Od posledního startu Falconu 9 do nejnovějšího statického zážehu jiného exempláře uplynuly pouhé dva dny, ale jelikož SpaceX disponuje několika rampami, nemusí se omezovat. Nejbližším úkolem, který stojí před SpaceX je vynesení telekomunikační družice SES-12, která míří na dráhu přechodovou ke geostacionární. Startovat se má 31. května v 6:29 SELČ z floridské rampy číslo 40 a raketa bude vybavena prvním stupněm s výrobním číslem 1040, který si svou premiéru odbyl vloni v září při vynesení tajného armádního miniraketoplánu X-37 na misi OTV-5.
Každému startu rakety od SpaceX předchází statický zážeh a nejinak tomu bylo i během příprav na aktuální misi. Původní informace hovořily o tom, že okno pro statický zážeh (proč potřebuje statický zážeh okno?) mělo trvat šest hodin a otevřít se mělo ve čtvrtek 24. května v 17:00 našeho času. SpaceX však provedení zážehu odkládala a svědci v okolí rampy neviděli ani žádný venting, tedy vlhkost, která kondenzuje na vypouštěném chladném kyslíku.
Okno se mělo zavřít v jedenáct večer, ale zážehu nic nenasvědčovalo. SpaceX se však dohodla s obsluhou kosmodromu na prodloužení okna pro zážeh – nový konec byl stanoven na čtvrtou hodinu ráno našeho času. Ať už byly důvody odkladu jakékoliv, SpaceX se nakonec prokousala všemi fázemi simulace předstartovních příprav a v pátek 25. května o půl čtvrté ráno našeho času mohl přijít vrchol zkoušek WDR (wet dress rehearsal), tedy statický zážeh všech devíti motorů na prvním stupni. SpaceX zakrátko na Twitteru oznámila, že zážeh proběhl a start by měl přijít 31. května.
Static fire test of Falcon 9 complete—targeting May 31 launch of SES-12 from Pad 40 in Florida.
— SpaceX (@SpaceX) May 25, 2018
Pokud se start v tomto termínu podaří, bude to pro SpaceX již třetí úspěšná mise vypuštěná v květnu – po premiéře finální vývojové verze Falconu 9 Block 5 a vypuštění pěti družic Iridium Next s dvojicí vědeckých družic GRACE-FO. Z nádrží Falconu byly odčerpány pohonné hmoty, raketa se sklopila do horizontální polohy a zamířila do montážní haly HIF. Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu. Jak oni, tak i technici, kteří k hornímu stupni připojí náklad, mají na svou práci dost času – start je plánován skoro týden po zážehu.
První stupeň s výrobním číslem 1040 byl vyroben v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne a následně se přesunul na texaskou základnu McGregor, kde absolvoval statický zážeh v plné délce jako při skutečném kosmickém letu. Po jeho dokončení následovala cesta na Floridu, kde se chystal na již zmíněnou misi OTV-5. 31. srpna 2017 proběhl na rampě 39A statický zážeh a sedmého září přišel úspěšný start. První stupeň se po oddělení od stupně horního vrátil na pevninu, kde přistál na ploše LZ-1. K Floridě se tehdy blížil silný hurikán Irma a dělníci proto museli pospíchat, aby přesunuli stupeň do montážní haly ještě před vpádem živlu na pevninu.
Na přelomu let 2017 a 2018 prošel stupeň kontrolami a přípravou na další misi, přičemž tyto práce probíhaly v hale u plochy LZ-1. Po dokončení všech úkonů se stupeň přesunul do hlavní montážní haly HIF u rampy 40, kde se začal chystat na aktuální misi SES-12. V této fázi šlo hlavně o jeho usazení na konstrukci TEL a o spojení s nově vyrobeným horním stupněm.
Technici po statickém zážehu připojí k hornímu stupni náklad a několik hodin před startem vyvezou raketu na startovní rampu. Po startu raketa zamíří směrem na východ vstříc Atlantiku. Při této misi se první stupeň nebude zachraňovat, protože jde o vývojovou verzi Block 4, která byla certifikovaná jen na dvě použití a měla sloužit ke sběru zkušeností pro Block 5. SpaceX by pro tento stupeň, který již splnil svůj úkol, neměla využití. Bylo by proto zbytečné plýtvat silami a penězi na jeho záchranu.
Horní stupeň zatím dopraví vynášený náklad na oběžnou dráhu. Letový profil by měl být stejný jako u všech ostatních letů na dráhu přechodovou ke geostacionární. První zážeh horního stupně dosáhne parkovací oběžné dráhy, následovat bude pár desítek minut dlouhá přeletová fáze a druhý zážeh protáhne dráhu – z téměř kruhové orbity se stane elipsa. Pár minut po vypnutí horního stupně se oddělí jediný vynášený náklad – telekomunikační družice SES-12, která pak s pomocí svých motorů dosáhne geostacionární dráhy.
