sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Úchvatné snímky ze startu Delty IV Heavy

Start kosmické rakety je vždy ohromná podívaná. Není tedy divu, že se fotografové snaží na čipy svých aparátů zachytit onen prchavý okamžik startu a přenést do snímku nespoutanou dravost raketových motorů, které s hromovým duněním tlačí raketu k obloze. Pečlivě proto nastavují clonu, expoziční čas, vybírají nejvhodnější objektiv a pak si ještě se snímky hrají v programech, které umožní zlepšit kontrast fotek. Svými díly se pak právem chlubí na internetu a my, fandové kosmonautiky pak doslova slintáme nad jejich výtvory. Skupina fotografů nevynechala ani nedělní start druhé nejsilnější rakety světa. Delta IV Heavy vynášela sondu Parker Solar Probe a fotky, které se o pár hodin později objevily na internetu, jsou jedním slovem přenádherné. Ostatně přesvědčte se sami.

Ryan Bale měl u rampy 37 několik snímků - tento se zaměřil na detail motorové sekce.
Ryan Bale měl u rampy 37 několik snímků – tento se zaměřil na detail motorové sekce.
Zdroj: https://rbalephotos.smugmug.com
Opět Ryan Bale - tentokrát s celkovou fotkou kyslíkovodíkových plamenů,
Opět Ryan Bale – tentokrát s celkovou fotkou kyslíkovodíkových plamenů,
Zdroj: https://rbalephotos.smugmug.com
Mike Killian fotil celek z podhledu.
Mike Killian fotil celek z podhledu.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Walter Scriptunas také fotil motorovou sekci, ale přesto vypadá jeho snímek zase o trochu jinak.
Walter Scriptunas také fotil motorovou sekci, ale přesto vypadá jeho snímek zase o trochu jinak.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Ani Flickr profil NASA HQ nezůstal pozadu.
Ani Flickr profil NASA HQ nezůstal pozadu.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com
Detail motorové sekce, jehož autorem je Ryan Chylinski.
Detail motorové sekce, jehož autorem je Ryan Chylinski.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Ryan Chylinski zachytil v tomto snímku i obslužné rameno.
Ryan Chylinski zachytil v tomto snímku i obslužné rameno.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Peter Pfister Jr. a jeho snímek tří plamenů z motorů RS-68A
Peter Pfister Jr. a jeho snímek tří plamenů z motorů RS-68A
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
Peter Pfister Jr. a jeho celkový snímek.
Peter Pfister Jr. a jeho celkový snímek.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Brady Kenniston - další stálice, která nezklame.
Brady Kenniston – další stálice, která nezklame.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
Nathan Baker vytvořil vpravdě pekelný snímek.
Nathan Baker vytvořil vpravdě pekelný snímek.
Zdroj: https://pbs.twimg.com
The Aerospace Geek za tuto fotku obětoval svůj objektiv.
The Aerospace Geek za tuto fotku obětoval svůj objektiv.
Zdroj:https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
A na závěr ještě jeden fotograf, který nezklame - John Kraus.
A na závěr ještě jeden fotograf, který nezklame – John Kraus.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Zdroje informací:
https://www.mikekillianphotography.com/
https://www.facebook.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…66a44f0660d35aa879ac5be9427353bb&oe=5C140976
https://photos.smugmug.com/Rocket-Launches/…/9cb61c5d/X3/IMG_0821-X3.jpg
https://photos.smugmug.com/Rocket-Launches/…/51a69cfd/X3/IMG_9686-X3.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…ad7d7750e95d6b4085022923b1c9e609&oe=5C02C281
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…94af117f3d64136df97b89d76511a9f1&oe=5BC7506F
https://c1.staticflickr.com/1/914/43085284575_0b7bbc1b1d_o.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…af87e73eb57311c4fe26f9811f899cbf&oe=5C060FCA
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…c9fc34b58225de79fd52caae748290b0&oe=5BFC5BA1
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f78b954d602de06c06b4df26bea1f1ef&oe=5BF688DE
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…77acc72f9a908985180b0d9537f05431&oe=5BC586C7
https://pbs.twimg.com/media/DkfFP0jU4AAy0bH.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/DkZSJ47X4AEAyXD.jpg:large
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…4539ae1bac7e016f6a3ea83684672f89&oe=5C056B69
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…664d0b8d83b5d1aba37502d4c88e5250&oe=5BF528E0

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel Vantuch
Pavel Vantuch
6 let před

Přihodím sem jednu zajímavost, takový pohled z druhé strany – Destin Sandlin je raketový inženýr a v podstatě měl na starosti celý tým, který se staral o raketu. Z galerie pochopíte více 😉
https://imgur.com/gallery/xFMcoN4

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pavel Vantuch

Paráda, moc díky!

vonSchmeks
vonSchmeks
6 let před
Odpovědět  Pavel Vantuch

youtube kanál Smarter every day, jeden z mojich obľúbených.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  vonSchmeks

Mimochodem, to je ten, co dělal to binaural immerison video startu FH, na které se zde v diskuzích v té době objevilo asi 50 odkazů.

