sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktualizováno: Ariane 5 si zřejmě stále drží čistý štít

Start nejsilnější evropské rakety Ariane 5 s dvojicí telekomunikačních družic SES 14 a Al Yah 3 proběhl včera ve 23:20 našeho času hned na začátku startovního okna. Ovšem průběh startu nemůžeme označit jako běžný. Krátce po oddělení centrálního stupně došlo ke ztrátě telemetrie z rakety, což se projevilo nejen tím, že zmizely údaje o výšce a rychlosti ve spodní liště přenosu, ale zasekla se i žlutá linka grafu ukazující výšku nosiče nad Zemí. Situace je momentálně značně nepřehledná a proto zakládáme tento mimořádný článek, ve kterém se pokusíme přinášet aktuální informace.
EDIT 5:06 : Podle posledního tiskového prohlášení Arianespace se zdá, že problém byl pouze ve výpadku telemetrie. Obě družice se oddělily od nosiče a komunikují se svými řídicími středisky.

Zdroje informací:
https://twitter.com/NASASpaceflight
https://twitter.com/ChrisG_NSF

Zdroje obrázků:
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…/2018/01/20180125-Ariane-Quick-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
95 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
6 let před

No zdá sa, že misia bola neúspešná…

P.S.: Každá séria sa raz skončí. Aj keď v kozmonautike ma to obzvlášť mrzí.

ptpc
ptpc
6 let před

A na ten JWST a vlastne aj sondu Bepi-Colombo som aj zabudol…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  ptpc

A já taky, nejsi v tom sám. A mrzí mě to.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Přerušení série 84 úspěšných startů, ajajaj. Odklad JWST by opravdu nebyl dobrý. A tak to byl hezký večer, kde jsme s Vladimirem Kochanem chválili na youtube tento web a článek o startu, který nás bohatě zásobil informacemi, které sme poskytovali ostatním. A já furt přemýšlel, proč se ta žlutá křivka nehýbe.

ptpc
ptpc
6 let před

Dnešný deň bol pre kozmonautiku čierny. Štart Ariane 5 bol neúspešný ako aj výmena koncovky LEE robotického ramena na ISS.

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před

Tak ted mam o Webba jeste vetsi strach nez jsem mel doted!:-/ Jistotu uspechu proste nemate at za start zaplatite 60 nebo 400 milionu dolaru…

ptpc
ptpc
6 let před
Odpovědět  Pavel Kralicek

Ale veď to je jasné. Istota nie je nikdy.

ptpc
ptpc
6 let před

Čo sa týka tej animácie letu, súhlasím, bolo to neseriózne. Ale najprv som si myslel že v riadiacom stredisku vedia to čo mi diváci nie…

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  ptpc

A já napsal pod video s živým přenosem o misi Progress MS-04, že sem přestal věřit Rusům a jejich telemetrii, a věřím SpaceX, NASA, ULA, a Arianespace…. taky sem nalítl..

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Je nás bohužel více.

ptpc
ptpc
6 let před

Odhodenie aerodynamického krytu – hlavne to bolo vidieť.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  ptpc

Odhození krytů i urychlovacích bloků jsou u všech startů ze záznamu – svítilo tam slunce.

ptpc
ptpc
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To je dobrá pripomienka. A poznáš dôvod?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  ptpc

Myslím, že nechtějí riskovat, že by jim během toho vypadl signál a tak raději pustí záznam, protože to vždy vypadá stejně. Ale je to jen můj názor.

ptpc
ptpc
6 let před

Myslím, že to bolo niečo viac ako skrat na vysielači. Keby to bola táto príčina, nevidím dôvod prečo by sa nepodarilo nadviazať kontakt s vynášanými družicami.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  ptpc

To je pravda.

