sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sojuzy jsou zpět v provozu

Pouhé dva týdny uplynuly od anomálie, která 11. října způsobila nouzové přerušení startu pilotované lodi Sojuz MS-10. Od té doby byly starty raket Sojuz dočasně zastaveny a vyšetřovací komise hledala odpověď na otázky spojené s příčinami této mimořádné události. Další rakety pochopitelně nemohly startovat, protože nikdo nechtěl riskovat, že by se podobná událost opakovala znovu. Vyšetřovací komise má sice své výsledky představit až za několik dní, ale za velmi dobrý ukazatel průběhu vyšetřování nám může posloužit start, který proběhl dnes ráno.

Vizualizace družic Lotos.
Vizualizace družic Lotos.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Ve střední Evropě ukazovaly hodiny 2:15, když se na kosmodromu Pleseck zapálily motory rakety Sojuz 2-1B. Jde o modernější verzi Sojuzu, než v případě typu FG, který vynášel před dvěma týdny dvojici astronautů, ale důležité bylo, že mechanismus oddělování postranních urychlovacích bloků, je prakticky shodný. Nákladem Sojuzu 2-1B, který dnes ráno odstartoval, byla vojenská družice Lotos-S1, který je určen ke sběru signálů. Družice je čtvrtým článkem sítě Liana, kterou tvoří dva typy družic – Lotos a Pion. Doposud všechny vypuštěné družice tvořící tuto síť byly Lotosy.

Rychlý návrat raket Sojuz do služby můžeme považovat za velmi dobré znamení. „Nosné rakety Sojuz se vyrábějí na dvou produktových linkách. Ta pro pilotovaný Sojuz-FG je odlišná v mnoha aspektech od těch „normálních“. Vyšetřování příčin havárie Sojuzu-FG se Sojuzem MS-10 bude ještě nějakou dobu trvat. V úterý 30. října zveřejní výsledky vyšetřovací komise Roskosmosu, a až poté (několik dní poté snad) Státní vyšetřovací komise. Předběžné výsledky ukazují, že nebude muset dojít k žádné konstrukční změně na raketě Sojuz. To je dobrá zpráva a vedla k tomu, že se povolil start Sojuzu 2.1b z kosmodromu Pleseck s družicí Kosmos 2528 (třetí Lotos-S1),“ uvedl pro náš web Michal Václavík z české kosmické kanceláře. Start Sojuzu dva týdny po nehodě by tedy naznačoval, že anomálii způsobilo jednorázové pochybení, což může být třeba lidský faktor.

Družice z řady Uragan-M
Družice z řady Uragan-M
Zdroj: spaceflight101.com

Ale počkejme si na výsledky vyšetřovací komise. Než ale na Sojuzech poletí lidé, je potřeba dalších ověření. „Následovat musí ještě minimálně jeden úspěšný let jakékoli rakety Sojuz, tj. nejbližším dalším je opět Sojuz 2.1b startující opět z Plesecku s družicí Uragan-M ruského navigačního systému GLONASS. Pak může být přikročeno k vypuštění nepilotované lodi k ISS – tedy plánovaný let Progressu MS-10. Pokud i ten proběhne v pořádku, pak se na začátku prosince přistoupí k letu Sojuzu MS-11,“ popsal Michal Václavík.

Závěrem ještě připomeňme, že nehodu z 11. října způsobil jeden ze čtyř urychlovacích bloků na kapalné palivo. Jeho spodní závěs se od centrálního stupně oddělil podle plánu, ale horní už ne. To pak způsobilo kolizi mezi oběma částmi, na což zareagoval záchranný systém, který odnesl kabinu s astronauty pryč.

Vizualizace anomálie rakety Sojuz-FG při misi Sojuz MS-10.
Vizualizace anomálie rakety Sojuz-FG při misi Sojuz MS-10.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.roscosmos.ru/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DqVg5A0WoAA41IQ.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/…/2018/10/2018-10-24-20_08_23-Window-456×350.jpg
http://spaceflight101.com/wp-content/uploads/2016/05/5331588_orig.jpg

https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/10/2018-10-24-15_38_29-Window.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
casso
casso
6 let před

podla stranky https://ria.ru/space/20181020/1531094932.html
bol upinaci mechanizmus ohnuty uz na zemi a pri oddelovani sa zadrhaval, tak ho namazali vazelinou…

JP-
JP-
6 let před
Odpověď  casso

A to jsem si myslel, že tomu týpkovi co opravoval akceleromert na Protonu už kladivo odebrali a vono ne a ještě mu svěřili vazelínu. njn tak snad se už pr příště poučí.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  JP-

Tato informace podle Michala Václavíka není správná, závada měla být jiného rázu.

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

diky za dobrou zpravu

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  jregent

Rádo se stalo. 😉

casso
casso
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Preto som citoval zdroj, lebo dnes sa na internete siri viac dezinformacii ako informacii.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  casso

Jasně, to je bezesporu správný přístup, chválím!

frank
frank
6 let před

Neuvěřitelný fofr, něco takového nepamatuji ani u sovětského či ruského letectva po odstávce konkrétního letadla , natož v kosmonautice…

Musí za tím být značný tlak na pokračování programu nebo si musí být zatraceně jistí tím co se stalo a tak klidně “ riskli “ vojenskou družici.

Otázkou je, jestli je, v případě chybné finální montáže, skutečně Plescek “ mustr“ pro Bajkonur, by mě docela zajímalo, jestli montážní a startovní tým pendluje mezi kosmodromy, nebo jestli se jedná o dva týmy ?

