Deset let špičkové evropské vědy

Evropský modul Columbus obsahuje také externí plošiny na experimenty.

Včera slavila Evropská kosmická agentura kulaté výročí – 7. února roku 2008 startoval z Floridy raketoplán Atlantis, který na Mezinárodní vesmírnou stanici vezl evropský modul Columbus. Jedná se o modul určený k vědeckému výzkumu a v jeho útrobách už proběhlo více než 225 experimentů, jejichž spektrum je ohromně široké – od astrobiologie přes výzkum Slunce, metalurgii až po psychologii. Na základě zdejších poznatků byl publikován bezpočet vědeckých prací na nejrůznější témata – od cirkadiánních rytmů a teplotních senzorů přes jedlé řasy jakožto potravu astronautů až po růst krystalů v mikrogravitaci. Významné jubileum připomíná ESA i na svém YouTube kanálu a my vám nyní přinášíme tři povedená videa věnující se výročí modulu Columbus.

15 komentářů ke článku “Deset let špičkové evropské vědy”

1. Petr K napsal:

Počet 225 experimentů za 10 let se mi zdá docela málo? To je v průměru více jak 2 týdny na jeden experiment.

2. Jarda M. napsal:

Je to tak, jsou kochací. Rád se podívám na směs nevšedních, ale i úplně všedních činností a akcí a připomenu si známé tváře z nedávné i vzdálenější minulosti.
    Díky.