Poté, co Evropská kosmická agentura provedla prvotní vnitřní studie zaměřené na vývoj modulu ESPRIT (European System Providing Refuelling, Infastructure and Telecommunications) pro stanici Deep Space Gateway, která má vyrůst u Měsíce, bylo rozhodnuto, že další kolo vývoje proběhne v rámci kontraktů s průmyslovými partnery, kteří budou vybráni na základě výběrového řízení. Mezi květnem a červencem letošního roku začaly dva paralelní kontrakty označované jako Fáze A a Fáze B1. Jeden z kontraktů získala osvědčená společnost Airbus a druhý putoval ke konzorciu neméně slavných firem Thales Alenia Space a OHB. V červenci 2018 navíc ESA vybrala firmu Qinetiq Systems, aby rozvinula možnosti využití dokovacího portu IBDM (International Berthing and Docking Mechanism) na stanici v cislunárním prostoru.
Podle údajů, která Thales Alenia zveřejnila 5. září, zahrnují Fáze A a B1 především určení proveditelných návrhů, definování základního konceptu modulu a jeho subsystémů včetně rozhraní s nákladem, vývoj dosažitelných vědeckých výkonů podpořený intenzivními analýzami a definováním vývoje. Podle zdroje z průmyslu, který oslovil web russianspaceweb.com by Fáze A a B1 měly vyvrcholit významným milníkem, který je označován jako Zhodnocení systémových požadavků (System Requirements Review – SRR). Podle harmonogramu z letošního května by mělo k SRR dojít v červnu 2019, přičemž o měsíc později bylo oznámeno odsunutí tohoto termínu na červenec 2019.
V polovině roku 2018 bylo naplánováno, že další fáze vývoje modulu ESPRIT, které jsou označovány jako B2/C a D by měly začít na začátku roku 2020. Tím by mělo být zajištěno, aby letový hardware dorazil na Floridu v polovině roku 2023. Tady bude připraven ke startu na raketě SLS společně s americkým modulem Utilization Element (volně česky přeloženo Modul pro využívání) a lodí Orion – ke startu by mělo dojít buďto ve druhé polovině roku 2023 nebo v roce 2024.
Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/
Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/lcab/concept1_2018_07_1.jpg
Nechcete tomu utility říkat spíš uzitkovy modul?
Nebráníme se ničemu, projekt je nový a česká terminologie pro jednotlivé díly se zatím tvoří.
Trochu mimo tejto témy.
Dnes sa v jednom slovenskom plátku objavil článok s názvom
„Moskva ešte nevyšetrila incident v kozme, podozrivá je aj posádka ISS“.
Viete sa k uvedenému vyjadriť?
Ak by bol záujem, môžem sem dať link na ten článok.
Tuhle spekulaci vypustil do světa šéf Roskosmu Dmitrij Rogozin (profláknutá figura ve vztahu ke kosmonautice). V tomto rozhovoru https://tass.ru/kosmos/5519048 naznačil, že poškození mohlo vzniknout v kosmu.
Neobvinil přímo západní astronauty, ale ruská média tuto „informaci“ rozpracovala. V tomto článku z dneška https://tass.ru/vef-2018/articles/5550556 je v úvodu věta, že Rogozin ODMÍTL KOMENTOVAT podezření, že Sojuz poškodili astronauté NASA. Tedy nepotvrdil je, ale ani nevyvrátil…
Podobných vyjádření zaznělo od onoho incidentu z ruské strany několik. K tomu například informace, že ve výrobní dokumentaci není záznam o této operaci (mylném vrtání v místě, kde se vrtat nemělo – logicky, kdo by takovou chybu psal do dokumentace, když se jí naopak snažil zamaskovat…)
Prostě ruská propaganda jede na plné obrátky.
Pravda je však prostá. Nějaký „kvalifikovaný“ montér (kterých je v ruském průmyslo bohužel čím dál víc) udělal zásadní chybu. Neuvědomil si, co způsobil a jednoduchým způsobem ji zamaskoval.
Pro Rusy je to zásadní selhání a ohrožení asronautů, proto se je snaží zamlžit.
