firmách je známo že než aby rok “na papíře” zkoumaly, zda bude něco fungovat nebo ne, raději to postaví, v praxi vyzkouší a když to nefunguje, poučí se, vyrobí další kus, atd. Tento způsob vývoje a styl práce se ukázal jako mnohem rychlejší a efektivnější, než zdlouhavé rozhodování, zda už je vše dokonalé nebo ne. Stejně to nakonec ukáže až praxe. A hlavně, pokud vím, tak Dragon už je k letu pár týdnů připraven a už se na něm nepracuje. Kdyby tedy letěl před těmi několika týdny a něco by nevyšlo, tak úplně stejně to nevyjde ani 2 března. Stejně se letí bez posádky, takže ztráty na životech nehrozí. Výhoda dřívějšího startu by ale byla v tom, že by v případě havárie mohla Spacex pracovat na nové verzi už nyní.

  6. Jan Jančura napsal:

    I já si myslím, že bezpečnost je pro NASA nejdůležitější. Přece se nic zvláštního nestane, když se start odloží o měsíc či více. Fanouškové to musí přežít. Dnes je jiná doba, každý se obává v případě havárie velkých právních problémů, proto se NASA tak zajišťuje, aby ji nemohl nikdo nic vytknout. A kdyby se stal nějaký problém na Sojuzu, tak ty problémy padnou na Rusko. A poslední jeho havárie ukázala, že je dost zabezpečený proti případným průšvihům.

  7. Spytihněv napsal:

    A když jsme u Sojuzů. Už jsou nějaké závěry z vyšetřování té díry? Nějak se to vleče. NASA by od Ruska měla chtít jasné odpovědi. Třeba až bude zase Bridestine amatérsky zvát Rogozina do USA, aniž by to měl předjednáno u kompetentních orgánů. To byl pěkný trapas 🙂

  8. Roman napsal:

    Na to, že to jsou jen v podstatě “přetlakove kapsle” tak je kolem toho až moc hysterie.

  9. Lukas napsal:

    To tempo a nekonecne odklady a kontroly je sialene pomale.v 60 rokoch nasa zacinala od nuly.lietali na Mercury,Gemini,sucasne vyvijali Saturn 5,Lunarny modul,apollo kabinu a v 69 pristali na mesiaci.raketa sls a orion sa zacali vyvijat v roku 2004 a presli mensimi zmenami v roku 2010.to znamena uz 15 rokov a stale cakame.

  10. Lukas napsal:

    A stale nechapem preco bola zrusene raketa ares 1.jednuduchy vykonny nosic idealny vynasat posadky na iss.obamma zauradoval a zabudol si precitat kolko penazi stal vyvoj a dalsie peniaze danovych poplatnikov vyhodil von oknom.

  11. Alois napsal:

    Dragon několik let létá naprosto spolehlivě k ISS a zpět na Zemi. Takže v tom problém nebude. Nosič je též spolehlivě ověřen. Další problém odpadá. Zbývají ” jen” tři věci: 1/ havarijní přerušení vzletu, 2/ zabezpečení životních podmínek v kabině a 3/ skafandry. Tady někde to jak se zdá vázne.
    Boenig je na tom jinak : Staví úplně novou kosmickou loď která poletí poprvé a po prvé zamíří i k ISS. S podobnou činností má však bohaté zkušenosti a vynikající výsledky z minulosti. Totéž platí i pro ostatní tři ” problémy ” Dragonu. Tady to zřejmě vázne na skutečnosti, že zkušenosti z minulosti se transformují do dnešní úrovně techniky a technologie, což v souhrnu nemusí být bez problémů.
    Faktem je že čas nikoho netlačí. v ovzduší ” mezinárodnosti ” je úplně jedno na čem se na ISS létá, Rusové stejně stále létají na artefaxech, novou loď do nekonečna jen ” plánují”, Čína je třicet či více let nazpět o Indii ani nemluvě, tak proč pospíchat.
    Pokud by se v kosmu soutěžilo, místo ” mezinárodnění”, šlo by to ” jako když hrom bije “, jako v šedesátých létech m.s..

    • android napsal:

      Alois, proč ty vaše komentáře jsou tak snadno identifikovatelné díky zcela špatné vstupní tezi? Zde je jednoznačné že nosič rozhodně neletěl tolikrát aby se na to dali posadit lidi. Block 5 v plné konfiguraci letěl sotva 3x (někdo mne prosim opravte) A de fakto se jedná o zcela nový typ rakety s velkým množstvím změn a novinek proti těm starším.
      A DragonRider neletěl k ISS ani jednou! Opět se jedná o zcela novou loď která vycházi koncepně s tlakového tělesa nákladních Dragonů. Je to jako by jste tvrdil že žádný sojuz není potřeba testovat protože už lítá spolehlivě progress. HOdně věcí mají společných, ale je to zcela jiná loď.

    • Roman napsal:

      Je to smutne, že po 47 letech, kdy lide byli naposled na Měsici se v podstatě kromě menši revoluce, kterou zpusobila SpaceX nic nestalo. Kosmonautika zamrzla na mistě. Touhle dobou už mohli davno byt zakladny na Měsici a Marsu. Misto toho světove velmoci nalevaj miliardy dolaru do zbrojeni.

    • Jan Jančura napsal:

      Jen by mne zajímalo, jak dlouho bude SpaceX certifikovat SHS pro let japonského umělce a jeho přátel kolem Měsíce. Sice nepoletí přes NASA, takže by teoreticky certifikaci asi nepotřebovali, ale je tu americký úřad pro letectví a kosmonautiku, který asi má nějaké předpisy pro dopravu cestujících. A co na to vše řeknou pojišťovny?

Napište komentář k Alois

You must be logged in to post a comment.