sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Aspera

NASA 14. května oznámila, že společnosti Rocket Lab zadala zakázku na vynesení mise Aspera raketou Electron. Start je naplánován nejdříve na první čtvrtletí roku 2026 ze startovacího komplexu 1 společnosti na Novém Zélandu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa pokukuje po metanovém motoru

Před pár dny, konkrétně 21. června letošního roku zahájila společnost Airbus Safran Launchers vývoj plnorozměrového prototypu demonstrátoru ultranízkonákladového motoru Prometheus, která má spalovat kapalný kyslík a metan. Tento motor s tahem okolo 1000 kN bude v roce 2020 komplexně testován, aby mohl vydláždit cestu ke znovupoužitelnému motoru pro budoucí vylepšení evropských raket Ariane 6, nebo Vega-C. Evropa tímto krokem oficiálně naskakuje na vlnu zájmu o znovupoužitelnost. Inženýři očekávají, že kromě vývoje samotného motoru přinese tato činnost rozšíření poznatků i mimo samotný obor pohonných systémů. Na níže přiloženém obrázku si můžete prohlédnout vizualizaci motoru Prometheus.

Návrh motoru Prometheus
Návrh motoru Prometheus
Zdroj: http://www.esa.int

Metan jako palivo je v posledních letech hodně populární. Jeho používání plánuje třeba SpaceX pro svůj motor Raptor. Ten by měl pomoci s kolonizací Marsu a má za sebou již první zkoušky. Metaloxovým motorem je i BE-4 od firmy Blue Origin, který má létat jednak na její raketě New Glenn, tak se uchází i o nasazení na raketu Vulcan od firmy United Launch Alliance. Metanem je poháněné i experimentální zařízení Morpheus a o kyslíkometanovém motoru uvažuje i Čína.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/06/prometheus/17019374-1-eng-GB/Prometheus.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vh
vh
7 let před

22.června řekla presidentka Spacex na The Space Show, že i oni zvažují použití Raptoru na dalších verzích Falkonu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  vh

Bude to velmi zajímavé.

vh
vh
7 let před
Odpověď  Dušan Majer
Vojta4
Vojta4
7 let před
Odpověď  vh

Použití Raptoru pro F9 je myšleno na druhém stupni, nebo i na prvním? Popřípadě o kolik by se cca zvedla nosnost? Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta4

Nejspíše by šlo o stupeň horní.

Ketivab
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Existují nějaké spekulace, jak by to zvýšilo nosnost?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Odhady jsou zatím jen neoficiální. Narychlo jsem našel jen tohle, ale tam mám pocit, že autor ona data nadhodnotil. 60 – 70 tun na LEO pro F9 a 150 – 170 tun pro FH jsou (aspoň dle mého názoru) mimo realitu.

Ketivab
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tam je to ale myšleno tak, že všechny motory Merlin (10-F9/28-FH) budou nahrazeny Raptory. To je ale asi už ve své podstatě blbost, jelikož tak velký tah by raketa asi nezvládla ani při startu a ani při přistání.

RiMr
RiMr
7 let před

…no vida… najednou to de… 12 přistání boosterů jedné nejmenované, ještě opravdu nedávno mocnými přehlížené a vysmívané soukromé společnosti v řadě boysům v ULA a ESA moc klidného spánku nepřidává…

Ketivab
7 let před

Nemáte nějaké nové informace ohledně motoru BE-4? Od té nehody na testovacím středisku zatím k žádnému testu nedošlo?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Zatím je v tomto směru ticho.

Kamil
Kamil
7 let před

V čem je potíž s metanem? Proč se tyhle motory nedělali už dřív?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Řekl bych, že nebyly potřeba, dostačující byly jiné metody pohonu. V současné době se ale hladají možnosti úspory a i technika pokročila na vyšší úroveň.

bresok
bresok
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

S metanovou variantou paliva se mimo jiné dost experimentovalo v Rusku již v 80-tých letech. Vznikaly různé upravené typy motorů, kde byl kerosen nahražen metanem.
Pokračováním bylo úspěšné odzkoušení demostrátoru RD-0110MD. Následoval RD146M – provedeny úspěšné testy.
Mezi lety 2002-2005 probíhala spolupráce s německými partnery ( projekt Volga motor RD-162SD tah 203,9 t).
To, že nikdy žádný z těchto upravených motorů nebyl použit na žádném nosiči, je asi hlavně z důvodu konzervativnosti Rusů a velkým množstvím odzkoušených typů kerolox motorů a hlavně značným nedostatkem financí na dotažení projektů do reálného použitelného stavu (stačí si vzpomenout na kyslíko vodíkový motor pro horní stupně pro KVTK – to je kapitola sama o sobě).
Jak přehledně popsal Vojta, velké plus je hlavně provoz bez znečištění motorů rezidui hoření jako u petroleje. Rusové toto zatím neřeší, protože jim (zatím) stačily 1. stupně v jednorázovém režimu bez restartu a horní stupně používají restartovatelné motory na hydrazin.
Uvidíme, co se začne měnit ve zkostnatělé koncepci pohonů s příchodem nových hráčů na hřišti.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Kamil

Potíž je především v tom, že je to pořád kryogenní palivo. Za atmosférického tlaku vaří při teplotě kolem -160 stupňů Celsia. V principu měl nevýhody obou typů (oproti kerosinu nutnost chlazení a oproti vodíku menší účinnost). Dnes už je technika snad tak daleko, aby se nevýhody vyřešily a využily se naopak výhody (oproti vodíku nižší cena a vyšší hustota a oproti kerosinu vyšší účinnost a čistší provoz – důležitý hlavně při přistání a čištění pro znovupoužitelnost).

Alois
Alois
7 let před

Účinnost oproti motoru O-H bude asi menší. Vznikne zřejmě úspora na váze nádrží a jejich izolaci.

tonda
tonda
7 let před

Ten motor bude mít otevřený cyklus?Na tom návrhu je vidět výfuk z turbočerpadel mimo hlavní trysku.To Raptor bude jiný level.A hlavně už prochází zkouškami,zatímco ESA teprve navrhuje na papíře!To mě trochu zklamalo!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tonda

Buďme rádi, že trend pokračuje. 😉
Bližší detaily o motoru jsem zatím nenašel. Ale otevřený cyklus by dával smysl, jelikož má jít o extrémně levný motor.

David
David
7 let před

Velká výhoda metanu proti vodíku je „udržitelná“ kryogenní teplota. (Mimochodem – prakticky stejná jako u kyslíku, což zjednodušuje situaci.) A to je klíčové pro ty lety, kdy se palivo nespotřebuje během prvních pár hodin po startu, ale je třeba pro další manévry, nebo dokonce pro přistání.
Nevíte někdo podrobnosti, týkající se této problematiky? Nádrže by měly být dobře stíněné proti slunečnímu záření vhodným reflexním povrchem, to je jasné. Zároveň ale asi potřebují i nějaké chlazení, například černý radiátor na té straně, kam Slunce nesvítí – otáčením lodi se pak dá nádrž chladit nebo „přitápět“. Ale to jen spekuluji, nemaje konkrétní informace…

B.Boruvka
7 let před

Je to skvela zprava!
-Cim vice lide bude delat na methanovych motorech tim lepe!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.