sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vostočnyj v plné kráse

Vostočnyj

Nový ruský kosmodrom Vostočnyj se během svého budování utápěl a stále utápí v řadě problémů od nedostatku financování přes zpožďování naplánovaných termínů výstavby až po rušení nejedné startovací rampy. Ani dnes po uvedení východního kosmodromu do provozu není všem problémům konec a před kosmodromem ještě stojí řada překážek. Před několika dny se odsud navíc uskutečnil start rakety Sojuz 2-1b s horním stupněm Fregat, který bohužel vinou chybného programového vybavení Fregatu skončil nezdarem. Přes to všechno se jedná o zbrusu nový a nejmodernější ruský kosmodrom, který v sobě nese nemalý potenciál. Zapomeňme tedy na chvíli na jeho útrapy a podívejme se na něj tedy z té lepší stránky. V tomto článku se budete moci pokochat nebývale zdařilými fotografiemi kosmodromu zářícího novotou, jeho technického zázemí i raketou Sojuz, která v posledních týdnech procházela přípravami na start. A nejen to! Čeká na Vás také slušná dávka informací a zajímavostí o Vostočném.

Z kosmodromu Vostočnyj byly na rok 2017 plánovány dva starty – již uskutečněný neštěstný Sojuz 2-1b s družicí Meteor M2-1 a chystaný prosincový start Sojuzu 2-1a se dvěma družicemi Kanopus B. Druhý jmenovaný však nakonec sklouzl do roku 2018.
Z kosmodromu Vostočnyj byly na rok 2017 plánovány dva starty – již uskutečněný neštěstný Sojuz 2-1b s družicí Meteor M2-1 a chystaný prosincový start Sojuzu 2-1a se dvěma družicemi Kanopus B. Druhý jmenovaný však nakonec sklouzl do roku 2018.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
4. října byl zahájen tzv. suchý vývoz rakety Sojuz 2 na rampu 1S. Jednalo se o hlavní zkoušku před tím, než byl startovací komplex znovu uveden do provozu po rok a půl dlouhé odstávce způsobené přestavbou rampy pro horní stupeň Fregat. Suchý vývoz je pětidenní inspekční proces, během kterého je raketa vyvezena na rampu a připojena na její systémy.
4. října byl zahájen tzv. suchý vývoz rakety Sojuz 2 na rampu 1S. Jednalo se o hlavní zkoušku před tím, než byl startovací komplex znovu uveden do provozu po rok a půl dlouhé odstávce způsobené přestavbou rampy pro horní stupeň Fregat. Suchý vývoz je pětidenní inspekční proces, během kterého je raketa vyvezena na rampu a připojena na její systémy.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Na ploše 700 km čtverečních kosmodromu Vostočnyj je více než 500 budov a jiných druhů staveb. Objekty přímo určené pro kosmické projekty jsou soustředěny na dvou místech – technickém a startovacím komplexu. V profesionálním žargonu na kosmodromu jsou nazývány „Technika“ a „Start“. Na technickém komplexu by bylo možné umístit 10 fotbalových hřišť.
Na ploše 700 km čtverečních kosmodromu Vostočnyj je více než 500 budov a jiných druhů staveb. Objekty přímo určené pro kosmické projekty jsou soustředěny na dvou místech – technickém a startovacím komplexu. V profesionálním žargonu na kosmodromu jsou nazývány „Technika“ a „Start“. Na technickém komplexu by bylo možné umístit 10 fotbalových hřišť. Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Stavba byla dokončena počátkem roku 2015. Koncem září 2015 pak kosmodrom převzal nejcennější náklad – první raketu Sojuz 2-1a. Železnice kosmodromu byla propojena s Transsibiřskou magistrálou. Raketa byla na vagóny naložena v Samaře v evropské části Ruska a bez jediného přeložení byla dopravena až do technického komplexu na Vostočném.
Stavba byla dokončena počátkem roku 2015. Koncem září 2015 pak kosmodrom převzal nejcennější náklad – první raketu Sojuz 2-1a. Železnice kosmodromu byla propojena s Transsibiřskou magistrálou. Raketa byla na vagóny naložena v Samaře v evropské části Ruska a bez jediného přeložení byla dopravena až do technického komplexu na Vostočném.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Celková délka silnic na Vostočném je 115 kilometrů.
Celková délka silnic na Vostočném je 115 kilometrů.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
V současnosti lze v hlavní přípravné hale se dvěma křídly, která je nazývána MIK - Монтажно-испытательный комплекс (Montážní a testovací komplex), připravovat ke startu dvě rakety najednou.
V současnosti lze v hlavní přípravné hale se dvěma křídly, která je nazývána MIK – Монтажно-испытательный комплекс (Montážní a testovací komplex), připravovat ke startu dvě rakety najednou.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Podlaha haly MIK musí splňovat přísné požadavky týkající se nejen čistoty, ale také nosnosti – musí odolat hmotnosti připravované rakety. Při její stavbě bylo do hloubky osmi metrů vykonáno 360 vrtů, z nichž každá dvojice propůjčuje podlaze nosnost 40 tun. V obrovské místnosti o ploše 10 000 metrů čtverečních a výšce sedmipatrové budovy je celá jedna zeď skleněná. To proto, aby bylo v hale co nejlepší světlo. Pod střechou jsou umístěny dva jeřáby s nosností 50 tun.
