sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ: Japonci vypouští radarovou družici

Družice ASNARO-2 se má na oběžné dráze připojit k sestavě malých družic, které jsou vybaveny různými senzory pro sledování Země. Hmotnost družice je 570 kilogramů a díky své radarové anténě dokáže snímkovat Zemi bez ohledu na počasí. Její snímkovací rozlišení na povrchu Země je jeden metr a šířka záběru dosahuje deseti kilometrů. Nosná raketa Epsilon si touto misí připíše svůj třetí start, přičemž podle původních plánů měla letět už v listopadu loňského roku, ale na nosiči se objevila elektronická závada. Raketa Epsilon patří mezi malé rakety, na nízkou oběžnou dráhu vynese 1,5 tuny nákladu a pro Japonce je zajímavá především tím, že k jejímu vypuštění je potřeba mnohem méně personálu, než bývá obvyklé.

Logo pro třetí start rakety Epsilon.
Logo pro třetí start rakety Epsilon.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Na raketě Epsilon je zajímavé i to, že její první stupeň tvoří lehce upravený motor na tuhé palivo, který se běžně používá jakožto urychlovací blok na mnohem větší raketě H-II. Start z kosmodromu Učinoura na nejjižnějším cípu ostrova Kjúšú je naplánovaný na dnešek (17. ledna). Okno se otevírá ve 22:06:11 a zavře se ve 22:30:13 našeho času. Družice se usadí na oběžné dráze ve výšce 504 kilometrů a pro korekce dráhy disponuje nádrží s 45 kilogramy hydrazinu.

Jak již číslovka v názvu družice napovídá, ASNARO-2 je druhým zástupcem projektové řady ASNARO. První exemplář – ASNARO-1 letěl do vesmíru v listopadu roku 2014 na ruské raketě Dněpr a jeho úkolem bylo otestovat konstrukci družice, aby další exempláře měly zajištěný bezpečný vývoj. Do roku 2020 bychom se měli dočkat ještě vypuštění družice ASNARO-3, která bude vybavena hyperspektrálními snímači.

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/asnaro-2/wp-content/uploads/sites/203/2018/01/ASNARO2.jpg
http://spaceflight101.com/asnaro-2/wp-content/uploads/sites/203/2018/01/epsilon3-patch.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
19 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Pavel
Pavel
6 let před

Urcite vazi cela 50kg kdyz ma 45kg hydrazinu?

Tom
Tom
6 let před
Odpovědět  Pavel

Je tam chyba, podla toho čo som našiel by to malo by 500kg.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Tom

Ano, při psaní mi vypadla sedmička. Hloupá chyba, ale už je opravená.

Štěpán
Štěpán
6 let před

Proč není živě a česky? 🙂

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Štěpán

Můj názor je, že to je běžná družice pro dálkový průzkum Země, ale raketa je neobvyklá, z Japonska moc přenosů není… kolem a kolem.. dobrý nápad 🙂 a teď už je samozřejmě pozdě.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Přesně tak, zajímavá je jen raketa. nemůžeme vysílat všechno. 😉

Honza
Honza
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Škoda 🙂

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

To by chtělo na komentování někoho, kdo umí japonsky. Všechno se z obrazu odvodit nedá.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před

Mimochodem, když jsem si četl hlavně ten původní článek o vzniku rakety, juknul na tu cenu startu, teď jsem se díval na wiki, že to spadlo cca o 10M, tak si říkám, F9 B5 může s takovou převzít trh i malých nákladů.

Vlastimil Pospíchal
Vlastimil Pospíchal
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Také jsem si to uvědomil už při zjištění ceny startu Epsilonu. Zde však hrají roli i národní zájmy Japonců.

Mirek S.
Mirek S.
6 let před

Klobouk dolů. Předstartovní animace, videa a přenos zvuku při startu, parádní. Jediné, co by člověk nechtěl, je dělat toho počtáře tam. Toho bude pusa bolet ještě zítra

Jirka Hadač
Jirka Hadač
6 let před
Odpovědět  Mirek S.

To teda jo, možná i pozítří, a že měla odpich. Fakt hezký záběry.

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Malá raketa, slušný TWR, ano, vylítla jak čertík z krabičky 🙂 Líbilo se mi, jak prakticky hned po startu to výrazně klopila a u třetího stupně jsem měl problém pochytit aktuální rychlost, jaký to mělo spád.
Paráda.

Jan Kučera
Jan Kučera
6 let před

Pár sekund před zážehem se ze spodní části valil solidně hustý černý dým. Byla to chyba nebo vlastnost? Měl jsem za to, že motory na pevná paliva začnou ihned po zážehu hořet naplno, tady to vypadalo jako kdyby nemohl chytit .

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Jan Kučera

U Epsilonu je to běžné – mrkněte třeba na start téhle rakety z roku 2016 – https://www.youtube.com/watch?v=Ur7An-Higqk

Prouza
Prouza
6 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Děkuji za informaci, dovzdělal jsem se přímo u zdroje-http://global.jaxa.jp/article/special/epsilon/tokudome_e.html
Původcem černého dýmu jsou dva boční SMJS motory, k jejichž zážehu dochází již 10 sekund před startem a černý dým jsou zpoldiny těchto motorů, resp. generátorů plynů. SMJS mají za úkol pomocí tangenciálně umístěných trysek zajistit rotaci rakety kolem podélné osy během vynášení. SMJS pracují celkem téměř tři minuty. Po dohoření hlavního motoru 1. stupně zajišťují SMJS ještě 40 sekund korekce polohy ve třech osách, než dojde k oddělení 1. stupně.

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  Prouza

Díky moc za super rozbor!

Dan
Dan
6 let před
Odpovědět  Prouza

Co mě z Vámi odkazovaného zdroje zaujalo je to, že ty SMJS mají každý dvě protiběžné trysky, hoří neustále a pokud není vyžadován krouticí moment na roztočení nosiče kolem osy, tak obě protiběžné trysky jsou otevřené a ve výsledku se jejich tah kompenzuje. Chytré. Díky za link.

Dan
Dan
6 let před

Teď jsem koukal na nějaký starší článek (2013) o Epsilonu a podle něj to vypadá, že co se výpočetní techniky týká, k odbavení Epsilonu stačí jeden notebook (tedy, kvůli redundanci dva).

https://kosmonautix.cz/2018/01/17/zive-japonci-vypousti-radarovou-druzici/