Jako Vomit Comet jsou obecně přezdívány letouny, ve kterých astronauti mohou nacvičovat činnosti v simulovaném prostředí mikrogravitace během krátkých parabolických letů. Původně tato přezdívka vznikla pro konkrétní letoun NASA koncem 50. let. Byl jím dvoumotorový turbovrtulový Convair C-131 Samaritan a první lidé, kteří „blicí kometu“, jak lze přezdívku přeložit, doslova pokřtili, byli astronauti programu Mercury a jejich podpůrný tým. Tento levný a dostupný simulátor stavu beztíže se osvědčil a proto je dnes ke stejnému účelu používána řada letounů po celém světě. NASA naposledy provozovala McDonnell Douglas C-9B Skytrain II a od roku 2015 využívá služby společnosti Zero-G, která vlastní upravený Boeing 727-200 přezdíváný G-Force One. Kanadská kosmická agentura naproti tomu používá lehký proudový letoun Falcon 20, který je však pro výcvik astronautů příliš malý a tak se používá pouze pro výzkum. A konečně Evropská kosmická agentura používá Airbus A310, který má na starosti společnost Novespace spadající pod francouzskou CNES. Novespace nabízí své lety i pro komerční účely a turismus a právě na palubě jejich letounu zažil světoznámý fyzik a popularizátor Derek Muller fascinující let.
V dnešním videu Dereka Mullera, jehož kanál Veritasium mimochodem vřele doporučujeme, uvidíte, jak probíhají parabolické lety a jaký je jejich princip. Dále budete svědky toho, jaké pocity člověk zažívá ocitá-li se poprvé ve stavu beztíže. A v neposlední řadě se dostane i na několik zajímavých experimentů.
Jelikož je Francie co by kamenem dohodil, řadu z vás jistě napadne, že by takový let mohl stát za menší výlet. Taky bychom si to rádi vyzkoušeli na vlastní kůži. V případě zájmu ale budete muset sáhnout poměrně hluboko do kapsy. V současnosti totiž stojí jeden let obsahující 15 parabol 6000 Euro.
Není nutno vyhazovat takové peníze ruská společnost S7 Airlines z Novosibirsku Vám vše poskytně levněji, výsledek pak může vypadat asi takto : https://www.youtube.com/watch?v=LWGJA9i18Co
😀
Trochu skromněji to jde i u nás. Teda doufám,že je to ještě aktuální. Zkuste kontakt, který má na svém blogu kolega z redakce Pavel Boháček. http://pavel-bohacek.blogspot.com/2014/09/hydronaut-zero-g-adventure.html?m=1