sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

EchoStar

Společnost EchoStar odložila možné podání návrhu na vyhlášení bankrotu, aby měla více času na jednání s regulačními orgány, které přezkoumají, zda americký družicový operátor dodržuje podmínky vázané na jeho licence.

GOSAT-GW

Japonská raketa H-2A 28. června úspěšně vynesla vědeckou družici GOSAT-GW neboli Ibuki GW, na sluneční synchronní oběžnou dráhu. Družice bude snímat skleníkové plyny a koloběh vody. Start byl posledním letem rakety H-2A.

Muon Space

Společnost Muon Space zveřejnila první tepelné infračervené snímky ze své družice FireSat Protoflight, což představuje milník pro konstelaci družice specializovanou na detekci lesních požárů. Snímky jsou pořízené pomocí šestikanálového multispektrálního infračerveného přístroje.

NASA

Úřadující správce NASA očekává, že o nové vrcholové struktuře agentury se rozhodne během několika týdnů, ale administrátor potvrzený Senátem nemusí být jmenován dříve než příští rok.

Ministerstvo letectva USA

Ministerstvo letectva USA znovu zvažuje nákup družic pro vojenskou konstelaci na nízké oběžné dráze Země a pozastavuje financování programu ve fiskálním roce 2026, zatímco zkoumá, zda by družice Starshield společnosti SpaceX mohly poskytovat stejné funkce za nižší cenu.

Isar Aerospace

Společnost Isar 25. června oznámila, že získala finanční prostředky od společnosti Eldridge Industries se sídlem v Miami, která investuje do různých odvětví, včetně technologií. Investice má podobu konvertibilního dluhopisu, dluhového nástroje, který lze později převést na akcie společnosti.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

3000 kilometrů dlouhá cesta kosmického laseru

Po podzimním vypuštění na oběžnou dráhu bude americká družice ICESat-2 kroužit rychlostí 28 000 km/h. Před dvěma týdny se ale hlavní přístroj sondy vydal na cestu z Marylandu do Arizony a jeho rychlost nepřesáhla 100 km/h. Družice, jejíž start je plánován na září, má měřit výšku zemského povrchu s důrazem na změny topografie polárních ledovců. Právě k tomu využije přístroje ATLAS (Advanced Topographic Laser Altimeter System), který umí velmi přesně změřit, jak dlouho trvá částicím světla, než se odrazí od Země a vrátí se k satelitu.

Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Mapa USA s vyznačenou (pravděpodobnou) dráhou transportu přístroje ATLAS.
Zdroj: Mapy Google

ATLAS byl navržen, vznikl a byl otestován na Goddardově středisku v Greenbeltu (stát Maryland), přičemž 23. února dorazil do Gilberta (stát Arizona), kde firma Orbital ATK zajistí jeho spojení se zbytkem družice. Aby se s cenným nákladem nic nestalo, vyvinuli odborníci speciální metodu balení, převozu a monitorování jeho stavu. Na cestu se ATLAS vydal až po sérii kontrol, které ověřily, že zvládne vzdorovat kosmickým podmínkám. Poté se přístroj složil do transportního režimu, osadil se senzory, které monitorovaly vibrace, teplotu, či vlhkost.

Následně se mohl celý přístroj o velikosti městského autíčka zabalit do dvou vrstev speciální fólie, která má anti-elektrostatické vlastnosti. Následně se celé sestavy ujal jeřáb, který ji uložil do transportního kontejneru. Podložka byla přišroubována a zajištěna pomocí ocelových drátů pro změkčení celé jízdy. Pak se kontejner uzavřel instalováním víka.

Tahač s připojeným kontejnerem vyrazil z Goddardova střediska ve 3 hodiny ráno když Američané slavili Prezidentův den. Termín nebyl zvolen náhodně – právě v té době byl na dálnicích v okolí hlavního amerického města nejslabší provoz a konvoj tak nemusel čelit tradičním kolonám. Tahač se na cestu nevydal sám – společnost mu dělalo přední průzkumné vozidlo, transportní dodávka, zadní zajišťovací vůz a několik doprovodných aut. Jako první jede přední průzkumné vozidlo, které se pohybuje půl kilometru před hlavním tahačem. Jeho úkolem je vyhledávat rizika na cestě – od nehod po úlomky na silnici. Zadní zajišťovací vůz je SUV, které zajišťuje odklánění ostatních aut při změně jízdního pruhu na dálnicích.

Snímek z Goddardova střediska - technici spouští kryt kontejneru.
Snímek z Goddardova střediska – technici spouští kryt kontejneru.
Zdroj: https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net

Doprovodná vozidla ukrývají pracovníka zajišťujícího kvalitu a techniky, kteří mají na starost sledovat podmínky na systémech tahače i jeho nákladu. Sledují nárazy způsobené nerovností vozovky a řídí tok vzduchu kontejnerem, aby se na přístroji neusadila žádná prachová zrnka. Jelikož se konvoj nepohybuje nonstop, musí dělat přestávky na velkých parkovištích při cestě. V takových případech spí inženýři v blízkých hotelích a o směnách se střídají u sledování přístrojů.

Celá 3 000 kilometrů dlouhá cesta po silnici trvala čtyři a půl dne. V sídle Orbital ATK bude ATLAS podroben sérii zkoušek a dočká se spojení s tělem sondy. Následně bude celý ICESat-2 důkladně zabalený na další cestu – tentokrát zamíří na Vandenbergovu základnu v Kalifornii, odkud poletí na nízkou oběžnou dráhu.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/atlastotransporter00004.jpg
https://3c1703fe8d.site.internapcdn.net/newman/gfx/news/hires/2018/nasaspacelas.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Martin Krupicka
Martin Krupicka
7 let před

A nakonec to nasadí na řvoucí vibrující raketu. Nebo bude přístroj nějakým zvláštním způsobem uchráněn?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Martin Krupicka

Raketa se při startu samozřejmě chvěje, ale vždy musí splňovat určité limity, na které se náklad s rezervou připravuje.

marek
marek
7 let před

Parádní článek – pěknej pohled do „zákulisí“ převozu 🙂
díky za to 🙂

Ivo
Ivo
7 let před

Se divím, že to nedali do letadla, obzvláště v Americe.

David
David
7 let před

To mi taky vrtá hlavou: při převozu pozemní cestou se hlídá „každý kamínek“, a pak při startu a krátce po něm je družice (byť v krytu) otřásána raketou. Je ta pozemní cesta o tolik nebezpečnější? Myslím jen otřesy.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  David

Klasické otřesy na silnici nevadí. Jde spíše o velké výmoly, které by mohly způsobit výrazné nárazy.

Martin Krupicka
Martin Krupicka
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Je pravda, že americké dálnice umí být i horší než D1.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.