Podlaha haly MIK musí splňovat přísné požadavky týkající se nejen čistoty, ale také nosnosti – musí odolat hmotnosti připravované rakety. Při její stavbě bylo do hloubky osmi metrů vykonáno 360 vrtů, z nichž každá dvojice propůjčuje podlaze nosnost 40 tun. V obrovské místnosti o ploše 10 000 metrů čtverečních a výšce sedmipatrové budovy je celá jedna zeď skleněná. To proto, aby bylo v hale co nejlepší světlo. Pod střechou jsou umístěny dva jeřáby s nosností 50 tun.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Raketa Sojuz 2 s horním stupněm Fregat byla převezena z technického komplexu na komplex startovní a byla umístěna na mobilní servisní věž. Poté byla provedena kontrola rakety i jejího horního stupně.
Raketa Sojuz 2 s horním stupněm Fregat byla převezena z technického komplexu na komplex startovní a byla umístěna na mobilní servisní věž. Poté byla provedena kontrola rakety i jejího horního stupně.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Z obrovských vrat Montážního a testovacího komplexu kosmodromu se v šest hodin ráno vydala lokomotiva s raketou na startovní rampu. Eskorta byla tvořena 20 lidmi doprovázejících raketu na 4,5 km dlouhé procházce od haly ke startovnímu komplexu.
Z obrovských vrat Montážního a testovacího komplexu kosmodromu se v šest hodin ráno vydala lokomotiva s raketou na startovní rampu. Eskorta byla tvořena 20 lidmi doprovázejících raketu na 4,5 km dlouhé procházce od haly ke startovnímu komplexu.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Výjezd lokomotivy s raketou z haly MIK.
Výjezd lokomotivy s raketou z haly MIK.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Ranní vývoz Sojuzu 2 na rampu.
Ranní vývoz Sojuzu 2 na rampu.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Ranní vývoz Sojuzu 2 na rampu.
Ranní vývoz Sojuzu 2 na rampu.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Svítání na Vostočném.
Svítání na Vostočném.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Zdroj: https://sdelanounas.ru
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Železnice z Montážního a testovacího komplexu MIK na startovní rampu měří 4,5 kilometru.
Zdroj: https://sdelanounas.ru
Na startovní rampě je raketa umístěna do mobilní servisní věže. Tato věž váží 1 600 tun a její výška je 52 metrů. Věž mimo jiné umožňuje provádět přípravné práce na raketě za všech klimatických podmínek, což je na kosmodromu Vostočnyj velice důležité.
Na startovní rampě je raketa umístěna do mobilní servisní věže. Tato věž váží 1 600 tun a její výška je 52 metrů. Věž mimo jiné umožňuje provádět přípravné práce na raketě za všech klimatických podmínek, což je na kosmodromu Vostočnyj velice důležité.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Raketa se chystá k umístění na startovní rampu. Zde je využito jedinečné technologie připojení a stabilizace rakety - namísto obvyklého usazení raketa visí. Mobilní servisní věž jakoby objala raketu a vstoupila s ní na startovní rampu. Odpočet ke startu přechází do finální fáze.
Raketa se chystá k umístění na startovní rampu. Zde je využito jedinečné technologie připojení a stabilizace rakety – namísto obvyklého usazení raketa visí. Mobilní servisní věž jakoby objala raketu a vstoupila s ní na startovní rampu. Odpočet ke startu přechází do finální fáze.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Startovní rampa je srdcem celého komplexu – 83 různých zařízení zabezpečuje její chod na 45 000 metrech čtverečních. Jedna směna zaměstnává 270 lidí.
Startovní rampa je srdcem celého komplexu – 83 různých zařízení zabezpečuje její chod na 45 000 metrech čtverečních. Jedna směna zaměstnává 270 lidí.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Z kosmodromu Vostočnyj lze s raketami startovat prakticky na všechny oběžné dráhy včetně heliosynchronní.
Z kosmodromu Vostočnyj lze s raketami startovat prakticky na všechny oběžné dráhy včetně heliosynchronní.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Vývoz rakety na rampu trval více než hodinu.
Vývoz rakety na rampu trval více než hodinu.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Vývoz rakety na rampu trval více než hodinu. Ještě více času pak zabralo zvednutí rakety do svislé polohy.
