Nepilotovaný testovací let soukromé lodi Crew Dragon bude bezesporu velkou událostí, která přitahuje mimořádnou pozornost. Již od začátku bylo jasné, že v zájmu bezpečnosti a opatrnosti bude docházet k mnoha odkladům, aby měly všechny zainteresované strany maximální jistotu v novou, zatím v ostrém provozu netestovanou loď. Celou situaci navíc ještě zkomplikoval americký federální shutdown, vinou kterého je provoz federálních agentur omezen jen na nezbytné udržovací činnosti. Nemůžeme se tedy divit nové neoficiální informaci, že se očekávaná mise DM-1 odsouvá o týden – nejdříve na 16. února.
Kdyby se Crew Dragon během své první testovací mise neměl spojovat s Mezinárodní vesmírnou stanicí, bylo by celé plánování mnohem jednodušší. Do již tak dost komplikované rovnice totiž vstupuje nutnost zkoordinovat průběh mise s poměrně nabitým harmonogramem ISS. Pro úplnost připomeňme, že na stanici je stále vinou říjnové nehody jen tříčlenná a nikoliv šestičlenná posádka, se kterou se běžně počítá. Astronauti tedy mají mnohem nabitější harmonogram, ve kterém se mezery hledají jen složitě.
Za odkladem, který však zatím nebyl oficiálně potvrzen rozhodně není nějaká snaha o ublížení SpaceX, liché jsou i spekulace o tom, že Boeing tahá za nitky v pozadí – start DM-1 se plánuje do nelehkého období, ve kterém nastaly hned dvě nečekané události – shutdown a redukce posádky na ISS. To ve spojení s komplexní přípravou nové lodi komplikuje určení termínu startu. Přesto bychom se už tento týden mohli dočkat důležitého milníku na cestě ke startu.
Na rampu 39A by měl vyjet Falcon 9 určený pro misi DM-1 – celá sestava zde již na začátku ledna byla, ale tehdy šlo jen o tzv. fit-check (zkoušku, zda systémy rampy pasují na systémy rakety a hlavně lodi). Tento týden by však mělo dojít i k simulaci předstartovních příprav a tankování nádrží, přičemž vše by mělo být zakončeno statickým zážehem. Ještě před pár dny se hovořilo o tom, že by tato zkouška mohla proběhnout 23. ledna. Je samozřejmě otázka, zda nedojde k odsunu vinou výše zmíněného očekávaného odkladu startu. Situaci samozřejmě budeme sledovat.
Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537502;image
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/crewdragon_iss_graphic.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47095.0;attach=1537500;image
Zdravím.
Sestava bude i pro statický zážeh kompletní? Tj F9 + CD ?
Je to jinak než u běžných misí, kdy se statický zážeh provádí bez připojeného nákladu?
Hezký den i Vám, to je otázka, na kterou zatím neznám odpověď. Osobně bych tipoval zážeh bez CD.
A to já si myslím že to bude s CD. Už kvůli certifikaci COPV nádrží. U certifikace se psalo něco ve stylu, že to bude shodné se startem, takže bych čekal CD. Navíc, i v případě problémů předpokládám, že bude CD naprogramován tak, že při anomálii odletí a zachrání se. Já být NASA, tak vyžaduji static fire i s CD.
na certifikace COPV nemá připojení Dragonu vliv
a v případě selhání by o něj přišli, takže podle mě to bude bez
Naopak bych čekal, že statický zážeh bude včetně CD, jak se i píše vlastně v článku.
Pokud by došlo k havárii, byl by to holt neplánovaný Pad Abort Test…
R.
V článku se píše jen o tom, že CD byl potřeba k fit-checku. O tom, jak bude vypadat statický zážeh zatím nic nevíme.
A budou riskovat ztrátu jediného kusu, nemyslím si
osobně věřím, že problém je vyřešený, ale čím víc testů bude, tím líp a pokud není nutné, aby tam dragon byl, tak proč ho tam mít
samozřejmě se to dozvíme teprve až raketu vyvezou
Uznávám, že tu spouštím čiré spekulace. Proč neriskovat jediný model CD? Protože stejně, kdyby F9 bouchl na rampě 39A, tak než to vyšetří, vyrobí F9 a opraví rampu, tak mají už další CD vyrobeny… A navíc to umí Pad Abort, takže easy. Mě přijde bezpečnější udělat statický zážeh s CD, a tady jde především o bezpečnost…
nechápu v čem by to bylo bezpečnější?
