sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Falcon 9 poletí na konci května s použitým stupněm

Od posledního startu Falconu 9 do nejnovějšího statického zážehu jiného exempláře uplynuly pouhé dva dny, ale jelikož SpaceX disponuje několika rampami, nemusí se omezovat. Nejbližším úkolem, který stojí před SpaceX je vynesení telekomunikační družice SES-12, která míří na dráhu přechodovou ke geostacionární. Startovat se má 31. května v 6:29 SELČ z floridské rampy číslo 40 a raketa bude vybavena prvním stupněm s výrobním číslem 1040, který si svou premiéru odbyl vloni v září při vynesení tajného armádního miniraketoplánu X-37 na misi OTV-5.

Fotka ze statického zážehu Falconu 9 před misí SES-12.
Fotka ze statického zážehu Falconu 9 před misí SES-12.
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

Každému startu rakety od SpaceX předchází statický zážeh a nejinak tomu bylo i během příprav na aktuální misi. Původní informace hovořily o tom, že okno pro statický zážeh (proč potřebuje statický zážeh okno?) mělo trvat šest hodin a otevřít se mělo ve čtvrtek 24. května v 17:00 našeho času. SpaceX však provedení zážehu odkládala a svědci v okolí rampy neviděli ani žádný venting, tedy vlhkost, která kondenzuje na vypouštěném chladném kyslíku.

Okno se mělo zavřít v jedenáct večer, ale zážehu nic nenasvědčovalo. SpaceX se však dohodla s obsluhou kosmodromu na prodloužení okna pro zážeh – nový konec byl stanoven na čtvrtou hodinu ráno našeho času. Ať už byly důvody odkladu jakékoliv, SpaceX se nakonec prokousala všemi fázemi simulace předstartovních příprav a v pátek 25. května o půl čtvrté ráno našeho času mohl přijít vrchol zkoušek WDR (wet dress rehearsal), tedy statický zážeh všech devíti motorů na prvním stupni. SpaceX zakrátko na Twitteru oznámila, že zážeh proběhl a start by měl přijít 31. května.

Pokud se start v tomto termínu podaří, bude to pro SpaceX již třetí úspěšná mise vypuštěná v květnu – po premiéře finální vývojové verze Falconu 9 Block 5 a vypuštění pěti družic Iridium Next s dvojicí vědeckých družic GRACE-FO. Z nádrží Falconu byly odčerpány pohonné hmoty, raketa se sklopila do horizontální polohy a zamířila do montážní haly HIF. Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu. Jak oni, tak i technici, kteří k hornímu stupni připojí náklad, mají na svou práci dost času – start je plánován skoro týden po zážehu.

Start Falconu 9 s X-37B na misi OTV-5.
Start Falconu 9 s X-37B na misi OTV-5.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

První stupeň s výrobním číslem 1040 byl vyroben v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne a následně se přesunul na texaskou základnu McGregor, kde absolvoval statický zážeh v plné délce jako při skutečném kosmickém letu. Po jeho dokončení následovala cesta na Floridu, kde se chystal na již zmíněnou misi OTV-5. 31. srpna 2017 proběhl na rampě 39A statický zážeh a sedmého září přišel úspěšný start. První stupeň se po oddělení od stupně horního vrátil na pevninu, kde přistál na ploše LZ-1. K Floridě se tehdy blížil silný hurikán Irma a dělníci proto museli pospíchat, aby přesunuli stupeň do montážní haly ještě před vpádem živlu na pevninu.

Na přelomu let 2017 a 2018 prošel stupeň kontrolami a přípravou na další misi, přičemž tyto práce probíhaly v hale u plochy LZ-1. Po dokončení všech úkonů se stupeň přesunul do hlavní montážní haly HIF u rampy 40, kde se začal chystat na aktuální misi SES-12. V této fázi šlo hlavně o jeho usazení na konstrukci TEL a o spojení s nově vyrobeným horním stupněm.