Vývoz rakety na rampu trval více než hodinu. Ještě více času pak zabralo zvednutí rakety do svislé polohy.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Raketa Sojuz 2-1 byla speciálně pro starty z Vostočného modernizována. Konkrétně jsou na raketě umístěny speciální odvody par kapalného kyslíku, které je svedou mimo servisní věž.
Raketa Sojuz 2-1 byla speciálně pro starty z Vostočného modernizována. Konkrétně jsou na raketě umístěny speciální odvody par kapalného kyslíku, které je svedou mimo servisní věž.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Vylepšením prošel také řídící počítač, který se stal menším a výkonnějším. Díky této modernizaci došlo k výraznému zkrácení rozvodů kabelové sítě řídicího systému. Nové chemické baterie v raketě jsou pak mnohem lépe připraveny k použití, jelikož nevyžadují nabíjecí stanici.
Vylepšením prošel také řídící počítač, který se stal menším a výkonnějším. Díky této modernizaci došlo k výraznému zkrácení rozvodů kabelové sítě řídicího systému. Nové chemické baterie v raketě jsou pak mnohem lépe připraveny k použití, jelikož nevyžadují nabíjecí stanici.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Po vztyčení rakety do svislé polohy následují po několik dalších dnů testy, během kterých je nosič připraven na start. Po umístění na rampu je raketa nejdříve řádně stabilizována a poté mohou probíhat servisní práce a hlavně testy. Před tímto startem byla pozornost upírána na kompatibilitu startovní rampy s horním stupněm Fregat, který z Vostočného startoval poprvé.
Po vztyčení rakety do svislé polohy následují po několik dalších dnů testy, během kterých je nosič připraven na start. Po umístění na rampu je raketa nejdříve řádně stabilizována a poté mohou probíhat servisní práce a hlavně testy. Před tímto startem byla pozornost upírána na kompatibilitu startovní rampy s horním stupněm Fregat, který z Vostočného startoval poprvé.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Vertikalizace rakety Sojuz na rampě 1S.
Vertikalizace rakety Sojuz na rampě 1S.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Raketa Sojuz 2 má různé konfigurace. První start z amurského kosmodromu proběhl s horním stupněm Volga. Druhý start již však proběhl se stupně Fregat, který umožňuje vynést těžší náklady na vyšší oběžné dráhy.
Raketa Sojuz 2 má různé konfigurace. První start z amurského kosmodromu proběhl s horním stupněm Volga. Druhý start již však proběhl se stupněm Fregat, který umožňuje vynést těžší náklady na vyšší oběžné dráhy.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Během více než rok trvající přestavby prováděli odborníci z agentury Roskosmos úpravy pro horní stupeň Fregat nejen na startovní rampě, ale také v hale MIK.
Během více než rok trvající přestavby prováděli odborníci z agentury Roskosmos úpravy pro horní stupeň Fregat nejen na startovní rampě, ale také v hale MIK.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Během příprav rakety na start pracuje na Sojuzu více než 500 specialistů. Mezi nimi je více než 40 lidí z Amurské oblasti.
Během příprav rakety na start pracuje na Sojuzu více než 500 specialistů. Mezi nimi je více než 40 lidí z Amurské oblasti.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Z kosmodromu Vostočnyj bylo doposud v plánu vypouštět také nové rakety z rodiny Angara spalující letecký petrolej a tekutý kyslík. Pro Angaru A5 byly práce rozvrženy do dvou etap. První etapou bylo budování startovního komplexu pro nepilotované mise. Ve druhé fázi bylo zahájeno budování startovního komplexu pro Angary A5 a A5V včetně pozemní infrastruktury pro novou ruskou pilotovanou loď Federace. Ještě před pár týdny probíhaly práce na obou etapách zároveň. Aktuálně to však vypadá, že se loď Federace přesune na raketu Sojuz 5 a nebude využívat služeb nosičů Angara.
Z kosmodromu Vostočnyj bylo doposud v plánu vypouštět také nové rakety z rodiny Angara spalující letecký petrolej a tekutý kyslík. Pro Angaru A5 byly práce rozvrženy do dvou etap. První etapou bylo budování startovního komplexu pro nepilotované mise. Ve druhé fázi bylo zahájeno budování startovního komplexu pro Angary A5 a A5V včetně pozemní infrastruktury pro novou ruskou pilotovanou loď Federace. Ještě před pár týdny probíhaly práce na obou etapách zároveň. Aktuálně to však vypadá, že se loď Federace přesune na raketu Sojuz 5 a nebude využívat služeb nosičů Angara.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/
Ve srovnání s jinými mobilními servisními věžemi v Rusku umožňuje ta na Vostočném pracovat ve větším komfortu – tedy bez přítomnosti větru a deště.
Ve srovnání s jinými mobilními servisními věžemi v Rusku umožňuje ta na Vostočném pracovat ve větším komfortu – tedy bez přítomnosti větru a deště.
Zdroj: https://sdelanounas.ru/

