Jak jsme Vás informovali již včera večer v krátké zprávě, na Mys Canaveral dorazila cenná zásilka. Nejde o nic menšího, než o první letový exemplář lodi Crew Dragon od firmy SpaceX. Tato loď prošla v minulých týdnech důkladnými vakuovými a akustickými zkouškami na základně Plum Brook v Ohiu. V tomto článku se podíváme na to, co ji v nejbližších týdnech a měsících čeká. Na kosmodromu nyní první Crew Dragon podstoupí komplexní předstartovní přípravu a v průběhu podzimu bychom se měli dočkat jejího nepilotovaného letu k Mezinárodní vesmírné stanici. Po návratu na Zemi bude tato loď ještě využita ke zkoušce záchranného systému za letu.
O tom, že by Crew Dragon mohl na Floridu dorazit někdy během letních prázdnin, tweetoval před čtvrt rokem Elon Musk. Druhého května totiž šéf SpaceX reagoval na tweet portálu Ars Technica a stručně oznámil, že Crew Dragon bude odeslán na Mys Canaveral za tři měsíce. Očekávali jsme tedy příjezd lodi až začátkem srpna, ale tzv. Muskův koeficient v tomto výjimečném případě přešel do záporné hodnoty.
SpaceX Crew Dragon ships to the Cape in about 3 months
— Elon Musk (@elonmusk) May 2, 2018
Na Floridu dorazila zatím jen návratová kabina lodi. Její trunk putoval po vakuových zkouškách do sídla SpaceX v kalifornském Hawthorne, kde mají technici nainstalovat fotovoltaické články. Po nepilotované misi DM-1 přijde ještě pilotovaná zkouška DM-2, která je zatím plánována na první polovinu příštího roku. Stejný scénář startů čeká i druhou firmu, která má vozit astronauty na ISS, tedy společnost Boeing a její loď Starliner. Po těchto dvou zkušebních misích musí NASA zhodnotit nasbírané výsledky a udělit lodím certifikaci, která je nezbytná k dopravě posádek na stanici. A právě tady naráží obě firmy na problém, o kterém se zatím dříve moc nemluvilo.
Americký úřad GAO, což je obdoba českého Nejvyššího kontrolního úřadu totiž ve své nedávné zprávě upozorňuje na značně optimistické, ale ve skutečnosti nereálně nastavené termíny certifikačního procesu. Podle zjištění úřadu je nulová pravděpodobnost, že by se certifikace stihla v dříve plánovaném termínu. GAO stanovil odhadované průměrné termíny, kdy by mohla být certifikace reálně hotová – v případě Starlineru by to mělo být v prosinci 2019, u Crew Dragonu pak o měsíc později, tedy v lednu 2020.
Zdroje informací:
https://www.inverse.com/
https://www.gao.gov/
https://www.cnbc.com/
Zdroje obrázků:
http://i.stack.imgur.com/hjiNV.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=41016.0;attach=1500055;image
Je to vskutku napínavý a těsný “ závod „. Sázím na Starliner, mám na mysli pilotovaný let na LEO.
Vi se co zpozduje Crew Dragon?
Doposud bylo poradi opacne, tusim.
Diky
Jsou to všechno průměry, navíc více než rok vzdálené, změnit se toho může hodně.
Je mi vcelku lhostejné kdo bude první. Je super že budou konečně další dva nezávislé systémy pro lety na LEO. A je jedno bude první Starliner nebo Crew Dragon. Hlavně že se konečně dočkáme.
Na WIKI jsem našel, že “ pobere“ až 7 astronautů. To by byla kapacita jakou měl 100 tunový raketoplán.
Tato kapacita ale nebude využívána.
Na počet astronautů ano, ale na náklad a volný prostor ani náhodou. Kdyby se do nákladového prostoru Shuttlu posadila kabina z linkového letadla a příslušná podpora života, tak by na krátký výlet na LEO zvládl dopravit tak 40 pasažérů, kteří by měli větší pohodlí než teoretická sedmička v Dragonu. Bezpečnost takového počinu raději nehodnotím.
ale do vesmiru se kosmonauti na novych lodich dostanou driv nez v 2020 teda.
V článku se píše, že po nepilotované zkoušce bude následovat zkouška pilotovaná a po ní proběhne certifikace.
Nie v 2020 podľa GAO budú lode plne certifikované na operačné misie ale ľudia budú už na druhej demonštračnej misii každej lode osobitne.
Jak vidím na fotce ty chlápky před Crew Dragonem, tak se mi zdá ta kosmická loď poněkud malá. Pro 7 astronautů to bude asi hodně těsné, jako v Sojuzu pro 3.
Astronauti budou sedět ve dvou řadách za sebou, jako na horní palubě raketoplánu. I 7 astronautů by tak mělo nesrovnatelně větší pohodlí než trojice v Sojuzu.
Ale předpokládám, že standardní posádka bude mít 4 členy.
Jak a kde bude nakonec Crew Dragon přistávat při návratu na Zemi?
Na padácích do vody – místo zatím nebylo přesně určeno, primární je Pacifik, spekuluje se o možnosti certifikace Mexického zálivu u pobřeží USA.
Díky, platí to stejně i pro Orion a Starliner že?
Starliner by měl sedat na pevninu – bude mít ve spodní části airbagy.
Doufám, že hlavně budou létat mnohem častěji než každý 1x ročně, jak plánuje NASA
Ten Crew Dragon bude létat i jako nákladní, takže se to využije.
Nevím kam to napsat ale mrzí mě jak si NASA naříká že nemá loď k ISS, přitom dobře víme že Dragon bezpečně lítá tam i zpět a co si pamatuji tak když Elon Musk při prezentaci ve SpaceX vítal do služby kosmickou loď Dragon tak už tehdy tam měl sedm sedaček, tak proč by administrativa NASA nepovolila aspoň dvoučlennou posádku. Rusové taky budou létat ve dvou. Jistě nejde to není ani startovací rampa s otočnou nástupní rampou.
Současné Dragony, které vozí na ISS zásoby nejsou konstruovány na dopravu lidí. Ty sedačky byly v lodi Dragon 2, která se nyní chystá na první start.