Technici po statickém zážehu připojí k hornímu stupni náklad a několik hodin před startem vyvezou raketu na startovní rampu. Po startu raketa zamíří směrem na východ vstříc Atlantiku. Při této misi se první stupeň nebude zachraňovat, protože jde o vývojovou verzi Block 4, která byla certifikovaná jen na dvě použití a měla sloužit ke sběru zkušeností pro Block 5. SpaceX by pro tento stupeň, který již splnil svůj úkol, neměla využití. Bylo by proto zbytečné plýtvat silami a penězi na jeho záchranu.

První stupeň 1040 přistává po své první misi (OTV-5) na pevnině.
První stupeň 1040 přistává po své první misi (OTV-5) na pevnině.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com

Horní stupeň zatím dopraví vynášený náklad na oběžnou dráhu. Letový profil by měl být stejný jako u všech ostatních letů na dráhu přechodovou ke geostacionární. První zážeh horního stupně dosáhne parkovací oběžné dráhy, následovat bude pár desítek minut dlouhá přeletová fáze a druhý zážeh protáhne dráhu – z téměř kruhové orbity se stane elipsa. Pár minut po vypnutí horního stupně se oddělí jediný vynášený náklad – telekomunikační družice SES-12, která pak s pomocí svých motorů dosáhne geostacionární dráhy.

Družice SES-12
Družice SES-12
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

O stavbu SES-12 se postarala společnost Airbus Defense and Space a lucemburskému telekomunikačnímu gigantovi, společnosti SES by měla fungovat po dobu 15 let. Úkolem této družice bude nahradit dosluhující NSS-6, který do vesmíru letěl v roce 2002 na raketě Ariane 4. SES-12 bude na oběžné dráze spolupracovat s družicí SES-8, kterou také vynesl Falcon 9 v roce 2013. V případě SES-12 půjde již o šestou družici patřící SES, o jejíž vynesení se postará SpaceX.

Základem SES-12 je platforma Eurostar E3000 a za pozornost stojí především to, že je vybavena pouze elektrickým (ionotvým) pohonem. Většina družic používá pouze tradiční chemický pohon, v posledních letech se objevují hybridní družice, které kombinují jak chemický tak i iontový pohon. Aby ale družice disponovala pouze iontovým pohonem, to je velmi neobvyklá situace. O dodávku 19 kW elektrické energie se postarají dva velké skládací solární panely a celá družice váží přibližně 5 400 kg. To řadí SES-12 mezi středně těžké geostacionární družice – nejlehčí kategorie začíná kolem tří tun, většina družic je v okolí pěti tun a ty nejtěžší váží i více než sedm tun.

SES-12 je vybavena 76 transpondéry včetně 54 v pásmu Ku a osmi anténami. Jejím úkolem je šířit televizní signál a další služby v pásmech Ku a Ka pro oblast Evropy, Asie, Austrálie a Afriky. Tato družice měla původně startovat v srpnu 2017 z kosmodromu v Kourou na evropské Ariane 5, ale firma SES se rozhodla, že prohodí nosné rakety pro družice SES-12 a SES-14. To znamená, že SES-14, která měla původně letět na Falconu, odstartovala v lednu na Ariane 5 a SES-12 původně plánovaná na Ariane 5 poletí nyní na Falconu.

Vizualizace SES-12 na oběžné dráze.
Vizualizace SES-12 na oběžné dráze.
Zdroj: https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com

Družice SES-14 byla 26. ledna letošního roku přímým svědkem výrazné anomálie – raketa se odchýlila od kurzu, ale i přesto dosáhla oběžné dráhy a SES-14 i její spolucestující skončili sice na nesprávné dráze, ale aspoň nebyly ztracené. SES-14 dosud není na plánované dráze. S pomocí iontových motorů stále zvyšuje své perigeum a snižuje sklon dráhy.