pad abort vyzkoušený je
Nemyslím že kvůli certifikaci COPV, ale spíš proto že když by bouchnul F9 z neočekávaných důvodů, aspoň si otestují únik v neočekávaných podmínkách. Myslím že i marketingově by vypadalo lépe „Sice nám bouchnul F9, ale kdyby tam byla posádka, tak by přežila“, než jen „Tak nám to bouchlo.“
Moj odhad je F9+CD. Podmienkou certifikacie NASA je 5x uspesne zrealizovat load&go proceduru. Kedze medzi Dragonom a F9 mozu vzniknut necakane mechanicke alebo elmag interferencie (s vplyvom napr. na COPV nadrze) tak by daval zmysel princip test as you fly, teda testuj tak ako budes lietat. NASA to zrejme tiez myslela tak, ze 5x cela zostava.
Ano, F9 dnes vyjel na rampu pro předstartovní simulaci a statický zážeh – má na sobě CD.
Ok, pokud je to součástí kvalifikace k letu, tak není co řešit, mýlil jsem se
P
uplne konkretne:
Propellant Loading Procedures: Both the program and a NASA advisory group have raised SpaceX’s plan to fuel the launch vehicle after the astronauts are on board the spacecraft to be a potential safety risk. …
To better understand the propellant loading procedures, the program and SpaceX agreed to demonstrate the loading process five times from the launch site in the final crew configuration prior to the crewed flight test. The five events include the uncrewed flight test and the in-flight abort test.
Díky, tak se necháme překvapit.
13.2. by měl letět Falcon s nákladem satelitů, mezi nimiž má být i lander postavený v Izraeli pro přistání na Měsíci nebude Dragon v kolizi s tímto letem ?
Start mise Nusantara Satu, se kterou má startovat i Beresheet je zatím plánována nejdříve na 18. února. Jelikož se má startovat ze dvou různých ramp, které jsou relativně blízko, nemusel by to být neřešitelný problém. Navíc oba starty nemají definitivně určený termín.
Jsou nějaké novinky k harmonogramu Boeingu? Dekuji
Žádné bližší aktualizace. Oni mají start plánovaný později, takže musíme počkat.
Dotaz k třetímu odstavci. Tvrzení, že za odkladem startu SpaceX není v pozadí Boing, je tvrzením autora článku, nebo citace nějakého zdroje, který to prohlásil?
Pokud by Boeing mohl za shutdown, pak by za to asi mohl, ale jinak ….
Ne vážně, opravdu byste takovou konspiraci bral vážně?
Tohle žádný zdroj neprohlásí, protože o podobných věcech se nespekuluje. Je to mé vyjádření založené na zdravém úsudku, protože takhle to v kosmonautice nechodí.
Díky za opověď, Zajímalo mne, zda je to Váš komentář k různým spekulacím, že je potajmu nadržováno Boeingu, aby nebyl poražen v závodě kdo první, nebo je to názor od nějakého jiného komentátora. Výrok z jakýchkoliv oficiálních míst bych samozřejmě nečekal.
Ano, přesně tak. Protože jsem z dřívějších článků věděl, že se podobné názory objevují, zabudoval jsem to raději přímo do textu.
Zdravím,
Ten obrázek Dragonu u ISS mě přivedl k otázce: Jaký naváděcí systém budou používat Crew Dragon a Starliner pro přiblížení a připojení k ISS?
Budou se připojovat automaticky na dokovací prstence IDA. Jeden z nich už na stanici je.
Listopadové nehody? Pokud se pamatuji, start a let po balistické dráze Sojuzu MS-10 byl již v říjnu (11., to jsem se raději podíval do archivu).
Jinak, jestli zase nedojde ke změnám, má Tyler „Nick“ Hague z nadcházející posádky Sojuzu MS-12 díky pozdějšímu letu kosmonauta Al- Mansouriho z Emirátů (Sojuz MS-15, start 23.09.19) pobýt na ISS zhruba rok (start 14.03.19, přistání duben 2020).
Ano, byl to říjen, díky, opraveno.
Boeing je plánován na březen, bude to těsné a stále nejisté kdo bude dříve.
Březen je poslední známý termín. Aktuálně je doplněn o zkratku TBD (což znamená, že datum bude stanoveno).
https://www.kennedyspacecenter.com/launches-and-events/events-calendar/2019/march/rocket-launch-commercial-uncrewed-boeing