Áno to naznačil Rogozin (aktuálne šéf Roskosmu) a ten istý čo odkázal Američanom nech skáču do kozmu na trampolíne… takže to osobne podľa mňa dosť sporná informácia, pokiaľ viem nebola priamo oficiálne potvrdená ale možnosť to samozrejme môže byť rovnako ako napríklad odstrelenie Falconu 9 ostreľovačom z budovy ULA na rampe SLC-40 pri nehode Amos 6 no v tomto prípade je to omnoho menej pravdepodobné astronauti majú skôr tendenciu ostať v kozme dlhšie, dokonca niesom si istý či na ISS sú vôbec potrebné vrtáky. Sorry za OT.
Možná by se mohli podívat, zda není záznam o vrtání v servisním deníku stanice .
Kazdopadne je na ISS zcela jiste hodne pristroju, ktere by vibrace zpusobene vrtanim zaznamenaly.
Rogozin neřekl „udělali to Američané“. Ale neustále (v podstatě denně) vypouští mnohovýznamné komentáře, které pak oficiální média (TASS), dále rozvíjejí do „logických“ spekulací a tím jím dodávají punc pravděpodobnosti. Ale nikdo nikdy neřekne „je to americká sabotáž“. Tak funguje ruská propaganda.
O odstřelovači u Falconu nemluvil nikdo z NASA. Tenhle blábol pouze přetřásali milovníci konspirací na webu.
V tomhle případě, opakuji, o tom mluví šéf Roskosmu (ať už si o jeho osobních kvalitách myslíme cokoliv) a přebírají to oficiální medía jako reálnou verzi.
Vyjádřil se k tomu včera/dnes (není tam hodina, mohlo to být i dnes ráno) jasně velitel ISS, Andrew Feustel, který je rozhodně proti tomu, že by se na tom podílela posádka.
https://spaceflightnow.com/2018/09/11/station-commander-flatly-denies-any-crew-involvement-in-soyuz-leak/
Tohle přesně ukazuje, do jaké bubliny se Rusům podařilo tuhle hloupou spekulaci nafouknout a odvézt pozornost od vlastního šlendriánu.
Jen připopínám, že hned na začátku (asi omylem) vypustili z Roskosmu informaci, že Sojuz navrtal jejich pracovník a že dokonce znají jeho jméno… https://topwar.ru/146445-halatnost-ili-roskosmos-ustanovil-prichinu-razgermetizacii-na-mks.html
A on už jinou možnost neměl, kdyby se k těm hloupostem nevyjádřil, spekulace by pokračovaly ve směru, oni na to nic neřekli, takže radši mlčí, než aby to přiznali.
Neměl, souhlasím. Jen se obávám, že bude dost chytráků, kteří budou rozhlašovat – „Lže, co jiného mu zbývá. Američani vždycky lžou…“
Podle mého názoru, takhle přesně funguje ruská propaganda. Odvést pozornost od vlastní, zcela zásadní chyby, a rozvířit debatu nad nesmyslnou spekulací.
Naštěstí se sami střelili do nohy tou informací z 3.září(?) o tom, že ví, kdo to udělal. Bohužel, tohle už asi zapadlo, kromě nás, kteří to sledujeme a orientujeme se v problematice, si to už dneska nikdo nevybaví…
Pro doplnění souhrný článek o DSG na russianspaceweb s odkazy na jednotlivé části (některé bohužel placené):
http://www.russianspaceweb.com/imp.html
No, s tim vyuzitim IDSS maji co delat. Zatim neni ani specifikace pro transfer plynu a kapalin, coz u DSG bude docela klicova vec…
Technické specifikace mají být sepsány v rámci uzavřených kontraktů fáze A/B1.
Tiskové zprávy obou společností o podpisu kontraktů fáze A/B1
Thales Alenia Space (4.9.2018)
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/space/press-release/first-step-make-dream-exploration-moon-comes-true
Airbus (20.9.2018)
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/09/Forward-to-the-Moon-Airbus-wins-ESA-studies-for-future-human-base-in-lunar-orbit.html
V obou zprávách jsou základní technická data modulů I-HAB a ESPRIT.
Airbus představí své počáteční návrhy Gateway na IAC v Brémách 3.10.2018