sociální sítě

Přímé přenosy

Žádné plánované přenosy nebyly nalezeny.

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Duben přinese kanonádu Falconů

Málo platné detaily rozsvítí každou galerii. Povšimněte si čísla 29 pod přistávacíma nohama. Počínaje tímto startem SpaceX své první stupně čísluje, aby v nich bylo jasno.

Jestlipak víte, fanoušci kosmonautiky, jakou má takovej Falcon 9 kadenci. Nevíte, co? Tsch! Chacha! Podívejte se, já vám to řeknu naprosto přesně, přátelé: takovej Falcon má kadenci ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta! Někdy ještě mnohem rychlejší! — Tak by se dal parafrázovat známý výrok z Černých baronů, který krásně ilustruje to, co nás možná již za pár týdnů čeká.  Letos v lednu předvedla SpaceX dva starty z Floridy, únor přinesl také dva starty včetně premiéry Falconu Heavy, v březnu zatím máme za sebou jeden start a jeden nás ještě čeká. To není vůbec špatné tempo, ale ve srovnání s tím, co se připravuje na duben, je to jen slabý odvar. Jak informoval portál Teslarati, mohli bychom být v dubnu svědky mimořádné kadence. V období mezi 29. březnem a 30. dubnem by totiž mohlo přijít stěží uvěřitelných šest startů, které by například během jediného týdne stihly využít všechny tři rampy, které má SpaceX k dispozici. Pojďme se tedy podívat, co nás možná za pár týdnů čeká, tedy pokud nepřijdou odklady a komplikace.

Falcon 9 má za sebou momentálně 50 startů. Už na konci dubna jich ale může být o šest víc!
Falcon 9 má za sebou momentálně 50 startů. Už na konci dubna jich ale může být o šest víc!
Zdroj: https://i.redd.it

Je potřeba říct, že dnešní článek popisuje ideální stav a vychází ze současných plánů. Pokud by se však tyto plány povedlo realizovat, SpaceX by tím strhala všechny své dosavadní rekordy spojené s frekvencí startů. Uznejte sami, že takovéhle údaje nečtete každý den:

  • Šest startů během 32 dnů
  • Dvě opakovaná použití prvního stupně během čtyř dnů
  • Tři opakovaná použití prvního stupně během 32 dnů
  • Tři starty v jednom týdnu
  • Dva starty z východního pobřeží během tří dnů

K tomu si přičtěte, že v dubnu by měl mít premiéru Block 5, což je finální verze rakety Falcon 9 a vyjde vám, že tenhle měsíc může být opravdu mimořádný. Jinými slovy – během dvaatřiceti dní by SpaceX stihla provést 33% celého loňského počtu startů. Nebo ještě jinak – za období jen o chlup delší než jeden měsíc by stihla tolik, na co vloni potřebovala průměrně čtyři měsíce!

Firma evidentně stojí o zvyšování startovní frekvence a chce ukázat, že dřívější sliby o 30 startech myslí vážně. Za pět týdnů by z tohoto úkolu stihla ukrojit celou pětinu a to už je slušný kousek. Pokud by (samozřejmě čistě teoreticky) dokázala tuto kadenci udržet po celý rok, stihla by stěží uvěřitelných 60 – 70 startů.

SpaceX pro Iridium vynese 81 družic Iridium NEXT
SpaceX pro Iridium vynese 81 družic Iridium NEXT
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Pojďme si tedy shrnout, co nás v následujících týdnech čeká. 29. března by měla z Vandenbergovy základny v Kalifornii odstartovat raketa Falcon 9 s již jednou použitým prvním stupněm, která vynese pátou desítku družic Iridium NEXT. U této mise se přistání neočekává, ale to nás nemusí mrzet, protože o pouhé tři dny později, tedy 2. dubna by měl z floridské rampy číslo 40 odstartovat další Falcon 9. I ten bude mít použitý první stupeň a jeho nákladem bude nákladní loď Dragon určená pro zásobování ISS. U této mise by mohlo dojít k návratu prvního stupně na pevninskou rampu LZ-1. Poslední z trojice ramp, kterou jsme zatím nezmínili, je floridská 39-A, kterou naposledy využil Falcon Heavy ke své premiéře. I z ní by se ale mělo na začátku dubna startovat.

Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.
Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Konkrétně půjde o první bangladéšskou družici určenou pro geostacionární dráhu – mise s družicí Bangabandhu-1 ale bude zajímavá nejen díky svému nákladu. Právě při této misi by se měl poprvé použít finální typ rakety Falcon 9 a téměř jistě bude součástí této mise i přistání prvního stupně na mořské plošině OCISLY (Of Course I Still Love You) v Atlantiku.