Pavel
Pavel
6 let před

Máme tedy rozumět tomu tak, že veškeré animace ze startů jsou předpřipravené a je jedno jak se rakety chovají v reálu?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pavel

To je právě ten stín pochybností. Věřím, že jsou férové přenosy, ve kterých je animace založena na přijímané telemetrii, ale divák nemá možnost to rozlišit a tudíž stín podezření padá po podobné situaci na všechny včetně těch férových. Ale pokud se nepletu, tak ULA u svých přenosů jasně píše, že animace je založena na přijímané telemetrii.

ptpc
ptpc
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

S oneskorením 2 až 4 sekundy… 🙂

Pavel Kralicek
Pavel Kralicek
6 let před

Musim vam jeste vyseknout poklonu za to jak peclive kazdou kosmo udalost pokryvate…diky! Doslo to tak daleko, ze kosmonautix a elonx jsou (v tomto poradi) to prvni co si rano na telefonu otevru a to posledni co vecer zavru!;-)

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Pavel Kralicek

Díky moc, toho si opravdu vážíme. Ale je asi všem jasné,že zrovna tuhle událost bychom raději nepokrývali. Leč i taková je kosmonautika. Opravdu si ale vážíme toho, že se Vám u nás líbí a vracíte se k nám.

Alois
Alois
6 let před

A já jsem to po startu vzdal a šel spát, považoval jsem to za nudnou rutinu, inu“ mejlí se každý “ / Hašek ve Švejkovi / . Pokud se týče té animace je to po Rusku druhý případ a opět bohužel nebetyčná ostuda.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Alois

S tou animací musím bohužel souhlasit.

Dan
Dan
6 let před

A já blbec v baru vykládal něco o etalonu spolehlivosti… Přišla mi vizualizace bez čísel divná, ale tohle? I ESA?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Dan

Arianespace není ESA, ale plně souhlasím, že tohle je facka důvěryhodnosti.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji za info, mám to nějaké slité 🙂 Ale jestli satelity komunikují, tak nám všem spadl kámen ze srdce. A hlavně těm, co s Ariane 5 počítají coby superspolehlivým nosičem.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Dan

Přesně tak, teď ještě ověřit dráhu, na které jsou. Ale to chvíli potrvá.

RYAN
RYAN
6 let před

… oba grafy / animácie zobrazovali skutočnosť korektne … výpadok telemetrie i letový graf ( žiadna indícia o zhasnutí mptora neprišla, tak nemali prečo druhú animáciu prerušiť … so žiadnym s predchádzajúcich tvrdení ja napr. nesúhlasím …

Vojta
Vojta
6 let před

Tak snad nakonec vše dobře dopadlo. Arianespace má v každém případě o čem přemýšlet. Což je dobře, aspoň neusnou na vavřínech.
S tou animací to ale nevidím až tak zle jako většina diskutujících. Nijak neskrývali výpadek telemetrie na ukazatelích a animace prostě nedostávala další data, tak zůstala zaseklá v posledním stavu. Tedy i se spuštěným motorem. Vzhledem k tomu, že v pozadí nebylo nic vidět a horní stupeň v této fázi letu moc nemanévruje, nebylo to rozlišitelné od živého přenosu. Mohli animaci nahradit jiným obrázkem nebo tam přilepit informaci o ztrátě telemetrie, to by bylo fajn, ale grafik s tím asi nepočítal. Říkal bych tomu lenost, trapas, lajdáctví, ale ztráta důvěry rozhodně ne. Kdyby se telemetrie ztratila těsně před oddělením stupně a v animaci by se oddělil, to by bylo něco jiného.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Vojta

Teď jsem se kouknul na záznam na větším než pětipalcovém displeji a je tam vidět, že i při ztrátě telemetrie se „kamera“ okolo rakety trochu pohybuje. To asi naskriptované je a může to budit zdání, že telemetrie jede, ale není to důkaz, že je to předtočené celé.

Pavel
Pavel
6 let před
Odpovědět  Vojta

No nevím, pokud nemají telemetrii tak by snad v animaci nemohlo být vypnutí motoru horního stupně a oddělení družic. Proto jsem se ptal, zda to není celé předtočené a pouštěné jako video jak má let probíhat podle simulací. Skutečnost byl pak byla pouze v liště (výška, vzdálenost, rychlost).

