To, že každému startu Falconu 9 předchází statický zážeh, už asi všichni fandové kosmonautiky vědí. Stejně tak není potřeba připomínat, že úspěšné provedení této zkoušky je neklamnou známkou blížícího se startu. Na statický zážeh Falconu před misí Es’hail-2 jsme ale museli čekat déle než obvykle. Raketa se vydala na startovní rampu 39A floridského kosmodromu v neděli večer, ale všem bylo jasné, že její vztyčení, kontroly a přípravy na zážeh zaberou několik hodin. Okno pro zážeh se otevřelo v pondělí 12. listopadu v 15:00 našeho času a mělo trvat do deváté večer. SpaceX se měla jako vždy pokusit o zážeh na začátku okna. Jenže tehdy zážeh z neznámého důvodu neproběhl a i do deváté večer jsme na něj čekali marně.
SpaceX ale měla evidentně situaci jednoznačně pod kontrolou. Založila proto náhradní okno pro zážeh, které se otevřelo včera – v úterý 13. listopadu ve dvě hodiny ráno našeho času. Na Floridu už padla večerní tma, když se ve 2:30 SEČ k životu probudilo devět motorů Merlin na prvním stupni. Několikasekundový zážeh korunoval simulaci předstartovních příprav a po zběžné kontrole naměřených údajů mohla SpaceX vydat svůj obvyklý tweet oznamující provedení zážehu a také termín startu.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting November 15 launch of Es’hail-2 from Pad 39A in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) November 13, 2018
Technici zatím z rakety odčerpali palivo a sklopili ji do horizontální polohy, aby mohl Falcon zajet do nedaleké montážní haly. Tady dojde k připojení nákladu a raketa po sérii kontrol a zkoušek bude připravena k vývozu na startovní rampu. Samotný start je momentálně plánovaný nejdříve na čtvrtek 15. listopadu, přičemž se prozatím hovoří o večerních hodinách – zhruba kolem 21:45 SEČ. Pokud k tomuto startu dojde, půjde o 18. letošní start SpaceX, čímž dojde k vyrovnání loňského rekordu této firmy.
Při této misi SpaceX provede další ze série opakovaných použití prvního stupně. Do vesmíru poletí stupeň s výrobním označením B.1047, který si svou premiéru odbyl v červenci, když vynášel telekomunikační družici Telstar 19V. Ta se mimochodem díky hmotnosti 7 076 kg stala nejtěžším komerčním komunikačním satelitem všech dob. První stupeň tehdy přistával na mořské plošině a po transportu do přístavu byl převezen do montážní haly, kde proběhla jeho kontrola před dalším použitím.
Start proběhne z floridské rampy 39A, která sice v loňském roce obsloužila většinu startů SpaceX, ale firma ji chce využívat spíše pro mise, které potřebují více času na přípravu. Jde hlavně o starty Falconů Heavy, případně lodí Crew Dragon. Letos proto většinu startů zajišťuje nedaleká rampa číslo 40 a z 39A startovaly v letošním roce jen dvě mise – fenomenální premiérový Falcon heavy v únoru a v květnu pak první exemplář finální vývojové verze Falconu 9, tedy Block 5 s družicí Bangabandhu-1.
Na rampě od posledního startu přibylo především futuristicky vypadající rameno, kterým budou již v příštím roce nastupovat astronauti do lodi Crew Dragon. Ta by podle nedávno zveřejněného harmonogramu mohla na svou první nepilotovanou testovací misi DM-1 vyrazit už 8. ledna 2019, přičemž ještě před koncem roku by mohl být na rampě cvičně vztyčený Falcon 9 i s připojenou lodí Crew Dragon. Můžeme tedy předpokládat, že aktuální mise Es’hail-2 má plnit roli jakéhosi předskokana, který otestuje některé systémy rampy ještě před ostře sledovanou premiérou Crew Dragonu.
Ale zpět ke startu, který máme nejblíže. Raketa po odlepení od rampy poletí chvíli kolmo vzhůru a postupně začne sklánět špičku k obzoru směrem nad Atlantik. Zhruba 650 kilometrů od pobřeží už bude čekat plošina Of Course I Still Love You, na které by měl první stupeň přistávat. Horní stupeň bude v té době uhánět vstříc dočasné parkovací dráze. Samotný letový profil není v ničem neobvyklý – horní stupeň svým prvním zážehem dosáhne parkovací dráhy, pak přijde několik minut dlouhá přeletová fáze a nad rovníkem se jediný motor horního stupně zapálí podruhé. To oběžnou dráhu protáhne do elipsy a pár desítek sekund po ukončení zážehu se od horního stupně oddělí vynášený náklad.
