sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Fúze dat

Boeing plánuje předvést technologii senzorové fúze, která by mohla zlepšit vojenské situační povědomí kombinací dat z atmosférických a vesmírných senzorů. Tato fúze dat ze senzorů by mohla být doručena operátorům na zemi nebo pilotům.

SpaceNews

Týdeník SpaceNews, který se zabývá vesmírným zpravodajstvím slaví 18. září své 35. výročí.

Indické projekty

Indická vláda udělila souhlas s řadou velkých vesmírných projektů včetně návratu lunárního vzorku prostřednictvím mise Chandrayaan-4 a prvního modulu vesmírné stanice.

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pathfinder připraven na cestu na jih

V nedávném článku jsme vás informovali o dokončení neletové rozměrové a hmotnostní makety centrálního stupně připravované rakety SLS. Pathfinder, jak byla maketa pojmenována, byl představen médiím ve čtvrtek 31. srpna v montážní budově společnosti G & G Steel v Cordově ve státě Alabama. Pathfinder je svojí délkou mezi raketovými stupni kolos. Je dlouhý 65 metrů, což je o pouhé dva metry méně než první a druhý stupněm Saturnu V dohromady. Průměr Pathfinderu je 8,4 metru a hmotnost 104 tuny.

Pathfinder centrálního stupně SLS - tenhle pohled postrádá měřítko a tak může klamat - průměr válce je skoro 8,5 metru!
Pathfinder centrálního stupně SLS – tenhle pohled postrádá měřítko a tak může klamat – průměr válce je skoro 8,5 metru!
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Pathfinder nyní čeká lodní cesta do Mexického zálivu a odtud do Michoud Assembly Facility v New Orleans, kde jej převezme NASA. Ta totiž nechce nic zanedbat a dříve, než bude manipulovat s letovým centrálním stupněm, hodlá otestovat všechny základní manipulační operace s jeho maketou. Po otestování pozemních zařízení MAF bude Pathfinder dopraven člunem Pegasus do Stennisova střediska NASA ke zkouškám zvedacích procedur a usazování na testovací stanoviště B-2. Poté bude odeslán ke zkouškám pozemních zařízení v Kennedyho vesmírném středisku.

Zatímco Stennisovo středisko je na přijetí Pathfinderu připraveno, v Kennedyho středisku je nedaleko montážní haly VAB dokončována rekonstrukce přístaviště plavebního kanálu, aby bylo připraveno pro přijetí a ukotvení prodlouženého člunu Pegasus. Vzhledem k hmotnosti Pathfinderu jsou nové betonové základové sloupy přístaviště zapuštěny do skalního podloží v hloubce 20 metrů pod vodou. Modernizací prochází také systém elektrických zásuvek pro kolový transportér Pathfinderu.

Pathfinder
Pathfinder
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net
Infografika k Pathfinderu centrálního stupně SLS.
Infografika k Pathfinderu centrálního stupně SLS.
Zdroj: https://www.nasa.gov
Překlad. Dušan Majer

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/DIkSmhKVwAIipAq.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…e83ae581ebab4bfbd6761ce25feaf5a5&oe=5A1F10AA
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…f8289cebe1f37fb46ac6d36f5107196d&oe=5A161383
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/pathfinder_infographic_v2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
18 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
B.Boruvka
B.Boruvka
7 let před

Sakra to je ale obr!!! Ja cekal ze to bude velky ale ne tohle… 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  B.Boruvka

Je to opravdu neuvěřitelný kus.

Alois
Alois
7 let před

Veliký vskutku je, ale obr ?. Saturn 5 měl průměr 10m, což je podstatně více než 8,4m.
Porovnáme-li objem stupně s objemem Saturnu 5 ve stejné délce, tj. 65 m, pak má Saturn 5.105 m3 oproti 3.602 m3. Samotný první stupeň Saturnu 5 měl objem 3.300 m3 !

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpovědět  Alois

První stupeň Saturnu V měl délku 42,1 m a jeho objem (pokud bychom jej počítali jako klasický válec) byl 3 372,99 metrů krychlových. Centrální stupeň SLS má objem 3 579,98 metrů krychlových, což je o +/- 200 metrů krychlových více. Takže centrální stupeň SLS má opravdu větší objem než první stupeň Saturnu a označení obr si plně zaslouží.

bresok
bresok
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Tak nevim. Průměr 10.1 m. Nebyl to obvod?

bresok
bresok
7 let před
Odpovědět  bresok

Sorry. Délka. Nejak na to nevidim.

bresok
bresok
7 let před
Odpovědět  bresok

Jenom poznámka. Nádrže na kyslík a vodík musí mít určitě větší objem než na kerolox. Dušan ma určitě pravdu.

