sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Atlas V zamíří přímo na geostacionární dráhu

Nejsilnější konfigurace Atlasu V s pěti urychlovacími bloky na tuhé palivo stojí již od včerejška na floridské rampě číslo 41. Pod jejím pětimetrovým aerodynamickým krytem se ukrývají hned dvě družice – CBAS, který bude zajišťovat armádní komunikaci, letí na horní pozici a pod ní najdeme experimentální platformu EAGLE. Ta by měla ve vesmíru uvolnit malou družici pro zkoušky nových technologií. Díky silnému nosiči se družice nedostanou jen na dráhu přechodovou ke geostacionární, odkud by se musely na finální dráhu dopravit samy. Atlas se postará o jejich přímé doručení rovnou na geostacionární dráhu. Start mise souhrnně označované AFSPC-11 je momentálně naplánován na zítřek v 1:13 našeho času a v tomto článku můžete celý přenos sledovat živě.

V pondělí bychom Vám rádi přinesli podrobnější článek, který se bude detailněji věnovat oběma vynášeným družicím.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/27579249078_e1bf8e77ad_k-678×381.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
21 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ledna
Ledna
6 let před

Umí Falcon 9 taky letět přímo na geostacionární dráhu?
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Ledna

Teoreticky ano, ale muselo by jít o malou družici. Tohle bude spíš pole pro Falcon Heavy, který při své premiéře ukázal, že by toho byl schopen – provedl restart motoru po několika hodinách ve van Allenových pásech.

boban
boban
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Na stránkách spacex.com je uvedeno pro Falcom 9 „Payload to Mars 4020Kg“. Tedy minimálně toto by měl vynést na GEO. Ovšem to asi bude bez přistání 1.stupně a potom, není jasné zda na stránkách spaceX to není trochu teoretická hodnota.

boban
boban
6 let před

To je velice hezké. Ale mne by zajímalo, něco, co mi zatím u všech přenosů startů chybí: Kam se nakonec uskladní koncový stupeň? Neodloží se náhodou na geostacionární dráhu? Nebo skutečně ještě bude mít dost energie spadnout do hřbitova kdesi za Novým Zélandem?
Celkem by mne zajímala tato otázka při každém přenosu, či i startu bez přenosu.
Díky.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  boban

Ono je to u každého startu jiné – záleží na tom, na jakou dráhu se letí. V případě doručení nákladu přímo na geostacionární dráhu už by návrat horního stupně do atmosféry byl mimořádně energeticky náročný. Horní stupeň proto s pomocí dvou krátkých zážehů vystoupá nad geostacionární dráhu – několik set kilometrů nad ní je jakási hřbitovní oběžná dráha, kam se na konci služby odkládají i vysloužilé družice z geostacionární dráhy.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Desetisekundový zážeh by měl na deorbitaci stačit.

Dan
Dan
6 let před

Deset sekund při spotřebě kolem 270 kg/s, proč se s tím tahat na GEO?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Záleží kolik mu zbývá paliva.

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

tu by ma zaujimalo, aky velky je rozdiel v potrebnej energii pre taky vysluzili satelit alebo pouzity posledny stupen, ak by sme ho chceli odoslat do Zemskej atmosfery alebo do Slnka?

Mimochodom, z vysielania priameho prenosu som bol trochu (neprijemne) prekvapeny. T-MINUS 0:00 tam svietilo este 5 minut po starte, ziaden dalsi cas, len to co zahlasil ten moderator a z neho a dalsich ludi, co vystupili v rozhovoroch pred kamerou (vratane tej slecinky vojacky ci co to bolo) som mal skor dojem, ze nejde o armadny, ale o studentsky projekt.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Magy

K navedení do Slunce by bylo potřeba obrovské delta v. Parker Solar Probe potřebuje velmi silnou raketu a navíc gravitační manévry u Venuše, aby se ke Slunci jen přiblížila. Pokud jde o porovnání delta v potřebných k deorbitaci do atmosféry a k odletu na heliocentrickou dráhu (kde je už tak jako tak spousta smetí přírodního původu), tak lépe vychází ta heliocentrická (cca 1300 m/s) oproti deorbitaci (cca 1600 m/s). Bohužel obě čísla jsou dost vysoká na to, aby se tam někdo tahal s takovým množstvím paliva. Možná s iontovými motory by to dávalo smysl.
Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Delta-v_budget ale jde to i dopočítat.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Magy

Možná by to bylo ještě méně, pokud by s tou deorbitací gravitačně pomohl Měsíc.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Když jsem sledoval takovej Angolsat 1, tak jsem zíral, jak ta družice vlastně může být lehká, když si sama nemusí upravovat dráhu z GTO na GEO. Slovy anglické wiki, nepotřebuje apogee engine a příslušnou zásobu paliva. Ten Angolsat měl cca 1800kg, a předpokládám, že tyto družice taktéž nebudou ohromně těžké, ejhle, nosnost 3,8t přímo na GEO. Přeji šťastný let.

David R.
David R.
6 let před

Satelit nemusí být o mnoho těžší, aby se vlastní silou dostal z GTO na GEO. Stačí iontový motor – solární panely má tak jako tak, a času má dost. A jak už bylo řečeno, horní stupeň tedy zůstane navždy na hřbitovní dráze. Tam je sice riziko kolize malé, ale pokud se tam jednou do nějakého toho harampádí trefí meteorit, rozmetané trosky časem vymlátí všechno na GEO. A pokud toto udělá s horním stupněm každý, riziko se zvyšuje 2x.

Magy
Magy
6 let před
Odpovědět  David R.

len pre spravnost – meteorit sa tam do nicoho trafit nemoze 😉

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Magy

To je nám jasné, že nikdo meteoritem tak vysoko nedohodí. Ani Ivánek.

Tomáš Novák
Tomáš Novák
6 let před

Ten to zvládnul až na heliocentrickou (návrat za půl roku). A zaměření bylo tak přesné, že se vrátily na stejné místo – takže by se asi i trefil.

boban
boban
6 let před
Odpovědět  Magy

Nevím, proč by tam meteorit nemohl do něčeho vrazit. I když je to nepravděpodobné tak platí dvě pravidla:
1:Parkinson: Když už se může něco pokazit, tak se to pokazí tím nejhorším a 
nejnepravděpodobnějším způsobem.
2: Když Pan Bůh dopustí, i motyka spustí.

marian
marian
6 let před
Odpovědět  boban

Pretože meteority sú zvyšky meteoroidov spadnuté na zemský povrch. Ak by si povedal že do nich môže naraziť meteoroid, nikto by nemal žiadne námietky. Darmo, korektná terminológia nepustí 🙂

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  David R.

Uvědomte si, jak velky je to prostor a kolik toho tam je

LEO je koule o průměru 13000 km a je tam mnoho desítek tisíc kusů techniky a zlomků a přesto se srážky takřka nedějí

GEO je koule o průměru 85000 km a je tam pár set objektu

Jedno velké prazdno

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

Vždy si při tomto vzpomenu na přirovnání pana Jiřího Grygara. Srážku dvou galaxii ve vesmíru demonstroval tak, že je nutno si představit pět včel nad Evropou, a pokud dojde k té srážce, objeví se tam 6tá včela. Čili srázka galaxií je spíše prolnutí, než nějaký gigantický impakt. Prostě ten prostor je nepředstavitelně obrovský.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

Všechny vizualizace smetí na oběžné dráze ho zvětšují asi stotisíckrát, aby bylo na té prezentaci vůbec vidět.

https://kosmonautix.cz/2018/04/14/zive-atlas-v-zamiri-primo-na-geostacionarni-drahu/