Ale zpátky ke SpaceX. Po vypuštění SES-12 bude dalším zákazníkem na seznamu družice Telstar 19V pro kanadskou telekomunikační firmu Telesat. Tento start je prozatím plánován ne dříve než 17. června a podle webu ElonX.cz by se měl při tomto startu ukázat Falcon 9 s novým stupněm ve verzi Block 5.. Po této misi přijde na řadu opět kosmická loď Dragon, která vyrazí na zásobovací misi CRS-15. Podle aktuálního harmonogramu by ke startu nemělo dojít dříve než 28. června. ElonX.cz u tohoto startu uvádí použitý první stupeň z vývojové verze Block 4.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-24-143944-1170×676.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/f9_ses12_static1-678×421.png
https://c1.staticflickr.com/5/4388/36251812554_06d917d7c4_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4411/37087809715_7f219953db_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/DV70LaDXcAE33va-678×904.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/uploads/satellite_images/SES-12.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
tonda
tonda
6 let před

Opět velmi pěkný článek,děkuji za něj!Zaujalo mě,že pokud má jen elektrický pohon,tak jestli se prodlouží životnost na dráze.Myslím,že xenon je lehčí než hydrazin a tak ho může mít v nádržích víc na delší provoz.Standard je 15let,máš nějaké info,jestli se to nějak projeví,nebo je s tím počítáno?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  tonda

Možnosti jsou dvě – buďto se nechají stejné nádrže, aby palivo vydrželo na déle, nebo se nádrže zmenší a na palubě je více místa pro užitečný náklad (transpondéry a další vybavení). Jelikož po 15 letech mohou být některé systémy poškozené a technicky zastaralé, věřil bych spíše druhé možnosti.

tonda
tonda
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Dík za odpověď,je to velmi pravděpodobné jak říkáš,druhá možnost.Staví to jako celek na nějakou životnost a nemělo by smysl prodlužovat životnost jen jednoho systému,když zbytek už bude buď mimo nebo zastaralý a dojde stejně k nahrazení družice.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpověď  tonda

Toho xenonu bývá jen pár desítek kg. Vystačí to na několik let trvalého provozu iontového motoru. Na geostacionární dráze je však většinu času vypnutý.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  tonda

Iontový motor má mnohem vyšší specifický impuls, na stejnou dobu mu stačí několikanásobně méně „paliva“. Ale záleží na druhu satelitu. Komerční telekomunikační satelit asi využije nižší hmotnost pohonné látky, vojenský vesmírný stíhač zase vyšší delta-v.

A co se týče nádrží, je to jako srovnávat kanystr na benzín s tlakovou nádobou na cng…

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Akorat, co si pamatuju z tech clanku o druzici ABS atd, tak psali, ze ji to zakulaceni obezne drahy trva dele, ale pokud s tim operator pocita a proste to posle vcas, tak to neni problem.
Jinak s tim kanystrem si to trefil presne, ty rozdily ve specifickych impulsech jsou neskutecne, tam jsou radove rozdily, co si pamatuju

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před

Pri hmotnosti satelitu se budou pohybovat na hranici reusable pro F9. Stalo by za to udelal 3 motorove pristani aspon do more

Roman L.
Roman L.
6 let před
Odpověď  Jirka Hadac

SES-12 je cca stejně těžký jako SES-10, kdy přistání (tuším klasická motorová sekvence 1-3-1) úspěšně proběhlo i při použití stupně Block 2, takže přistát by určitě šlo, jen by to bylo pro SpaceX zbytečné. Každopádně nějaké cvičné přistání, třeba i to na 3 motory, dost možná proběhne. Zajímavé je, že nebýt špatného počasí, bylo v plánu přistát při misi Hispasat, který měl přes 6 tun, tam to bylo možné zřejmě právě díky přistání na 3 motory, novým roštovým kormidlům a taky nižšímu výslednému apogeu, které musel satelit (plánovaně) dohánět sám.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mimochodem, uznávám, že elektrický pohon stojí za to, ikdyž těch už má SpaceX taky pár za sebou, konkrétně pokud si pamatuju minimálně 4 (2+2). Ale souhlas, rozhodně to dodnes není běžné, a a ty apogee kick motory většinou bývají na hydrazin+NO2.
Ale 76 transpondérů opravdu nestartuje nahoru denně. Poslední dobou ty počty mám jaksi, ehm, nakoukané, tak to můžu tvrdit.