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Pavel

? … je to animácia … nie software, ktorý reálne kopíruje telemetriu (ktorá FY na svete má grafika na stoličke alebo software v reálnom čase? ), … ich TELEMETRIA odrážala skutočný, reálny, okamžitý stav …

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  RYAN

… ale chápem, keď spacex odpadne noha pri pristátí na ocisly alebo nastane výbuch animácia to zobrazí v reálnom čase so všetkým …

Pavel
Pavel
6 let před
Odpovědět  RYAN

Jde mi jen o to, jak k těm animacím přistupovat. Do včerejška jsem je bral jako reálný stav věci. Ode dneška je beru pouze jako součást PR. Nic to ale nemění na tom, že jsem rád za to, že jsou přímé přenosy. Ještě čekám a snad se dočkám až to spistí i Čína.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  RYAN

… na Vašom mieste si všímam skôr telemetriu než animáciu … a tiež nestrácal by som dôveru v prenosy, dôveryhodnosť oprávnene posúdia skôr zákazníci (majitelia satelitov, sond, … ), ktorí investujú milióny eur, než my z toho, či grafická animácia presne kopíruje telemetriu …

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Pavel

Já se díval na záznam a ten končí asi minutu po ztrátě telemetrie. Horní stupeň měl hořet ještě hodně dlouho potom. Jestli tam během přímého přenosu zhasnutí motoru a uvolnění družic bylo, pak už je to hodně špatně, protože příslušné animace nebyly spuštěny na základě dat z telemetrie.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Vojta

… animácie je to posledné, čo by som na ich mieste riešil … a tým to aj uzavriem 🙂 … došli mi sily … máte pravdu vy, … je to hodně špatně …

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Vojta

Tak vzhledem k tomu, že máme k dispozici pouze pár čísel a údaje jako oddělení stupně, práce motoru nebo naklonění stroje jsou k dispozici pouze ve formě obrázku, je logické, že je animace považována za součást vizualizace dat z telemetrie.
Ano, je logické, že když nechodí informace o výšce a rychlosti, tak by se nemělo věřit informacím z animace, ale pořád jde o poskytování protichůdných informací.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Vojta

… z môjho pohľadu je logické, že ihneď v riadiacom stredisku informovali klientov, ktorý zaplatili nosič & satelit o anomálii na nosiči … nie, že na pozadí všetkého bežal obrázok …

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  Vojta

To by nemělo být jen logické, to by mělo být samozřejmé. Logické je, pokud zveřejňuji informace, že by měly být pravdivé a v rámci možností nezkreslené. To se, pokud vím, stalo (žádné vypouštění družic bez reálných dat neproběhlo, protože ukončili přenos) a jediná drobná šmouha na kráse je nedodání explicitní informace o ztrátě spojení přímo to obrázku. Vizualizací technických zařízení jsem dělal dost a tohle klienty štvalo nejvíc. Dokonalá verze by vypadala tak, že by se zobrazila informace o výpadku a zároveň popis, jestli je animace zaseklá a čeká na data nebo pokračuje dál podle předpokládaného průběhu. Ale jak říkám, je to drobnost, která občas uteče i těm nejlepším.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Vojta
RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Vojta

… mal tam byť taký ten ,,palec hore,, … nechápem … zrejme ani ja už nedodávam korektné dáta …

Vladimír Todt
Vladimír Todt
6 let před

Tak to víte, naši francouzští přátelé mají rádi drobet tyjátr. Buďte rádi že na tu vypadlou telemetrii jela předpřipravená animace a nepustili tam třeba Teletubbies. Informační animační hodnota by v té chvíli byla stejná.

vj
vj
6 let před
Odpovědět  Vladimír Todt

Sledovací stanice, které ESA používá nejsou dost blízko u sebe, takže určitá část letu je skoro vždy bez telemetrie.

vj
vj
6 let před

Prohlášení Arianespace bylo dost opatrné, protože oběžná dráha není nutně správná oběžná dráha.
SES už potvrdil, že jeho „elektrický“ SES14 je mimo cílový orbit, ale na GEO se dostane. Velká neznámá je teď osud Al Yah 3.