Zdroj informací:
https://sdelanounas.ru/

Zdroje obrázků:
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/

https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/ 
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/
https://sdelanounas.ru/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
44 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
ptpc
ptpc
6 let před

Wau! Krásne fotky a vynikajúci popis k obrázkom! 🙂

Fantasta
Fantasta
6 let před

Děkuji moc, paráda. Ale žít bych tam nechtěl. 🙂

Android
6 let před

No prima. Konečně mají kosmodrom který nevypadá … no jako v rusku.

Radim
Radim
6 let před

Máte někdo nějakou solidní informaci o AKTUÁLNÍM stavu výstavby rampy pro Angary, obecně další rampy, na Vostočném?

Když jsem procházel ruské zdroje pro svůj článek o Sojuzu-5, prošel jsem i několik článků o Vostočném, ale narazil jsem jen taková ta neuritá vyjádření, která se dají číst že se staví-postaví-je rozhodnuto o stavbě-etc. Nikde ale žádná fotka.
Stejně tak informace o xx vagonech pro stavbu rampy se dá vyložit všelijak.

Jedinou konkrétní informací, kterou si vybavuju, je cca 2-2,5 roku stará zpráva na russianspaceweb.com o tom, že se začalo s mýcením plochy a u toho fotka byla. Na google maps, však žádný pokrok vidět není.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Radim

Odpověď je v mém včerejším komentáři k článku „Selhání Fregatu a vzniklé škody“ z 1.12.2017 (10:02). Jsou tam odkazy na tři články, z toho dva z 16. srpna a jeden z 29. listopadu.

Honza
Honza
6 let před

Díky za krásné fotky a komentáře. Mohl jsem nahlédnout na pro mne doposud tajemný kosmodrom.

bresok
bresok
6 let před

Opravdu povedená serie foto. Když se člověk podívá na vývoz rakety na rampu a vidí tu nekonečnou tundru, tak mu teprve docvakne, jak komplikované je postavit kosmodrom v takové pustině mimo civilizaci! Doufejme, že se Rusové co nejdříve oklepou z toho maléru a začnou naplno Vostočný využívat. Dík za pěkný článek.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  bresok

Na plné využití, či větší oživení, si budeme muset ještě pár let počkat do doby, než zde přibude alespoň jedna další rampa. Optimálně pro Angaru, ideálně pro Sojuz-5. Pokud se jej tedy podaří zrealizovat.

Systemfailure
Systemfailure
6 let před

Super! Ten Sojuz je proste překrasná raketa!

