sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Kalifornský Falcon připraven ke startu

Včerejší pokus o start rakety Falcon 9 vypadal velmi dobře – pozemní vybavení rampy, nosná raketa i vynášený náklad byly v pořádku. O pár kilometrů výše však silně foukalo a i když nárazy větru přesáhly limit o pouhá 2%, nechtěla SpaceX nic riskovat a start odložila. Při této misi je okamžité startovní okno, což znamená, že raketa musí odstartovat v přesně daný čas a jakékoliv zpoždění znamená odklad o 24 hodin. Dnes se tedy otevírá druhá možnost a snad už vše půjde správně.

Ke startu by mělo dojít dnes, tedy ve čtvrtek 22. února v 15:17 středoevropského času, náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 15:00 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu. Tím se dostanete na stránku přenosu na YouTube. Pokud z jakéhokoliv důvodu (třeba kvůli pomalému internetu, nebo datovým limitům) nemůžete sledovat video, bude pro Vás na této stránce připraven psaný online přenos, o který se bude starat Martin Gembec. Nové příspěvky se Vám zobrazí automaticky – stránku obnovujte pouze v případě, kdy se nový příspěvek neobjeví více než pět minut.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42485.0;attach=1452218;image

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
27 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
jregent
jregent
6 let před

diky za prenos
tezke je nejasat v praci 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  jregent

Rádo se stalo. 😉

Petr
Petr
6 let před
Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Petr

Ale dopadlo. Však to v tom tweetu píše, že kryt skončil pár set metrů daleko.

Jirka
Jirka
6 let před

Opět jsem mohl sledovat start jen ze záznamu, v každém případě děkujeme (celá rodina).
Ohledně vypouštění plynu po ukončení práce druhého stupně – předpokládám, že se jedná o bezpečnostní dekompresi nádrží, aby např. v případě srážky s mikrometeoritem a proražení natlakovaných nádrží celá sestava 2.stupeň+adaptér s družicemi nedostala do nekontrolované rotace. Odpouštěcí trysky musí být ale správně orientovány, aby důsledkem vypouštění nedošlo k nechtěnému impulzu.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpovědět  Jirka

Motor Merlin používá ke chlazení kerosen, a to jsou myslím zbytky, které se musí před restartem vyfouknout. Mockrát jsme viděli restart druhého stupně, vždy v těchto místech byly trsy bílé hmoty, kterou pak přetlak odfoukl. Nemůže to být voda, jasně, ale ani kyslík, hélium už vůbec ne. Tak to je zřejmě kerosen. Ale je to jen moje dedukce. 🙂

ventYl
ventYl
6 let před
Odpovědět  Fantasta

Tiez si myslim, ze to kyslik nebude. Stupen si musi nechat nejake okyslicovadlo na to, aby vykonal spatny zazeh. Ten zazeh sa pri vacsine misii na LEO urobi tak do niekolko malo hodin po starte a to sa kyslik vypustat neoplati ani tak. Je to cas radovo porovnatelny s misiami pri ktorych sa robia dodatocne zazehy pre dosiahnutie finalnej drahy.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Fantasta

Raketové motory se obvykle proplachují dusíkem.

Fantasta
Fantasta
6 let před

To ano, ale dusík neztuhne do bílých trsů, jak je to poakovaně vidět na motoru druhého stupně.

Fantasta
Fantasta
6 let před

…opakovaně… 🙂

Tomas
Tomas
6 let před
Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před

Já bych řekl, že to nejviditelnější, čím se od sebe liší motor Merlin na prvním a na druhém stupni je krom velikosti zvonu trysky i uzavřený cyklus u motoru na druhém stupni. Na těch záběrech se nedá přehlédnout ten prstenec svodu výfuku z turbíny obepínající trysku. Každopádně je to nádherný kus techniky. Škoda, že se po každém startu zničí.

