sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa začíná připravovat modul ESPRIT

Nejnovější dostupná vizualizace modulu ESPRIT ze začátku roku 2018.

Poté, co Evropská kosmická agentura provedla prvotní vnitřní studie zaměřené na vývoj modulu ESPRIT (European System Providing Refuelling, Infastructure and Telecommunications) pro stanici Deep Space Gateway, která má vyrůst u Měsíce, bylo rozhodnuto, že další kolo vývoje proběhne v rámci kontraktů s průmyslovými partnery, kteří budou vybráni na základě výběrového řízení. Mezi květnem a červencem letošního roku začaly dva paralelní kontrakty označované jako Fáze A a Fáze B1. Jeden z kontraktů získala osvědčená společnost Airbus a druhý putoval ke konzorciu neméně slavných firem Thales Alenia Space a OHB. V červenci 2018 navíc ESA vybrala firmu Qinetiq Systems, aby rozvinula možnosti využití dokovacího portu IBDM (International Berthing and Docking Mechanism) na stanici v cislunárním prostoru.

Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE - Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE – Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Podle údajů, která Thales Alenia zveřejnila 5. září, zahrnují Fáze A a B1 především určení proveditelných návrhů, definování základního konceptu modulu a jeho subsystémů včetně rozhraní s nákladem, vývoj dosažitelných vědeckých výkonů podpořený intenzivními analýzami a definováním vývoje. Podle zdroje z průmyslu, který oslovil web russianspaceweb.com by Fáze A a B1 měly vyvrcholit významným milníkem, který je označován jako Zhodnocení systémových požadavků (System Requirements Review – SRR). Podle harmonogramu z letošního května by mělo k SRR dojít v červnu 2019, přičemž o měsíc později bylo oznámeno odsunutí tohoto termínu na červenec 2019.

V polovině roku 2018 bylo naplánováno, že další fáze vývoje modulu ESPRIT, které jsou označovány jako B2/C a D by měly začít na začátku roku 2020. Tím by mělo být zajištěno, aby letový hardware dorazil na Floridu v polovině roku 2023. Tady bude připraven ke startu na raketě SLS společně s americkým modulem Utilization Element (volně česky přeloženo Modul pro využívání) a lodí Orion – ke startu by mělo dojít buďto ve druhé polovině roku 2023 nebo v roce 2024.

Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/lcab/concept1_2018_07_1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pave
Pave
6 let před

Nechcete tomu utility říkat spíš uzitkovy modul?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pave

Nebráníme se ničemu, projekt je nový a česká terminologie pro jednotlivé díly se zatím tvoří.

Miloš
Miloš
6 let před

Trochu mimo tejto témy.
Dnes sa v jednom slovenskom plátku objavil článok s názvom
„Moskva ešte nevyšetrila incident v kozme, podozrivá je aj posádka ISS“.
Viete sa k uvedenému vyjadriť?
Ak by bol záujem, môžem sem dať link na ten článok.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  Miloš

Tuhle spekulaci vypustil do světa šéf Roskosmu Dmitrij Rogozin (profláknutá figura ve vztahu ke kosmonautice). V tomto rozhovoru https://tass.ru/kosmos/5519048 naznačil, že poškození mohlo vzniknout v kosmu.
Neobvinil přímo západní astronauty, ale ruská média tuto „informaci“ rozpracovala. V tomto článku z dneška https://tass.ru/vef-2018/articles/5550556 je v úvodu věta, že Rogozin ODMÍTL KOMENTOVAT podezření, že Sojuz poškodili astronauté NASA. Tedy nepotvrdil je, ale ani nevyvrátil…

Podobných vyjádření zaznělo od onoho incidentu z ruské strany několik. K tomu například informace, že ve výrobní dokumentaci není záznam o této operaci (mylném vrtání v místě, kde se vrtat nemělo – logicky, kdo by takovou chybu psal do dokumentace, když se jí naopak snažil zamaskovat…)

Prostě ruská propaganda jede na plné obrátky.
Pravda je však prostá. Nějaký „kvalifikovaný“ montér (kterých je v ruském průmyslo bohužel čím dál víc) udělal zásadní chybu. Neuvědomil si, co způsobil a jednoduchým způsobem ji zamaskoval.
Pro Rusy je to zásadní selhání a ohrožení asronautů, proto se je snaží zamlžit.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  Miloš

Áno to naznačil Rogozin (aktuálne šéf Roskosmu) a ten istý čo odkázal Američanom nech skáču do kozmu na trampolíne… takže to osobne podľa mňa dosť sporná informácia, pokiaľ viem nebola priamo oficiálne potvrdená ale možnosť to samozrejme môže byť rovnako ako napríklad odstrelenie Falconu 9 ostreľovačom z budovy ULA na rampe SLC-40 pri nehode Amos 6 no v tomto prípade je to omnoho menej pravdepodobné astronauti majú skôr tendenciu ostať v kozme dlhšie, dokonca niesom si istý či na ISS sú vôbec potrebné vrtáky. Sorry za OT.

