sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Naděje na marsovský dron stále žije!

Matthew Golombek z JPL drží v rukou plnorozměrový model projektu Mars Helicopter.

Je to už víc než rok a půl od chvíle, kdy jsme na našem webu vydali článek, pojednávající o mimořádně zajímavé možnosti, že by spolu s vozítkem Mars rover 2020 vypravila NASA i vrtulový dron. Ten by nebyl určen k nějakým dlouhým letům, ale s vozítkem by aktivně spolupracoval. Z nadhledu by totiž mohl sledovat terén, kam se rover chystá jet, což by značně pomohlo pozemským plánovačům. Dlouhé měsíce jsme o dronu nic neslyšeli a naděje začala pomalu hasnout, až nyní se objevila jiskřička, která naznačuje, že bychom se mohli přeci jen dočkat. NASA by totiž v blízké době měla definitivně rozhodnout, zda dron k chystané misi přidá, či nikoliv.

Z článku, který vydal portál spaceflightnow.com, můžeme zjistit, že v minulých měsících NASA provedla zkoušky lehké robotické helikoptéry v atmosférických podmínkách podobných Marsu a testy prý přinesly slibné výsledky. Na návrhu helikoptéry pro Mars pracovali odborníci z kalifornské JPL několik let, během kterých museli upravit některé principy, na základě kterých fungují obdobná zařízení na Zemi. Atmosféra naší planety se totiž od té marsovské v mnoha podstatných ohledech liší. Nejvýraznějším rozdílem je hustota plynného obalu obou planet – ten na Marsu je jen setinový vůči pozemskému. V úvahu je navíc potřeba brát i rozdílnou přitažlivost obou planet – na Marsu je pouze třetinová oproti Zemi.

CAD model Mars rover 2020
CAD model Mars rover 2020 Zdroj: nasa.gov

Jim Watzin, ředitel robotického programu výzkumu Marsu minulý měsíc oznámil, že inženýrský model dronu se dokázal v komoře simulující podmínky v atmosféře Marsu vznášet dohromady 86 minut! „Ze stroje jsme odstranili některé díly, abychom kompenzovali rozdíl mezi gravitací na Zemi a na Marsu. Mohli jsme tak lépe simulovat poměr mezi hmotností a akcelerací na Marsu. Provedli jsme starty, otočky, přesuny, vznášení nad jedním místem i kontrolovaná přistání. To vše jsme v testovací komoře provedli hned několikrát,“ uvedl Watzin 20. února v rámci skupiny Mars Exploration Program Analysis Group v rámci panelové diskuse vědců, kteří plánují marsovské mise v rámci NASA.

Výřez z CAD modelu - u pravého předního kola můžeme jasně vidět kruhový solární panel a složené listy rotoru.
Výřez z CAD modelu – u pravého předního kola můžeme jasně vidět kruhový solární panel a složené listy rotoru. Zdroj: http://photojournal.jpl.nasa.gov/

Létající dron (nebo chcete-li helikoptéra) váží 1,8 kilogramu a palubní baterie vystačí na let v délce 90 sekund až dvě minuty, což by podle výpočtů mělo stačit na přelet do vzdálenosti 300 metrů. Pak přijdou ke slovu solární panely, které dobijí palubní baterie pro další let. „Nyní jsme ve fázi, kdy přemýšlíme, zda má či nemá smysl a jestli je tu příležitost letět už v tuto chvíli a využít misi Mars rover 2020 pro technologický demonstrátor,“ naznačil Watzin a dodal: „Zatím jsme se neshodli, ale jasno by mělo být na konci jara.“

Dron by měl disponovat otočnými rotory a soustavou senzorů, která by mu umožnila autonomní let po Marsu bez nutnosti spoléhat na přímé řízení ze Země, což je kvůli vzdálenosti obou planet a z toho plynoucího zpoždění signálu nemyslitelné. Podle manažerů z NASA by helikoptéra měla vědcům umožnit lepší pohledy na terén před vozítkem a vytipovat třeba oblasti, které jsou pro jízdu nevhodné či přímo nebezpečné. Dron by tak mohl fungovat jako předvoj vozítka, který kontroluje sjízdnost terénu.

