Mise Bangabandhu-1, při které by měla do kosmu letět první bangladéšská geostacionární družice, sice má přijít až za tři týdny, ale přípravy na ni jsou v plném proudu hned na několika místech. Přípravami prochází jak samotný první stupeň (historicky první exemplář finální verze rakety Falcon 9), tak i startovní rampa na Floridě. Před pár hodinami se navíc objevila zpráva o přípravě aerodynamických krytů na tuto misi. V dnešním článku se pokusíme shrnout všechny důležité informace z posledních dnů.
Základna McGregor (Texas)
Na testovacím stanovišti je stále vztyčený první stupeň Falconu 9 z výrobní verze Block 5. Místní obyvatelé v uplynulých dnech hlásili 9. a 11. března dva krátké zážehy, které s velkou pravděpodobností patřily právě prvnímu stupni pro misi Bangabandhu-1. SpaceX zřejmě u nové verze postupuje při testech opatrně. 13. března pak přišla zpráva, že proběhl zážeh, který trval 2 minuty. Je otázka, zda šlo o kompletní zážeh s plnou délkou hoření, případně zda SpaceX nebude chtít v rámci zkoušek a ověřování ještě dodatečné zážehy.
Na tomto místě je potřeba říct, že zavádění nové vývojové verze je vždy časově náročnější, než když se daná technika dostane do ostrého provozu a všechny procesy se vyladí. Jakmile budou zkušební zážehy na texaské základně hotové, bude první stupeň odstraněn z testovacího stanoviště, jeřáb jej sklopí do horizontální polohy a s pomocí tahače vyrazí směrem na Floridu, odkud by měl nejdříve 5. dubna startovat.
Rampa 39A (Florida)
Z této rampy naposledy startoval na svou premiérovou misi Falcon Heavy a do budoucna by odsud měly létat hlavně mise, u kterých trvá příprava delší dobu. Kromě Falconu Heavy jde třeba o mise s pilotovanou lodí Crew Dragon. Pokud tyto náročnější mise postihne zpoždění, neodrazí se to na odkladech dalších misí, které mohou nerušeně startovat z nedaleké rampy číslo 40. Nyní má z této rampy startovat mise Bangabandhu-1, která vzhledem k premiéře Blocku 5 nese zvýšené riziko častějších odkladů.
Technici se v minulých týdnech pustili do úprav transportéru TEL, který bylo potřeba překonfigurovat z režimu pro obsluhu Falconu Heavy na běžný „jednoválcový“ Falcon 9. Šlo především o odstranění systémů, které jistí Falcon Heavy na transportéru a naopak o instalaci čelisti, které budou držet raketu v bočním směru. Navíc můžeme spekulovat o tom, že přechod na Block 5 může vyžadovat i nějaké dodatečné úpravy na TELu oproti minulým verzím.
14. března si lidé všimli, že TEL vyjel na rampu 39A, takže pravděpodobně dochází ke zkoušce kompatibility nově nainstalovaných dílů se systémy na rampě. Ačkoliv z rampy 39A před premiérou Falconu Heavy létaly Falcony 9 využívající tento TEL naprosto běžně, tentokrát je potřeba ověřit, zda proběhlo rekonfigurování z Falconu Heavy na Falcon 9 bez problémů.
Sídlo SpaceX (Kalifornie)
Jak 14. března informoval portál elonx.cz, přípravy probíhají i na aerodynamických krytech pro misi Bangabandhu-1. Ze žádosti přepravce Volga-Dněpr u ministerstva dopravy totiž vyplývá, že si SpaceX na 20. března domluvila služby obřího transportního letounu Antonov An 124-100. Ten by měl posloužit k převozu aerodynamických krytů na Floridu. Kryty se běžně převáží po silnici, ale na to zřejmě v tomto případě nebude čas. Důvody samozřejmě neznáme – možná se zpozdila výroba krytu. Jisté je, že firma potřebuje přepravit náklad rychleji než obvykle a tak sáhla po Antonovu.
Aerodynamický kryt nevypadá jako velký kus, ale zdání v tomto případě klame. Pod sestavený kryt by se totiž i s rezervou vešel známý americký školní autobus. Přepravit vzduchem takového drobečka hned tak nějaké letadlo nedokáže. Pro Antonov to nebude premiéra – urychlený přesun aerodynamických krytů tohle letadlo zajistilo i v rámci nedávné mise SES-16/GovSat-1.
Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…2ab6c4237b9165314789c1ec85a49070&oe=5B483C43
https://i.imgur.com/EuekDyk.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42214.0;attach=1481806;image
https://upload.wikimedia.org/…Antonov_An-124-100M-150_and_Cubana_Ilyushin_Il-96-300.jpg
Co se ví o prasklinách na lopatkách čerpadel? Co udělali, aby se netvořili?
Ony ty praskliny nepředstavovaly žádné riziko už předtím, takže šlo spíše o opatrnost ze strany NASA. Ale konkrétní řešení jsem nikde neviděl.
Kdyby někoho zajímaly záběry z Ruslana, nedávno jsem se do jednoho přimotal – úctyhodný stroj.. létající hangár…
https://youtu.be/0HJvssoCpuo
Je tak Ty jsi tenhle rimr co ho odebírám na trubce. Dobrý 🙂
Díky za parádne video! 🙂
A presne tak – úctyhodný stroj! 🙂
MOC hezký ,dík