sociální sítě

Přímé přenosy

    krátké zprávy

    Gateway, Artemis IV a V

    Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

    Latitude

    Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

    O3b mPower

    Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

    Atomic-6

    Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

    LeoLabs

    Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

    Skynopy

    Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

    NOAA

    Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

    Naše podcasty

    Doporučujeme

    Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

    Poděkování

    Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

    OBRAZEM: Falcon vynesl rekordně těžkou družici

    Zatímco ještě v pátek se zdálo, že Telstar 19V váží „jen“ 5,4 tuny, ale další hodiny přinesly nové informace, podle kterých je hmotnost této družice 75 kilogramů nad hranicí sedmi tun. To by z Telstaru dělalo nejtěžší kdy vypuštěnou telekomunikační družici vůbec. Tento rekord zatím držel TerreStar 1 s hmotností 6,910 kg vynesený raketou Ariane 5 v roce 2009. Ještě obdivuhodnější je, že se prvnímu stupni podařilo přistát na mořské plošině. Daní za to však bylo dopravení nákladu na nižší dráhu – nejvyšší bod elipsy totiž nedosahoval ke geostacionární dráze a družice to bude muset dohnat sama. Satelit se dostal na dráhu s nejnižším bodem ve výšce 243 km a nejvyšším 17863 km vysoko při sklonu 27° k rovníku, ale zákazník byl na tuto situaci zcela jistě připraven dopředu. Pojďte se nyní s námi podívat na ty nejpovedenější fotky, kterými se na internetu pochlubili různí fotografové.

    Brady Kenniston nejprve vyfotil raketu za denního světla.
    Brady Kenniston nejprve vyfotil raketu za denního světla.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Druhý exemplář Falconu 9 Block 5 na snímku Brady Kennistona.
    Druhý exemplář Falconu 9 Block 5 na snímku Brady Kennistona.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Brady Kenniston vyfotil první Falcon 9 Block 5 na rampě 40.
    Brady Kenniston vyfotil první Falcon 9 Block 5 na rampě 40.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com/
    Oficiální předstartovní fotografie od SpaceX.
    Oficiální předstartovní fotografie od SpaceX.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Vzhůru na start samotný! Takhle jej na dlouhé expozici zvěčnil John Kraus.
    Vzhůru na start samotný! Takhle jej na dlouhé expozici zvěčnil John Kraus.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
    Dlouhou expozici vyzkoušel i Stephen Marr.
    Dlouhou expozici vyzkoušel i Stephen Marr.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
    Udělat dlouhou expozici startu rakety i rotace hvězdné oblohy není jen tak. Michael Seeley však dokázal spojit ladný oblouk Falconu se startrails a výsledkem je mimořádně působivý snímek.
    Udělat dlouhou expozici startu rakety i rotace hvězdné oblohy není jen tak. Michael Seeley však dokázal spojit ladný oblouk Falconu se startrails a výsledkem je mimořádně působivý snímek.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
    Dlouhá expozice od Michaela Cain‎a vznikla s tímto nastavením: Nikon D7200 11mm f/11 287sec 100 ISO
    Dlouhá expozice od Michaela Cain‎a vznikla s tímto nastavením: Nikon D7200 11mm f/11 287sec 100 ISO
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
    Dlouhou expozici vyzkoušel i fotograf z R. D. Angle Photography.
    Dlouhou expozici vyzkoušel i fotograf z R. D. Angle Photography.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/
    Tento dlouhoexpoziční snímek Flaconu 9 pořídil Chad Stillings.
    Tento dlouhoexpoziční snímek Flaconu 9 pořídil Chad Stillings.
    Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
    Brady Kenniston vsadil spíše na krátké expozice.
    Brady Kenniston vsadil spíše na krátké expozice.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Ovšem ani Brady Kenniston neodolal pokušení pořídit jednu dlouhou expozici.
    Ovšem ani Brady Kenniston neodolal pokušení pořídit jednu dlouhou expozici.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Falcon 9 Block 5 s družicí Telstar 19V na snímku od Brady Kennistona.
    Falcon 9 Block 5 s družicí Telstar 19V na snímku od Brady Kennistona.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com
    Opět Brady Kenniston a jeho snímek Flaconu, který již byl docela vysoko.
    Opět Brady Kenniston a jeho snímek Flaconu, který již byl docela vysoko.
    Zdroj: https://pbs.twimg.com

    Zdroje informací:
    https://twitter.com/TheFavoritist
    https://twitter.com/
    https://www.facebook.com/
    https://www.facebook.com/
    https://www.facebook.com/
    https://www.facebook.com/
    https://www.facebook.com/
    https://www.facebook.com/