Alois
Alois
6 let před

Zbrusu nový kosmodrom a vskutku pohledný, leč pro zastaralé rakety, tuším, že se má ještě stavět rampa pro Proton. Odpalovací rampy se nestaví na několik let. To by se Koroljov divil, že jeho R-7, stavěná jako z „nouze ctnost“, má naději “ dožít“ se STOVKY:
Skleněná stěna v místě kde reálně hrozí velká exploze se mi nějak nezdá.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Alois

Ne pro Proton, ale pro Angaru.

Radim
Radim
6 let před
Odpovědět  Alois

Montážní haly jsou dost daleko od rampy kryté lesem a prosklená část nesměřuje k rampě.
Podle mě je to ale spíš designový než praktický prvek. Jak je zřejmé z denních fotek, http://www.russianspaceweb.com/images/centers/vostochny/processing/mik_rn/interior_1.jpg, v hale se musí svítit i ve dne. K tomu zimní mrazy…. Ale je nepochybně příjemné, když při práci múžete kouknout ven.

karel
karel
6 let před
Odpovědět  Alois

Je Boeing 737, nejrozšířenější letadlo na světě, původně z šedesátých let „zastaralé“ letadlo?

V tuto chvíli nemáme rovnocennou náhradu k Sojuzům a pokud nepočítáme čínské pokusy, je to jediná raketa, kterou si troufneme poslat lidi do vesmíru. Bez Sojuzů by nebyly na ISS posádky. Určitě se to dřív nebo později změní, ale nyní je to tak.

karel
karel
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Tady je to v diskusi docela ostré :-).

Klobouk dolů před Číňany, ale podle mě, je to pořád ještě fáze pokusů a ověřování, ne ve fázi rutinních letů.

Ony rakety se zatím pouze certifikují, proto jsem napsal „Určitě se to dřív nebo později změní, ale zatím je to tak“. Přeji jim, aby brzy létaly, ale zatím nelétají.

Ke spekulaci ohledně prodloužení služby Shuttle nemám co říct, a sporů, kdo má delší … se zásadně neúčastním.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

karel: delší životnost raketoplánu není spekulace, viz toto svědectví z dubna 2003:
https://history.nasa.gov/columbia/Troxell/Columbia%20Web%20Site/Documents/Congress/Senate/April%202,%202003%20Human%20Spaceflight/MARCIA~1.PDF
„Místo toho plánuje NASA pokračovat v provozu raketoplánu nejméně do roku 2015 (namísto roku 2012) a možná do roku 2020 nebo déle.“

Karel
Karel
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

hezký dokument :-). Mohl bych třeba ve stejném duchu napsat, že hned následující věta zní: „Toto rozhodnutí bylo učiněno ještě před tragedií Kolumbie“, ale to by nebylo moc korektní :-). Celá výpověď slouží jako informace pro senátory, jaké mají zaujmout stanovisko k pokračování programu.

Rozhodnutí o ukončení bylo myslím přijato s ohledem a ekonomickou náročnost, ale zejména dvě velké havárie. Dokud poskytoval Shuttle pro USA symbol politické pýchy, peníze na provoz se vždy našly.

Technicky vzato, mohl Shutlle klidně pokračovat dál, ale otázka, jestli by mu znovu přiklepli peníze (při vědomí rizik a ekonomie, jak se zmiňuje i ve svědectví), to už je z mého pohledu spekulativní. Pokud bych hádal tak nebo onak, vypovídalo by to především o mých postojích, ne o skutečnosti.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Jen doplním, že věta „Toto rozhodnutí bylo učiněno ještě před tragédií Kolumbie“ pokračuje slovy „ale úředníci NASA následně objasnili, že se nepředpokládá žádná změna.“

Jiří Hošek
Jiří Hošek
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Omylem jsem z Vašeho komentáře zkopíroval „Kolumbie“. Tím je samozřejmě myšlena Columbia.

Karel
Karel
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Děkuji za opravu Columbie :-). Máte pravdu, vím jak věta pokračuje, a proto jsem také napsal, že by to nebylo korektní.

Dá se ovšem říct, že z pohledu senátorů není podstatné, co úředníci NASA očekávali, nebo neočekávali. Já jsem například tenkrát očekával, že druhá nehoda bude určitě mít pro program Shuttle tragické důsledky.