Po těchto třech startech by mělo přijít krátké okno pro odpočinek, které však bude trvat asi jen 10 dní. Už 16. dubna by totiž měly motory Falconu 9 zaburácet znovu – tentokrát opět na rampě číslo 40. Náklad bude vědecký – teleskop TESS, který má za úkol hledat a studovat exoplanety. Po tomto startu přijde další desetidenní pauza a duben se přiblíží ke svému konci. Ale SpaceX by měla pokračovat v divokém tempu. Už 28. dubna by měl z Vandenbergovy základny v Kalifornii odstartovat Falcon 9 s pěti družicemi Iridium NEXT, kterým bude dělat společnost dvojice družic GRACE-FO. Jde o americko-německé vědecké družice určené k monitoringu zemského gravitačního pole. O pouhé dva dny později, tedy 30. dubna by měl z Floridy startovat další Falcon 9 s použitým prvním stupněm. Jeho nákladem bude telekomunikační družice SES-12

Takto by mohl vypadat Falcon 9 Block 5 na startovní rampě 39A.
Takto by mohl vypadat Falcon 9 Block 5 na startovní rampě 39A.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Jak jsme psali již na začátku, tohle jsou jen plány a kosmonautika si nikdy z plánů moc nedělá. Odklady jsou její přirozenou součástí, ale nesmíme jí to mít za zlé. Vždy je totiž primárním úkolem zajistit bezpečný start pro zákazníka, který za vynesení nákladu zaplatil. I malý odklad může způsobit efekt sněhové koule a lavinovitě odsunout všechny další starty. Tohle riziko platí vždy, ale pokud je šest startů namačkáno do pouhých pěti týdnů, je to pochopitelně riskantnější.

Pokud se ale SpaceX podaří rozběhnout používání Blocku 5, pak bychom se mohli dočkat toho, že by jednou mohl podobný počet startů obsloužit i jediný první stupeň. Samozřejmě pokud pomineme, že aktuální starty proběhnou z různých konců Spojených států. Block 5 má totiž kromě jiného umožnit především jednoduchou, levnou a účinnou znovupoužitelnost. Pokud by tedy stupeň přistál na pevnině, mohl by další start přijít už za pár desítek hodin. Ostatně Elon Musk avizoval, že by se rád již brzy dočkal opakovaného použití prvního stupně za 24 hodin. Je tedy docela stylové, že se premiéra Blocku 5 trefila zrovna do období intenzivní startovní činnosti. Člověk má skoro až pocit, jako kdyby se Block 5 „narodil“ do podmínek, které jej mají provázet po celou dobu jeho činnosti.

Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/spacex-three-launches-week-six-launches-month/

Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/735/32312416415_adf4f021b6_k.jpg
https://i.redd.it/jmgsqlwn89k01.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/01/NEXT-1-Fairing.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DXs7tZPXcAAOwQi.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vendelin
Vendelin
6 let před

Holt nekde bodou padat z nebe trakare a nekde prvni stupne

Kamil
Kamil
6 let před

Takže neplatí, že z rampy 39A se bude startovat pro NASA?

Petr Šída
Petr Šída
6 let před
Odpovědět  Kamil

Pilotované lety určitě ano, Dragon je teď prohozeny nejspíš pro to, aby měli víc času na přípravu blocku5

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Petr Šída

Přesně tak, z rampy 39A mají startovat mise, které potřebují delší čas na přípravu a hrozí u nich odklady kvůli komplexnosti – kromě FH jsou to starty pilotovaných Dragonů (mají tam nástupní věž), nebo jiné mise, které potřebují více času – třeba premiérový Block 5. Když budou startovat odsud, nebude hrozit, že by blokovali rampu 40, která odbaví běžné zakázky.

Honza
Honza
6 let před

No tak jeste by si mohli naplanovat prelet z vychodniho na zapadni pobrezi v ramci boostbacku 🙂

Ivo
Ivo
6 let před
Odpovědět  Honza

Taky si říkám, že by místo zkušebních zážehů mohli lítat z výroby přímo na rampy a nejlépe s osazeným horním stupněm, aby se ušetřilo za dopravu. 😀

casso
casso
6 let před
Odpovědět  Honza

predpokladam, ze to by im asi nedovolili z bezpecnostnych dovodov.

