sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa začíná připravovat modul ESPRIT

Nejnovější dostupná vizualizace modulu ESPRIT ze začátku roku 2018.

Poté, co Evropská kosmická agentura provedla prvotní vnitřní studie zaměřené na vývoj modulu ESPRIT (European System Providing Refuelling, Infastructure and Telecommunications) pro stanici Deep Space Gateway, která má vyrůst u Měsíce, bylo rozhodnuto, že další kolo vývoje proběhne v rámci kontraktů s průmyslovými partnery, kteří budou vybráni na základě výběrového řízení. Mezi květnem a červencem letošního roku začaly dva paralelní kontrakty označované jako Fáze A a Fáze B1. Jeden z kontraktů získala osvědčená společnost Airbus a druhý putoval ke konzorciu neméně slavných firem Thales Alenia Space a OHB. V červenci 2018 navíc ESA vybrala firmu Qinetiq Systems, aby rozvinula možnosti využití dokovacího portu IBDM (International Berthing and Docking Mechanism) na stanici v cislunárním prostoru.

Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE - Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE – Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Podle údajů, která Thales Alenia zveřejnila 5. září, zahrnují Fáze A a B1 především určení proveditelných návrhů, definování základního konceptu modulu a jeho subsystémů včetně rozhraní s nákladem, vývoj dosažitelných vědeckých výkonů podpořený intenzivními analýzami a definováním vývoje. Podle zdroje z průmyslu, který oslovil web russianspaceweb.com by Fáze A a B1 měly vyvrcholit významným milníkem, který je označován jako Zhodnocení systémových požadavků (System Requirements Review – SRR). Podle harmonogramu z letošního května by mělo k SRR dojít v červnu 2019, přičemž o měsíc později bylo oznámeno odsunutí tohoto termínu na červenec 2019.

V polovině roku 2018 bylo naplánováno, že další fáze vývoje modulu ESPRIT, které jsou označovány jako B2/C a D by měly začít na začátku roku 2020. Tím by mělo být zajištěno, aby letový hardware dorazil na Floridu v polovině roku 2023. Tady bude připraven ke startu na raketě SLS společně s americkým modulem Utilization Element (volně česky přeloženo Modul pro využívání) a lodí Orion – ke startu by mělo dojít buďto ve druhé polovině roku 2023 nebo v roce 2024.

Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/lcab/concept1_2018_07_1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pave
Pave
6 let před

Nechcete tomu utility říkat spíš uzitkovy modul?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Pave

Nebráníme se ničemu, projekt je nový a česká terminologie pro jednotlivé díly se zatím tvoří.

Miloš
Miloš
6 let před

Trochu mimo tejto témy.
Dnes sa v jednom slovenskom plátku objavil článok s názvom
„Moskva ešte nevyšetrila incident v kozme, podozrivá je aj posádka ISS“.
Viete sa k uvedenému vyjadriť?
Ak by bol záujem, môžem sem dať link na ten článok.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Miloš

Tuhle spekulaci vypustil do světa šéf Roskosmu Dmitrij Rogozin (profláknutá figura ve vztahu ke kosmonautice). V tomto rozhovoru https://tass.ru/kosmos/5519048 naznačil, že poškození mohlo vzniknout v kosmu.
Neobvinil přímo západní astronauty, ale ruská média tuto „informaci“ rozpracovala. V tomto článku z dneška https://tass.ru/vef-2018/articles/5550556 je v úvodu věta, že Rogozin ODMÍTL KOMENTOVAT podezření, že Sojuz poškodili astronauté NASA. Tedy nepotvrdil je, ale ani nevyvrátil…

Podobných vyjádření zaznělo od onoho incidentu z ruské strany několik. K tomu například informace, že ve výrobní dokumentaci není záznam o této operaci (mylném vrtání v místě, kde se vrtat nemělo – logicky, kdo by takovou chybu psal do dokumentace, když se jí naopak snažil zamaskovat…)

Prostě ruská propaganda jede na plné obrátky.
Pravda je však prostá. Nějaký „kvalifikovaný“ montér (kterých je v ruském průmyslo bohužel čím dál víc) udělal zásadní chybu. Neuvědomil si, co způsobil a jednoduchým způsobem ji zamaskoval.
Pro Rusy je to zásadní selhání a ohrožení asronautů, proto se je snaží zamlžit.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Miloš

Áno to naznačil Rogozin (aktuálne šéf Roskosmu) a ten istý čo odkázal Američanom nech skáču do kozmu na trampolíne… takže to osobne podľa mňa dosť sporná informácia, pokiaľ viem nebola priamo oficiálne potvrdená ale možnosť to samozrejme môže byť rovnako ako napríklad odstrelenie Falconu 9 ostreľovačom z budovy ULA na rampe SLC-40 pri nehode Amos 6 no v tomto prípade je to omnoho menej pravdepodobné astronauti majú skôr tendenciu ostať v kozme dlhšie, dokonca niesom si istý či na ISS sú vôbec potrebné vrtáky. Sorry za OT.