PetrP
PetrP
6 let před

Nechápu, proč se tolik navážíte do nepřesnosti animace a komentujete to jako „ztrátu důvěry“ a podobné hovadiny. Je to animace, která je renderována na základě telemetrie. Nemůžete to srovnávat se skutečnou kamerou.
Pokud telemetrie vypadne, tak animace pokračuje na základě posledních přijatých dat. Je to v celku logické, protože se tak zamezí zasekávání v případě krátkodobých výpadků telemetrie. A to že například motor horního stupně na animaci hoří? No to je samozřejmé, když renderovací program nedostal informaci o vypnutí motoru. Představa, že se bude každou vteřinu dotazovat na to, jestli raketa ještě nevybouchla a jestli motor stále hoří je docela směšná.
Jiná situace by byla, kdyby se na animaci děly i další věci, jako vypnutí motoru, oddělení družic, atd. ale to se v tomto případě nestalo.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  PetrP

Já totiž vím, jak to berou běžní lidé. My, kteří se kosmonautice věnujeme, samozřejmě rozumíme všem těmto složitostem, ale pro širokou veřejnost, která je pro kosmonautiku klíčová, je to prostě problém.

PetrP
PetrP
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak to byste měl spíše vysvětlit, proč animace běží dál, i když byla s raketou ztracena telemetrie, že je to z toho důvodu, že program vykreslující animaci nedostal informaci o změně stavu. Místo toho podporujete názor, že animace je předpřipravené divadlo a se skutečností nemá nic společného. Tak na mě alespoň ten váš příspěvek působil a jak čtu komentáře, tak to tak bere spousta lidí.

Fantasta
Fantasta
6 let před
Odpovědět  PetrP

Nějak si tady nerozumíme a dohadujeme se tom samém. Tak si ujasnime, pro koho je ta nešťastná animace : zcela jistě ne pro techniky v řídícím sále, ty na monitorech sledují reálné data z letu. Taky zcela jistě ne pro majitele družic na palubě, ty sledují totéž. Tedy pro koho? No pro „obyčejné“, neinformované, neznalé ba i náhodné lidi, kteří se koukají na start a nemají ponětí, co se děje dál, když už raketu není vidět v reálu. Čísla telemetrie jim neříkají nic, tak aspoň ta animace… Animace je divadélko a tak to i berme. A pak my na Kosmonautixu, když si porovnáváme údaje telemetrie s animací a programem startu, tak máme svoji malinkou radost, že to jde jak má. Nic víc bych v tom nehledal.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  PetrP

To je těžké. Momentálně nemáme důkaz, který by nějak potvrdil, že nebyla připravená předem.

Vojta
Vojta
6 let před
Odpovědět  PetrP

Ale nemáme ani důkazy o tom, že připravená byla 😉
Ztrátu spojení jsme viděli (to je nejdůležitější). Dokonce na dvou místech. A než to mohlo dojít do nekonzistentního stavu (při vypnutí motoru), tak přenos ukončili. S Progressem MS-04 to bylo úplně jiné.

Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Široká veřejnost sleduje kosmonautiku jen velmi okrajově. Ti, co si udělají čas na sledování přenosu ze startu, už o kosmonautice něco vědí a tak stejně jako vy pochopí proč animace běží dál.
Já bych ty animace tak neproblematizoval. Přeci jen je to pouhá simulace, aby nemusela být černá obrazovka. A navíc, v tomto případě se nakonec ukázalo, že animace ukazovala, vzdor ztrátě telemetrie, pořád správně. A myslíte, že toto široká veřejnost zohlední? Ne. Lidé si maximálně přečtou senzaci o pravděpodobném zmaru startu a následné vyvrácení a potvrzení úspěchu už moc neregistrují.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jožka Somík

Já s tím mám prostě špatné zkušenosti, protože lidé velmi nepříjemně brali podobný případě v podání Progressu MS-04. Tam také běžela animace i po havárii rakety.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

… SES pre 4 hodinami oznámila … announces it has successfully established connection with SES-14 and that the spacecraft is in good health and on track …

Radek
Radek
6 let před

Zdravím všechny příznivce kosmonautiky. Mám dotaz pro znalce a odborníky. U raket firmy SpaceX(vím, že nejen u nich) se hovoří o nasazení autodestrukčního mechanismu při vzniku letové anomálie – myslím že je to podmínka pro starty z Floridy mířící nad pevninu.
Byla by ztráta telemetrie jako zde v případě Arian 5 spouštěčem pro autodestrukci?
Děkuji za odpověď
R.M.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Radek

Hezký den,
to si netroufám odhadovat, protože vždy záleží na konkrétním nakalibrování daného systému, které neznáme.

