sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Crew Dragon pro první misi dorazil na kosmodrom

Crew Dragon během připojování k ISS - povšimněte si odklopného krytu v přední části, trunku se solárními panely i stabilizačních ploutví

Jak jsme Vás informovali již včera večer v krátké zprávě, na Mys Canaveral dorazila cenná zásilka. Nejde o nic menšího, než o první letový exemplář lodi Crew Dragon  od firmy SpaceX. Tato loď prošla v minulých týdnech důkladnými vakuovými a akustickými zkouškami na základně Plum Brook v Ohiu. V tomto článku se podíváme na to, co ji v nejbližších týdnech a měsících čeká. Na kosmodromu nyní první Crew Dragon podstoupí komplexní předstartovní přípravu a v průběhu podzimu bychom se měli dočkat jejího nepilotovaného letu k Mezinárodní vesmírné stanici. Po návratu na Zemi bude tato loď ještě využita ke zkoušce záchranného systému za letu.

První Crew Dragon dorazil na Floridu.
První Crew Dragon dorazil na Floridu.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

O tom, že by Crew Dragon mohl na Floridu dorazit někdy během letních prázdnin, tweetoval před čtvrt rokem Elon Musk. Druhého května totiž šéf SpaceX reagoval na tweet portálu Ars Technica a stručně oznámil, že Crew Dragon bude odeslán na Mys Canaveral za tři měsíce. Očekávali jsme tedy příjezd lodi až začátkem srpna, ale tzv. Muskův koeficient v tomto výjimečném případě přešel do záporné hodnoty.

Na Floridu dorazila zatím jen návratová kabina lodi. Její trunk putoval po vakuových zkouškách do sídla SpaceX v kalifornském Hawthorne, kde mají technici nainstalovat fotovoltaické články. Po nepilotované misi DM-1 přijde ještě pilotovaná zkouška DM-2, která je zatím plánována na první polovinu příštího roku. Stejný scénář startů čeká i druhou firmu, která má vozit astronauty na ISS, tedy společnost Boeing a její loď Starliner. Po těchto dvou zkušebních misích musí NASA zhodnotit nasbírané výsledky a udělit lodím certifikaci, která je nezbytná k dopravě posádek na stanici. A právě tady naráží obě firmy na problém, o kterém se zatím dříve moc nemluvilo.

Americký úřad GAO, což je obdoba českého Nejvyššího kontrolního úřadu totiž ve své nedávné zprávě upozorňuje na značně optimistické, ale ve skutečnosti nereálně nastavené termíny certifikačního procesu. Podle zjištění úřadu je nulová pravděpodobnost, že by se certifikace stihla v dříve plánovaném termínu. GAO stanovil odhadované průměrné termíny, kdy by mohla být certifikace reálně hotová – v případě Starlineru by to mělo být v prosinci 2019, u Crew Dragonu pak o měsíc později, tedy v lednu 2020.

Zdroje informací:
https://www.inverse.com/
https://www.gao.gov/
https://www.cnbc.com/

Zdroje obrázků:
http://i.stack.imgur.com/hjiNV.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=41016.0;attach=1500055;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
6 let před

Je to vskutku napínavý a těsný “ závod „. Sázím na Starliner, mám na mysli pilotovaný let na LEO.

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  Alois

Vi se co zpozduje Crew Dragon?
Doposud bylo poradi opacne, tusim.
Diky

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  jregent

Jsou to všechno průměry, navíc více než rok vzdálené, změnit se toho může hodně.

Kenny007
Kenny007
6 let před

Je mi vcelku lhostejné kdo bude první. Je super že budou konečně další dva nezávislé systémy pro lety na LEO. A je jedno bude první Starliner nebo Crew Dragon. Hlavně že se konečně dočkáme.

Alois
Alois
6 let před

Na WIKI jsem našel, že “ pobere“ až 7 astronautů. To by byla kapacita jakou měl 100 tunový raketoplán.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Alois

Tato kapacita ale nebude využívána.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpověď  Alois

Na počet astronautů ano, ale na náklad a volný prostor ani náhodou. Kdyby se do nákladového prostoru Shuttlu posadila kabina z linkového letadla a příslušná podpora života, tak by na krátký výlet na LEO zvládl dopravit tak 40 pasažérů, kteří by měli větší pohodlí než teoretická sedmička v Dragonu. Bezpečnost takového počinu raději nehodnotím.

Ledna
Ledna
6 let před

ale do vesmiru se kosmonauti na novych lodich dostanou driv nez v 2020 teda.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Ledna

V článku se píše, že po nepilotované zkoušce bude následovat zkouška pilotovaná a po ní proběhne certifikace.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Ledna

Nie v 2020 podľa GAO budú lode plne certifikované na operačné misie ale ľudia budú už na druhej demonštračnej misii každej lode osobitne.

RoCho89
RoCho89
6 let před

Jak vidím na fotce ty chlápky před Crew Dragonem, tak se mi zdá ta kosmická loď poněkud malá. Pro 7 astronautů to bude asi hodně těsné, jako v Sojuzu pro 3.

Radim
Radim
6 let před
Odpověď  RoCho89

Astronauti budou sedět ve dvou řadách za sebou, jako na horní palubě raketoplánu. I 7 astronautů by tak mělo nesrovnatelně větší pohodlí než trojice v Sojuzu.
Ale předpokládám, že standardní posádka bude mít 4 členy.

RoCho89
RoCho89
6 let před

Jak a kde bude nakonec Crew Dragon přistávat při návratu na Zemi?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RoCho89

Na padácích do vody – místo zatím nebylo přesně určeno, primární je Pacifik, spekuluje se o možnosti certifikace Mexického zálivu u pobřeží USA.

RoCho89
RoCho89
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky, platí to stejně i pro Orion a Starliner že?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  RoCho89

Starliner by měl sedat na pevninu – bude mít ve spodní části airbagy.

Kamil
Kamil
6 let před

Doufám, že hlavně budou létat mnohem častěji než každý 1x ročně, jak plánuje NASA

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  Kamil

Ten Crew Dragon bude létat i jako nákladní, takže se to využije.

Jaroslav Jansa
Jaroslav Jansa
6 let před

Nevím kam to napsat ale mrzí mě jak si NASA naříká že nemá loď k ISS, přitom dobře víme že Dragon bezpečně lítá tam i zpět a co si pamatuji tak když Elon Musk při prezentaci ve SpaceX vítal do služby kosmickou loď Dragon tak už tehdy tam měl sedm sedaček, tak proč by administrativa NASA nepovolila aspoň dvoučlennou posádku. Rusové taky budou létat ve dvou. Jistě nejde to není ani startovací rampa s otočnou nástupní rampou.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jaroslav Jansa

Současné Dragony, které vozí na ISS zásoby nejsou konstruovány na dopravu lidí. Ty sedačky byly v lodi Dragon 2, která se nyní chystá na první start.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.