Tomáš N.
Tomáš N.
6 let před
Odpověď  Samo2

Možná by se mohli podívat, zda není záznam o vrtání v servisním deníku stanice .

Marek
Marek
6 let před
Odpověď  Tomáš N.

Kazdopadne je na ISS zcela jiste hodne pristroju, ktere by vibrace zpusobene vrtanim zaznamenaly.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Samo2

Rogozin neřekl „udělali to Američané“. Ale neustále (v podstatě denně) vypouští mnohovýznamné komentáře, které pak oficiální média (TASS), dále rozvíjejí do „logických“ spekulací a tím jím dodávají punc pravděpodobnosti. Ale nikdo nikdy neřekne „je to americká sabotáž“. Tak funguje ruská propaganda.

O odstřelovači u Falconu nemluvil nikdo z NASA. Tenhle blábol pouze přetřásali milovníci konspirací na webu.
V tomhle případě, opakuji, o tom mluví šéf Roskosmu (ať už si o jeho osobních kvalitách myslíme cokoliv) a přebírají to oficiální medía jako reálnou verzi.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Miloš

Vyjádřil se k tomu včera/dnes (není tam hodina, mohlo to být i dnes ráno) jasně velitel ISS, Andrew Feustel, který je rozhodně proti tomu, že by se na tom podílela posádka.
https://spaceflightnow.com/2018/09/11/station-commander-flatly-denies-any-crew-involvement-in-soyuz-leak/

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Tohle přesně ukazuje, do jaké bubliny se Rusům podařilo tuhle hloupou spekulaci nafouknout a odvézt pozornost od vlastního šlendriánu.

Jen připopínám, že hned na začátku (asi omylem) vypustili z Roskosmu informaci, že Sojuz navrtal jejich pracovník a že dokonce znají jeho jméno… https://topwar.ru/146445-halatnost-ili-roskosmos-ustanovil-prichinu-razgermetizacii-na-mks.html

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Radim

A on už jinou možnost neměl, kdyby se k těm hloupostem nevyjádřil, spekulace by pokračovaly ve směru, oni na to nic neřekli, takže radši mlčí, než aby to přiznali.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Radim

Neměl, souhlasím. Jen se obávám, že bude dost chytráků, kteří budou rozhlašovat – „Lže, co jiného mu zbývá. Američani vždycky lžou…“

Podle mého názoru, takhle přesně funguje ruská propaganda. Odvést pozornost od vlastní, zcela zásadní chyby, a rozvířit debatu nad nesmyslnou spekulací.
Naštěstí se sami střelili do nohy tou informací z 3.září(?) o tom, že ví, kdo to udělal. Bohužel, tohle už asi zapadlo, kromě nás, kteří to sledujeme a orientujeme se v problematice, si to už dneska nikdo nevybaví…

HnD
HnD
6 let před

Pro doplnění souhrný článek o DSG na russianspaceweb s odkazy na jednotlivé části (některé bohužel placené):
http://www.russianspaceweb.com/imp.html

Jarda
Jarda
6 let před

No, s tim vyuzitim IDSS maji co delat. Zatim neni ani specifikace pro transfer plynu a kapalin, coz u DSG bude docela klicova vec…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jarda

Technické specifikace mají být sepsány v rámci uzavřených kontraktů fáze A/B1.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Tiskové zprávy obou společností o podpisu kontraktů fáze A/B1

Thales Alenia Space (4.9.2018)
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/space/press-release/first-step-make-dream-exploration-moon-comes-true

Airbus (20.9.2018)
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/09/Forward-to-the-Moon-Airbus-wins-ESA-studies-for-future-human-base-in-lunar-orbit.html

V obou zprávách jsou základní technická data modulů I-HAB a ESPRIT.
Airbus představí své počáteční návrhy Gateway na IAC v Brémách 3.10.2018

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.