sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Pohled do útrob evropského servisního modulu

V montážní hale firmy Airbus v německých Brémách vzniká letový exemplář servisního modulu americké lodi Orion pro její první misi – EM-1. Servisní modul zajistí dodávky energie, vody, kyslíku a dusíku, obstará i pohon lodi a postará se také o tepelnou kontrolu. Na fotce vidíme modrý kruhový rám, který drží celou konstrukci, aby k ní měli technici dobrý přístup. Žluté stahovací pásky mají za úkol udržet na místě všech 11 kilometrů kabelů, které propojují tisíce jednotlivých dílů, přičemž pásky budou před letem odstraněny. Za červenými kryty se nachází osm trysek R-4D-11 s tahem 490 N od firmy Aerojet.

Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Vizualizace evropského servisního modulu pro americkou loď Orion.
Zdroj: https://airbusdefenceandspace.com

O tom, že stavba letového exempláře servisního modulu pro misi EM-1 nabírá zpoždění, psal už na začátku dubna ve svém tradičním rekapitulačním článku kolega Jiří Hošek: „Ředitel pilotovaných letů a průzkumu ESA David Parker oznámil 3. února, že letový servisní modul ESM1 má další zpoždění a místo původně plánovaného ledna (a později odhadnutého dubna) jej bude ESA schopna dodat do NASA až ke konci letošního roku. ESM1 je dlouhodobě kritickým rizikovým prvkem v celém harmonogramu příprav na misi EM-1.“

ESA si je zřejmě dobře vědoma toho, že na jejích bedrech leží osud mise EM-1. Na svém webu totiž už výše přiložené fotky uvádí, že technici na modulu pracují ve třech směnách, aby stíhali všechny termíny a v prosinci by měl dokončený díl vyrazit na letiště v Brémách, odkud se vydá do Spojených států.

Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Pohled na horní část letového exempláře evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Letový exemplář evropského servisního modulu pro loď Orion.
Zdroj: https://c1.staticflickr.com/

Zdroje informací:
http://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/orion_frame_work/16995485-1-eng-GB/Orion_frame_work.jpg
https://airbusdefenceandspace.com/wp-content/orion/resources/img/04_ESM.png
https://c1.staticflickr.com/5/4238/35176296111_554eabe2a0_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4197/34496049293_ed50c9f4a7_b_d.jpg
https://c1.staticflickr.com/5/4236/34496048843_95b23a842e_b_d.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Štěpán
Štěpán
7 let před

je tam špatně spojka „ale“ 😀

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Díky, opraveno.

Štěpán
Štěpán
7 let před
Odpověď  Štěpán

Vím že jsme to už řešili, ale chce to novou anketu…

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Štěpán

Bude možná příští týden.

ptpc
ptpc
7 let před

Ak je to teda pravda a pracuje sa na tom v troch smenách tak by som to hodnotil že konečne. Ale na druhej strane to chválim…

tyčka
tyčka
7 let před
Odpověď  ptpc

Až budete bydlet v bytě, kde u sousedů každou chvíli probíhají rekonstrukční práce – tak poznáte, proč jsou noční směny u mnoha lidí tak nepopulární.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.