    Zdroje obrázků:
    https://pbs.twimg.com/media/Diq0gWeWkAAnC_a.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/Diq0gYoXkAEDTUR.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/Diq0gUmXkAABszv.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/Diq0gaXXcAAAOqW.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/Diq1LhJU8AIC160.jpg:large
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…7cc6ee3a280cd0abe5e160380b7d928e&oe=5BD8F0C7
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…364e887d39e6b57e4d3278d84147d9a4&oe=5C127084
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…92a3deab0496da005813455c5e33c6bc&oe=5BDFE30B
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…413a7ba01c8c1bc670bb027f9ea408a2&oe=5BD53828
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…cf0642fb576b449a48518566db4de53d&oe=5BD8F62E
    https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…97606dc15697884a2da34a22c20e9557&oe=5BC901FE
    https://pbs.twimg.com/media/DisEL2QW0AA8pep.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/DisEL0tX0AARQ7N.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/DisELzUXUAE-9JC.jpg:large
    https://pbs.twimg.com/media/DisELxQWkAAHCdi.jpg:large

    Hodnocení:

    0 / 5. Počet hlasů: 0

    Sdílejte tento článek:

    Další podobné články:

    Komentáře:

    Odběr komentářů
    Upozornit
    38 Komentáře
    Nejstarší
    Nejnovější Nejvíce hodnocený
    Inline Feedbacks
    Zobrazit všechny komentáře
    Alois
    Alois
    6 let před

    Dosažená dráha má poměrně daleko k geostacionární dráze. Nejen v apogeu a samozřejmě v perigeu, ale i ve sklonu, 27 stupňů není nic moc. Aby se satelit dostal tam kam má bude muset řádně zapracovat vlastním pohonem.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Alois

    Sklon odpovídá všem běžným GTO startům z Floridy. A výška je daní za hmotnost družice a přistání stupně.

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  Alois

    Vhledem k vysoké suché hmotnosti horního stupně Falconu 9 je mnohem efektivnější použít motor na družici. Takto je možné na geostacionární dráhu dopravit náklad výrazně těžší.

    pp
    pp
    6 let před
    Odpověď  gg

    ale za cenu, ze druzica spali mnozstvo svojho paliva

    a tato draha ma sakra daleko od GSO, alebo aj od GTO

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  pp

    Na tom nesejde, podstatný je celkový výsledek. Problém „kolik práce má udělat družice vypouštěná na F9 sama?“ je shodný s optimalizací třístupňové rakety. Na jednu stranu bude motor družice asi o 10% méně efektivní, ale na druhou stranu pracuje po odhození skoro pěti tun mrtvé váhy druhého stupně, což je téměř hmotnost nákladu. V takovém případě může zvětšení nádrží družice být efektivnější než snaha nacpat ještě více paliva do druhého stupně.

    boris11
    boris11
    6 let před
    Odpověď  pp

    ano podstatny je vysledok, len je otazne ze ci sa ho realne dozvieme, ze aky ten vysledok bol

    ono keby to bolo takto vyhodnejsie tak by sa to bezne takto robilo a neslo by sa az priamo na gto, ale dokonca gso, ale zvolila by sa mensia a lacnejsia raketa a dopravila by druzicu na vyrazne nizsiu orbitu a zvysok by si odkrutila uz samotna druzica

    ale asi je dovod preco sa toto bezne nerobi

    inak fakt by ma zaujimalo, ze kolko dal elon zlavu, ze sa to tej firme oplatilo
    a tiez kolko paliva vlastne spotrebuje ta druzica aby sa dostala na gto/gso a teda o kolko by mohla byt lahsia ak by ju raketa dopravila priamo na tieto orbity. samozrejme bolo by treba odratat aj hmotnost vacsich nadrzi

    Michal
    Michal
    6 let před

    Ahoj, jaká by byla optimální výška, prosím ? Díky, Michal

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Michal

    U běžných misí na dráhu přechodovou ke geostacionární dosahuje nejvyšší bod výšky cca 36 000 km.

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  Michal

    Optimální z jakého hlediska? To není tak úplně jednoduchá otázka. 😉

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    6 let před
    Odpověď  gg

    Viz orbitální mechanika a možnosti supersynchronní dráhy. Jinak co se týká SpaceX, jedná se o nejnižší doteď dosažené apogeum při startu na GTO. Ta hmotnost se dost na té výšce podepsala. Ale o tom všem musela být společnost Telesat dopředu informovaná a jsem si jistý, že s tím počítá.
    https://www.reddit.com/r/spacex/wiki/launches/gto_performance

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    6 let před
    Odpověď  gg

    gg: abys mě špatně nepochopil, já s tebou naprosto souhlasím :-).

