sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Blíží se zkouška s třicetimetrovými plameny

Záchranný systém je nezbytnou součástí každé pilotované lodě. Má totiž zajistit odnesení kabiny s astronauty pryč od nebezpečné rakety. Většina pilotovaných lodí k tomuto účelu používá tzv. záchrannou věžičku, která disponuje motory na tuhé palivo. Výjimkou v tomto směru nebude ani nově vyvíjená americká loď Orion. Při jejím startu v roce 2019 na misi EM-1 budou ještě záchranné motory nahrazeny maketami, protože půjde o nepilotovanou misi. Další let, označovaný jako EM-2 už ale má mít na palubě posádku a proto je potřeba připravit i záchrannou věžičku. V Promontory v Utahu proto firma Orbital ATK připravuje zkoušku, která ověří správné fungování tohoto systému. Technici již z velké části dokončili stavbu pětimetrové věžičky o průměru 90 centimetrů, která je tvořena velkým motorem na tuhé palivo se čtyřmi „výfuky“.

Kvůli bezpečnosti je celá věžička otočená vzhůru nohama, což znamená, že při zážehu budou plameny šlehat k obloze – podle odhadů až do výšky zhruba 30 metrů. Pětisekundový zážeh má proběhnout 15. června ve 21:00 našeho času. Rádi bychom Vám tento vizuálně zajímavý test přinesli s českým komentářem.

Technik připravuje testovací exeplář záchranné věžičky lodi Orion - všimněte si „výfuků“ nad jeho hlavou.
Technik připravuje testovací exeplář záchranné věžičky lodi Orion – všimněte si „výfuků“ nad jeho hlavou.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://www.orbitalatk.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…bece4f60c031a2422a70ae74cef90191&oe=59C19A89
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…fce1622ddcfd8c4bdf850a29ea39cc69&oe=59A728B0

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Petr Čech
7 let před

V celém tom bílém válci je tuhé palivo?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Petr Čech

Ano, v celém bílém válci je tuhé palivo, ale ona ta věžička bude ve finále delší. hezky je to vidět na této grafice. Záchranný motor je pouze ve spodní části věžičky.

Mirek S.
Mirek S.
7 let před

Nezbývá než popřát, aby byla v provozu jen při těchto testech.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Mirek S.

Přesně tak!

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Když si to tak čtu, tak se nestačím v jednom divit. Co to tedy bylo k videní při pad abort testu? Já si myslel, že už jsou dávno o krok dál a tohle mají komplet, vyzkoušené a otestované.
Nebo to bylo vyrobené podle plánů k Apollu? A pokud už to měli hotové v roce 2010, tak vlastně jen vyrábí podle existujících plánů pro účely testu.
Každopádně na test se moc těším, ať už v přímém přenosu nebo ze záznamu.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Zřejmě tam došlo k nějakým změnám – před pár dny se testoval attitude control motor (https://www.youtube.com/watch?v=YPJNWoMklfQ) pro záchrannou věžičku, ačkoliv podobná zkouška proběhla již v roce 2009 (https://www.youtube.com/watch?v=tzge0_uc3I0). Mezi těmito testy byl jeden rozdíl na první pohled – došlo k redukci počtu funkčních trysek z 8 na 4. U zkoušky samotného escape systému zřejmě budou také nějaké změny. Jaké přesně, to bude nejspíše vědět Jiří Hošek.

Jiří Hošek
Jiří Hošek
7 let před
Odpověď  Dušan Majer

„U zkoušky samotného escape systému zřejmě budou také nějaké změny.“

Pozemní statický test Abort motoru (AM) byl proveden už v 20.11.2008.
https://www.youtube.com/watch?v=e0_wwWFTOE0&feature=youtu.be
Tehdy šlo o vývojový zážeh DM před testem PA-1.

Test plánovaný na letošní červen je označen jako QM-1 (Qualification), jde tedy o kvalifikaci motoru v rámci jeho certifikace pro pilotovaný let EM-2. AM pro QM-1 je v podstatě identické dvojče AM pro EM-2. Oba exempláře byly úspěšně naplněny pohonnou hmotou v loňském roce. Montáž AM pro QM-1 byla dokončena v březnu 2017. Montáž AM pro EM-2 má být dokončena touto dobou, jeho dodání je plánováno na léto.
Zdroj:
https://fpd.larc.nasa.gov/assets/fpd-winter-2017-trailblazer-for-web-508.pdf

Jirka Hadač
Jirka Hadač
7 let před

Moc hezké, omlouvám se, nebylo mi to jasné.
Každopádně, sám v práci prosazuju, aby se něco klidně vyzkoušelo dvakrát či třikrát, než se to použije do série a je dobře, že neusínají na vavřínech.
Mimochodem, dost mě zaujalo, jak to zametlo s tím pískem na cestě, a to byly jen korekční motory. Hodně sem zvedav, zrovinka tak se mi moc líbil test SRB pro SLS.
A vždycky se mi ale vybaví ten krásný výrok Elona Muska po prezentaci Dragonu 2, takhle přistává vesmírna loď v 21 století. Ale jasné ty bloky na tuhé látky jsou hodně spolehlivé a pohonná látka neproniká izolační vrstvou nádrže.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Nemáte se vůbec za co omlouvat, rádo se stalo. 😉