Jožka Somík
Jožka Somík
6 let před
Odpovědět  Radek

Pokud vím, tak palebný koridor na Floridě nemíří nad pevninu. Je otázkou, jak by byl autodestrukční systém nastaven. Předpokládám, že pokud je autonomní, bude sledovat telemetrii na palubě. Tam je pak ztráta přenosu nepodstatná. Zároveň ale bude určitě let kontrolován ze Země a v případě anomálie může být autodestrukce spuštěna z letového střediska.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Jožka Somík

… presne tak …

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  Radek

Nie, hlavne aj preto, že Ariane 5 nemá samodeštrukčný systém. Je na vôli spoločností, či investujú do vývoja alebo nie. Podmienkou však je prenajatie ,,core,, balíka vyvinutého NASA, USAF a DARPA.
Společnosti musia kupovat služby systémov letectva, které sa bežne používajú ku sledovaniu letu rakety a umožňujú jej zničenie, vrátane radarov a telemetrie. Taktiež treba 150 členný personál, vrátane pilotov.
Avšak ľudský zásah trvá o 3,5 sekundy dlhšie. Pri tradičních destrukčních systémoch sa musí telemetria prijať a spracovať, v prípade autonómneho sú na,,palube,,. Človek pre kontrolu letu misie musí rozpoznat problém a reagovať.
V prípade SpaceX sa ich vlastný prídavok software volá ,,WRAPPER,, a testovali ho na 13 letoch v ,,shadow mode,,.
SpaceX si ho vyvíjala i preto, že ,,NASA,, vie zneškodniť raketu ,,iba,, jednu (jeden cieľ), kdežto FH plánuje pristávať vo väčšom počte.
Pri autonómnom navyše palubné systémy nemusia zostať v dohľade pozemní systémov sledovánia, takže rakety môžu lietať ďalej i cez obzor.
Komerčný posádkový program NASA prezkúmává systém SpaceX a dosiaľ ho neprijal.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  RYAN

… a pardon za chyby, písal som z mobilu, a … škoda reči …

vj
vj
6 let před
Odpovědět  Radek

Automatické přerušení startu snad bylo použité při prvním letu Ariane 5. Momentálně to ale vypadá, že raketa letěla správně po špatném kurzu, takže k automatickému zničení by asi stejně nedošlo – krom sklonu dráhy jsou ostatní parametry blízké cílovým. Kvůli špatnému sklonu také asi došlo ke ztrátě spojení.
Bylo by zajímavé vědět, kdy se autodestrukce sama nakopne, protože je samozřejmě nežádoucí zničit náklad kvůli odchylce, se kterou by šlo něco dělat.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  vj

…neviem, či sme sa pochopili v ,,slovíčkovaní,, … Autonomous Flight Safety System (AFSS) automatizovaný AUTONOMNY/SAMO-deštrukčný systém má v tejto chvíli iba Falcon 9 … ULA ho vyvíja pre Vulcan, ale Delty a Atlasy lietajú v ,,ľudskom,, režime deštrukcie (opísal som vyššie) … preto i nemôže nastať strata telemetrie medzi strediskom a nosičom (ako napísal i p. Somík) v údajoch pre deštrukciu nosiča … snáď sa dá pochopiť …

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  RYAN

Přesně. Laicky řečeno jsou dva typy autodestrukčních mechanismů. Jeden plně autonomní, ten má dnes jen F9, druhý vyžaduje lidského operátora. Ale nálož, která v případě nutnosti rozerve nádrže, je u všech nosičů, alespoň doufám 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Já jen, že wiki tento start uvádí jako partial failure, nejspíš kvůli té inklinaci dráhy. 😉 Jinak jsem moc a moc rád, že to vše dopadlo dobře.

