Jestlipak víte, fanoušci kosmonautiky, jakou má takovej Falcon 9 kadenci. Nevíte, co? Tsch! Chacha! Podívejte se, já vám to řeknu naprosto přesně, přátelé: takovej Falcon má kadenci ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta! Někdy ještě mnohem rychlejší! — Tak by se dal parafrázovat známý výrok z Černých baronů, který krásně ilustruje to, co nás možná již za pár týdnů čeká. Letos v lednu předvedla SpaceX dva starty z Floridy, únor přinesl také dva starty včetně premiéry Falconu Heavy, v březnu zatím máme za sebou jeden start a jeden nás ještě čeká. To není vůbec špatné tempo, ale ve srovnání s tím, co se připravuje na duben, je to jen slabý odvar. Jak informoval portál Teslarati, mohli bychom být v dubnu svědky mimořádné kadence. V období mezi 29. březnem a 30. dubnem by totiž mohlo přijít stěží uvěřitelných šest startů, které by například během jediného týdne stihly využít všechny tři rampy, které má SpaceX k dispozici. Pojďme se tedy podívat, co nás možná za pár týdnů čeká, tedy pokud nepřijdou odklady a komplikace.
Je potřeba říct, že dnešní článek popisuje ideální stav a vychází ze současných plánů. Pokud by se však tyto plány povedlo realizovat, SpaceX by tím strhala všechny své dosavadní rekordy spojené s frekvencí startů. Uznejte sami, že takovéhle údaje nečtete každý den:
- Šest startů během 32 dnů
- Dvě opakovaná použití prvního stupně během čtyř dnů
- Tři opakovaná použití prvního stupně během 32 dnů
- Tři starty v jednom týdnu
- Dva starty z východního pobřeží během tří dnů
K tomu si přičtěte, že v dubnu by měl mít premiéru Block 5, což je finální verze rakety Falcon 9 a vyjde vám, že tenhle měsíc může být opravdu mimořádný. Jinými slovy – během dvaatřiceti dní by SpaceX stihla provést 33% celého loňského počtu startů. Nebo ještě jinak – za období jen o chlup delší než jeden měsíc by stihla tolik, na co vloni potřebovala průměrně čtyři měsíce!
Firma evidentně stojí o zvyšování startovní frekvence a chce ukázat, že dřívější sliby o 30 startech myslí vážně. Za pět týdnů by z tohoto úkolu stihla ukrojit celou pětinu a to už je slušný kousek. Pokud by (samozřejmě čistě teoreticky) dokázala tuto kadenci udržet po celý rok, stihla by stěží uvěřitelných 60 – 70 startů.
Pojďme si tedy shrnout, co nás v následujících týdnech čeká. 29. března by měla z Vandenbergovy základny v Kalifornii odstartovat raketa Falcon 9 s již jednou použitým prvním stupněm, která vynese pátou desítku družic Iridium NEXT. U této mise se přistání neočekává, ale to nás nemusí mrzet, protože o pouhé tři dny později, tedy 2. dubna by měl z floridské rampy číslo 40 odstartovat další Falcon 9. I ten bude mít použitý první stupeň a jeho nákladem bude nákladní loď Dragon určená pro zásobování ISS. U této mise by mohlo dojít k návratu prvního stupně na pevninskou rampu LZ-1. Poslední z trojice ramp, kterou jsme zatím nezmínili, je floridská 39-A, kterou naposledy využil Falcon Heavy ke své premiéře. I z ní by se ale mělo na začátku dubna startovat.
Konkrétně půjde o první bangladéšskou družici určenou pro geostacionární dráhu – mise s družicí Bangabandhu-1 ale bude zajímavá nejen díky svému nákladu. Právě při této misi by se měl poprvé použít finální typ rakety Falcon 9 a téměř jistě bude součástí této mise i přistání prvního stupně na mořské plošině OCISLY (Of Course I Still Love You) v Atlantiku.