Marek
Marek
7 let před

Bola už niekedy v histórii použitá záchranná vežička aj v reálnej situácii?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 let před
Odpověď  Marek

Ano, u lodi Sojuz T-10-1 – viz video v češtině https://www.stream.cz/kmk/10009005-v-posledni-sekunde

Michael Voplatka
7 let před
Odpověď  Marek

Ano, stalo se tak jednou a to 27. září 1983 u Sojuzu T-10 (Vladimir Georgijevič Titov a Gennadij Michailovič Strekalov). Více se dočtete v 19. díle Kritických momentů kosmonautiky.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Marek

Dokonce má ta věžička Orionu stejný systém, který kdysi dávno vymysleli (a taky jednou nuceně ostře otestovali s kosmonauty) pro Sojuz, tedy reverzní motor, kdy se ten prostor pro nutný odstup trysek od nesené kabiny využívá právě pro spalovací komoru s palivem a plyny se na cestě ven musí otočit skoro o 180 stupňů. Třeba Apollo tenhle systém nevyužívalo a muselo mít pro vytvoření toho odstupu další speciální příhradovou konstrukci.

Vojta
Vojta
7 let před

Evidentně neberou testy na lehkou váhu, což je dobře.
Ale je to složité monstrum s třemi typy motorů, které je v případě správné funkce nosné rakety jen drahou zátěží. Doufám, že do budoucna se prosadí systém podobný tomu u Crew Dragonu, který únikový systém může využít i k přistání. Nemuselo by jít jen o přistávání a mohlo by to být klidně součástí servisního modulu a sloužit jako jeho hlavní motor. Nebo když už by ty silné motory ve vesmíru využitelné nebyly, tak aspoň použít palivo pro manévrování.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před
Odpověď  Vojta

Chtěl jsem napsat něco podobného, myslím tu pasáž o Dragonu a jeho motorech, ale nechtěl jsem všude cpát SpaceX.
Podotýkám, že vůbec nejsem odborník na motory, takže si netroufám posuzovat, který system je lepší. Mě osobně se na tom motoru Superdraco nepozdává palivo, ty hypergolické směsi jsou prostě „svinstva“. Ano vím, že motorky shuttle nebo apolla měli stejné palivo, což nic nemění na tom, že se mi to nepozdává. V tomhle je zase lepší ten Polybutadieneacrylate v té věžičce orionu. Jenže se nedá použít při přistání. Možná by bylo nej předělat ty motory Superdraco já nevím na metan.

Vojta
Vojta
7 let před
Odpověď  Jiří Hadač

To palivo se mi také úplně nelíbí, ale nějaké nekryogenní na lodi stejně být musí. Vlastně není ani tak problém s palivem (třeba kerosin), ale s okysličovadlem. Z těch málo toxických mě napadá akorát peroxid vodíku, ale ten moc účinný není.

Jezo
Jezo
7 let před

Chapem spravne, ze ten motor v realnom pouziti bude smerovat nahor a trysky budu spaliny obracat o necelych 180°? Aky je na to dovod? Bezpecnost, ze by sa napriklad prepalili?

ventyl
ventyl
7 let před
Odpověď  Jezo

Vysoko pravdepodobne. Trysky musia byt co najdalej od kabiny, ale zasa robustny dlhy stojan by neumerne pridal na vahe. Toto riesenie je ale bezne a v praxi odskusane, takze by som v nom nevidel problem.

Jiří Hadač
Jiří Hadač
7 let před
Odpověď  Jezo

Já myslím, že nejlepší pro reálnou představu je se podívat na ten pad abort test z roku 2010. Tam to uvidíš celé v praxi, tj jak funkci těch korekčních motorů, tak těch záchraných. Nejde mi tu youtube v práci, takže si to vyhledej, ale po napsání pad abort test orion 2010 ti to ihned naskočí.

maro
maro
7 let před
Odpověď  Jezo

Jde prostě o využití prostoru odstupu trysek od samotné kabiny, který tam stejně musí být. Ušetří se tedy na příhradové konstrukci, kterou mělo Apollo.
Tento reverzní systém používá Sojuz desítky let a osvědčil se i v jednom ostrém použití.

skeptik
skeptik
7 let před
Odpověď  Jezo

Zrejme to ma aj stabilizacny efekt, motor „taha hmotu za sebou“, smer staci riadit rostovymi kormidlami.

gg
gg
7 let před
Odpověď  skeptik

‚Zrejme to ma aj stabilizacny efekt, motor „taha hmotu za sebou“‘

Tanhle bohužel fyzika nefunguje. 🙂 Ale z toho si nic nedělejte, i takový velikán jako Goddard se dopustil tohoto omylu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.