O stavbu SES-12 se postarala společnost Airbus Defense and Space a lucemburskému telekomunikačnímu gigantovi, společnosti SES by měla fungovat po dobu 15 let. Úkolem této družice bude nahradit dosluhující NSS-6, který do vesmíru letěl v roce 2002 na raketě Ariane 4. SES-12 bude na oběžné dráze spolupracovat s družicí SES-8, kterou také vynesl Falcon 9 v roce 2013. V případě SES-12 půjde již o šestou družici patřící SES, o jejíž vynesení se postará SpaceX.
Základem SES-12 je platforma Eurostar E3000 a za pozornost stojí především to, že je vybavena pouze elektrickým (ionotvým) pohonem. Většina družic používá pouze tradiční chemický pohon, v posledních letech se objevují hybridní družice, které kombinují jak chemický tak i iontový pohon. Aby ale družice disponovala pouze iontovým pohonem, to je velmi neobvyklá situace. O dodávku 19 kW elektrické energie se postarají dva velké skládací solární panely a celá družice váží přibližně 5 400 kg. To řadí SES-12 mezi středně těžké geostacionární družice – nejlehčí kategorie začíná kolem tří tun, většina družic je v okolí pěti tun a ty nejtěžší váží i více než sedm tun.
SES-12 je vybavena 76 transpondéry včetně 54 v pásmu Ku a osmi anténami. Jejím úkolem je šířit televizní signál a další služby v pásmech Ku a Ka pro oblast Evropy, Asie, Austrálie a Afriky. Tato družice měla původně startovat v srpnu 2017 z kosmodromu v Kourou na evropské Ariane 5, ale firma SES se rozhodla, že prohodí nosné rakety pro družice SES-12 a SES-14. To znamená, že SES-14, která měla původně letět na Falconu, odstartovala v lednu na Ariane 5 a SES-12 původně plánovaná na Ariane 5 poletí nyní na Falconu.
Družice SES-14 byla 26. ledna letošního roku přímým svědkem výrazné anomálie – raketa se odchýlila od kurzu, ale i přesto dosáhla oběžné dráhy a SES-14 i její spolucestující skončili sice na nesprávné dráze, ale aspoň nebyly ztracené. SES-14 dosud není na plánované dráze. S pomocí iontových motorů stále zvyšuje své perigeum a snižuje sklon dráhy.
Ale zpátky ke SpaceX. Po vypuštění SES-12 bude dalším zákazníkem na seznamu družice Telstar 19V pro kanadskou telekomunikační firmu Telesat. Tento start je prozatím plánován ne dříve než 17. června a podle webu ElonX.cz by se měl při tomto startu ukázat Falcon 9 s novým stupněm ve verzi Block 5.. Po této misi přijde na řadu opět kosmická loď Dragon, která vyrazí na zásobovací misi CRS-15. Podle aktuálního harmonogramu by ke startu nemělo dojít dříve než 28. června. ElonX.cz u tohoto startu uvádí použitý první stupeň z vývojové verze Block 4.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
http://www.elonx.cz/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/05/2018-05-24-143944-1170×676.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/f9_ses12_static1-678×421.png
https://c1.staticflickr.com/5/4388/36251812554_06d917d7c4_k.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4411/37087809715_7f219953db_k.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/05/DV70LaDXcAE33va-678×904.jpg
https://ses-footprint-assets.s3.amazonaws.com/uploads/satellite_images/SES-12.jpg
Opět velmi pěkný článek,děkuji za něj!Zaujalo mě,že pokud má jen elektrický pohon,tak jestli se prodlouží životnost na dráze.Myslím,že xenon je lehčí než hydrazin a tak ho může mít v nádržích víc na delší provoz.Standard je 15let,máš nějaké info,jestli se to nějak projeví,nebo je s tím počítáno?
Možnosti jsou dvě – buďto se nechají stejné nádrže, aby palivo vydrželo na déle, nebo se nádrže zmenší a na palubě je více místa pro užitečný náklad (transpondéry a další vybavení). Jelikož po 15 letech mohou být některé systémy poškozené a technicky zastaralé, věřil bych spíše druhé možnosti.
Dík za odpověď,je to velmi pravděpodobné jak říkáš,druhá možnost.Staví to jako celek na nějakou životnost a nemělo by smysl prodlužovat životnost jen jednoho systému,když zbytek už bude buď mimo nebo zastaralý a dojde stejně k nahrazení družice.
Toho xenonu bývá jen pár desítek kg. Vystačí to na několik let trvalého provozu iontového motoru. Na geostacionární dráze je však většinu času vypnutý.
Iontový motor má mnohem vyšší specifický impuls, na stejnou dobu mu stačí několikanásobně méně „paliva“. Ale záleží na druhu satelitu. Komerční telekomunikační satelit asi využije nižší hmotnost pohonné látky, vojenský vesmírný stíhač zase vyšší delta-v.
A co se týče nádrží, je to jako srovnávat kanystr na benzín s tlakovou nádobou na cng…
Akorat, co si pamatuju z tech clanku o druzici ABS atd, tak psali, ze ji to zakulaceni obezne drahy trva dele, ale pokud s tim operator pocita a proste to posle vcas, tak to neni problem.