Jim Green, který šéfuje oddělení planetárního výzkumu v NASA oznámil, že agentura prozkoumá úroveň technologické připravenosti helikoptéry a také náklady spojené s jejím vysláním na Mars v roce 2020. „Musíme brát v úvahu dva aspekty,“ popisuje Green a pokračuje: „Jedním je proveditelnost technologického demonstrátoru jako je koncept helikoptéry, který se posouvá vpřed. Ale druhou stranou je adekvátní rozpočet, aby bylo možné tento plán realizovat. Vše prochází přes posuzovací procesy. Zatím si program vede dobře, ale ještě musí projít přes několik stupňů, než bude potvrzeno, že opravdu poletí.“

Vizualizace dronu (helikoptéry) na Marsu.
Vizualizace dronu (helikoptéry) na Marsu. Zdroj: http://www.jpl.nasa.gov

Pokud se dron dočká oficiálního schválení k misi Mars rover 2020, měl by nést dvojici kamer – jedna by sloužila k navigaci a druhá by poskytovala barevné snímky s vyšším rozlišením. Plánovači mise se chtějí ujistit, že dron nepředstavuje žádné riziko pro primární misi, tedy pro samotné vozítko. Rover by tedy zřejmě jel v dostatečném závěsu za helikoptérou, aby například na jeho citlivých přístrojích neulpěla zrnka zvířeného prachu.

„Koncept, který jsme rozvíjeli, počítá s tím, že by rover posadil helikoptéru na povrch a odjel by několik set metrů daleko. Teprve pak by došlo k pokusu o vzlet, abychom minimalizovali riziko, že dojde ke opětovnému kontaktu,“ doplnil Watzin. Pokud by se demonstrační mise podařila, mohly by podobného pomocníka využívat i další marsovské rovery a jednou třeba i pilotované výpravy. „V rámci první mise může jít jen o základní prověření principů, takže může dojít jen k malému počtu letů, které prověří aerodynamiku i chování za letu. Tento operační koncept by plně dostačoval k ukončení demonstrační mise,“ uvedl Watzin.

Sestupový stupeň (sky crane), který dopraví vozítko Mars rover 2020 na povrch Marsu.
Sestupový stupeň (sky crane), který dopraví vozítko Mars rover 2020 na povrch Marsu. Zdroj: https://www.nasa.gov/

NASA ve středu oficiálně oznámila, že rover, který má v roce 2020 letět k Marsu na raketě Atlas V vstoupil do výrobní, testovací a letové fáze. Převedeno do normální řeči – začalo se se stavbou roveru samotného i sestupového mechanismu, který dopraví vozítko k povrchu Marsu (i když o jeho výrobě jsme psali už dříve). Celá mise bude vycházet z osvědčeného návrhu projektu Curiosity a pokud se vše podaří, dotkne se nový rover povrchu Marsu v únoru 2021. Jeho unikátní přístroje budou studovat geologické podmínky v okolí, zoomvatelné kamery poskytnou detailní obrázky a citlivé senzory se zaměří hlavně na organické sloučeniny. Chybět nebude ani radar, který se zaměří na studium podpovrchových struktur.

Jeden z přístrojů na palubě roveru zase vyzkouší proces výroby kyslíku z oxidu uhličitého v atmosféře Marsu, což se bude hodit pro budoucí pilotované výpravy, které by si tak mohly doplnit dýchatelnou atmosféru pro své lodě a skafandry z přirozených zdrojů rudé planety. A nesmíme zapomínat ani na další zajímavý úkol nově připravovaného vozítka – bude totiž sbírat vzorky hornin, které by se měly v rámci některé z příštích misí vrátit na Zemi.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://image.pasadenastarnews.com/…/AR-150139963.jpg&maxh=400&maxw=667
http://photojournal.jpl.nasa.gov/jpeg/PIA20759.jpg
http://www.jpl.nasa.gov/images/mars/20150122/mars20150122-16.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pia22342-16.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alois
Alois
6 let před

Snímky v první části příspěvku jsou identické se snímky ze starého článku a na videu, kde rover vypadá “ čerstvě“, dron není

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Alois

Zdání v tomto případě klame. Obrázek byl zveřejněn v lednu 2017, animace pak v prosince 2016. Evidentně se i v propagačních materiálech souběžně používají obě verze.

Kamil
Kamil
6 let před

Jaký bude průměr rotoru? A jak dlouho potrvá nabití?

Michal Václavík
6 let před
Odpověď  Kamil

1,1 m.