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  gg

    „Viz orbitální mechanika a možnosti supersynchronní dráhy.“

    To jste mi toho moc neřekl. Obecné principy jsou jedna věc, ale u jakékoli optimalizace je podstatné, co jsou konstanty a co jsou proměnné, a v závislosti na tom se budou měnit i jednotlivé výsledky procesu optimalizace, jako je třeba právě apogeum přechodové dráhy. Neexistuje jediná správná hodnota, dokud neurčíte proměnné.

    gg
    gg
    6 let před
    Odpověď  gg

    „Jinak co se týká SpaceX, jedná se o nejnižší doteď dosažené apogeum při startu na GTO. Ta hmotnost se dost na té výšce podepsala.“

    Ale to je přirozený výsledek, pokud optimalizujete třístupňovou raketu F9+družice. Je dost pravděpodobné, že u optimalizace přes všechny myslitelné družice by bylo optimální apogeum ještě níže.

    maro
    maro
    6 let před

    Tohle je nějaký reklamní článek na SpaceX, který si hraje s eufemismy? „nejvyšší bod elipsy možná nedosahoval ke geostacionární dráze“. Proč tam píšete to slovo „možná“, když hned v další větě dáváte nejvyšší bod 17863 km? To samozřejmě není žádná geostacionární dráha. Nebo snad podle vás „možná“ je?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  maro

    V době, kdy jsem článek psal nebyl údaj o dráze k dispozici. Proto to možná. Když se údaj objevil, doplnil jsem jej do článku, ale nezkontroloval jsme věty okolo.

    P.S. Vadilo by Vám hodně, kdyby to byl reklamní článek od SpaceX? Protože vy jste to řekl skoro jako kdyby to měla být nějaká urážka.

    Goodman
    Goodman
    6 let před
    Odpověď  maro

    Hodně lidí má třičko, bundu nebo hrníček s logem SpaceX nebo NASA (včetně mě a nejspíš i včetně Vás). A dělám/děláme snad reklamu SpaceX nebo NASA? Ano! A já jsem na to hrdý.

    Štěpán
    Štěpán
    6 let před

    Možná to nebyl původní plán, vynést ji tak nízko, ale za tak levný start zkrácení funkční doby stojí… Jen můj názor

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Štěpán

    Pokud o tom věděli s dostatečným předstihem, mohli tomu přizpůsobit velikost nádrží.

    Štěpán
    Štěpán
    6 let před
    Odpověď  Štěpán

    Možná ano, ale kdybych to věděl dopředu, tak udělám lehčí družici, kterou ta raketa vynese líp a výš…

    Vojta
    Vojta
    6 let před
    Odpověď  Štěpán

    Družice se navrhují dlouho dopředu. Už jen sehnat ty stovky milionů dolarů nebývá snadné. Nedohledal jsem informace o velikosti nádrží, ale pokud je mají naddimenzované nebo se dá snadno přidat další, tak by to mohlo vysvětlit dříve deklarovanou nižší hmotnost. Zřejmě počítali se zahozením Falconu, ale když přišel Block 5, tak natankovali plnou, aby to vyšlo (palivo ve třetím stupni je energeticky výhodnější).

    Jirka Hadač
    Jirka Hadač
    6 let před
    Odpověď  Vojta

    Suchá hmotnost se udává jako 3031 kg.
    https://www.satbeams.com/satellites?id=2677

    lvy
    lvy
    6 let před
    Odpověď  Štěpán

    Vidíte a oni to udělali jinak a víte proč? Protože si snad spočítali, že je lepší vytáhnout těžkou družici na nižší dráhu a pak ji poslat dál vlastním pohonem. Co byste měl z toho, že byste měl na vyšší dráze družici s minimem paliva? Není lepší mít na nižší dráze těžkou družici plnou paliva, vytáhnout ji na vyšší dráhu a ve výsledku mít stále hodně paliva na dlouhou dobu životnosti družice?

    pp
    pp
    6 let před
    Odpověď  lvy

    kolko je to minimum paliva a kolko je to to stale hodne paliva?

    mas nejake konkretne cisla? ono ta druzica spali vela paliva aby sa z takej orbity dostala na svoje miesto na gso

    a nebolo by potom lepsie vyniest tazku druzicu na najvyssiu moznu dosiahnutelnu drahu s tym, ze sa vyuzije cely potencial rakety a nie len nejake 2/3? potom by si mal este viac ako „stale hodne paliva“
    kolko je cenovy rozdiel medzi tym ked sa prvy stupen zachranuje a tym ked sa nezachranuje?
    taka druzica stoji niekolkonasobok falconu, takze aku zlavu musel elon poskytnut, ze sa to firme oplatilo za skratenie zivotnosti draheho satelitu?

