NASA souhlasí se soukromou přechodovou komorou

Mezinárodní vesmírná stanice je bezesporu unikátním projektem, který umožňuje provádět široké spektrum vědeckých výzkumů. Kromě jiného ale slouží i jako nenapodobitelný inkubátor nových technologií, které by se jinak prosazovaly jen komplikovaně. ISS se například používá k vypouštění malých družic, takzvaných cubesatů. NASA se nyní rozhodla tuto spolupráci rozšířit, když přijala návrh firmy NanoRacks, která by ráda vyvinula první přechodovou komoru, která bude financována z komerčních zdrojů. O tomto plánu jsme psali už zhruba před rokem, ale nyní se projekt přesouvá mnohem blíže k realizaci.

„Chceme využít kosmickou stanici k širšímu zapojení soukromého sektoru. Chceme aby se vesmír začal využívat novým způsobem, který by mohl vytvořit úplně novou etapu vědeckého výzkumu, technologického vývoje a pilotované i nákladní dopravy,“ představuje si Sam Scimemi, který v hlavním ředitelství NASA plní funkci ředitele divize ISS a dodává: „Věříme, že tato přechodová komora umožní širší komunitě provádět experimenty a zároveň i vyvinout nové vesmírné příležitosti pro soukromý sektor.“

Umístění soukromé přechodové komory na modulu Tranquility.

Zájem o vypuštění cubesatů a dalších malých družic v průběhu času roste a firma NanoRacks by je chtěla vypouštět z ISS. Jejich navrhovaná přechodová komora má navíc umožnit podporu různých externích nákladů. Šestého ledna firma oznámila, že navázala partnerství se společností Boeing, která by měla komoru vyvinout. NASA přitom už dříve vydala souhlas, aby byla komora připojena k ISS a byla používána pro komerční zakázky, výzkum a technologické demonstrační mise.

Komora by se na stanici měla dostat na palubě zatím nespecifikované soukromé lodě v roce 2019. Vzhledem k technologickému řešení lodí a rozměrům kabiny se dá očekávat využití služeb SpaceX. Komora se má připojit k modulu Tranquility, ke kterému je momentálně připojen i jiný soukromý projekt – nafukovací modul BEAM od firmy Bigelow.

P.S. V našem starším článku najdete detailní popis celé přechodové komory od NanoRacks.

17 komentářů ke článku “NASA souhlasí se soukromou přechodovou komorou”

1. Peter P napsal:

Chapem vyznam malych druzic, na druhu stranu sa mi trochu zda, ze male druzice sa daju vypustat aj inym sposobom, napriklad ako sekundarny naklad. Dostat ich na stanicu a potom komplikovane presuvat az do prechodovej komory je ako praca trochu naviac, ale asi to ma vyhody.

Nevie nahodou niekto ako je zabezpecene aby male druzice nezaplavili obeznu drahu? Asi nemavaju palivo naviac aby sa dostali do nizsich vrstiev, cize asi sa rovno posielaju na koliznu drahu.

2. Fantasta napsal:

Pardón, tomu nerozumím. Po roce zanikne z orbity cca 400 km? Zabrzdí jak? O atmosféru to za rok nestačí, nebo ano?