sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava na Block 5 probíhá na několika místech

Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.

Mise Bangabandhu-1, při které by měla do kosmu letět první bangladéšská geostacionární družice, sice má přijít až za tři týdny, ale přípravy na ni jsou v plném proudu hned na několika místech. Přípravami prochází jak samotný první stupeň (historicky první exemplář finální verze rakety Falcon 9), tak i startovní rampa na Floridě. Před pár hodinami se navíc objevila zpráva o přípravě aerodynamických krytů na tuto misi. V dnešním článku se pokusíme shrnout všechny důležité informace z posledních dnů.

Keith Wallace bydlí blízko základny McGregor a takto zachytil zážeh z 13. března.
Keith Wallace bydlí blízko základny McGregor a takto zachytil zážeh z 13. března.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Základna McGregor (Texas)
Na testovacím stanovišti je stále vztyčený první stupeň Falconu 9 z výrobní verze Block 5. Místní obyvatelé v uplynulých dnech hlásili 9. a 11. března dva krátké zážehy, které s velkou pravděpodobností patřily právě prvnímu stupni pro misi Bangabandhu-1. SpaceX zřejmě u nové verze postupuje při testech opatrně. 13. března pak přišla zpráva, že proběhl zážeh, který trval 2 minuty. Je otázka, zda šlo o kompletní zážeh s plnou délkou hoření, případně zda SpaceX nebude chtít v rámci zkoušek a ověřování ještě dodatečné zážehy.

Na tomto místě je potřeba říct, že zavádění nové vývojové verze je vždy časově náročnější, než když se daná technika dostane do ostrého provozu a všechny procesy se vyladí. Jakmile budou zkušební zážehy na texaské základně hotové, bude první stupeň odstraněn z testovacího stanoviště, jeřáb jej sklopí do horizontální polohy a s pomocí tahače vyrazí směrem na Floridu, odkud by měl nejdříve 5. dubna startovat.

Grafika zobrazující TEL pro Falcon Heavy včetně jistících čelistí a TSM.
Grafika zobrazující TEL pro Falcon Heavy včetně jistících čelistí a TSM.
Zdroj: http://i.imgur.com

Rampa 39A (Florida)
Z této rampy naposledy startoval na svou premiérovou misi Falcon Heavy a do budoucna by odsud měly létat hlavně mise, u kterých trvá příprava delší dobu. Kromě Falconu Heavy jde třeba o mise s pilotovanou lodí Crew Dragon. Pokud tyto náročnější mise postihne zpoždění, neodrazí se to na odkladech dalších misí, které mohou nerušeně startovat z nedaleké rampy číslo 40. Nyní má z této rampy startovat mise Bangabandhu-1, která vzhledem k premiéře Blocku 5 nese zvýšené riziko častějších odkladů.

Technici se v minulých týdnech pustili do úprav transportéru TEL, který bylo potřeba překonfigurovat z režimu pro obsluhu Falconu Heavy na běžný „jednoválcový“ Falcon 9. Šlo především o odstranění systémů, které jistí Falcon Heavy na transportéru a naopak o instalaci čelisti, které budou držet raketu v bočním směru. Navíc můžeme spekulovat o tom, že přechod na Block 5 může vyžadovat i nějaké dodatečné úpravy na TELu oproti minulým verzím.

TEL spatřený 14. března na rampě 39A
TEL spatřený 14. března na rampě 39A
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

14. března si lidé všimli, že TEL vyjel na rampu 39A, takže pravděpodobně dochází ke zkoušce kompatibility nově nainstalovaných dílů se systémy na rampě. Ačkoliv z rampy 39A před premiérou Falconu Heavy létaly Falcony 9 využívající tento TEL naprosto běžně, tentokrát je potřeba ověřit, zda proběhlo rekonfigurování z Falconu Heavy na Falcon 9 bez problémů.

Sídlo SpaceX (Kalifornie)
Jak 14. března informoval portál elonx.cz, přípravy probíhají i na aerodynamických krytech pro misi Bangabandhu-1. Ze žádosti přepravce Volga-Dněpr u ministerstva dopravy totiž vyplývá, že si SpaceX na 20. března domluvila služby obřího transportního letounu Antonov An 124-100. Ten by měl posloužit k převozu aerodynamických krytů na Floridu. Kryty se běžně převáží po silnici, ale na to zřejmě v tomto případě nebude čas. Důvody samozřejmě neznáme – možná se zpozdila výroba krytu. Jisté je, že firma potřebuje přepravit náklad rychleji než obvykle a tak sáhla po Antonovu.

Antonov An 124-100 pojme i velké náklady.
Antonov An 124-100 pojme i velké náklady.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Aerodynamický kryt nevypadá jako velký kus, ale zdání v tomto případě klame. Pod sestavený kryt by se totiž i s rezervou vešel známý americký školní autobus. Přepravit vzduchem takového drobečka hned tak nějaké letadlo nedokáže. Pro Antonov to nebude premiéra – urychlený přesun aerodynamických krytů tohle letadlo zajistilo i v rámci nedávné mise SES-16/GovSat-1.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…2ab6c4237b9165314789c1ec85a49070&oe=5B483C43
https://i.imgur.com/EuekDyk.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42214.0;attach=1481806;image
https://upload.wikimedia.org/…Antonov_An-124-100M-150_and_Cubana_Ilyushin_Il-96-300.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
6 let před

Co se ví o prasklinách na lopatkách čerpadel? Co udělali, aby se netvořili?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpověď  Kamil

Ony ty praskliny nepředstavovaly žádné riziko už předtím, takže šlo spíše o opatrnost ze strany NASA. Ale konkrétní řešení jsem nikde neviděl.

RiMr
RiMr
6 let před

Kdyby někoho zajímaly záběry z Ruslana, nedávno jsem se do jednoho přimotal – úctyhodný stroj.. létající hangár…
https://youtu.be/0HJvssoCpuo

android
6 let před
Odpověď  RiMr

Je tak Ty jsi tenhle rimr co ho odebírám na trubce. Dobrý 🙂

ptpc
ptpc
6 let před
Odpověď  RiMr

Díky za parádne video! 🙂
A presne tak – úctyhodný stroj! 🙂

Petr Hájek
Petr Hájek
6 let před
Odpověď  RiMr

MOC hezký ,dík

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.