sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa pokukuje po metanovém motoru

Před pár dny, konkrétně 21. června letošního roku zahájila společnost Airbus Safran Launchers vývoj plnorozměrového prototypu demonstrátoru ultranízkonákladového motoru Prometheus, která má spalovat kapalný kyslík a metan. Tento motor s tahem okolo 1000 kN bude v roce 2020 komplexně testován, aby mohl vydláždit cestu ke znovupoužitelnému motoru pro budoucí vylepšení evropských raket Ariane 6, nebo Vega-C. Evropa tímto krokem oficiálně naskakuje na vlnu zájmu o znovupoužitelnost. Inženýři očekávají, že kromě vývoje samotného motoru přinese tato činnost rozšíření poznatků i mimo samotný obor pohonných systémů. Na níže přiloženém obrázku si můžete prohlédnout vizualizaci motoru Prometheus.

Návrh motoru Prometheus
Návrh motoru Prometheus
Zdroj: http://www.esa.int

Metan jako palivo je v posledních letech hodně populární. Jeho používání plánuje třeba SpaceX pro svůj motor Raptor. Ten by měl pomoci s kolonizací Marsu a má za sebou již první zkoušky. Metaloxovým motorem je i BE-4 od firmy Blue Origin, který má létat jednak na její raketě New Glenn, tak se uchází i o nasazení na raketu Vulcan od firmy United Launch Alliance. Metanem je poháněné i experimentální zařízení Morpheus a o kyslíkometanovém motoru uvažuje i Čína.

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/06/prometheus/17019374-1-eng-GB/Prometheus.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vh
vh
7 let před

22.června řekla presidentka Spacex na The Space Show, že i oni zvažují použití Raptoru na dalších verzích Falkonu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  vh

Bude to velmi zajímavé.

vh
vh
7 let před
Odpověď  Dušan Majer
Vojta4
Vojta4
7 let před
Odpověď  vh

Použití Raptoru pro F9 je myšleno na druhém stupni, nebo i na prvním? Popřípadě o kolik by se cca zvedla nosnost? Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Vojta4

Nejspíše by šlo o stupeň horní.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Existují nějaké spekulace, jak by to zvýšilo nosnost?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Odhady jsou zatím jen neoficiální. Narychlo jsem našel jen tohle, ale tam mám pocit, že autor ona data nadhodnotil. 60 – 70 tun na LEO pro F9 a 150 – 170 tun pro FH jsou (aspoň dle mého názoru) mimo realitu.

Ketivab
Ketivab
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tam je to ale myšleno tak, že všechny motory Merlin (10-F9/28-FH) budou nahrazeny Raptory. To je ale asi už ve své podstatě blbost, jelikož tak velký tah by raketa asi nezvládla ani při startu a ani při přistání.

RiMr
RiMr
7 let před

…no vida… najednou to de… 12 přistání boosterů jedné nejmenované, ještě opravdu nedávno mocnými přehlížené a vysmívané soukromé společnosti v řadě boysům v ULA a ESA moc klidného spánku nepřidává…

Ketivab
Ketivab
7 let před

Nemáte nějaké nové informace ohledně motoru BE-4? Od té nehody na testovacím středisku zatím k žádnému testu nedošlo?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ketivab

Zatím je v tomto směru ticho.

Kamil
Kamil
7 let před

V čem je potíž s metanem? Proč se tyhle motory nedělali už dřív?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Kamil

Řekl bych, že nebyly potřeba, dostačující byly jiné metody pohonu. V současné době se ale hladají možnosti úspory a i technika pokročila na vyšší úroveň.

bresok
bresok
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

S metanovou variantou paliva se mimo jiné dost experimentovalo v Rusku již v 80-tých letech. Vznikaly různé upravené typy motorů, kde byl kerosen nahražen metanem.
Pokračováním bylo úspěšné odzkoušení demostrátoru RD-0110MD. Následoval RD146M – provedeny úspěšné testy.
Mezi lety 2002-2005 probíhala spolupráce s německými partnery ( projekt Volga motor RD-162SD tah 203,9 t).
To, že nikdy žádný z těchto upravených motorů nebyl použit na žádném nosiči, je asi hlavně z důvodu konzervativnosti Rusů a velkým množstvím odzkoušených typů kerolox motorů a hlavně značným nedostatkem financí na dotažení projektů do reálného použitelného stavu (stačí si vzpomenout na kyslíko vodíkový motor pro horní stupně pro KVTK – to je kapitola sama o sobě).
Jak přehledně popsal Vojta, velké plus je hlavně provoz bez znečištění motorů rezidui hoření jako u petroleje. Rusové toto zatím neřeší, protože jim (zatím) stačily 1. stupně v jednorázovém režimu bez restartu a horní stupně používají restartovatelné motory na hydrazin.
Uvidíme, co se začne měnit ve zkostnatělé koncepci pohonů s příchodem nových hráčů na hřišti.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Kamil

Potíž je především v tom, že je to pořád kryogenní palivo. Za atmosférického tlaku vaří při teplotě kolem -160 stupňů Celsia. V principu měl nevýhody obou typů (oproti kerosinu nutnost chlazení a oproti vodíku menší účinnost). Dnes už je technika snad tak daleko, aby se nevýhody vyřešily a využily se naopak výhody (oproti vodíku nižší cena a vyšší hustota a oproti kerosinu vyšší účinnost a čistší provoz – důležitý hlavně při přistání a čištění pro znovupoužitelnost).

Alois
Alois
7 let před

Účinnost oproti motoru O-H bude asi menší. Vznikne zřejmě úspora na váze nádrží a jejich izolaci.

tonda
tonda
7 let před

Ten motor bude mít otevřený cyklus?Na tom návrhu je vidět výfuk z turbočerpadel mimo hlavní trysku.To Raptor bude jiný level.A hlavně už prochází zkouškami,zatímco ESA teprve navrhuje na papíře!To mě trochu zklamalo!

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  tonda

Buďme rádi, že trend pokračuje. 😉
Bližší detaily o motoru jsem zatím nenašel. Ale otevřený cyklus by dával smysl, jelikož má jít o extrémně levný motor.

David
David
7 let před

Velká výhoda metanu proti vodíku je „udržitelná“ kryogenní teplota. (Mimochodem – prakticky stejná jako u kyslíku, což zjednodušuje situaci.) A to je klíčové pro ty lety, kdy se palivo nespotřebuje během prvních pár hodin po startu, ale je třeba pro další manévry, nebo dokonce pro přistání.
Nevíte někdo podrobnosti, týkající se této problematiky? Nádrže by měly být dobře stíněné proti slunečnímu záření vhodným reflexním povrchem, to je jasné. Zároveň ale asi potřebují i nějaké chlazení, například černý radiátor na té straně, kam Slunce nesvítí – otáčením lodi se pak dá nádrž chladit nebo „přitápět“. Ale to jen spekuluji, nemaje konkrétní informace…

B.Boruvka
7 let před

Je to skvela zprava!
-Cim vice lide bude delat na methanovych motorech tim lepe!

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.