sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa začíná připravovat modul ESPRIT

Nejnovější dostupná vizualizace modulu ESPRIT ze začátku roku 2018.

Poté, co Evropská kosmická agentura provedla prvotní vnitřní studie zaměřené na vývoj modulu ESPRIT (European System Providing Refuelling, Infastructure and Telecommunications) pro stanici Deep Space Gateway, která má vyrůst u Měsíce, bylo rozhodnuto, že další kolo vývoje proběhne v rámci kontraktů s průmyslovými partnery, kteří budou vybráni na základě výběrového řízení. Mezi květnem a červencem letošního roku začaly dva paralelní kontrakty označované jako Fáze A a Fáze B1. Jeden z kontraktů získala osvědčená společnost Airbus a druhý putoval ke konzorciu neméně slavných firem Thales Alenia Space a OHB. V červenci 2018 navíc ESA vybrala firmu Qinetiq Systems, aby rozvinula možnosti využití dokovacího portu IBDM (International Berthing and Docking Mechanism) na stanici v cislunárním prostoru.

Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE - Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Vizualizace sestavy ESPRIT/Utilization Element spojené s modulem PPE – Americký Modul pro využívání je vyznačen modře.
Zdroj: http://russianspaceweb.com

Podle údajů, která Thales Alenia zveřejnila 5. září, zahrnují Fáze A a B1 především určení proveditelných návrhů, definování základního konceptu modulu a jeho subsystémů včetně rozhraní s nákladem, vývoj dosažitelných vědeckých výkonů podpořený intenzivními analýzami a definováním vývoje. Podle zdroje z průmyslu, který oslovil web russianspaceweb.com by Fáze A a B1 měly vyvrcholit významným milníkem, který je označován jako Zhodnocení systémových požadavků (System Requirements Review – SRR). Podle harmonogramu z letošního května by mělo k SRR dojít v červnu 2019, přičemž o měsíc později bylo oznámeno odsunutí tohoto termínu na červenec 2019.

V polovině roku 2018 bylo naplánováno, že další fáze vývoje modulu ESPRIT, které jsou označovány jako B2/C a D by měly začít na začátku roku 2020. Tím by mělo být zajištěno, aby letový hardware dorazil na Floridu v polovině roku 2023. Tady bude připraven ke startu na raketě SLS společně s americkým modulem Utilization Element (volně česky přeloženo Modul pro využívání) a lodí Orion – ke startu by mělo dojít buďto ve druhé polovině roku 2023 nebo v roce 2024.

Zdroje informací:
http://russianspaceweb.com/

Zdroje obrázků:
http://russianspaceweb.com/images/spacecraft/manned/lunar/mpp/lcab/concept1_2018_07_1.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
16 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pave
Pave
6 let před

Nechcete tomu utility říkat spíš uzitkovy modul?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Pave

Nebráníme se ničemu, projekt je nový a česká terminologie pro jednotlivé díly se zatím tvoří.

Miloš
Miloš
6 let před

Trochu mimo tejto témy.
Dnes sa v jednom slovenskom plátku objavil článok s názvom
„Moskva ešte nevyšetrila incident v kozme, podozrivá je aj posádka ISS“.
Viete sa k uvedenému vyjadriť?
Ak by bol záujem, môžem sem dať link na ten článok.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Miloš

Tuhle spekulaci vypustil do světa šéf Roskosmu Dmitrij Rogozin (profláknutá figura ve vztahu ke kosmonautice). V tomto rozhovoru https://tass.ru/kosmos/5519048 naznačil, že poškození mohlo vzniknout v kosmu.
Neobvinil přímo západní astronauty, ale ruská média tuto „informaci“ rozpracovala. V tomto článku z dneška https://tass.ru/vef-2018/articles/5550556 je v úvodu věta, že Rogozin ODMÍTL KOMENTOVAT podezření, že Sojuz poškodili astronauté NASA. Tedy nepotvrdil je, ale ani nevyvrátil…

Podobných vyjádření zaznělo od onoho incidentu z ruské strany několik. K tomu například informace, že ve výrobní dokumentaci není záznam o této operaci (mylném vrtání v místě, kde se vrtat nemělo – logicky, kdo by takovou chybu psal do dokumentace, když se jí naopak snažil zamaskovat…)

Prostě ruská propaganda jede na plné obrátky.
Pravda je však prostá. Nějaký „kvalifikovaný“ montér (kterých je v ruském průmyslo bohužel čím dál víc) udělal zásadní chybu. Neuvědomil si, co způsobil a jednoduchým způsobem ji zamaskoval.
Pro Rusy je to zásadní selhání a ohrožení asronautů, proto se je snaží zamlžit.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Miloš