Fantasta
Fantasta
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Vždyť máte pravdu oba, SLS je veliký, ba i obrovitý oproti současným raketám. Ale to i Eněrgia byla obrovitá. Avšak proti USS Enterprise NCC-1701 je to jen takový pomocný chemický motorek. 🙂 Hezký večer přeji a dík za hezký článek.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Je to přesně jak píše Fantasta. Pravdu máte oba. Oba byli macci. A vůbec všechny ty SHLLV.
Alois má pravdu v tom, že v článku je použito přirovnání na 1 a 2 stupeň Saturnu V dohromady. Tak to využil. A vyšlo, co mu vyšlo. A je pravda, že takové přirovnání svádí.
Jinak při srovnání jen prvních stupňů samozřejmě Dušan.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpovědět  Jirka Hadač

Na dovysvětlení – při koncipování té věty jsem uvažoval v intencích následujícího odstavce článku, který se týkal manipulace se stupněm ve střediscích NASA. Mám ale radost, jakým směrem se diskuse posunula.comment image
(na snímku neletový testovací exemplář 1. stupně Saturnu V, S-IC-T)

Alois
Alois
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

V článku se srovnává délka stupně s délkou spojených prvních dvou stupňů Saturnu 5. V této konfiguraci s ohledem na podstatně větší průměr Saturnu / 10m/ má Saturn o cca 2.000m3 větší objem, to znamená o více než 35%!
Samotný první stupeň Saturnu má sice objem o cca 200 m3 menší, ale je to jen 6% objemu prvního stupně SLS, což lze považovat za nepodstatné.
Berte to prosím jen jako názor, nikoli za pokus o konfrontaci, který se mi podsouvá, důrazně se ohrazuji proti formulaci “ využil „, ostatně nebyla to reakce na článek, ale na poznámku zn. borůvka o “ obrovi“.
Pokud se týče paliva, dovolím si připomenout, že druhý stupeň Saturnu 5 „jel“ na vodík .

Alois
Alois
7 let před
Odpovědět  Alois

Ještě bych si dovolil malou úvahu po palivu. Před padesáti lety nebyl žádný problém postavit i první stupeň na vodík, ale nebyly motory. Motory F1 byly stavěny v předstihu od poloviny padesátých let, kdy kombinace O + H byla čistá sci-fi. Použití velkého počtu malých motorů byla cesta do pekel, proto byl první stupeň Saturnu 5 na kerosen a ostatní dva již na vodík.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpovědět  Alois

Rozhodně Váš komentář nepovažuji za pokus o konfrontaci a myslím, že ani Jirka Hadač to tak nemyslel. Naše komentáře se nejspíš minuly. Čtyři minuty před Vaším příspěvkem jsem nejen vysvětlil svoji větu v článku, ale i vyjádřil radost nad Vaším porovnáním.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před
Odpovědět  Alois

Můžu jen podepsat, co napsal Jiří Hošek. Pane Alois, mě se vaše přirovnání velice líbilo. Skoro sem si až zajásal, juchů, Saturn V má pořád ještě navrch. Něco jako když jsem zjistil, že Skylab byl hermetizovaným prostorem překonán až úplným dostavěním Miru, tj. připojením posledního modulu.
Jinak co se týká formulace, přestylizovával jsem ten svůj příspěvek několikrát. Slovo využil je v něm jen proto, že v předchozí větě je použil. Tak jsem se nechtěl tak moc opakovat. Čili, určitě sem se nesnažil vám něco podsouvat. Spíš naopak, chtěl jsem se vás zastat, že píšete hezky a zajímavě k věci.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpovědět  Alois

Ještě k větě
„Samotný první stupeň Saturnu má sice objem o cca 200 m3 menší, ale je to jen 6% objemu prvního stupně SLS, což lze považovat za nepodstatné.“

Nádrže 1. stupně Saturnu V byly určeny pro 203.000 galonů kerosenu a 331.000 galonů kyslíku.
https://history.msfc.nasa.gov/saturn_apollo/documents/First_Stage.pdf

Centrální stupeň SLS pojme 537.000 galonů vodíku a 196.000 galonů kyslíku. comment image

537000 + 196000
———————— = 1,37
203000 + 331000

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
7 let před

Panove tohle by bylo na super clanek… porovnani Saturn 5 vs SLS.. a tim nemyslim jen vetsi tezsi a nonost to pisou vsude, ale celkova koncepce obou raket atd..

Prosim zkuste zapremyslet, jestli by to zato stalo..

Ps: jestli uz tu takovy clanek byl prosim o link 🙂

Pps: pisu z mobilu proto bez hacku a carek 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před

Díky za tip, ale upřímně si to moc představit nedokážu. Jiné je palivo, motory, urychlovací bloky (které S5 neměl). Jsou to prostě úplně jiné stroje, takže to porovnání mi nepřijde moc rozumné.

Štěpán Krňanský
Štěpán Krňanský
7 let před
Odpovědět  Dušan Majer

Ja vim na co narazite, ale porad to jsou dve nejvetsi rakety ktere kdy clovek vymyslel.. kdyz porovnavate dve auta take mohou pouzivat jinou technologii od podvozku, pres jinou koncepci motoru (turba vs vetsi objem atd) atd.. muzete porovnat Ferrari ze 70 let a ta nejnovejsi… a krome koncepce a pokroku jsou videt i ruzna reseni te doby napriklad.. a porovnate je i kdyz krome jmena nemaji spolecneho prakticky nic… a S5 a SLS jsou Ferrari v raketach 🙂 ale mozna jsem se jen nechal unest, jak rikam jen navrh na zamysleni a nic vic…

https://kosmonautix.cz/2017/09/01/pathfinder-pripraven-na-cestu-na-jih/