Kosmodrom v Kourou by měl dnes ve 23:51 našeho času zažít další start rakety Ariane 5. Ta vyrazí z Amazonské džungle s dvojicí družic – Intelsat 37e, BSAT-4a. První jmenovaná spadá (jak již jméno napovídá) pod celosvětového operátora, společnost Intelsat, druhá patří japonské společnosti B-SAT. Půjde již o devátý start z kosmodromu ve francouzské Guyaně v letošním roce, z toho pátý v podání Ariane 5. Přímý přenos ze startu můžete sledovat na webu společnosti Arianespace.
EDIT 5.9. 23:57: Start byl zrušen. Centrální stupeň s motorem Vulcain se zapálil, ale zážeh postranních urychlovacích bloků na tuhá paliva plánovaný na čas T+7 sekund nenastal. Počítač totiž odhalil závadu při náběhu motoru Vulcain, takže nevydal pokyn k zapálení postranních bloků a ukončil činnost motoru na centrálním stupni. Raketa i náklad by měly být v bezpečí, pozemní týmy nyní budou zjišťovat příčinu selhání. Startovní okno trvá 33 minut, takže dnes už se startovat nebude.
Storno startu po zapálení motoru není zrovna obvyklá věc, ale občas se stane. Něco podobného potkalo třeba v březnu loňského roku raketu Sojuz 2-1B při startu se snímkovacím satelitem Resurs-P 3 z kosmodromu Bajkonur. V únoru loňského roku pak krátce po zážehu motorů zrušil start počítač na raketě Falcon 9 s družicí SES-9. V případě rakety Ariane 5 se podobná událost stala naposledy v roce 2011.
Intelsat 37e bude již pátým zástupcem řady EpicNG, kterou provozuje firma Intelsat, přičemž tři z nich zatím vynesla Arianespace. Tato družice reprezentuje technologický pokrok z hlediska kvality signálu i datového průtoku. Samotná série EpicNG se vyznačuje vysokými přenosovými kapacitami, ale Intelsat 37e bude z této dosavadní série nejvýkonnější. Na družici najdeme pokročilý systém sdílení energie, díky kterému je možné přizpůsobit vysílání přesným požadavkům konkrétních koncových zákazníků v Americe, Africe a Evropě. Satelit poskytne své služby hned ve třech pásmech C-, Ku- a Ka-. Družice by měla fungovat 15 let.
Druhým cestujícím bude BSAT-4a, jehož úkolem je zajištění televizního signálu pro japonský trh. Z hlediska statistiky jde o 9. družici, kteoru Arianespace vynáší pro operátora B-SAT. Na těle družice najdeme 24 transpondérů v pásmu Ku, které si poradí i s velmi náročnými televizními přenosy – systém je připraven na přenos televizního vysílání v opravdu vysokém rozlišení – nejde jen o pomalu nastupující 4K, ale zvládne dokonce i zatím poměrně vzdálené rozlišení 8K! Výrobcem družice je americká firma SSL (Space Systems / Loral) a výdrž je i zde plánována na 15 let.
Zdroje informací:
http://www.arianespace.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/09/9-4-2017-va239-pano.jpg
https://pbs.twimg.com/media/DI_fyVEWsAM-fvQ.jpg:large
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/08/Intelsat37e.jpg
http://www.arianespace.com/wp-content/uploads/2017/08/BSAT-4a.jpg
Dobry večer, nevíte o nějaké stránce kde je aktuální úspěšnost raket?
Nevím o žádném webu, kde by na jednom místě byly všechny rakety, napadá mne snad jedině SPACE 50.
Veľmi dobré a aktuálne štatistiky sú tu:
http://www.spacelaunchreport.com/log2017.html
10 minut do startu, to si stihnu i otevřít pivko a hurá, na Arianne 🙂
ypadá to na abort …
Bohužel ano, ale náklad je v bezpečí.
Pad abort, problém s motorem Vulkán na centrálním stupni. Raketa i družice zabezpečeny.
Je obdivuhodné s jakou rychlostí zde reaguje, viz EDIT, děkuji tímto mnohokrát za velmi rychlé info se zdůvodněním přerušení.
Děkujeme, snažíme se, protože víme, že nás lidé čtou. A tím, že nás lidé čtou, tak dávají najevo, že stojí o informace. 😉 Ne vždy jsme u počítačů, ale když ano, rádi přidáme aktuální informace.
Start asi odložen.
Přesně tak, zatím neznáme náhradní termín. Pozemní týmy musí najít závadu a opravit ji.
Výše je popsáno, že se něco podobného stalo i Sojuzu 2-1B.
Tam ale došlo k zastavení startu 20sec před spuštění motorů, jelikož počítač nedostal signál od pyrotechnických zapalovačů motorů. Ten obláček, původně považovaný za kouř od zapálených motorů byl jen odfuk plynů.
Neví někdo, jak to vypadá, když pyrotechnika na Sojuzu zapálí motory a byla by snaha o zrušení startu? Došlo k tomu už někdy? U pilotované verze asi po zapálení motorů a abortu následuje odpálení záchrané věžičky.
Při misi Sojuz T-10a byla použita zahraná věžička
Pokud vím, oficiálně přiznaný byl Sojuz T-10 v roce 1983, kdy po úniku paliva těsně před startem došlo k masivnímu požáru, a až když plameny šlehali ke špičce rakety došlo k aktivaci záchranné věžičky a ukázkovému záchrannému manévru. Viz video https://www.youtube.com/watch?v=UyFF4cpMVag . Velká prodleva byla zaviněna nepřesnými kompetencemi a i obsluhou, kdy nakonec aktivovali systém ručně.
Vinu nesl i kabel, který přehořel.
Docela by mě zajímalo, co by se stalo, kdyby se zapálil jen jeden blok na tuhé palivo a ten druhý ne. Dokázal by to řídící počítač zkorigovat? Zůstat na zemi by už prostě nemohli.
Nemá jak, tah lehce přes 7MN několik metrů od osy těžiště se s 1MN motorem co má naklápění jen několik ° (přesný číslo jsem nenašel) se prostě korigovat nedá…
Raketa by se skoro ihned začala naklánět a záhy by ji řídící počítač zlikvidoval. Byl by hodně velkej úspěch kdyby přitom nešrotovala i rampu 😀
Tah motoru na tuhé palivo se obvykle dá vektorovat až do těžiště sestavy, takže i s jedním motorem se dá letět rovně. K její likvidaci by došlo až v bezpečné vzdálenosti nad mořem.
Ovšem je to velmi nepravděpodobný scénář, neboť motory na tuhá paliva bývají velmi spolehlivé a mívají redundantní zapalovače. V daném případě jeden z těch zapalovačů zřejmě selhal a zjistilo se to ještě před zážehem. Pokud by se to nezjistilo včas, raketa by zřejmě normálně odstartovala.
Tryska u tohoto motoru jde vektorovat o 6 stupňů, to na let vzhůru, při zátěži 240 tun na opačné straně nepostačí ani náhodou. Maximálně loop a konec.
Vulcain má hodně menší výkon, než boostre na tuhé palivo, letělo by to jako onehdá Proton, co měl špatně namontované akcelerometry. Oblouček a šup do země. Velké divadlo by to bylo, nebo po novém – spektakulární podívaná… 🙂
Už se ví, jaká je závada a kdy bude další pokus o start?
Chyba byla na elektronice jednoho postranního bloku, startovat by se mělo do konce září.
Díky za informace 🙂
Rádo se stalo, včera jsme o tom napsali i krátkou zprávu. 😉