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před
Odpovědět  Jožka Somík

To neni uzavřený cyklus. Je to vlastně chlazení velké trysky zvnitřku „chladnými“ spalinami z trurbočerpadla. To samé měl i F1 na Saturnu 5, kde to pěkně vidět.

Kdyby to byl motor s uzavřeným cyklem, tak by „spaliny“ z turbočerpadla byly zavedeny výše do spalovací komory.

Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Dík za vysvětlení. Myslel jsem, že právě toto je ten uzavřený cyklus.

pro tonda: Vzhledem k tomu, že nikde není vidět samotný výfuk spalin z turbíny, tak jako to je vidět na prvním stupni, tak to výfuk z turbíny bude. Jen jsem mylně usoudil, že toto je uzavřený cyklus.

Pavel Riedl
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Myslel jsem, že je přívod / odvod paliva, které proudí v těch trubičkách okolo trysky, kterou jednak chladí a druhak se ohřívá před tím, než je posláno do spalovací komory. Měl bych to někde najít, ať nežiju v bludu…

Jan Kučera
Jan Kučera
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Odkaz na obrázek motorů Merlin.
http://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2017/04/Merlin_variants_comparison.png

Ten úplně vpravo je Merlin 1D Vac. Ta široká trubka z několika segmentů, obepínající trysku dále od kamery co vidíme na záběrech z 2. stupně je výfuk turbočerpadla, přívod RP-1 do kanálků regenerativního chlazení trysky je trubkou menší světlosti blíže kamery a na záběrech není moc zřetelný.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpovědět  Jožka Somík

Ne, ne. Merlin 1D Vac má cyklus stejný, jako Merlin 1D, akorát je optimalizovaný pro vakuum, t.j. jiný expanzní poměr a jiná, větší tryska z Nb slitiny. To potrubí, co popisujete, je část regenerativního chlazení kerosenem, ohřátý pak vstupuje do turbočerpadla. Uzavřený cyklus má Raptor na metan a kyslík.

tonda
tonda
6 let před
Odpovědět  Jožka Somík

Motor Merlin u 2.st.nemá uzavřený cyklus,ale otevřený jako u 1.st.To potrubí není výfuk,ale přívod paliva kolem trysky,které ji chladí,palivo se zplynuje a jde do sp.komory.Úprava motoru 2.st.spočívá převážně ve tvaru(délce)trysky.Jestli se pletu,tak mě někdo opravte.

tonda
tonda
6 let před
Odpovědět  tonda

No kolegové byli rychlejší…!

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  tonda

Pánové moc vás všechny chválím za rychlé uvedení věci na pravou míru. Jsme opravdu moc rádi, že máme takové pohotové a ochotné čtenáře. Napsali jste to skvěle.

RiMr
RiMr
6 let před
Odpovědět  tonda

Skutečně dojde až ke zplynování kerosinu?

Milos
Milos
6 let před

Preco to okamzite startovne okno? Dakujem.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Milos

Kvůli cílové oběžné dráze.

Atomix
Atomix
6 let před

Zdravím, horní část trysky je chlazena regenerativne palivem,spodni uVAC verze spalinami turbočerpadla jak uvedli kolegové výše a to je právě ten velký prstenec nad spodní částí trysky.

Juraj
Juraj
6 let před
Odpovědět  Atomix

Dobře je to vidět na vizualizaci různých verzí Merlinu v článku http://www.elonx.cz/prehled-motoru-spacex/ Pokud je ta vizualizace správná, tak toto chlazení spalinami bylo zavedeno ve verzi 1D.

vladimir
vladimir
6 let před

pre tych ktorych zaujima pribeh krytu, tak uz je pri pevnine
https://www.teslarati.com/spacex-recovered-fairing-spotted-mr-steven-boat/

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  vladimir

Díky, asi to za chvíli dáme do krátké zprávy.

https://kosmonautix.cz/2018/02/22/zive-a-cesky-kalifornsky-falcon-pripraven-ke-startu/