RYAN
RYAN
6 let před

… já iba, že SESSATELLITES/YAHSAT/ARIANEGROUP/ESA/NASA/Stéphane Israël uvádza štart … operating in orbit nominally/established connection/on track … (chris A, B, C, D….X,Z-nsf …holy moly) …a tiež som inak veľmi rád, že všetko dobre dopadlo …

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  RYAN

Přetloukl si mě lepšími argumenty 😀 beru zpět. Spletl jsem se. OFakt sem rád, že vše v pořádku.

Aurelius
Aurelius
6 let před

chcem sa teraz opýtať, nič v zlom, mám v tom zmätok, spravila teda chybu Arianespace (prednahraté? alebo to zareagovalo až neskôr?) či redakcia kosmonautix s príliš skorým obvinením? Nemyslím to nijak útočne, len v tom celom mám momentálne mišung… ďakujem a ešte raz sa ospravedlňujem ak by som niekoho urazil z redakcie, viem, že tu sa maká na 120% a viac

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Aurelius

Kosmonautix podává průběžné zpravodajství tak, jak přichází informace z ověřených zdrojů. Ty mohou mít, zejména z počátku, spekulativní charakter, protože příčina anomálií nemusí být zjevná na první pohled.

Zcela jistě dojde k vyšetřování, které může trvat týdny i měsíce. Pokud bychom čekali až na jeho závěry, bylo by tu mezitím informační vakuum. Právě průběžné informování o aktuálním stavu nám ukazuje obrázek o tom, jak je zvládnutí kosmických technologií náročné na přesnost a spolehlivost.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Přesně tak, aktuální zpravodajství je zrádné v tom, že v prvních desítkách minut je velmi těžké vyhodnocovat,které zprávy jsou spekulativní a které důvěryhodné.

RYAN
RYAN
6 let před

… nerozumiem … myslím, že pán naráža na vývoj reakcií redakcie smerom k legitímnosti animácie … aj niekde na spriatelených weboch odkiaľ kosmonautix teda čerpal overené informácie sa súbežne tento stav ,,animácie,, riešil ? …

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  RYAN

Pokud jde o inforamci o animaci, tak to jsme od nikoho nepřevzali. Vycházeli jsme z aktuální situace.

RYAN
RYAN
6 let před
Odpovědět  RYAN

… rozumiem, … a v súlade s faktom, že je veľmi ťažké takéto absolútne neštandardné situácie vyhodnocovať za pochodu a navyše pod návalom toľkých reakcií pisateľov …

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  RYAN

Ztráta telemetrie vůbec nemusí znamenat ztrátu rakety. Prostě se čeká, až se telemetrie obnoví. Mezitím se obsluze přestanou aktualizovat příchozí data, protože žádná nejsou. Obsluha tedy ví, že se něco děje. Laické veřejnosti se místo tmy nebo reklamy dále promítá animace s předpokládaným průběhem.

RYAN
RYAN
6 let před

… Vaša posledná reakcia zrejme smerovala k inému príspevku a súvislostiam … mimochodom mal som na Vás dotaz ktorý, už ale zodpovedal p. Majer, doteraz som si myslel, že ste reagoval Vy ( pri Vašom mene som zrejme preklikol ,,odpovedať,, … ) …

zvejkal
zvejkal
6 let před

Po strate telemetrie bude asi nemozne zistit co zlyhalo, ci nie?

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  zvejkal

Teoreticky ne. SpaceX zažila v případě obou svých havárií podobný problém, kdy se telemetrie náhle ztratila. Přesto se podařilo určit pravděpodobnou příčinu nehod.

zvejkal
zvejkal
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak so som velmi zvedavy…

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  zvejkal

To vypadá, jako kdyby byla chybná orientace rakety při posledním zážehu, který měl upravit sklon oběžné dráhy. Ovšem to je jen má spekulace.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před

Ono je možné, že Ariane letěla „šikmo“ už od začátku.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

To si nemyslím, protože by to odhalila telemetrie, která na začátku fungovala. Vychýlení mohla například způsobit i velmi nepravděpodobná srážka s meteoritem či s nějakým kosmickým smetím.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Zřejmě neodhalila a v řídicím středisku asi byli všichni zfetovaní, že si toho nevšimli: https://www.youtube.com/watch?v=wTQyr_xndHA

