Zajímavosti o JWST od NASA v češtině

Dalekohled Jamese Webba

Náš jazyk rozhodně nepatří mezi nejrozšířenější na světě. Proto potěší, když se s češtinou setkáme na místech, kde bychom to příliš nečekali – třeba na webu NASA. Agentura se rozhodla, že rozšíří informace o chystaném dalekohledu Jamese Webba do celého světa a proto připravila stránku se základními informacemi o tomto teleskopu hned v několik jazycích. Kromě katalánštiny, tradiční a zjednodušené čínštiny, dánštiny,nizozemštiny, angličtiny, estonštiny, finštiny, francouzštiny, němčiny, maďarštiny, italštiny, japonštiny, lotyštiny, norštiny, portugalštiny, ruštiny, španělštiny, švédštiny, či dothračtiny došlo i na češtinu. Takže ještě jednou připomínáme, že níže přiložený obrázek jsme nepřekládali, jako to děláme u infografiky. Níže přiložený obrázek přikládáme tak, jak jej NASA vystavila na svém webu. Je nám jasné, že informace obsažené v tomto obrázku nebudou pro naše tradiční čtenáře nové. Ale i tak věříme, že třeba začátečníkům může tento obrázek pomoci.

EDIT: Opožděně jsem zjistil, že text nepřeložila přímo NASA, ale autorem českého překladu je Petr Kubala. Za vzniklý informační šum se tímto omlouváme.

Zajímavosti o JWST v češtině přímo od NASA.

Zajímavosti o JWST v češtině přímo od NASA.
Zdroj: https://jwst.nasa.gov

26 komentářů ke článku “Zajímavosti o JWST od NASA v češtině”

🙂 Hezké. Jsme mezi dvaceti „vyvolenými“. Člověk hned vidí, že to psal Čech, který už nějakou dobu v Česku nebyl: „transformér“, infračervená citlivost, s faktorem 1 milionu (dnes to píšeme v prvním pádě, že?). Třeba nějaký zaměstnanec NASA, co vyrůstal v Česku.
    Mimochodem i ten Google už dnes překládá docela schopně.

2. Karel napsal:

Jsem rád, že jsme se zařadili po bok takových jazyků, jako je dothračtina 🙂

To by se mohlo stát u NASA trendem. Vydávat základní info o svých misích v mnoha jazycích. A jak je vidět na příkladu JWST, není to žádný velký problém.

4. Napoleon napsal:

A je nějaký důvod, proč je to česky a ne třeba polsky? Protože jsme v ESA?

• wintermute napsal:

No podla tej istej logiky by to malo byt aj v Slovencine. Takze to clenstvo v ESA asi dovod nebude. Skor to vidim tak, ze v NASA isiel interny mail, so ziadostou, kto to vie v akom jazyku napisat no a nasiel sa aj niekto, kto si trufol na Cestinu. Mozno si casom niekto trufne aj na Slovencinu aj ked mne osobne staci aj ta Anglictina :).

• wintermute napsal:

Nejak som nenasiel, kde to treba poslat, tu je moj preklad do Slovenciny. Ak to niekto vie a sa mu chce tak to moze polat (pripadne vylepsit/opravit) kludne aj pod svojim menom, ziadne naroky na autorstvo si nerobim :).

Slovak

Vesmírny ďalekohľad Jamesa Webba
          Slovensky

– Bude popredným vermírnym observatóriom pre astronómov po celom svete, rozšíri vzrušujúce objavy Hubblovho teleskopu.

– Je výsledkom medzinárodnej spolupráce medzi NASA, Európskou vesmírnou agentúrou a Kanadskou vesmírnou agenturou.

– Je najväčší teleskop aký bol kedy umiestnený do vesmíru, 100 krát výkonejší ako Hubblov.

– Je tak veľký, že je zložený ako origami, aby sa zmestil do rakety a rozloží sa ako “Transformer” vo vesmíre.

– Má 5-vrstvový slnečný štít, ktorý ho chráni pred infračerveným žiarením zo Slnka, Zeme a Mesiaca, je to ako keby mal ochranu s faktorom 1 milión.