Po těchto třech startech by mělo přijít krátké okno pro odpočinek, které však bude trvat asi jen 10 dní. Už 16. dubna by totiž měly motory Falconu 9 zaburácet znovu – tentokrát opět na rampě číslo 40. Náklad bude vědecký – teleskop TESS, který má za úkol hledat a studovat exoplanety. Po tomto startu přijde další desetidenní pauza a duben se přiblíží ke svému konci. Ale SpaceX by měla pokračovat v divokém tempu. Už 28. dubna by měl z Vandenbergovy základny v Kalifornii odstartovat Falcon 9 s pěti družicemi Iridium NEXT, kterým bude dělat společnost dvojice družic GRACE-FO. Jde o americko-německé vědecké družice určené k monitoringu zemského gravitačního pole. O pouhé dva dny později, tedy 30. dubna by měl z Floridy startovat další Falcon 9 s použitým prvním stupněm. Jeho nákladem bude telekomunikační družice SES-12
Jak jsme psali již na začátku, tohle jsou jen plány a kosmonautika si nikdy z plánů moc nedělá. Odklady jsou její přirozenou součástí, ale nesmíme jí to mít za zlé. Vždy je totiž primárním úkolem zajistit bezpečný start pro zákazníka, který za vynesení nákladu zaplatil. I malý odklad může způsobit efekt sněhové koule a lavinovitě odsunout všechny další starty. Tohle riziko platí vždy, ale pokud je šest startů namačkáno do pouhých pěti týdnů, je to pochopitelně riskantnější.
Pokud se ale SpaceX podaří rozběhnout používání Blocku 5, pak bychom se mohli dočkat toho, že by jednou mohl podobný počet startů obsloužit i jediný první stupeň. Samozřejmě pokud pomineme, že aktuální starty proběhnou z různých konců Spojených států. Block 5 má totiž kromě jiného umožnit především jednoduchou, levnou a účinnou znovupoužitelnost. Pokud by tedy stupeň přistál na pevnině, mohl by další start přijít už za pár desítek hodin. Ostatně Elon Musk avizoval, že by se rád již brzy dočkal opakovaného použití prvního stupně za 24 hodin. Je tedy docela stylové, že se premiéra Blocku 5 trefila zrovna do období intenzivní startovní činnosti. Člověk má skoro až pocit, jako kdyby se Block 5 „narodil“ do podmínek, které jej mají provázet po celou dobu jeho činnosti.
Zdroje informací:
https://www.teslarati.com/spacex-three-launches-week-six-launches-month/
Zdroje obrázků:
https://c1.staticflickr.com/1/735/32312416415_adf4f021b6_k.jpg
https://i.redd.it/jmgsqlwn89k01.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/01/NEXT-1-Fairing.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DXs7tZPXcAAOwQi.jpg:large
Holt nekde bodou padat z nebe trakare a nekde prvni stupne
Takže neplatí, že z rampy 39A se bude startovat pro NASA?
Pilotované lety určitě ano, Dragon je teď prohozeny nejspíš pro to, aby měli víc času na přípravu blocku5
Přesně tak, z rampy 39A mají startovat mise, které potřebují delší čas na přípravu a hrozí u nich odklady kvůli komplexnosti – kromě FH jsou to starty pilotovaných Dragonů (mají tam nástupní věž), nebo jiné mise, které potřebují více času – třeba premiérový Block 5. Když budou startovat odsud, nebude hrozit, že by blokovali rampu 40, která odbaví běžné zakázky.
No tak jeste by si mohli naplanovat prelet z vychodniho na zapadni pobrezi v ramci boostbacku 🙂
Taky si říkám, že by místo zkušebních zážehů mohli lítat z výroby přímo na rampy a nejlépe s osazeným horním stupněm, aby se ušetřilo za dopravu. 😀
predpokladam, ze to by im asi nedovolili z bezpecnostnych dovodov.