Hodně lidí není srozuměno s ukončením provozu Concorde. Je to škoda, ale hovořit o jejich možném setrvání/návratu do služby by byla z mých úst jen spekulace.

marduk
marduk
6 let před
Odpovědět  karel

Všetky rakety sú zastarané už len kvôli tomu, že používajú spaľovací motor. Na lety do vzdialenejších častí sústavy, nehovoriac mimo nej absolútne nevhodný

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  marduk

Elektromotor tady byl již před spalovacím motorem. Takže je dnes beznadějně zastaralý.

bresok
bresok
6 let před

Tak nějak bez publicity dnes v 11:46 z Plecka odstartoval Sojuz 2.1B.

bresok
bresok
6 let před
Odpovědět  bresok

.Plesecka

Dušan Majer
Dušan Majer
6 let před
Odpovědět  bresok

Bude to pokryté v Kosmotýdeníku. 😉

karel
karel
6 let před

Zatím není jasné, co přesně bylo příčinou nehody Fregaty, ale asi to nebyla chyba SW. Fregat byl řádně vynesen na dráhu kolem 200km a během v letu v radiovém stínu Země se měl natočit do správné polohy a zapnout hlavní motor, tak aby se dostal asi na 600km. Pravděpodobně nebylo zorientování správné a motor místo aby urychloval, tak brzdil.

Předběžná příčina jsou nesprávně zadaná letová data, někteří hovoří o tom, že tam zapomněli data pro Bajkonur. Oficiálně se zjišťuje v které fázi byla nesprávná data vložena.

O chybě SW ani slovo.

karel
karel
6 let před
Odpovědět  karel

Pokud je pravda to, co včera uvedla TASS, tak výsledky šetření budou zveřejněny příští týden, možná už v pondělí. To by znamenalo, že vše je úplně jasné, tak rychle se dá v podstatě najít jen chyba v zadání, rozhodně by tak rychle neprověřili žádnou SW chybu nebo dokonce HW problém.

karel
karel
6 let před
Odpovědět  karel

A ještě do třetice, podle Roskosmosu je pravděpodobné místo dopadu trosek:
42°N, 38°W, rozptyl ve směru letu -120 +230 km, +-45 km v kolmém směru

bresok
bresok
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

No, on možná pracoval dobře Sojuz, ale možná i Fregat by si s tím třeba poradil, jenže to asi fungovalo tak trochu jako „jede hot a druhý čehý“ a ve výsledku totální průšvih.

karel
karel
6 let před
Odpovědět  Michael Voplatka

Nechci se přít, prostě za chybu SW se obvykle požaduje chyba v algoritmech, syntaktická chyba, neohlídané přetečení registrů atd. Pokud někdo zadá třeba špatné souřadnice do navigačního v telefonu, a dojede jinam, obvykle tomu neříkáme chyba SW. Ale klidně si nadefinujte sousloví „chyba SW“ jak je libo. Kdo chtěl, ten si obrázek udělal.

Někteří, tím míním zdroje médií. Netvrdím, že tomu tak je, prostě se to můžete dočíst. Jsem zastánce výsledků oficiálních šetření a toto vše beru poze jako SPEKULACE k ukrácení chvíle. Oficiálně dosud nepadlo ani slovo. Proto ani netvrdím, že Sojuz pracoval URČITĚ dobře, i když já tomu tomu věřím.

Jsou to prostě střípky z tisku a nikoho nenutím, aby je tesal do kamene.

KarelTv
KarelTv
6 let před
Odpovědět  karel

Přesně tak, špatná konfigurace či zadaná data bych nenazýval chybou v SW.
Když shořel Climate Orbiter u marsu, tak to také nebyla chyba software, systém udělal přesně co měl, jenže v jiných jednotkách.

karel
karel
6 let před

…navigačního SW v telefonu…

Karel
Karel
6 let před

Vynořily se nové údaje či spekulace. Tak úplně jsem to nepochopil, nejsem odborníkem na inerciální navigační systémy. V každém případě, Sojuz a Fregat mají každý svou gyroplatformu, která se musí správně zorientovat, asi pomocí servomotorů. Fregat ji má navíc o 10° natočenou, nevím přesně, co to znamená. V každém případě Fregatu byl požadavek na zorientování 184°, což překročilo 180°, s čím se systém nedokázal vypořádat. Při startu z Bajkonuru by požadavek nepřekročil 140° a vše by fungovalo.
Nejsem si jistý, jestli se jedná o mechanickou záležitost (výchozí poloha gyroplošiny mimo rozsah regulace), o SW příčinu – nedokonalý algoritmus pro natáčení plošiny, nebo o něco jiného.