Roman L.
Roman L.
6 let před

Nejlepší by bylo, kdyby první Block 5 stihl přistát na OCISLY, vrátit se do přístavu, být zkontrolován a repasován, přepraven do Kalifornie a odstartovat na Iridium – Grace-FO, kde na elonx.cz píšou taky Block 5. Použít jeden stupeň dvakrát během měsíce, to by byla zkouška 🙂

frank
frank
6 let před
Odpovědět  Roman L.

Podle mě to nedává ekonomický a hlavně časový smysl 🙂
Doporučuji shlédnout toto video a představit si, jak se jede přes celé USA napříč, to není otázka 1-2 týdnů 🙂 Lodí to nebude zásadně rychlejší 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=YCv31VFk1Lg

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  frank

To na videu nieje prevoz cez celé USA to je iba prevoz z prístavu caneveral, cez celé štáty s tým stupňami celkom dupnú na plyn väčšinou prevoz zaberá pár dní maximálne 😀 https://youtu.be/kK8FSTHYLOo

frank
frank
6 let před
Odpovědět  Samo2

No nevím, jednou jsme potřebovali dostat ze San Diega do Atlanty auto kontejner s nákladem a transportní firma to zvládla za 11 dni, sice už je to skoro 20 let 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Samo2

Tady bych souhlasil se samem, tohle je mám pocit, že je valník, co jezdí pomalu a co ho koupili zadara.
Tady mám jedno video, jak rychle jezdí normálně.
https://www.youtube.com/watch?v=kK8FSTHYLOo

frank
frank
6 let před
Odpovědět  Samo2

Popravdě mě ta rychlost nedává smysl už jen z hlediska bezpečnosti nákladu, nikdy jsem neviděl věc za miliony dolarů jet tak rychle |:) Navíc představa, že se poškodí něco, co může řekněme ještě 10x letět a počítá se s tím v dalších startech je docela nepřijatelné operační riziko, které si nemůže dovolit žádná firma…. kolik stojí jeden 1 stupeň sám o sobě ? 29 milionů dolarů ?

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Samo2

Vzhledem k tomu, jakou rychlostí se pohybuje s vlastním pohonem, tak na tahači jde vysloveně o šnečí tempo. O dynamickém namáhání ani nemluvě. Falcon 9 je na cesty po silnici konstruovaný stejně jako na let do vesmíru. Navíc je určitě plný senzorů, kdyby najel do výmolu, tak aby věděli, že mají provést důkladnou inspekci. Riziko havárie tahače v rozumných rychlostech nijak výrazně neroste a čas jsou peníze.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  Samo2

„nikdy jsem neviděl věc za miliony dolarů jet tak rychle |:)“

To bude ta příprava na rychlou znovupoužitelnost nebo tak něco. 😉

ventYl
ventYl
6 let před
Odpovědět  Samo2

Ono to nebude zas tak horuce. Vazi to 22 ton, to je len o nieco malo, nez najtazsie naklady s ktorymi sa po cestach jazdi. Navyse pred a za idu urcite sprievodne vozidla v rozumnych rozostupoch a hlasia akykolvek potencialny problem aby sa vyhlo zrazke. Potom je podla mna preprava stupna v rychlosti okolitej dopravy bezpecnejsia nez keby sa vliekli 5x tak dlho 5x nizsou rychlostou, pretoze velky rozdiel rychlosti je vacsim zdrojom nehod ako vysoka rychlost.

Samo2
Samo2
6 let před
Odpovědět  Roman L.

To neviem ako moc reálne je, bolo by to pekné no skôr by som povedal nie ako áno nechajme sa prekvapiť 🙂

Milan Bačík
Milan Bačík
6 let před

Tak mě napadá, že v případě havárie budou následky odstavení rakety dost velké.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Milan Bačík

Riziko havárie hrozí vždy, ale naštěstí už se SpaceX delší dobu vyhýbá. Snad to tak bude i nadále.

Milos
Milos
6 let před

Cerni baroni – najlepsia ceska komedia vsetkych cias.

Filip
Filip
6 let před

Nemá někdo vlastní zkušenost sledování startu na Floridě? Nějaká doporučení? Někde jsem četl, že se na sledování startu dají koupit lístky… Možná mi vyjde že tam budu a jeden start bych mohl trefit… Díky

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Filip

Rozhodně držím palce, zkuste kontaktovat Tomáše Přibyla (http://www.kosmonaut.cz/), ten má s těmito věcmi zkušenosti.

https://kosmonautix.cz/2018/03/09/duben-prinese-kanonadu-falconu/