Tomáš N.
Tomáš N.
6 let před
Odpovědět  Samo2

Možná by se mohli podívat, zda není záznam o vrtání v servisním deníku stanice .

Marek
Marek
6 let před
Odpovědět  Tomáš N.

Kazdopadne je na ISS zcela jiste hodne pristroju, ktere by vibrace zpusobene vrtanim zaznamenaly.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  Samo2

Rogozin neřekl „udělali to Američané“. Ale neustále (v podstatě denně) vypouští mnohovýznamné komentáře, které pak oficiální média (TASS), dále rozvíjejí do „logických“ spekulací a tím jím dodávají punc pravděpodobnosti. Ale nikdo nikdy neřekne „je to americká sabotáž“. Tak funguje ruská propaganda.

O odstřelovači u Falconu nemluvil nikdo z NASA. Tenhle blábol pouze přetřásali milovníci konspirací na webu.
V tomhle případě, opakuji, o tom mluví šéf Roskosmu (ať už si o jeho osobních kvalitách myslíme cokoliv) a přebírají to oficiální medía jako reálnou verzi.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Miloš

Vyjádřil se k tomu včera/dnes (není tam hodina, mohlo to být i dnes ráno) jasně velitel ISS, Andrew Feustel, který je rozhodně proti tomu, že by se na tom podílela posádka.
https://spaceflightnow.com/2018/09/11/station-commander-flatly-denies-any-crew-involvement-in-soyuz-leak/

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Tohle přesně ukazuje, do jaké bubliny se Rusům podařilo tuhle hloupou spekulaci nafouknout a odvézt pozornost od vlastního šlendriánu.

Jen připopínám, že hned na začátku (asi omylem) vypustili z Roskosmu informaci, že Sojuz navrtal jejich pracovník a že dokonce znají jeho jméno… https://topwar.ru/146445-halatnost-ili-roskosmos-ustanovil-prichinu-razgermetizacii-na-mks.html

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Radim

A on už jinou možnost neměl, kdyby se k těm hloupostem nevyjádřil, spekulace by pokračovaly ve směru, oni na to nic neřekli, takže radši mlčí, než aby to přiznali.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  Radim

Neměl, souhlasím. Jen se obávám, že bude dost chytráků, kteří budou rozhlašovat – „Lže, co jiného mu zbývá. Američani vždycky lžou…“

Podle mého názoru, takhle přesně funguje ruská propaganda. Odvést pozornost od vlastní, zcela zásadní chyby, a rozvířit debatu nad nesmyslnou spekulací.
Naštěstí se sami střelili do nohy tou informací z 3.září(?) o tom, že ví, kdo to udělal. Bohužel, tohle už asi zapadlo, kromě nás, kteří to sledujeme a orientujeme se v problematice, si to už dneska nikdo nevybaví…

HnD
HnD
6 let před

Pro doplnění souhrný článek o DSG na russianspaceweb s odkazy na jednotlivé části (některé bohužel placené):
http://www.russianspaceweb.com/imp.html

Jarda
Jarda
6 let před

No, s tim vyuzitim IDSS maji co delat. Zatim neni ani specifikace pro transfer plynu a kapalin, coz u DSG bude docela klicova vec…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Jarda

Technické specifikace mají být sepsány v rámci uzavřených kontraktů fáze A/B1.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
5 let před

Tiskové zprávy obou společností o podpisu kontraktů fáze A/B1

Thales Alenia Space (4.9.2018)
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/space/press-release/first-step-make-dream-exploration-moon-comes-true

Airbus (20.9.2018)
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/09/Forward-to-the-Moon-Airbus-wins-ESA-studies-for-future-human-base-in-lunar-orbit.html

V obou zprávách jsou základní technická data modulů I-HAB a ESPRIT.
Airbus představí své počáteční návrhy Gateway na IAC v Brémách 3.10.2018

https://kosmonautix.cz/2018/09/11/evropa-zacina-pripravovat-modul-esprit/