Jonathan
Jonathan
6 let před

DOTAZ: Jak může jedna družice pokrýt signálem tak rozlehlou oblast od Evropy až po Austrálii???
A pak ta věta „Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu.“ mi přijde docela zavádějící, vypadá to, jakoby pro analýzu rakety bylo nejdůležitější vzdělání v oblasti IT, což asi nebude úplně pravda…

A co je to Afika? 🙂

Samo2
Samo2
6 let před
Odpověď  Jonathan

Geostacionárne družice sú veľmi vysoko 36 000 km nad povrchom em signál antény nieje lúč ako napríklad laser ale má určitý rozptyl tým pádom precízne tvarovaná anténa dokáže pokryť určité veľké oblasti dokonca relatívne presne predstav si to ako rozprašovač taký ako okná čím bližšie si k sklu tým menenší je kruh kde dopadnú kvapôčky vody. Družíca dokáže pokryť iba takú pologuľu nad ktorej stredom je.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpověď  Jonathan

Nedávno sem skládal dohromady informace pro jeden zatím nedopsaný článek. A jedna z informací, na kterou sem narazil udávala, že z GEO je satelit schopný vidět 41% plochy Země.

https://www.ses.com/our-coverage/satellites/365
přidávám odkaz na oblast pokrytí satelitem SES-12. Čili stručná odpověd zní, může. To samozřejmě neznamená, že ji pokrývá celou tu oblast. Prostě vybraná místa. A další satelity z té rodiny pokrývají další. Pokud si to zákazník a firma přejí.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jonathan

Pánové to již vysvětlili dobře, já jen doplním, že když se píše o pokrytí Evropy a Austrálie (nebo klidně i jiných světadílů), tak že to neznamená, že jsou pokryté celé. V tomto případě může být z Evropy pokrytý pouze její východ, zatímco z Austrálie jen západní pobřeží.
Při vyhodnocování údajů jsou potřebné skoro všechny profese, ale počítačoví odborníci jsou v tomto směru hodně důležití.
Díky za upozornění, překlep opraven.

Jirka Hadac
Jirka Hadac
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Jak to ted pisu do profilu, taky sem tem rozmerum ze zacatku neveril a kontroloval si to na obrazkach, ze nekecam:-) pac je to nekdy k neuvereni, ten obrovsky zaber, co pokryvaji.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Jonathan

Tak pojem „počítačoví experti“ dneska zahrnuje kde co. Dřív by to byl asi inženýr nebo fyzik. A ještě před tím kovář. 🙂

Radovan Kubrt [Raul]
Radovan Kubrt [Raul]
6 let před

Co se týče družice SES-14, tak ta ve skutečnosti chybu chybného navedení stále nesmazala a na cílovou dráhu se pomocí svých elektrických motorů dostává pomalým zvyšováním perigea a snižováním sklonu dráhy.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Díky moc, upravím to!

Petr
Petr
6 let před

TO se pořád odkládá start? Nemělo to letět 30.5 pak 1.6 a teď vidím 4ho? Mošná by to chtělo aktualizovat článek s informacemi o odkladu. Třeba na záčátek napsat aktualizováno: atp. A článek samozřejmě posunout na hlavní stránce tak, aby byl vidět.

Děkuji za super práci.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Petr

Ano, starty se běžně odkládají. Ale editovat kvůli tomu článek mi přijde zbytečné. Čas startu je stejně uvedený v pravém sloupci webu i u přenosu na YouTube. Připínání článku, aby byl vidět nahoře sice možné je, ale této možnosti chceme využívat pouze u těch nejdůležitějších zpráv a opravdu s tím šetřit. Článek po vydání přečte dost lidí, pokud by byl nadměrně dlouho na hlavní straně, nemělo by to účel. Zvlášť když na něj vede odkaz z YouTube, takže si jej může kdokoliv přečíst i bez přesunu na hlavní stranu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.