Červ
Červ
6 let před

No, nevím, ale myslím , že horní stupeň ESC-A není restartovatelný, čili umožňuje jen jeden zážeh. Takže musí vše stihnout při něm … je to trochu jiné, než třeba Fregat, která restarty umožňuje.
A vzhledem k tomu, že telemetrie z Natalu přestala přicházet krátce po oddělení 1 stupně a zážehu druhého, odchylky asi začala vznikat chvilku před tím … ona ta parabola v Natalu asi nebude mít moc široký vyzařovací diagram.
Takže si tipnu, že chyby může být v řídícím počítači, v problémech s akutátorem naklápnění samotného motoru nebo v poškození (propálení) trysky motoru.

Jirka Č
Jirka Č
6 let před

Dovolím si teď zaspekulovat na základě informací o dráhách satelitů a opakovaném shlédnutí videa ze startu:
https://youtu.be/00Kz94aMaCc
Časy od startu:
7:58 – 8:02 krátká ztráta telemetrie během práce centrálního stupně při přepínání mezi pozemními středisky
8:58 separace centrálního stupně
9:02 start horního stupně
9:06 – 9:14 podle mě viditelné natočení sestavy, nevypadá to na pohyb „kamery“, docela bych řekl že by to mohlo být natočení o těch cca 17°
9:28 ztráta telemetrie
Podle mě telemetrie rakety vysílala, akorát raketa začala uhýbat jinam než mířily pozemní antény, které ji prostě hledaly jinde (okolo plánované pozice) a už znovu nenašly.
Myslím, že z dat ze začátku práce horního stupně dost dobře určí příčinu anomálie, vsadil bych si na špatné zadání nějakých orientačních dat hornímu stupni. Řekl bych, že už teď v tom mají na 90% jasno. A asi měl horní stupeň docela rezervu, když se mu i při značné úpravě sklonu dráhy povedlo celkem dosáhnout plánovaných výšek. Docela by mě zajímalo, kolik paliva nad plán to bude znamenat pro družice.
K přenosu a animaci:
Záběry na raketu a z rakety asi byly skutečně prostříhávány separací urychlovacích bloků a krytu z jiného startu, asi chtěli aby bylo něco vidět. Čísla o rychlosti, výšce, vzdálenosti byla evidentně „živá“, stejně tak grafy, kde se skutečnost ztratila a zbyl jen plán. Animace pro přenos zřejmě při ztrátě reálných dat přepíná na model, nevím jestli se ještě model průběžně aktualizuje na základě reálných dat. O tom, že animace byla živá až do ztráty dat, mě přesvědčuje právě to natočení mezi 9:06 a 9:14, které tam já osobně vidím a myslím, že nebylo plánované. Animace ve středisku je asi jenom živá, protože zatím co v animaci přenosu bylo oddělování družic (které v té době nakonec asi skutečně probíhalo), po záběru do střediska měli na obrazovkách „zamrzlý“ pracující horní stupeň.
Závěr – v přenosu jde vždy o kompromis ukázat něco živě a nemít „černo“ v případě třeba i krátkodobého problému. Za mě bych to jako žádné „divadýlko“ nebral, pro mě to mělo docela dramatičnost.

Jan Dryák
6 let před
Odpovědět  Jirka Č

Komentátoři někdy při startech říkají, že ty záběry oddělujících se postranních bloků jsou z minulého startu. Dříve, myslím, to dokonce i v přenosech psali..

vj
vj
6 let před
Odpovědět  Jan Dryák

Až na vzácné výjimky jsou u Ariane videa z paluby skoro vždy z předchozích startů.

vj
vj
6 let před
Odpovědět  Jirka Č

Podívejte se na video v čase 7:44 od startu, kde je na mapě křížek (Ariane podle telemetrie?) a kolečko (plánovaná poloha?). To by naznačovalo, že raketa letěla skoro od počátku jinam.
Když přebíral kolem osmé minuty Natal telemetrii, tak se grafika asi vyresetovala a hodilo se to zpět na plánovanou trajektorii. Je tam vidět i drobný zub na grafu vzdálenosti a výšky.
Po ztrátě telemetrie se dál na grafice ukazoval jen plán (kolečko), hosté a moderátor si to neuvědomovali, ale ve středisku už se telefonuje a je vidět nervozita.

vj
vj
6 let před
Odpovědět  vj

Hmm, asi by to chtělo občas zaktualizovat stránku.

peter
peter
6 let před

Taký detail, čo som si všimol zo záznamu. Vlastne už to tu bolo spomenuté/naznačené.