MIKA
MIKA
6 let před

Jsou to bezesporu nádherné fotografie.
jenom mi není jasné, odkud jsou snímky foceny. Přeci jenom riziko exploze rakety tu stále je a fotografie jakoby zespodu musely bít pořízeny z celkem blízké vzdálenosti. Anebo se používají nějaké dálkově ovládané přístroje?
Také mi není ohledně nedělního startu jasné, proč byla sonda umístěna pod několikanásobně vyšším aerodynamickým krytem, než bylo vzhledem k její velikosti nutné. Chápu, že ULA používá standardizovaný kryt, ale u takto víjímečné mise by určitě nebyl až takový problém vyrobit kryt menší – každý ušetřený kilogram se promítá do výsledné rychlosti. Anebo je důvodem celková aerodynamika rakety, podobně jako u vozu Formule 1, kde má třeby i nepatrné vychýlení klapky na předním křídle zásadní vliv na obtékání vzduchu okolo zadní části?

Pavel Vantuch
Pavel Vantuch
6 let před
Odpovědět  MIKA

Těch fotografií je to vcelku jednoduché. Každý z fotografů používá několik aparátů a některé z nich jsou v bezprostřední blízkosti rampy. Výsledná fotografie je odvislá od zvolené optiky a nastavení. Během startu tam samozřejmě fotograf není, ten se zdržuje v prostoru pro novináře, kde má další aparát na stativu. Fotoaparáty u rampy jsou ovládáný spouští, která reaguje na zvuk. Tzn. že se sekvenční snímání spustí hlukem při zážehu motorů 😉

Petr Adam
Petr Adam
6 let před
Odpovědět  Pavel Vantuch
Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Petr Adam

Díky za odkaz!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  MIKA

A já doplním, že aerodynamika a vlastně celková letová stabilita rakety v tom hraje určitě velkou roli.

MIKA
MIKA
6 let před
Odpovědět  MIKA

Takže je to zhruba tak jak jsem si myslel. 🙂
Děkuji moc za odpovědi.

pbpitko
pbpitko
6 let před
Odpovědět  MIKA

Porovnaj tie rýchlosti a budeš vedieť že aerodynamika u rakiet hrá ešte omnoho-omnoho dôležitejšiu úlohu ako u formuly 1.
pb 🙂

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Ta aerodynamika nejspíš nebude největší problém. Falcon 9 startuje s Dragonem bez krytu, totéž do budoucna Starliner na Atlasu, SLS se bude stavět s několika různými tvary čumáku (samozřejmě předpokládám složité výpočty a změny nastavení rakety). Hlavní potíž bude v tom, že kryt se vyrábí v nějaké formě, která se využívá opakovaně, je obrovská a hodně drahá. Vyrábět extra formu na start (i když výjimečný) se kvůli pár ušetřeným metrákům nevyplatí. Delta IV Heavy je silná dost.

Pavel Vantuch
Pavel Vantuch
6 let před
Odpovědět  Vojta

Dragon má na dockovacím portu aerodynamickou čepičku, kterou odhazuje. Jinak kryt samozřejmě nepotřebuje.

MIKA
MIKA
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Ono se řekne metrák sem, metrák tam, ale u letů na takhle extrémní dráhy ve výsledku znamená každý kilogram hmotnosti rozdíl milionů kilometrů v jejích parametrech. Ušetřená hmotnost mohla znamenat několik přístrojů navíc, případně „tučnějších“ verzí těch stávajících a tím pádem i úžasnějších objevů. Ale chápu, že v rovnici faktorů ovlivňujících výkon rakety by měla narušená aerodynamika zásadnější vliv, než ušetřená hmotnost.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  pbpitko

Rozdíl to samozřejmě je, ale ne až tak velký. Kryt se odhazuje brzy po odhození boosterů, takže zdaleka neplatí, že ušetřený kilogram na krytu by znamenal kilogram na vybavení sondy. Je to o hodně méně, protože s těžší sondou by se musel poprat i druhý a třetí stupeň a orientační motorky sondy samotné. Navíc nový kryt by musel projít certifikací a aspoň jedním startem s méně důležitým nákladem. Kdyby to za ty komplikace stálo, tak se to běžně dělá, ale praxe je obrácená.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před

Nádhera. Noční starty na CC mají něco do sebe. Včetně toho, že u nás může být bílý den a lid kosmonautický normálně vzhůru 🙂

Dan
Dan
6 let před

Koukám, že ty RS-68A jsou na hladině moře lehce přeexpandované, jako je tomu u SSME.

Roman L.
Roman L.
6 let před
Odpovědět  Dan

Na motorech RS-68A, tedy na jejich plamenu, jde vidět rozdíl oproti SSME. Zatímco SSME má plamen skoro průhledný, plamen z RS-68A má žlutý nádech kvůli obsahu uhlíku, jehož postupným opalováním (ablací) se chladí tryska motoru.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Hezké, zajímavý postřeh 🙂

casso
casso
6 let před

u vacsiny rakiet som si vsimol, ze plamene maju nesuvisly tvar, su akoby zvlnene (s presnou vlnovou dlzkou ak tam mozem povedat). su tam pravidelne rozsirenia a zuzenia. prave na tychto snimkoch to vidno perfektne. neviete cim je to sposobene?

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  casso

Je to interakce nadzvukově se pohybujících spalin. To, co u těch „buřtů“ supluje sponku, jsou stojaté rázové vlny, neboli šokové diamanty.

Lukas
Lukas
6 let před

Som zvedavy ako sa bude vyvijat trh rakiet ked FH preukaze svoju spolahlivost.myslim ze delta heavy a atlas 5 mozu ist do vysluzby.boeing a cela ULA maju velky problem a tou je hlavne cena

https://kosmonautix.cz/2018/08/13/uchvatne-snimky-ze-startu-delty-iv-heavy/