Jinak s tim kanystrem si to trefil presne, ty rozdily ve specifickych impulsech jsou neskutecne, tam jsou radove rozdily, co si pamatuju
Pri hmotnosti satelitu se budou pohybovat na hranici reusable pro F9. Stalo by za to udelal 3 motorove pristani aspon do more
SES-12 je cca stejně těžký jako SES-10, kdy přistání (tuším klasická motorová sekvence 1-3-1) úspěšně proběhlo i při použití stupně Block 2, takže přistát by určitě šlo, jen by to bylo pro SpaceX zbytečné. Každopádně nějaké cvičné přistání, třeba i to na 3 motory, dost možná proběhne. Zajímavé je, že nebýt špatného počasí, bylo v plánu přistát při misi Hispasat, který měl přes 6 tun, tam to bylo možné zřejmě právě díky přistání na 3 motory, novým roštovým kormidlům a taky nižšímu výslednému apogeu, které musel satelit (plánovaně) dohánět sám.
Mimochodem, uznávám, že elektrický pohon stojí za to, ikdyž těch už má SpaceX taky pár za sebou, konkrétně pokud si pamatuju minimálně 4 (2+2). Ale souhlas, rozhodně to dodnes není běžné, a a ty apogee kick motory většinou bývají na hydrazin+NO2.
Ale 76 transpondérů opravdu nestartuje nahoru denně. Poslední dobou ty počty mám jaksi, ehm, nakoukané, tak to můžu tvrdit.
DOTAZ: Jak může jedna družice pokrýt signálem tak rozlehlou oblast od Evropy až po Austrálii???
A pak ta věta „Počítačoví experti se zatím pustili do podrobného rozboru údajů naměřených při zážehu.“ mi přijde docela zavádějící, vypadá to, jakoby pro analýzu rakety bylo nejdůležitější vzdělání v oblasti IT, což asi nebude úplně pravda…
A co je to Afika? 🙂
Geostacionárne družice sú veľmi vysoko 36 000 km nad povrchom em signál antény nieje lúč ako napríklad laser ale má určitý rozptyl tým pádom precízne tvarovaná anténa dokáže pokryť určité veľké oblasti dokonca relatívne presne predstav si to ako rozprašovač taký ako okná čím bližšie si k sklu tým menenší je kruh kde dopadnú kvapôčky vody. Družíca dokáže pokryť iba takú pologuľu nad ktorej stredom je.
Nedávno sem skládal dohromady informace pro jeden zatím nedopsaný článek. A jedna z informací, na kterou sem narazil udávala, že z GEO je satelit schopný vidět 41% plochy Země.
https://www.ses.com/our-coverage/satellites/365
přidávám odkaz na oblast pokrytí satelitem SES-12. Čili stručná odpověd zní, může. To samozřejmě neznamená, že ji pokrývá celou tu oblast. Prostě vybraná místa. A další satelity z té rodiny pokrývají další. Pokud si to zákazník a firma přejí.
Pánové to již vysvětlili dobře, já jen doplním, že když se píše o pokrytí Evropy a Austrálie (nebo klidně i jiných světadílů), tak že to neznamená, že jsou pokryté celé. V tomto případě může být z Evropy pokrytý pouze její východ, zatímco z Austrálie jen západní pobřeží.
Při vyhodnocování údajů jsou potřebné skoro všechny profese, ale počítačoví odborníci jsou v tomto směru hodně důležití.
Díky za upozornění, překlep opraven.
Jak to ted pisu do profilu, taky sem tem rozmerum ze zacatku neveril a kontroloval si to na obrazkach, ze nekecam:-) pac je to nekdy k neuvereni, ten obrovsky zaber, co pokryvaji.
Tak pojem „počítačoví experti“ dneska zahrnuje kde co. Dřív by to byl asi inženýr nebo fyzik. A ještě před tím kovář. 🙂
Co se týče družice SES-14, tak ta ve skutečnosti chybu chybného navedení stále nesmazala a na cílovou dráhu se pomocí svých elektrických motorů dostává pomalým zvyšováním perigea a snižováním sklonu dráhy.
Díky moc, upravím to!
TO se pořád odkládá start? Nemělo to letět 30.5 pak 1.6 a teď vidím 4ho? Mošná by to chtělo aktualizovat článek s informacemi o odkladu. Třeba na záčátek napsat aktualizováno: atp. A článek samozřejmě posunout na hlavní stránce tak, aby byl vidět.
Děkuji za super práci.
Ano, starty se běžně odkládají. Ale editovat kvůli tomu článek mi přijde zbytečné. Čas startu je stejně uvedený v pravém sloupci webu i u přenosu na YouTube. Připínání článku, aby byl vidět nahoře sice možné je, ale této možnosti chceme využívat pouze u těch nejdůležitějších zpráv a opravdu s tím šetřit. Článek po vydání přečte dost lidí, pokud by byl nadměrně dlouho na hlavní straně, nemělo by to účel. Zvlášť když na něj vede odkaz z YouTube, takže si jej může kdokoliv přečíst i bez přesunu na hlavní stranu.