Ešte do cca 7:40 od štartu (stále pracoval prvý stupeň) zobrazovala grafika zlú trajektóriu – žltá čiara, s krížikom, zelený krúžok pokračoval po zelenej čiare (viď screenshot – oranžový štvorec vpravo dole)

http://bit.ly/2rIAFSx

Po pár strihoch, o minútu neskôr už žltá čiara nepokračovala, a krížik sa už ocitol v zelenom krúžku na správnej trajektórii

http://bit.ly/2nfVOyu

Takže sa zdá, že ak to boli reálne dáta do toho času, tak zrejme raketa letela mimo kurz už hneď od začiatku.

čiže ako písal „gg“ , ktovie, čo si priatelia z arianespace pred štartom dali 😀
ale vtipy bokom, možno to bola „profesionálna slepota“ a skrátka to považovali za blbosť a neverili tým dátam, aj keď počas vysielania tam bolo pár „skúmavých“ pohľadov, alebo skrátka vnímali to a rozhodli, že to skúsia takto, hádam to vytiahnú…

peter
peter
6 let před
Odpovědět  peter
Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpovědět  peter

Jestli to tak bylo, je to fakt síla. To by znamenalo, že raketa je nejspíš technicky OK, ale vede to tam tlupa opičáků. Jedni poslali raketu do… Brazílie a druzí si toho v řídící místnosti nevšimli.

Ale stalo se to naštěstí v nejvhodnější okamžik, ty satelity se na GEO dostanou, JWST by to asi nedal. A než poletí, snad si tam udělají pořádek.

vj
vj
6 let před
Odpovědět  Jiný Honza

I kdyby si toho všimli, tak by to možná nechali letět, když ostatní parametry byly v pohodě. Nad pevninu to nezasahovalo.

gg
gg
6 let před
Odpovědět  vj

Když to „nezasahovalo“ nad pevninu, jak to, že to lidem na pobřeží letělo nad hlavou?

peter
peter
6 let před
Odpovědět  vj

nie nad hlavou priamo, ale takmer, ale furt mimo pobrežia (aspoň tak som to pochopil), skôr by som sa pozastavil nad tým, že to letelo mimo vyhradených dopadových oblastí pre urýchľovacie bloky a prvý stupeň

Jiný Honza
Jiný Honza
6 let před
Odpovědět  vj

Kdyby si toho všimli, bylo by v řídící místnosti asi víc hemžení. A kdyby se to rozhodli risknout a letět dál, možná by i někoho napadlo, že za chvíli ztratí telemetrii, když raketa letí úplně jinam.

Vyhořelé stupně dopadly stejně do oceánu. A i kdyby trefili nějakého chudáka rybáře, nejspíš se to nedovíme.

Ten exhibiční přelet nad plážemi v Kourou asi pár lidí překvapil, ale místní asi moc zuřit nebudou, kosmodrom většinu živí.

pbpitko
4 let před

Nechápem aký je tu problém, animácia vždy časovo zaostáva ze realitou, inač to proste technicky a fyzikálne nie je možné. Najprv sa proste musí niečo udiať a informovať o tom môžeme až po určitej dlhšej či kratšej prodleve. A nejde informovať skôr ako si uvedomíme že sa niečo stalo a než aspoň trošičku nepochopíme čo sa vlastne stalo. Je to tak hrozne ťažko pochopiť. Animácia proste iná byť nemôže. Ani tie info čo má riadiace stredisko nie sú okamžité, Nie je možné aby oznamovali niečo v tom samom okamžiku ako sa to stalo.

https://kosmonautix.cz/2018/01/26/sledujeme-ariane-5-v-problemech/