Nejlepší by bylo, kdyby první Block 5 stihl přistát na OCISLY, vrátit se do přístavu, být zkontrolován a repasován, přepraven do Kalifornie a odstartovat na Iridium – Grace-FO, kde na elonx.cz píšou taky Block 5. Použít jeden stupeň dvakrát během měsíce, to by byla zkouška 🙂
Podle mě to nedává ekonomický a hlavně časový smysl 🙂
Doporučuji shlédnout toto video a představit si, jak se jede přes celé USA napříč, to není otázka 1-2 týdnů 🙂 Lodí to nebude zásadně rychlejší 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=YCv31VFk1Lg
To na videu nieje prevoz cez celé USA to je iba prevoz z prístavu caneveral, cez celé štáty s tým stupňami celkom dupnú na plyn väčšinou prevoz zaberá pár dní maximálne 😀 https://youtu.be/kK8FSTHYLOo
No nevím, jednou jsme potřebovali dostat ze San Diega do Atlanty auto kontejner s nákladem a transportní firma to zvládla za 11 dni, sice už je to skoro 20 let 🙂
Tady bych souhlasil se samem, tohle je mám pocit, že je valník, co jezdí pomalu a co ho koupili zadara.
Tady mám jedno video, jak rychle jezdí normálně.
https://www.youtube.com/watch?v=kK8FSTHYLOo
Popravdě mě ta rychlost nedává smysl už jen z hlediska bezpečnosti nákladu, nikdy jsem neviděl věc za miliony dolarů jet tak rychle |:) Navíc představa, že se poškodí něco, co může řekněme ještě 10x letět a počítá se s tím v dalších startech je docela nepřijatelné operační riziko, které si nemůže dovolit žádná firma…. kolik stojí jeden 1 stupeň sám o sobě ? 29 milionů dolarů ?
Vzhledem k tomu, jakou rychlostí se pohybuje s vlastním pohonem, tak na tahači jde vysloveně o šnečí tempo. O dynamickém namáhání ani nemluvě. Falcon 9 je na cesty po silnici konstruovaný stejně jako na let do vesmíru. Navíc je určitě plný senzorů, kdyby najel do výmolu, tak aby věděli, že mají provést důkladnou inspekci. Riziko havárie tahače v rozumných rychlostech nijak výrazně neroste a čas jsou peníze.
„nikdy jsem neviděl věc za miliony dolarů jet tak rychle |:)“
To bude ta příprava na rychlou znovupoužitelnost nebo tak něco. 😉
Ono to nebude zas tak horuce. Vazi to 22 ton, to je len o nieco malo, nez najtazsie naklady s ktorymi sa po cestach jazdi. Navyse pred a za idu urcite sprievodne vozidla v rozumnych rozostupoch a hlasia akykolvek potencialny problem aby sa vyhlo zrazke. Potom je podla mna preprava stupna v rychlosti okolitej dopravy bezpecnejsia nez keby sa vliekli 5x tak dlho 5x nizsou rychlostou, pretoze velky rozdiel rychlosti je vacsim zdrojom nehod ako vysoka rychlost.
To neviem ako moc reálne je, bolo by to pekné no skôr by som povedal nie ako áno nechajme sa prekvapiť 🙂
Tak mě napadá, že v případě havárie budou následky odstavení rakety dost velké.
Riziko havárie hrozí vždy, ale naštěstí už se SpaceX delší dobu vyhýbá. Snad to tak bude i nadále.
Cerni baroni – najlepsia ceska komedia vsetkych cias.
Nemá někdo vlastní zkušenost sledování startu na Floridě? Nějaká doporučení? Někde jsem četl, že se na sledování startu dají koupit lístky… Možná mi vyjde že tam budu a jeden start bych mohl trefit… Díky
Rozhodně držím palce, zkuste kontaktovat Tomáše Přibyla (http://www.kosmonaut.cz/), ten má s těmito věcmi zkušenosti.