    Roman
    Roman
    6 let před

    Určitě to byl záměr. Jinak si mohli počkat na Falcon Heavy.

    Josef
    Josef
    6 let před

    Věřím, že v době uzavírání kontraktu ještě žádný blok 5 nebyl. Tehdejší falcony měly i pří zahození stupně úplně jinou nosnost. Spíš jsem pod tímto článkem čekal nějaké srovnání nosností předchozích verzí.
    Jinak gratulace do SpaceX.

    MilAN
    MilAN
    6 let před

    Tak v nadpisu je, že Falcon vynesl nejtěžší družici. Jenže on ji, ve srovnání s těmi lehčími, nevynesl zase tak vysoko 🙂
    Tady je vidět, jak je to ošidné dělat takové srovnání. Leda by se to celé přepočetlo na nějak definovanou „standardní “ přechodovou dráhu

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  MilAN

    Ano, podobná srovnání jsou vždy trochu komplikovaná, ale na GEO ještě nikdy nemířila těžší družice (váženo před startem). 🙂

    MilAN
    MilAN
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    Pokud se tam má dopravit sama z nízké dráhy, tak je nejtěžší 🙂
    Určitě by bylo zajímavé, kolik je váha družice a kolik bývá paliva na provoz družic na potřebnou dobu životnosti. Tím, že se každá dopravuje z jiné výchozí dráhy, to je potom nesrovnatelné porovnání i pro nosnost rakety na GEO i  pro provozní hmotnost družice.

    Ledna
    Ledna
    6 let před

    Dobrý den,
    dekuji za článek.
    Ktera jina raketa krom FH, by byla schopna tuto druzici dorucit na geo přímo?
    Dekuji

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  Ledna

    Rádo se stalo. Myslím, že přímo GEO by mohla zvládnout i Delta IV Heavy, ale přímo na GEO se družice vozí jen výjimečně.

    boban
    boban
    6 let před

    Pořád mi to nejde do hlavy:
    Oficiální web „spacex.com“ už roky uvádí pro Falkon9:
    PAYLOAD TO LEO: 22,800kg
    PAYLOAD TO GTO: 8,300kg
    To není překlep, kopíroval jsem.
    Pokud vím, tak těmto hodnotám se žádný start Falconu nepřiblížil, ani ten poslední rekordní. Víte někdo proč? Totiž ten rozdíl je tak velký, že si nedovedu představit, že by se to zvládlo jen tím, že by první stupeň nepřistával

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  boban

    Ano, záchranou prvního stupně přichází Falcon o něco mezi 15 (přistání na plošinu) a 30 % (návrat na pevninu) nosnosti. Takže pokud by se nepřistávalo, mohl by F9 na GTO (je otázkou s jak vysokým apogeem) vynést i osmitunovou družici.

    boban
    boban
    6 let před
    Odpověď  Dušan Majer

    A můžu se zeptat, jakou nejtěžší družici vynesl F9 na LEO? Mám dojem, že to bylo i s adaptérem kolem 10ti tun.

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  boban

    Přesně tak, nejtěžší byly sady deseti družic Iridium s dvojicí adaptérů – 9,6 tuny. První stupeň u těchto misí většinou přistával (zahazovali jej pouze když šlo o jeho druhé použití).

    vj
    vj
    6 let před

    Není ta dráha také nějaký rekord? Třeba nejnižší GTO?

    Dušan Majer
    Dušan Majer
    6 let před
    Odpověď  vj

    Takový rekord by se ověřoval jen velmi těžko, protože nevím o žádné databázi, která by tyto údaje shromažďovala.

    Dan
    Dan
    6 let před
    Odpověď  vj

    Chápu, že to je odlehčené 🙂 ale mám pocit, že GTO je definovaná argumentem perigea (apsidy musí být promítnuty na zemský rovník) a právě tím nešťastným apogeem. A ony GTO dráhy u sebe mívají i číslo, určující, kolik dV je potřeba k dosažení GEO, takže najít GTO s nejvyšším číslem a máš tu svou rekordní 🙂

    Dan
    Dan
    6 let před

    Trochu jsem počítal a jestli mi to vyšlo správně, tak satelit bude potřebovat cca 480 m/s delta-v, aby se vyškrábal jen z této (ehm) „přechodové dráhy na přechodovou dráhu ke dráze geostacionární“ při zachování perigea i inklinace.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

    Děkujeme za registraci! 

    Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.