Zdroj:
http://yablor.ru/blogs/specialisti-roskosmosa-programmirov/6261451

MichaelM
MichaelM
6 let před
Odpovědět  Karel
Karel
Karel
6 let před

Podle různých diskusí mohl být scénář následující. Jak jsem psal, plošina s gyroskopy se musí zorientovat, natočit do referenční polohy 0°. Protože díky startu z Vostočného měla polohu 184°, řídící systém plošiny ji nejkratším způsobem dotočil do nuly. Jenže nyní se objevila nekompatibilita. Toto natočení bylo do navigačního systému předáno jako 360°. Navigační systém se prý rozhodl, že otočí celou družicí dokola, aby ji dostal do polohy 0°. Podařilo se mu otočit asi o 60°, když gyroskopy úplně vypadly (že by se zasukovaly kablíky? :-)) V této nestandardní poloze proběhl zážeh motorů se známým výsledkem.

Je to jen neověřená informace a ledasco je na ní podezřelé. Například to, že by se zapalovaly motory při nestandardní orientaci. Leda, že by to byl nějaký nouzový režim při ztrátě gyroskopů. Nejspíš jsou ve hře ještě další věci, o kterých nemám ani ponětí.

Parametry dráhy měly být skoro polární a kruhové, asi 200km, takže by klidně mohl zážeh proběhnout třeba při následujícím oběhu.

Prodávám, jak jsem koupil. Netvrdím, že se jedná o spolehlivou informaci.

Tomach
Tomach
6 let před
Odpovědět  Karel

Diky moc za vysvetleni a jeste vice za zdroj. Vypada to uveritelne, i kdyz nevim co stalo za tim ze gyroskopy prestaly fungovat pri 60 stupnich.
Nicmene je zmineno ze obsluha byla pomerne nezkusena, mozna by meli venovat trenigu vice pozornosti, z toho vznikaji i horsi veci (viz Chernobyl)

Racek
Racek
6 let před

umístěné do divočin či na březích moře a co jiného má člověka nadchnout než ten nádherný kontrast syrové přírody a vrcholu dnešní techniky … Takže pěkný článek s pastvou pro oči.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před

Opravdu působivé. Tak mne napadá, co asi dělají lidé z Vostočného (Ciolkovského) přes zimu? Musí jich tam být tisíce, jsou tam i paneláky. Předpokládám, že nepletou košíky, bude tam hodně vysoce kvalifikovaných specialistů. To jsou všichni zaměstnáni na kosmodromu v halách? Při této kadenci asi žádná velká honička. Nemám představu, neví někdo?

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

No, ono je tam u toho i městečko či město, a to potřebuje množství profesí pro udržení chodu. Doprava, prodejny, zásobování, inženýrské sítě, správa a moc jiného. Též školy a školky a spousta profesí na kosmodromu, nejen vysoce kvalifikované. Dokonce je jich o dost více než těch kvalifikovaných. nakonec i to okno v té montážní hale je potřeba umýt.
No a žít tam, to je stejné jako jinde. Ona zas tak strašná zima tam není. A nejen Rusové v takových podmínkách umí žít.

Rudolf Šíma
Rudolf Šíma
6 let před
Odpovědět  Racek

To městečko myslím, jmenuje se Ciolkovskij. Jasné je, že tam je doktor, učitel atp., ale jde mi spíš o lidi z kosmodromu, předpokládám nějaké stavbaře, ještě není hotovo. Maringotky pro sezónní pracovníky tam nevidím.

Racek
Racek
6 let před
Odpovědět  Rudolf Šíma

Stavět se tam bude ještě desítky let a pak opravovat. No a jak říkám, obyčejné profese jsou i tady většinové, nejen údržba, ale i montáže, obsluha strojů a zařízení a pod. Na jeřáby či svářečky opravdu nemusíme mít vysokou školu, spíše praxi a talent. S časem bude potřeba těchto pracovníků spíš stoupat. ony ta rakety a družice tam přijíždějí již hotové, jen se sestavují.

https://kosmonautix.cz/2017/12/02/vostocnyj-v-plne-krase/