sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Indická raketa při premiéře dosáhla neplánované dráhy

Premiéře nejsilnější indické rakety GSLV Mk III. jsme se na našem webu věnovali v přímém přenosu a tak naši čtenáři už vědí, že start dopadl úspěšně a satelit GSAT-19 se od horního stupně úspěšně oddělil. Později ale vyšlo najevo, že horní stupeň indického nosiče dosáhl jiné dráhy, než jaká byla původně plánována. Původní plány počítaly s tím, že kryogenní stupeň C25 urychlí sestavu během 10 minut a 43 sekund dlouhého zážehu o 5,8 km/s na 9,8 km/s. Řídící středisko ale zjistilo, že horní stupeň byl výkonnější, než očekávaly předletové simulace a že zrychlil více, než měl. Dosažení jiné, než plánované dráhy není nic neobvyklého – zvláště pak u zbrusu nové rakety, která za sebou nemá žádné letové zkušenosti a vychází se jen z modelů výkonnosti.

Kryogenní stupeň C-25 použitý na raketě GSLV Mk III.
Kryogenní stupeň C-25 použitý na raketě GSLV Mk III.
Zdroj: http://spaceflight101.com/

Většinou to však bývá tak, že skutečný hardware dosáhne horších hodnot, než se čekalo. Indové tedy naopak překvapili v dobrém slova smyslu. Řídící systém poznal, že raketa pracuje jinak, než se čekalo a zážeh ukončil už po 10 minutách a 24,8 sekundách, tedy o 18 sekund dříve, než mělo k vypnutí dojít. Pozemní měření ukázalo, že satelit je na dráze 158 × 34 579 kilometrů, která je vůči rovníku skloněna o 21,55°.

Podle původních plánů ale měl být nejvyšší bod o 1000 kilometrů výše (170 × 35 975 km se sklonem 21,5°). GSTA-19 tedy musel oproti původnímu plánu zrychlit o 15 m/s navíc. Není to mnoho, ale pozemní týmy musely přepracovat celou sekvenci dosažení oběžné dráhy. Pro zakulacení oběžné dráhy a snížení sklonu na 0° podle původního plánu potřebovalo tři zážehy. Inženýři proto naplánovali ještě dodatečný čtvrtý zážeh.

  • Úterý 6. června 10:33 – Družice v nejnižším bodě zapálila svůj motor LAM o tahu 440 N a zrychlila o 16 m/s, čímž zvýšila umístění nejvyššího bodu dráhy na požadovanou úroveň.
  • Středa 7. června 12:14 – Velmi dlouhý zážeh trval 5538 sekund (92 minut a 18 sekund), přičemž jeho úkolem bylo urychlit v nejvyšším bodě dráhy sondu o 900 m/s. Nejnižší bod se díky tomu vytáhnul do výšky 10 287 km a sklon klesnul na 7,02°.
  • Pátek 9. června 6:25 – Přišel 3469 sekund (57 minut a 49 sekund) dlouhý zážeh v nejvyšším bodě, který urychlil družici o 700 m/s, čímž nejnižší bod vyskočil do výšky 30 208 km a sklon klesl na 0,79°.
  • Sobota 10. června 4:29 – Poslední zážeh přišel opět v nejvyšším bodě, trval 488 sekund (8 minut a 8 sekund), takže výsledná dráha byla 35 470 × 35 869 km se sklonem jen 0,1°.
  • Sobota 10. června 12:45 – Družice GSAT-19 úspěšně rozložila své solární panely a vyklopila dvojici anténních reflektorů. Začalo období jemného ladění oběžné dráhy.

Zařazení dodatečného zážehu pro družici ve výsledku nepředstavoval žádný problém. Při všech zážezích hlavní motoru GSAT-19 spálil 1 360 kg paliva a menší množství spotřebovaly korekční trysky. Družice tedy má v nádržích více než 300 kg pohonných hmot pro udržování dráhy po dobu minimálně 12 let, přičemž samotný GSAT-19 by měl fungovat deset let.

Nepřesné usazení na oběžné dráze je ale výzvou pro indické inženýry, kteří se budou muset pustit do jemného ladění výkonu rakety, konkrétně pak kryogenního stupně C25. Úprava algoritmů má hlavně za úkol vypilovat chování rakety tak, aby příští mise dosahovaly plánované dráhy přesněji.

Satelit GSAT-19
Satelit GSAT-19
Zdroj: http://spaceflight101.com

Zdroje informací:
http://spaceflight101.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/gslv-mk3-d1/wp-content/uploads/sites/161/2017/06/gslvmk-iii061.jpg
http://spaceflight101.com/…/161/2017/06/10-6c25cryogenicstageatstagepreparationfacility.jpg
http://spaceflight101.com/…/uploads/sites/161/2017/06/16-8gsat-19incleanroomatsdscshar.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Takové sojuzi sou na tom o dost lépe 🙂 Ty stovky startů to odladily tak, že pak i zvládají tu rychlou trajektorii. Určitě to chce čas a hlavně zkušenosti. A někde se začít musí. A čím ten motor živili bez panelů? 🙂 že by RTG?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Družice má palubní baterie, ze kterých je schopna napájet své životně důležité systémy. Je jasné, že na operační provoz by to nestačilo ani omylem, ale na pár dní pro základní systémy pro motorické manévry stačí baterie.

Ondra
Ondra
7 let před

U popisu zážehu ve středu 7 června je chyba. Pokud zrychluji v nejvyšším bodě, tak zvedáme nejnižší bod orbity. V textu je, že zážech probíhál v nejvyšším bodě a zvedl se nejvyšší bod na 10 287. To je nesmysl již z pohled, že den předtím nejvyšší bod dosáhl již 35k km.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Ondra

Pravda, díky, opraveno.

Jolinar
Jolinar
7 let před

Ja si myslel, ze raketa ma vlastni navadeni a v pripade anomalie (vyssi ci nizsi tah) to zvladne za letu vykompenzovat sama bez zasahu ridiciho strediska.

Ondra
Ondra
7 let před
Odpověď  Jolinar

To ma, ale asi taky v ruznem stupni vyvoje. Pokud raketa dosahne orbity, tak je prece jen jistejsi nechat nasledujici rozhodnuti jeste na pozemni obsluze. Mohou mit problemy i orientacni trysky, vektorovani.
Z clanku nevim, jestli i ten uhel byl zpusobeny tim, ze i raketa letela trosku kam chtela 😀 to pak pocitac mohl vyhodnotit jako dve odlisnosti a hodil do toho vidle.

Amper
Amper
7 let před

Trochu me unika – jak mohl druhy stupen byt vykonejsi a zrychlit vic a pri tom dopravit druzici na drahu ktera ma oba parametry nizsi. Cekal bych ze bude letat rychleji a tudiz vejs. Nebo to pohltilo tech 0.05 rozdilu sklonu ?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Amper

Řídící systém rakety zjistil, že raketa zrychluje více, než měla. Proto vypnul motor předčasně – o 18 sekund. V důsledku toho byla dosažená dráha nižší. Kdyby řídící systém nezasáhl, zvýšený výkon by způsobil, že dosažená dráha bude výrazně vyšší – u protáhlých drah už desítky tisíc kilometrů naskakují i při drobném zrychlení.

Amper
Amper
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

Tak ted uz je me to jasne, nejak me to nedoklaplo. Dik

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.