Telekomunikační družice Es’hail-2 váží zhruba tři tuny a postavila ji společnost Mitsubishi Electric na platformě DS-2000. Již samotný název družice prozrazuje její orientální původ. Provozovatelem bude satelitní operátor Es’hailSat z Kataru. Je docela dobře možné, že jste o této společnosti ještě neslyšeli – Es’hail-2 je totiž (jak číslovka v názvu naznačuje) teprve druhým exemplářem. Tím prvním je šest a čtvrt tuny vážící Eutelsat 25B (Es’hail-1) vypuštěný v roce 2013 na raketě Ariane 5.
Samotný Es’hail-2 se usadí nad rovníkem a jeho pracovištěm bude místo nacházející se na souřadnicích 25° a 30′ východní délky, odkud bude zajišťovat pokrytí severní Afriky a Středního východu televizním signálem a službami pro státní instituce. Es’hail-2 patří mezi lehké telekomunikační družice a tomu odpovídá i skromnější palubní vybavení – to tvoří 24 transpondérů v pásmu Ku a 11 pro pásmo Ka. Perličkou je, že tento satelit by měl být první geostacionární družicí, která umožní radioamatérům z Brazílie spojení s kolegy v Indii.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://instagram.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…720309971678702_8244896509988449531_n.jpg
https://photo.24liveblog.com/1993102341599517060/20180801085709_236255.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DlaMSC5UcAExpfh.jpg:large
http://spacewatchme.com/wp-content/uploads/2016/06/262699_0.jpg
Ta družice je poměrně lehká. Horní stupeň ji má vynést na GTO nebo rovnou na GEO.
GTO, na GEO Falcon ještě nikdy neletěl. Ostatně i v článku se píše, že horní stupeň udělá jen dva zážehy a družice se oddělí krátce po tom druhém.
Ale mohl by z toho byt hezky supersynchron a klidne pokoreni rekordniho apogea z mise Thaicom 8 🙂
Satelit tak byl projektován, takže paliva na plánovanou dobu provozu bude mít nejspíš dost i po vytažení se na GEO vlastními silami. Pak u stejně bude zastaralý, pokud jde o poskytované služby. Není tak třeba posílat na orbit další kus vesmírného smetí ve formě druhého stupně Falconu. Navíc SpaceX testuje vstup druhého stupně do atmosféry kvůli vývoji BFS, takže nejde o plýtvání.
Leda by paliva přebývalo tolik, že by se jak druhý stupeň tak samotný satelit po ukončení služby zvládly dostat zpět do atmosféry, ale to pochybuji.
Nepodarilo sa mi najst udaj o tom, aky je hmotnostny limit falcon 9 block 5 na GEO. Na stranke spacex (https://www.spacex.com/about/capabilities) sa uvadza len LEO, GTO a mars.
Je nejaka technicka bariera, preco by f9 nemohol ist priamo na GEO? jedine co ma napadlo je, ze horny stupen nie je stavany na tak dlhu preletovu fazu
Ano, to je jeden z omezujících faktorů. Ale SpaceX při premiéře FH (jehož horní stupeň je prakticky identický s tím na F9) zvládl druhý zážeh po tuším šesti hodinách.
S tím množstvím vypouštěných satelitů mě to připomnělo jakýsi „tréning“ na vypouštění satelitů Starlinku. Tam jich na adaptéru budou mít taky jako much na lízátku.
Dobrý den,
Musi se za startovni/zazehove okno neco platit?
Dekuji
Jelikož je startovní okno spojeno s využíváním obsluhy kosmodromu a dalšími fyzickými aktivitami jako je blokování silnic v okolí, tak si myslím, že to úplně zdarma nebude.
Až bude dokončen motor Raptor vymeni ho SpaceX za motory Merlin na Falconu 9? Přeci jenom metan je nejlevnějši z uhlovodikovych paliv a nezanaši motory sazemi jako petrolej a je rozhodně mnohem ekologičtějši.
Spíše ne. Ale dříve se hovořilo o tom, že by Raptor mohl být na horním stupni Falconů. Ale jisté to není.
Zdravím.
Hodně těsně před vstupním zážehem, proletěl první stupeň dost blízko kolem „čehosi“, co podle mého neodborného oka vypadalo dost nebezpečně.
Teď si uvědomuju, že jsem podobné „smetí“ pozoroval během sledování více návratů prvních stupňů.
Může to být nějaký odpad na orbitě?
Nebo se tvoří námraza v trysce, a jak si motor při zážehu odplivne, vystřelí takový zmrazek sám sobě do dráhy letu?
Odpad na oběžné dráze to jednoznačně není. Takto nízko (pár desítek km nad Zemí) se již nenachází a navíc na záběrech měl vůči raketě jen malou rychlost. Kdyby to byl kosmický odpad, byl by rozdíl rychlostí v řádu km/s. Takže jde s velkou pravděpodobností o materiál z motorové sekce – může to být led pokrytý sazemi.