Áno to naznačil Rogozin (aktuálne šéf Roskosmu) a ten istý čo odkázal Američanom nech skáču do kozmu na trampolíne… takže to osobne podľa mňa dosť sporná informácia, pokiaľ viem nebola priamo oficiálne potvrdená ale možnosť to samozrejme môže byť rovnako ako napríklad odstrelenie Falconu 9 ostreľovačom z budovy ULA na rampe SLC-40 pri nehode Amos 6 no v tomto prípade je to omnoho menej pravdepodobné astronauti majú skôr tendenciu ostať v kozme dlhšie, dokonca niesom si istý či na ISS sú vôbec potrebné vrtáky. Sorry za OT.

Tomáš N.
Tomáš N.
6 let před
Odpověď  Samo2

Možná by se mohli podívat, zda není záznam o vrtání v servisním deníku stanice .

Marek
Marek
6 let před
Odpověď  Tomáš N.

Kazdopadne je na ISS zcela jiste hodne pristroju, ktere by vibrace zpusobene vrtanim zaznamenaly.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Samo2

Rogozin neřekl „udělali to Američané“. Ale neustále (v podstatě denně) vypouští mnohovýznamné komentáře, které pak oficiální média (TASS), dále rozvíjejí do „logických“ spekulací a tím jím dodávají punc pravděpodobnosti. Ale nikdo nikdy neřekne „je to americká sabotáž“. Tak funguje ruská propaganda.

O odstřelovači u Falconu nemluvil nikdo z NASA. Tenhle blábol pouze přetřásali milovníci konspirací na webu.
V tomhle případě, opakuji, o tom mluví šéf Roskosmu (ať už si o jeho osobních kvalitách myslíme cokoliv) a přebírají to oficiální medía jako reálnou verzi.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Miloš

Vyjádřil se k tomu včera/dnes (není tam hodina, mohlo to být i dnes ráno) jasně velitel ISS, Andrew Feustel, který je rozhodně proti tomu, že by se na tom podílela posádka.
https://spaceflightnow.com/2018/09/11/station-commander-flatly-denies-any-crew-involvement-in-soyuz-leak/

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Tohle přesně ukazuje, do jaké bubliny se Rusům podařilo tuhle hloupou spekulaci nafouknout a odvézt pozornost od vlastního šlendriánu.

Jen připopínám, že hned na začátku (asi omylem) vypustili z Roskosmu informaci, že Sojuz navrtal jejich pracovník a že dokonce znají jeho jméno… https://topwar.ru/146445-halatnost-ili-roskosmos-ustanovil-prichinu-razgermetizacii-na-mks.html

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Radim

A on už jinou možnost neměl, kdyby se k těm hloupostem nevyjádřil, spekulace by pokračovaly ve směru, oni na to nic neřekli, takže radši mlčí, než aby to přiznali.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  Radim

Neměl, souhlasím. Jen se obávám, že bude dost chytráků, kteří budou rozhlašovat – „Lže, co jiného mu zbývá. Američani vždycky lžou…“

Podle mého názoru, takhle přesně funguje ruská propaganda. Odvést pozornost od vlastní, zcela zásadní chyby, a rozvířit debatu nad nesmyslnou spekulací.
Naštěstí se sami střelili do nohy tou informací z 3.září(?) o tom, že ví, kdo to udělal. Bohužel, tohle už asi zapadlo, kromě nás, kteří to sledujeme a orientujeme se v problematice, si to už dneska nikdo nevybaví…

HnD
HnD
6 let před

Pro doplnění souhrný článek o DSG na russianspaceweb s odkazy na jednotlivé části (některé bohužel placené):
http://www.russianspaceweb.com/imp.html

Jarda
Jarda
6 let před

No, s tim vyuzitim IDSS maji co delat. Zatim neni ani specifikace pro transfer plynu a kapalin, coz u DSG bude docela klicova vec…

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpověď  Jarda

Technické specifikace mají být sepsány v rámci uzavřených kontraktů fáze A/B1.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před

Tiskové zprávy obou společností o podpisu kontraktů fáze A/B1

Thales Alenia Space (4.9.2018)
https://www.thalesgroup.com/en/worldwide/space/press-release/first-step-make-dream-exploration-moon-comes-true

Airbus (20.9.2018)
https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2018/09/Forward-to-the-Moon-Airbus-wins-ESA-studies-for-future-human-base-in-lunar-orbit.html

V obou zprávách jsou základní technická data modulů I-HAB a ESPRIT.
Airbus představí své počáteční návrhy Gateway na IAC v Brémách 3.10.2018

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.