sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

4iG

Maďarský poskytovatel komunikačních služeb 4iG souhlasil s investicí 100 milionů dolarů do americké společnosti Axiom Space, která se zabývá vývojem vesmírných stanic, a rozšíří tak svou působnost v kosmickém průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Další krok k americké superraketě je hotový

Ačkoliv jsme Vás včera informovali o problémech, které provází stavbu prvních dílů rakety SLS, neznamená to, že se nepokračuje na dalších frontách. Připravit veškerou pozemní infrastrukturu na provoz nové americké supertěžké rakety není jen tak. 9. května byl dokončen jeden z těchto systémů. Až bude raketa SLS startovat z floridské rampy 39B, poženou se krátce po zážehu motorů horké spaliny přes příkop nazývaný Flame trench, jehož úkolem je dostat je bezpečně pryč od rakety. Právě na tomto stanovišti mohou dělníci zahlásit: „Máme hotovo.“

Vylepšený kanál je navržen tak, aby co nejlépe odolával podmínkám, které vytvoří SLS při svém startu. Úpravy tohoto kanálu obnášely třeba instalaci 96 000 žáruvzdorných cihel, které zvládnou odolat teplotám až 1 100°C. Devátého května mohli dělníci na správné místo uložit poslední kusy těchto cihel. A protože na stavbě strávili hodně času, vytvořili si k ní osobitý vztah. Dělníci si tak mohli poslední cihly před jejich uložením podepsat.

Podepisování žáruvzdorných cihel ve spalinovém příkopu rampy 39B
Podepisování žáruvzdorných cihel ve spalinovém příkopu rampy 39B
Zdroj: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net
Poslední žárovzdorné cihly pro flame trench na 39B
Poslední žárovzdorné cihly pro flame trench na 39B
Zdroj: https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net
Flame trench v létě 2013 - těžká technika zahajuje rozsáhlou rekonstrukci - na snímku dochází k rozebrání tzv. deflektorů, které odklání spaliny pryč.
Flame trench v létě 2013 – těžká technika zahajuje rozsáhlou rekonstrukci – na snímku dochází k rozebrání tzv. deflektorů, které odklání spaliny pryč.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Rampa 39B prošla rozsáhlou modernizací - na snímku z léta 2013 vidíme rozebírání panelů, po kterých jezdil pásový dopravník.
Rampa 39B prošla rozsáhlou modernizací – na snímku z léta 2013 vidíme rozebírání panelů, po kterých jezdil pásový dopravník.
Zdroj: https://www.nasa.gov

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/…458ca7026b444fbeefeb79fde26afb2f&oe=59C17F54
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/…99cdd315e654565c4005b175049bca5a&oe=5979CF1E
https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/…a8963024b9762a3d81d86f7db33f6329&oe=59786496
https://www.nasa.gov/sites/default/files/flame_trench_upgrades-full_1.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/launch_pad_modifications-full_0.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jirka Hadač
Jirka Hadač
8 let před

Řeknu toto. Když jsem se na ty foto díval, tak mě opět napadlo, jak má člověk zkreslené představy o velikosti raket a infrastruktury. Pokud na snímku není člověk, jsou představy o velikosti všeho strašně zavádějící. Vybavuju si přednášku Dušana Majera o SpaceX a jeho rozzářená fotka pod prvním stupněm prvního vrátivšího se Falconu 9. To co vidím tady na fotkách je fakt obří stavba.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jirka Hadač

Ta měřítka jsou opravdu šílená. A to je ještě první stupeň Falconu oproti SLS opravdový drobeček.

Jirka Hadač
Jirka Hadač
8 let před
Odpověď  Dušan Majer

Souhlas, jenže ono už to nejde moc si představit. Přípomíná mi to vlastní zážitek z WTC v září roku 2000. Stál sem nahoře a sám sebe se ptal, proč tam jsou tak male baráčky,že to nezbourají. Pak jsem se dole baráčkům omlouval, jejich 100 metrů bylo dostatečných a ospravedlňovalo jejich existence víc než dostatečně.

Dušan Majer
Dušan Majer
8 let před
Odpověď  Jirka Hadač

To je pravda.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.