– Bezprecedentná citlivosť na infračervené svetlo, mu umožní pozerať sa viac než 13,5 miliardy rokov v čase späť, keď sa po Veľkom tresku zrodili prvé galaxie.

– Bude obiehať slnko vo zdialenosti 1,5 milióna kilometrov od zeme. (Hubbl obiehal 560 kilometrov nad zemou)

– Odštartuje z Francúzkej Guyany v roku 2018.

5. Napoleon napsal:

Jsem se podíval přímo na tu stránku. Vypadá to, že uveřejnili jazykové verze, které jim lidé poslali.

6. Petr Kubala napsal:

Text jsem přeložil já, což autor článku velmi dobře ví, je to tam totiž napsáno, přesto tady vyplodil blábol o tom, jak NASA na češtinu přišla. Ale co taky čekat od neseriozního plátku…

Posílal jsem to přes Twitter, třikrát se to opravovalo, nasekali tam nějaké chyby (třeba v původní verzi bylo „Český“ místo „česky“ apod. Pokud někdo nemůže spát kvůli tomu, že tam chybí tečka na konci věty, měl by věnovat energii napsání do NASA, oni to rádi opraví a ne hned infantilně urážet autora překladu. Jak se říká pro dobrotu na žebrotu.

Podotýkám, že překlad jsem udělal proto, aby to tam bylo i česky. Honorář jsem za to nedostal 🙂 a ani jsem netušil, že tam uvedou jméno.

Jo a je to tam už od prosince 2016.

7. Petr Kubala napsal:

Za pojem neseriozní se omlouvám, protože on je obvykle spojován s obsahem, což není tento případ.

Bude to znít tvrdě, ale kosmonautix považuji za rakovinu propagace vědy u nás. Jde o přístup k obrázkům – konkrétně k těm, které evidentně nejsou Public domain nebo CC a jsou přebírány bez souhlasu autora a se špatným uvedením zdroje.

Na první pohled to vypadá jako prkotina, protože přece o nic nejde, dělají to údajně i jiní a redakce to dělá zadarmo!!! Jenomže ono jde o přístup, který je a) neprofesionální b) nekorektní a c) špatným příkladem.

Speciálně u propagace vědy by člověk očekával jistou profesionalitu a úctu k práci druhých.

Bez ohledu na tohle je kosmonautix poměrně dominantním v propagaci kosmonautiky, takže když se nějaký mladý člověk (třeba pan Zvoník?) rozhodne popularizovat kosmonautiku, tak je docela reálné, že skončí tady a co se naučí? Obrázky a autorská práva neřeš, prostě si stahuj co chceš. Navíc to vysílá jasný vzkaz: cestou k úspěchu je ignorování všech pravidel a má to i další důsledky.

Tyhle zkušenosti a pohled na svět si pak odnese jinam. Konec konců pan Majer přesně takhle postupuje i při tvorbě svých pořadů, což je komerční produkt a jak jsem si dohledal, dělá to jako živnost (!).

Samozřejmě člověku se stane, že občas něco špatně ozdrojuje, zapomene nebo omylem převezme obrázek, který neměl. To se stává, i když to není omluva. Ale pokud to někdo dělá záměrně a ještě se tomu veřejně vysmívá…

Mimochodem, nejsem první, kdo to zmiňuje. Před pár měsíci jsem viděl na FB diskusi, kterou vedl s lidmi z kosmonautixu pan Bednář z UP a autor knihy o online žurnalistice.

Předem se omlouvám, ale na další komentáře reagovat nebudu. Očekávám spršku typu „závist, co jste dokázal vy“ apod. Konec konců pan Zvoník už s tím začal…. Astronomii popularizuji 14 let a to denně. To, že se s tím nechvástám, neznamená, že nic nedělám a jen kritizuji, jak píše pan Zvoník 🙂 Já mám ale tyhle komentáře rád, protože to, že je má práce vidět, prokazují data. To, že nejsem vidět já, to je správné, tak to má vypadat 🙂