NASA včera oznámila, že družice ICON si bude muset na svůj start opět počkat. Vypuštění rakety Pegasus-XL plánované na pátek 26. října se totiž odkládá. Mise za 252 milionů dolarů určená ke studiu ionosféry a vlivů kosmického a pozemského počasí měla odstartovat v 10:05 našeho času, ale inženýři prý potřebují dodatečný čas k předstartovním zkouškám rakety. Zatím neznáme ani nový termín startu – ten by měl být oznámen až po dokončení těchto testů. NASA ani Northrop Grumman přitom neposkytli žádné bližší informace.
Třístupňová raketa Pegasus-XL dorazila minulý pátek (19. října) na Floridu po přeletu celých Spojených států z Kalifornie. Nosič byl zavěšen pod nosným letounem L-1011, který startoval z Vandenbergovy základny. Právě tam se v hale 1555 v minulých týdnech a měsících připravovala samotná raketa na tuhé palivo i samotná družice. Na tento týden byly naplánovány další zkoušky, které měly ověřit připravenost pozemních systémů, zázemí kosmodromu i podmínky ve shozové oblasti.
Mise ICON přitom nabrala už více než roční zpoždění – především kvůli problémům s raketou Pegasus. Inženýři chtěli nejprve zkontrolovat raketové motory, se kterými prý bylo při přesunu na Vandenbergovu základnu špatně zacházeno a tím se start posunul z června 2017 na prosinec téhož roku. V prosinci totiž bylo na Atolu Kwajalein první volné místo, do té doby jej měla v plné permanenci armáda.
Další odklad přišel kvůli nejasnostem ohledně spolehlivosti pyrotechnicky odpalovaných šroubů, které mají zajistit oddělení aerodynamického krytu rakety i samotného nákladu od horního stupně. Když byl tento problém vyřešen, přesunul se start na 14. června. Jenže když letoun L1011 odletěl z Kalifornie na Kwajalein, inženýři si všimli nečekaného signálu v telemetrii, který se týkal pohyblivého prvku směrovky rakety. Během mezipřistání na Havaji se týmy rozhodly pokus o start zrušit a vrátit se zpět.
Problém byl podle všeho ve vadném senzoru, který byl v hale 1555 na Vandenbergově základně nahrazen jiným. Další termín by se na armádní základně Kwajalein hledal jen těžko a proto se pozemní týmy rozhodly přesunout start na Floridu. Možná si říkáte, proč se s Floridou nepočítalo od začátku. První hmotnostní odhady totiž ukazovaly, že by Pegasus-XL při startu z Floridy nedokázal dostat náklad na požadovanou dráhu. Jelikož na tuto dráhu létá jen málo nákladů, nepřicházel v úvahu ani sdílený start na silnější raketě. Nakonec se však při stavbě podařilo hmotnost oproti původním plánům snížit a Pegasus-XL tak může s tímto nákladem startovat z Floridy.
Raketa vypuštěná zpod letadla má dopravit 272 kg těžkou družici na dráhu ve výšce 575 kilometrů, která bude vůči rovníku skloněna o 27°. Půjde o 44. start rakety Pegasus a o 34. let v konfiguraci XL s vylepšenými motory na tuhé palivo. Bude to sedmý let rakety Pegasus z Mysu Canaveral, odkud letěl v prosinci 2016 i poslední Pegasus – ten vynášel malé družice CYGNSS studující hurikány.
Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/10/30488537877_19cd7f66df_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/10/31631731448_7a000575d8_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/10/Dp8w9gYX0AENzPn.jpg
Tak zase si Dušan nezakomentuje živý start Pegasu. :-). Škoda, těšil jsem se. A až do listopadu bude pauza, já se asi utrápím.
A líbí se mi to zařízení pro cirkulaci vzduchu pod krytem. Hlavně aby někdo neotočil volume moc doprava jako u Cassiny.
Díky za článek, ikdyž není moc pozitivní.
Rádo se stalo. Snad někdy příště vydáme pozitivnější.
Pegasus-XL si koukám hraje na bořiče mýtů:
Raketa na pevné palivo může být dlouhodobě připravena na okamžitý start. Je spolehlivější a odolnější než její kapalnožravé sestry.
Start z nosného letounu umožňuje častější startovací okna a nezávislost na pozemní infrastruktuře.
Vynášení malých nákladů na přesně požadované dráhy je in a trh teď slibuje desítky až stovky takový startů ročně.
Ale je to škoda, koncept rakety (O2/H2), vynesené do stratosféry letadlem je mi sympatický. Přičemž letadlem myslím něco hooodně nadzvukového typu SR-71 Blackbird.