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  frank

Jedná se o různé týmy s překryvem vysoce kvalifikovaných pracovníků a naopak s fluktuací na těch nejnižších pozicích, ale to je běžné všude jinde a i v jiných typech provozů.

Andrej Vrbenský
Andrej Vrbenský
6 let před

Koľko ľudí má taký tým?
Teraz by sa dal čakať 3. na východe.

frank
frank
6 let před

Díky za informaci.

Viktor
Viktor
6 let před

Bylo jasne,ze problem neni v konstrukci tak zaletaneho stroje..problem je v tom,ze „jednorazovych pochybeni“ pribyva..neverim,ze se to nezopakuje..je to naivni,prominte..u pilotovanych letu je to opravdu nezodpovedne a dokonce ani neverim ze americane na tak rychle „vyreseni“ situace pristoupi..jeste jednou se omlouvam,ale tady duveru nemam a to se jinak povazuji zivotniho optimistu..

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  Viktor

Váš pesimismus je na místě, zkuste ale být věcnější. Kde vidite ten nepřekonatelný problém?

Albert
Albert
6 let před

Problém je v pocitu. Fakta ještě nejsou na světě, ale pocit si nedá pokoj. Nic ve zlém. Je jeden svět a nezáleží kde žijeme. Omlouvám se předem. Nebylo to k věci. Stejně to je dobrá zprava. Dík za článek a info.

yamato
yamato
6 let před

ja to skusim konkretizovat. Da sa predpokladat, ze pricinou bola nejaka vadne vyrobena alebo vadne namontovana suciastka. Kratky termin vysetrovania, ako aj predchadzajuce ruske vysetrovania nehod, svedcia o tom, ze zaver bude asi takyto: vinnika sme nasli a bude potrestany.
Albert je mozno spokojny, ale takyto zaver vysetrovania zdaleka nedosahuje standardy zapadnej kozmonautiky, a povedal by som ze ani svetoveho leteckeho priemyslu.
Preco to ten vinnik pokazil? Bol unaveny? Alebo tak demotivovany ze to odflakol? Postupoval podla technickej dokumentacie, alebo tam nieco zbastlil podla seba? Je bastlenie v tej fabrike bezne? Nebol nahodou opity, alebo inak pod vplyvom? Ak ano, ako sa vobec dostal k rakete? Preco ten vadny vyrobok presiel cez dve kontroly? Znova – kontrolujuci pracovnici naozaj kontroluju, alebo iba podpisu protokol? Maju dost casu kontrolovat? Atd. Taketo a tisic inych otazok treba zodpovedat, aby sa zaistilo ze sa nasla skutocna pricina, a nie uz iba nasledok – tzv. vinnik.
Mohli to rusi stihnut za dva tyzdne? Nemohli. Takze skutocnu pricinu nepoznaju, alebo ich ani nezaujima. Dalsia nehoda ruskej rakety sa teda da ocakavat.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Jsem rád, že to vypadá na postupnou normalizaci situace a návratu k normálnímu provozu.
Také bych chtěl říct, že opravdu už nějakou dobu obdivuju artists conception Nathana Kogy, jako kouká se na to neskutečně. Server NSF prostě může být velice rád, že ho má, fakt úžasné.

Albert
Albert
6 let před

Dobrá zpráva! Doufal jsem, že nejde o selhaní techniky, ba naopak. Záchranný systém perfektně zafungoval a teď se pojede dál.

Q
Q
6 let před
Odpověď  Albert

Záměrně vykládáte fakta tak, aby se zdálo, že o nic nejde.
Ano, nejde o selhání „ruské techniky“, nicméně o selhání „ruského“ systému přípravy startu.
Ano, nejspíš se brzy „pojede dál“, pokud však ve stejných kolejích jako dosud, nakonec někdo umře.

Albert
Albert
6 let před
Odpověď  Q

Ano pane. Je tu jeden problém. Idioti jsou všude. A proto rád kvituji zprávu o tom, že se idioti v tomto projektu-startu neobjevili. A až rano nastoupím do automobilu, mám daleko větší možnost na nej narazit a přijít o život. Nedelejte krátké závěry.. opět něčí pocity.. nikoliv fakta..Howk!

Viktor
Viktor
6 let před

Problem vidim prave v tom,ze neni mozne ziskat jistotu,ze je vse vyreseno..nespociva totiz v technice,ale systemu rizeni prace,odmenovani,motivace,trestani a tak dale..to uz souvisi s celkovou situaci v Rusku(korupce kdekoli se vyskytuje zajimavy rozpocet atd.)..tyhle veci na to maji vliv a nevim,jestli je u nas nekdo kdo vidi tak detailne na pomery primo v Roskosmosu aby mohl rict je to uz v poradku..proto jsem skepticky..duveru v prohlaseni ruske nemam a rozvadet to nechci..je to muj pohled a zkusenost..nekdo muze mit opacnou..je to citlive tema,ale souvisi to tak uzce,ze se mu pri poctivem posuzovani situace neda vyhnout..snad se i pres tu nedbalost nic nestane..omlouvam se vsem za tu skepsi

Albert
Albert
6 let před
Odpověď  Viktor

Beru na vědomí. Tak pojďme do pocitů. Kde jsou finance, tak se pocit lepší? Nevím o financování Roskosmosu nic. Ale vím, že tam nedělají jen to, co se žádá. To není fabrika stylem má dáti a dal. Mmm. Fakta jsou ta,že to co se uvařilo, nezůstalo doma. Nejsme děti.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.