Kamil
Kamil
6 let před

To je docela málo, myslel jsem, že v řídké marsově atmosféře bude muset být větší. Pak bude záležet na rychlosti otáčení.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Kamil

Nezapomeňte na třetinovou gravitaci.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Kamil

Váhově odpovídající dron by měl na Zemi průměr vrtule cca 40 cm. Takže tenhle má jen 8x větší plochu a to je málo. Atmosféra na Marsu je 100 krát řidší. K vytvoření dostatečného vztlaku bude potřebovat několikrát vyšší otáčky (cca 2-3 krát). Ale fungovat by to mohlo.

Blbý je, že se to na Zemi nedá pořádně vyzkoušet. Tlak nasimulovat jde, ale když uberu tíhu, uberu i „setrvačnou“ hmotnost.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Jiný Honza

Nepomůže třetinová gravitace na Marsu?

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Kamil

Samozřejmě pomůže. Váhově odpovídající helikoptéra na Zemi má cca 0,4 kg a 40 cm rotor. Ten větší průměr 1,1 m sám o sobě stačit nebude, bude muset mít asi i vyšší otáčky.

Spytihněv
Spytihněv
6 let před

Měli by ho schválit. V celkové ceně mise nepůjde o žádnou převratnou položku a byl by to další evoluční posun v marsovských roverech. Rover 2020 má sice premiéru v odběru vzorků, ale jinak jde v podstatě o Curiosity 2. Helikoptéra by byl super bonus. Ovšem ta setinová atmosféra proti pozemské je docela výzva. Trochu tento rozdíl asi eliminuje nižší gravitace, ale rozhodně nepůjde o snadný úkol. Ale co je poprvé snadné, že…

jregent
jregent
6 let před
Odpověď  Spytihněv

škoda to nezkusit.
držíme palce.
diky za článek

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  jregent

Rádo se stalo. 😉

just4info
just4info
6 let před

Je nejako vyriesene, ako sa potom tento stroj trvalo „zaparkuje“, alebo bude po Marse veselo „pobiehat“? 🙂comment image
No zrejme tieto detaily zatial asi nie su v dostupnych materialoch. 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  just4info

Na Marsu moc nefouká, takže zůstane na místě.

just4info
just4info
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, viem, ze Mars ma (velmi) riedku atmosferu, ale k zapraseniu panelov (predsa) dochadza aj teraz a naozaj tam nikdy nie je taka situacia, aby podobny scenar nemohol byt casom aktualny?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  just4info

Ano, zaprášení se objevuje, ale částečky jsou velmi malé. S takto hmotným objektem by vítr na Marsu nepohnul. Maximálně se převrátí.

Racek
Racek
6 let před
Odpověď  just4info

No, jednak se při každém letu poněkud očistí sám, jednak se jedná o velmi subtilní konstrukci, takže výdrž bohužel asi nebude velká. Nicméně bych se na to chtěl těšit … i když ten pohled bude asi jen s výšky několika desítek metrů, ale i tak by to silně pomohlo při výběru zajímavých míst na cestě.
Velmi zajímavý projekt.

Petr Hošek
Petr Hošek
6 let před
Odpověď  just4info

Také mne velice zaujal profil samotných listů. Očekával bych listy s malinko větším stoupáním, ale oni to budou vědět lépe než my.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak když to odneslo i Marka Watneyho… 🙂

Ale vážně, úplně jistý bych si nebyl. Rychlost větru na Marsu může být extrémě až 300-400 km/h. To by mohlo odpovídat pozemským 30-40 km/h. Takový vítr tu kilovou helikoptéru s metrovým rotorem odfoukne jako nic.

AKA the A
AKA the A
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Písečné bouře tam nejsou žádná sranda…

Jakub
Jakub
6 let před

To je dobře že to bude z malé výšky protože bude vidět detjly.

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před

Fakt by mě docela zajímalo, jak to mají vymyšlené s navigací bez magnetického pole a GPS. Žádné sofistikované akcelerometry, gyroskopy, radary nebo lidary se do té váhy asi nevejdou.

Druhá věc je chlazení motorů, to je problém i tady na Zemi se stokrát hustší atmosférou. I když za dvě minuty se možná nespálí.

No každopádně by to byl jediný zajímavý a odvážný prvek Mars roveru. Držím palce.

hansnasa
hansnasa
6 let před

Taky by mne zajímalo,zda vylepšili kola roveru,protože ta na Curiozity jsou nic moc.Udělal bych je z titanu a bylo by.Za těch pár peněz navíc při takové misi by to stálo za to.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  hansnasa
hansnasa
hansnasa
6 let před
Odpověď  Dušan Majer

Díky,omlouvám se asi mi to uniklo.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  hansnasa

Není potřeba se omlouvat, to se stane. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.