Americké letectvo údajně z bezpečnostntích důvodů zničilo stupeň z mise SES-16, který nečekaně přečkal přistání na moři. Stupeň mohl představovat riziko.
8. února 17:55
Dlouhý pochod 10
Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.
Chápu dobře, že SpaceX zájem o odtažení stupně nejevilo?
SpaceX ho chcela odtiahnuť len kvôli vysokému riziku to možné nebolo.
Konečně využití protiraketového systému 🙂
Ale škoda – zajímalo by mě, jak s ním to nečekané přistání zamávalo.
Kvůli vysokému riziku, že na ně začnou střílet? 🙂
Zajímavé. Je k tomu někde na internetech víc?
Dík
Například zde. Ono k tomu není moc víc co říct.
Díky moc za odkaz i odpověď. Můj google mi totiž žádný článek ve vyhledávání nenabídl.
Rádo se stalo.
Pro ty kteří nevládnou angličtinou jen doplním informace z odkazovaného článku:
U každého přistanuvšího 1. stupně trvá (podle údajů z roku 2015) zhruba 1 až 2 hodiny, než je dálkově uveden do bezepečného stavu a může se k němu někdo přiblížit. Uvedením do bezpečného stavu se rozumí především řízené snížení tlaku v nádržích na palivo a okysličovadlo, protože ty jsou i po přistání natlakovány na letový tlak.
U 1. stupně z mise SES-16 mohly být po přistání elektrické obvody zasaženy mořskou vodou a tedy nebylo možné provést dálkové odpuštění přebytečného tlaku, resp. (a to spekuluji) nebylo možné získat údaje z čidel, že tlak je již bezpečný pro další manipualci. A nikdo nechtěl pochopitelné riskovat situaci, že by při manipulaci s tímto stupněm tlakové nádoby (zásobníky RP-1 a LOX) nečekaně explodovaly (i jen fyzikální exploze by nadělala pěknou paseku, nehledně na možnost zranění).
Dle článku šlo mimo jiné o COPV nádrže, které jsou samy natlakované až běda.
Jinak zjevně platí Vámi napsané, že nemají spolehlivou metodu na odtlakování nádrží, protože si nemohou být jisti tím, že po té koupeli fungují čidla a serva, která se o zabezpečení nosiče starají.
Ale mohli alespoň zkusit vyvolat autodestrukci 🙂 Na druhou stranu, USAF si rádo zacvičí.
Díky panu Majerovi za link 🙂
Letectvo, tedy USAF nezníčilo tento stupeň, ale byla to neznámá soukromá firma. Více podrobností zatím není známo.
http://www.americaspace.com/2018/02/09/spacex-hired-company-to-destroy-floating-govsat-booster-not-usaf/